خرید محصولات برند درموسیس

چیزی از آمپول ویتامین دی و نحوه تزریق آن شنیده‌اید؟!

چیزی از آمپول ویتامین دی و نحوه تزریق آن شنیده‌اید؟!

ویتامین دی در منابع غذاییِ کمی به‌طور سرشار وجود دارد؛ به همین دلیل در مورد آمپول ویتامین دی و نحوه تزریق آن که یکی از منابع تأمین این ویتامین حیاتی در مواقع ضروری است، در این مقاله توضیح داده شده. با وبلاگ داروخانه روشا همراه باشید.

آمپول ویتامین دی و نحوه تزریق آن – مقدمه

ویتامین D در حقیقت، هورمونی محلول در داخل چربی است که توسط بدنِ انسان ترشح می‌شود. این عمل از طریق تابش نور خورشید بر پوست بدن انسان صورت می‌گیرد. تعداد کمی از غذاها سرشار از ویتامین D هستند. مهم‌ترین ویژگی‌های ویتامین D، تقویت استخوان‌بندی، کنترلِ بهتر اندام، تقویت رفتارهای شناختی، جلوگیری از افسردگی و ایمنی بدن است.

حتماً مطلع هستید که پوکی استخوان ناشی از کمبود ویتامین دی ناراحتی بسیار شایعی در میان افراد در سنین مختلف و بخصوص در کهن‌سالی و حتی در میان‌سالی است. هم‌چنین مصرف ویتامین دی در دوران بارداری و شیردهی برای رشد طبیعی نوزاد و جلوگیری از بروز نقص و عدم رشد در استخوان‌بندی، اهمیت بسیار زیادی دارد.

آمپول ویتامین دی و نحوه تزریق آن

انواع ویتامین D

ویتامین D دو نوع است:

    1. ویتامین D2: «ارگوکالسیفرول» که منشاء گیاهی دارد و در غذاهای غنی شده موجود است.
    2. ویتامین D3: «کولکالسیفرول» که در بدن انسان و برخی از مواد غذایی حیوانی وجود دارد.

در مورد این موضوع که آیا ویتامین D2 بهتر است یا D3 تا حدی بحث وجود دارد. به دلیل پایداری بیشتر ویتامین D3 در خون، بیشتر محققان، ویتامین D3 را به ویتامین D2 ترجیح می‌دهند. هم‌چنین در مصرف دوزهای بالا نیز ویتامین D3 برتر شمرده می‌شود.

منابع اصلی ویتامین D

منابع غنی از ویتامین D اندک است و به موارد زیر محدود می‌شود:

    1. نور خورشید: لازم است روزانه حداقل 15 تا 30 دقیقه، یک سوم از بدن در معرض خورشید قرار بگیرد.
    2. معدودی از غذاها: روغن کبد ماهی، تن، ساردین، اره ماهی، جگر گاو، زرده‌ی تخم مرغ و برخی از لبنیات، مقادیر زیادی ویتامین D دارد.
    3. مکمل‌های مختلف و آمپول ویتامینD: به دلیل محدود بودن منابعِ این نوع ویتامین، در اکثر موارد، مکمل‌ها یا آمپول ویتامین D مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مکمل‌های مختلف و آمپول ویتامینD

به دلیل همین محدودیت منابع، یکی از مشکلاتی که وجود دارد اطمینان پیدا کردن از این نکته است که آیا میزان کافی ویتامین D مورد نیاز بدن خود را دریافت می‌کنیم یا نه. در یکی از تحقیقات اخیر در کشورهای اروپایی و آمریکایی علائم کمبود ویتامین دی در کودکان و بزرگ‌سالان در 40 درصد از افراد، مشاهده شده.

مزایای آمپول ویتامین D چیست؟

    • به خاطر محدود بودن منابع ویتامین D مثلاً مشکل بودن اندازه گیری و نحوه جذب ویتامین دی از خورشید و وجود همین مشکل در مورد اندازه گیری ویتامین D موجود در غذاها و محدود بودن غذاهایی که ویتامین D بسیار زیادی دارند؛ آمپول ویتامین D یکی از بهترین گزینه‌ها برای اطمینان پیدا کردن از این نکته است که فرد، میزان کافی از این ویتامین را دریافت می‌کند.
    • آمپول ویتامین D بسیار سریع‌تر و کامل‌تر از قرص ویتامین D جذب بدن می‌شود و دریافت دوز آن نسبت به قرص، دقیق‌تر است. بعد از تزریق آمپول ویتامین دی بلافاصله این ویتامین وارد خون می‌شود.

آمپول ویتامین دی

آمپول ویتامین D و کرونا

از ابتدای شیوع ویروس کرونا بحث بر سر این که ویتامین D می‌تواند در پیشگیری از بیماری کرونا نقش داشته باشد یا نه مباحثاتی در مجامع علمی صورت گرفته؛ هر چند که هنوز نتیجه‌ی قاطعی در این مورد اعلام نشده ولی این ویتامین و بخصوص آمپول ویتامین D به نظر برخی، یکی از ویتامین‌های پیشگیری کننده از ابتلا به کووید 19 محسوب می‌شود.

چه کسانی به تزریق ویتامین دی نیاز دارند؟

    • اشخاص مبتلا به بیماری‌هایی نظیر «کرون» و «سلیاک» و سایر بیماری‌های گوارشیِ مبتنی بر مشکل جذب
    • افراد مسن به دلیل این که بدن انسان قابلیت ساخت و جذب ویتامین D را با افزایش سن از دست می‌دهد؛ لذا برخی از کهن‌سالان نیازمند به استفاده از این آمپول هستند.
    • افرادی که به هر عنوان نمی‌توانند در فضای آزاد از نور خورشید بهره‌مند شوند و یا قادر نیستند برنامه‌ی غذایی مشخصی برای رفع کمبود ویتامین D را تعقیب کنند، بهتر است که از آمپول ویتامین دی استفاده کنند.

قرص ویتامین د3 1000 او پی دی فارما

معمولاً و بخصوص در مورد کودکان، استفاده از آمپول ویتامین D بعد از انجام آزمایش خون صورت می‌گیرد؛ در ضمن، قبل از انجام این کار باید بدانید که مسمومیت با ویتامین دی چیست و راه‌های درمان آن کدام است.

قطره و شربت ویتامین D برای کودکان

مرسوم‌ترین شکل استفاده از مکمل ویتامین دی برای کودکان استفاده از قطره و شربت است اما در زمان‌های ضروری امکان تجویز آمپول ویتامین D برای کودکان نیز وجود دارد.

قطره و شربت ویتامین D برای کودکان

نحوه تزریق آمپول ویتامین دی چگونه است؟

تزریق آمپول ویتامین D عضلانی است. عضله‌ای به نام «دلتوئید» که در بازو قرار دارد یکی از بهترین نقاط برای تزریق آمپول ویتامین D محسوب می‌شود. تزریق این آمپول سوزش مختصری دارد و جزو آمپول‌های که درد بیشتری دارند نیست. اگر با سفت و دردناک شدن محل تزریقِ آمپول مواجه شدید می‌توانید از یک کمپرس آب گرم استفاده کنید ولی این اتفاق به‌ندرت می‌افتد.

مدت زمان تأثیر آمپول ویتامین D برحسب شرایط هر شخص فرق می‌کند؛ بهتر است که تزریق این آمپول و دوز آن با دستور پزشک انجام شود. تجویز و تأثیر نهاییِ این آمپول از یک تا سه ماه می‌تواند طول بکشد و بستگی به میزان کمبود ویتامین D در هر شخص دارد.

آناتومی بدن و ویتامین دی

میزان مصرف مکمل ویتامین D

بزرگ‌سالان، روزانه 600 IUD و افراد بیشتر از 70 سال، روزانه 800 IU مکمل ویتامین D می‌توانند مصرف کنند. مصرف 800 IUD مکمل ویتامین D به همراه 1200 میلی‌گرم کلسیم به‌طور روزانه از طرف پزشک قابل توصیه است.

دوز آمپول ویتامین D چقدر است؟

 

سن خانم‌ها/ آقایان ایام بارداری و شیردهی
کمتر از یک سال ۱۰ mcg

(400)IU

یک الی سیزده سال ۱۵ mcg

(۶۰۰IU)

چهارده الی هجده سال ۱۵ mcg

(۶۰۰IU)

 

نوزده الی پنجاه سال ۱۵ mcg

(۶۰۰IU)

 

۱۵ mcg

(۶۰۰IU)

پنجاه‌ویک الی هفتاد سال ۱۵ mcg

(۶۰۰IU)

 

بالاتر از هفتاد سال ۲۰ mcg

(۸۰۰IU)

 

آمپول ویتامین دی و نحوه تزریق آن – زمان تزریق

کلاً دریافت ویتامین D اگر هم‌زمان با خوردن چربی‌های مفید باشد بهتر است؛ البته این مورد بیشتر شامل استفاده از قرض ویتامین D است تا آمپول و از آمپول ویتامین D می‌توان همیشه استفاده کرد. برگرفته از  onlinelibrary

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین D

حداکثر مصرف ویتامین D بستگی به مقداری دارد که هر شخص به‌طور روزانه قادر است بدون ایجاد عوارض جانبی مصرف کند؛ اما این مقدار نباید بیشتر از 4000 IUD در هر روز باشد.

عوارض مصرف بیش از اندازه‌ی ویتامین D عبارت است از:

    • حالت تهوع
    • آریتمی قلب
    • کم اشتها شدن
    • احساس ضعف
    • خستگی
    • لاغری

فواید تزریق آمپول ویتامین D

فواید تزریق آمپول ویتامین D

پیش‌تر در مورد فواید کلی ویتامین D به نکاتی چند اشاره کردیم، برخی از فواید تزریق آمپول ویتامین D نیز به این شرح است:

    1. پیشگیری از پوکی استخوان و راشیتیسم یا کاهش آن
    2. درمان افسردگی و افسردگی فصلی
    3. افزایش قدرت تشخیص
    4. بهبود عملکرد قلب
    5. کاهش وزن
    6. کنترل دیابت
    7. تقویت سیستم ایمنی بدن.

آمپول ویتامین دی و نحوه تزریق آن – جمع‌بندی

    • بیشترین اهمیت ویتامین D به خاطر نقش آن در تقویتِ استخوان‌بندی، ایمنی بدن، جلوگیری از افسردگی و کنترل اندام‌ها است.
    • در برخی کشورها حداقل 40 درصد مردم کمبود ویتامین D دارند.
    • معمولاً ویتامین D دو نوع است: D2 و D ویتامین D3 به دلیل پایداری بیشتر در خون، ارجح‌تر از ویتامین D2 محسوب می‌شود.

سافت ژل ویتامین د3 1000 واحد ابورنز

    • نور خورشید، معدودی از غذاها و مکمل‌ها و آمپول ویتامین D جزو منابع مهم و محدود این ویتامین محسوب می‌شود.
    • افراد محروم از نور خورشید، افراد دارای بیماری‌های گوارشی و جذب و افراد مسن، بیشتر از دیگران به آمپول ویتامین D نیاز دارند.
    • هر چند دوز مکمل و دوز ویتامین D در متن مقاله ذکر شده ولی مشورت با پزشک در باره‌ی دوز مناسب مکمل و آمپول ویتامین D به خاطر شرایط متفاوت هر شخص، ضروری است.
قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد