خرید محصولات برند درموسیس

تبلیغاتِ تاثیر طب سوزنی در میگرن را تا چه‌حد باید جدی گرفت؟!

تبلیغاتِ تاثیر طب سوزنی در میگرن را تا چه‌حد باید جدی گرفت؟!

تاثیر طب سوزنی در میگرن تا چه حد است؟

طب سوزنی یکی از قدیمی‌ترین روش‌های درمانیِ چینی‌هاست که طیِ آن برای پیشگیری یا درمان بیماری‌های مختلف، به نقاطی خاص از بدن سوزن‌هایی فرو می‌کنند. در این مقاله ابتدا شما را با واقعیت‌ها و جزئیات طب سوزنی آشنا کرده و سپس به بررسی چند و چونِ تاثیر طب سوزنی در میگرن می‌پردازیم. با وبلاگ داروخانه روشا همراه باشید. اگر مایلید با سایر «راههای پیشگیری از میگرن» هم آشنا شوید از طریق لینک اقدام کنید.

طب سوزنی چیست و چه کاربردی دارد؟

به زبان ساده، طب سوزنی تحریک کردن اعصاب حسی زیر پوست و عضلات با سوزن‌های مخصوصِ این کار است. طب سوزنی در خارج از چین و بخصوص در کشورهای اروپایی و آمریکا به‌عنوان یک طب مکمل یا به عبارت دیگر به‌عنوان طب جایگزین مورد قبول است. در غرب بعد از انجام درمان‌های پزشکی رایج در صورت نگرفتن نتیجه یا به‌عنوان درمان تکمیلی به سراغ طب سوزنی می‌روند.

تاثیر طب سوزنی در میگرن

اکنون سال‌هاست که در همه‌ی دنیا افراد به استفاده از طب سوزنی می‌پردازند و نتایج گرفته شده از آن به‌هیچ‌وجه قابل چشم پوشی نیست.

علت تأثیر طب سوزنی چیست؟

محققان احتمال می‌دهند اثرات مفید طب سوزنی ناشی از آزاد شدن هورمون‌ها و عناصر تسکین بخش بدن باشد. اساتید شرقیِ طب سوزنی اعتقاد دارند در بدن انسان کانال‌هایی وجود دارد به نام «مریدین» (meridians) که «نیروی حیات» درون آن کانال‌ها در جریان است. آن‌ها به این نیروی حیاتی، «چی» (Chee) می‌گویند.

مریدین

اساتید طب سوزنی معتقدند وقتی نیروی چی نتواند آزادانه در کانال‌های مریدین حرکت کند برای انسان ناراحتی و بیماری پیش می‌آید. نکته‌ی جالب توجه دیگر این است که یک درمان مبتنی بر طب سوزنی، نسبت به پیروی از فقط یک طرز معالجه‌ی دیگر، مدت بیشتری درد و ناراحتیِ بیمار را قطع می‌کند. در لینک «علل بروز میگرن» به‌تفصیل راجع‌به چرایی وجود این عارضه در افراد بخوانید.

کدام موارد استفاده از طب سوزنی، تأیید علمی شده است؟

طب سوزنی توسط اساتید آن برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمامی مواردی که از طب سوزنی برای درمان استفاده می‌شود الزاماً و حتماً متکی به دانش پزشکی مدرن نیست؛ مثلاً در انگلستان «مؤسسه‌ی ملی ارتقای بهداشت» (NICE) برای استفاده از مداوا با طب سوزنی و معالجه‌ی بیماران، دستورالعملی را در نظر گرفته است.

سردردهای مزمن از نوع تنشی

در حال حاضر مؤسسه‌ی ملی ارتقای بهداشت، موارد زیر را به‌عنوان یک نوع مداوا درباره‌ی طب سوزنی پیشنهاد می‌کند:

    • دردهای مزمن (طولانی مدت)
    • سردردهای مزمن از نوع تنشی
    • میگرن

هم‌چنین از طب سوزنی اغلب برای درمان دردهای مرتبط با استخوان‌ها و ماهیچه‌ها استفاده می‌شود.

برخی از این نوع دردها عبارت است از:

    1. دردهای بعد از عمل جراحی
    2. دندان درد
    3. دردِ مفاصل

دردِ مفاصل

لازم است یادآوری کنیم که شواهد موجود درباره‌ی میزان اثربخشی طب سوزنی در مقایسه با سایر روش‌های درمانی، نامشخص است و به‌صورت منسجم در دسترس نیست. اگر به فکر استفاده از تاثیر طب سوزنی در میگرن هستید بهتر است این موضوع را با یک پزشک نیز در میان بگذارید.

طب سوزنی دقیقاً چطور انجام می‌شود؟

یک جلسه‌ی طب سوزنی معمولاً بین 20 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد و شامل این موارد است:

    • ارزیابی وضعیت سلامت عمومی شخص
    • بررسی سوابق پزشکی
    • معاینه‌ی فیزیکی
    • انجام طب سوزنی با وارد کردن سوزن به نقاطی از بدن

طب سوزنی

تعداد جلسات درمان با طب سوزنی برحسب نوع ناراحتی و تشخیص متخصصِ طب سوزنی می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

طرز زدن سوزن در طب سوزنی

سوزن‌ها توسط متخصص طب سوزنی در نقاطی خاص از بدن بیمار فرو می‌شوند؛ در طول انجام این کار؛ متخصص از بیمار خواهد خواست که بنشینید یا دراز بکشد. گاهی ممکن است لارم باشد که بیمار قسمتی از لباس خود را دربیاورد تا متخصص به بخشی از بدن او برای زدن سوزن دسترسی داشته باشد. سوزن‌های مورد استفاده در طب سوزنی بسیار ظریف و دراز هستند. سوزن‌های مورد استفاده باید قبلاً استریل شده و بلافاصله بعد از مصرف، دور ریخته شوند.

طرز زدن سوزن در طب سوزنی

انتخاب نقاط ورود سوزن به تشخیص متخصص و برحسب نوع بیماری خواهد بود و امکان دارد که در یک جلسه به چندین نقطه از بدن بیمار سوزن زده شود. بسته به نوع درمان، بعضی سوزن‌ها توسط متخصص درست در زیر پوست و بعضی دیگر تا ماهیچه‌ها فرو می‌‌شوند؛ امکان دارد لازم باشد سوزن‌ها حدود 30 دقیقه بر روی بدن بیمار باقی بمانند. دردِ وارد شدن سوزن‌ها خفیف است؛ ولی اگر بیمار احساس درد زیاد کردد باید حتماً به متخصص طب سوزنی اطلاع بدهد.

آیا طب سوزنی برای درمان میگرن، عوارض جانبی هم دارد؟

اگر طب سوزنی توسط یک متخصص انجام شود خیلی به‌ندرت امکان دارد عوارض جانبی داشته باشد.

گاهی عوارض خفیفی که می‌تواند رخ دهد به شرح زیر است:

    • درد در جای فرو شدن سوزن‌ها
    • کبودی یا خونریزی در محل فرو شدن سوزن
    • احساس ضعف یا سرگیجه
    • بدتر شدن علائم قبلی بیماری

کبودی یا خونریزی در محل فرو شدن سوزن

در صورتی که بیمار داروی ضد انعقاد خون مصرف می‌کند یا دچار بیماری‌های اختلال خونریزی یا «هموفیلی» است باید حتماً متخصص طب سوزنی را قبلاً از این موارد مطلع کند. حساسیت به هر نوع فلز یا وجود زخم و عفونت در محل‌های فرو کردن سوزن نیز باید به اطلاع متخصص طب سوزنی برسد. در صورت باردار بودن بیمار، مراتب باید به متخصص اطلاع داده شود چون در دروان بارداری بعضی از نقاط بدن برای طب سوزنی ایمن نیست.

پیشنهاد می‌کنیم متخصص طب سوزنی را از بین کاسنی انتخاب کنید که پزشک، فیزیوتراپی‌ست یا دارای یکی از استانداردهای حرفه‌ای بهداشت و سلامت باشند.

فیزیوتراپی‌ست

تاثیر طب سوزنی در میگرن تا چه حد است؟

آیا طب سوزنی میگرن را خوب می‌کند؟ جواب صریح و واقعی به این سوال این است: احتمالاً طب سوزنی میگرن را درمان خواهد کرد؛ ولی چرا احتمالاً؟ چون تعداد مطالعات رسمی ثبت شده کم است ولی در اکثر آن‌ها اثربخشی طب سوزنی تأیید شده است. یک پزشک اعصاب آمریکایی به نام «مِیْسِن دایِز» (Mason Dyess) در مرکز پزشکی Ochsner در «نیواورلئان» معتقد است که اسناد علمی کافی برای بی‌تأثیر بودن یا مؤثر بودن 100 درصد طب سوزنی وجود ندارد؛ اما چند تحقیق کوچک علمی و تعدادی بررسی درست و اصولی در این باره موجود است.

تاثیر طب سوزنی در میگرن

یکی از مهم‌ترین اسناد در باره‌ی تاثیر طب سورنی در میگرن در سال 2019 در مجله‌ی پزشکی Headache درج شده است. در این بررسی، هفت کارآزمایی بر روی 1430 نفر شرکت کننده انجام شده. هدف از این آزمایش، مقایسه‌ی تاثیر طب سوزنی بر سر درد میگرن با درمان‌های دارویی استاندارد بود.

نتیجه نشان داد که در چندین مورد، طب سوزنی از درمان دارویی استاندارد مؤثرتر بوده است؛ با این حال نمی‌شود به همه‌ی نتایج این آزمایش‌ها به‌عنوان یک کل نگاه کرد؛ چون روش‌های آزمایش باهم تفاوت زیادی داشته؛ با این حال به قول دکتر «رابرت کوان» (Robert Cowan) استاد نورولوژی و رئیس قسمت پزشکیِ درمان سردرد در دانشگاه «استنفورد»، طب سوزنی، وسیله‌ای است که ما در جعبه ابزار خود داریم. تابه‌حال چیزی در رابطه با «کاربرد بوتاکس در میگرن» شنیده‌اید؟!

چند توصیه برای جویندگان درمان طب سوزنی

دکتر کوان توصیه‌ی مهم دیگری دارد او می‌گوید: «برای درمان میگرن در انتخاب درمانگر خود بسیار دقت کرده و سپس به او اطمینان کنید تا بهترین نوع درمان را برای شما انتخاب کند؛ چه این درمان، طب سوزنی باشد یا «آیورادا» یا هر درمان مؤثر دیگر؛ طب سوزنی بخشی از طب سنتی چینی است و نه همه‌ی آن».

جویندگان درمان طب سوزنی

این دکتر باتجربه می‌گوید برای درمان میگرن به دنبال کمک بروید و نه الزاماً یک نوع درمان خاص. به نظر دکتر کوان، داروهای پیشگیرانه‌ی میگرن مؤثرند و در کنار آن می‌توان از طب سوزنی هم استفاده کرد.

تاثیر طب سوزنی در میگرن – کاهش دفعات و مدت زمان

خیلی از تحقیقات ازجمله تحقیقات انجام شده در سال 2016 و 2020 نشان می‌دهد که طب سوزنی برای درمان میگرن بی‌خطر است و بیشترین تأثیر آن در کاهش تعداد دفعات حملات میگرن و طول مدت زمان سردرد میگرن بوده است.

یکی از اساتید طب سوزنی به نام دکتر «دایس»  (Dyess) چنین می‌گوید: «بعضی بیمارانِ من پس از طب سوزنی، کاهشی در حد متوسط در سردردهای میگرنی خود داشته‌اند، برای برخی دیگر از بیماران، این کاهش سردرد، کمتر بوده و بعضی‌ها هم تأثیر چندانی مشاهده نکرده‌اند؛ با این حال باید مدتی صبر کرد تا بتوان گفت که تاثیر طب سوزنی در میگرن تا چه حد بوده است، همان طور که این مسئله درباره‌ی هر داروی پیشگیرانه یا قوی نیز صادق است.»

میگرن و طب سوزنی

جمع‌بندی

    • طب سوزنی برای درمان میگرن یکی از تأییدشده‌ترین موارد استفاده از طب سوزنی برای درمان بیماری‌های مختلف است
    • نکته‌ای که باید بیمار به آن دقت کند یافتن یک متخصص ماهر برای درمان میگرن است و نه حتمأ اصرار داشتن بر روی یک روش درمان
    • از طب سوزنی در آمریکا و کشورهای اروپایی بیشتر به‌عنوان طب مکمل و در کنار استفاده از داروهای پیشگیری از میگرن استفاده می‌شود.
قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد