خرید محصولات برند درموسیس

بوتاکس میگرن چیست؟|با بوتاکس میگرن خود را درمان کنید!

بوتاکس میگرن چیست؟|با بوتاکس میگرن خود را درمان کنید!

بوتاکس میگرن چیست؟ طرز درمان‌هایی تحت عنوان تعدیل کننده‌ی عصبی وجود دارد که بوتاکس برای میگرن یکی از آن‌ها است. سازمان غذا و داروی آمریکا در سال 2010 علاوه بر صدور مجوز برای بوتاکس میگرن به درمان‌های دیگری نظیر «دیسپورت»، «زئومین» و «مایبلوک» مجوز داد. در این مقاله با استناد به منابع علمی و به زبانی ساده، توضیح می‌دهیم که «بوتاکس میگرنی» به‌عنوان راه درمان میگرن چه مزایایی دارد و چرا درمان سر درد با آن بسیار مؤثر است.  با وبلاگ داروخانه روشا همراه باشید. 

بوتاکس میگرن چیست؟

بوتاکس میگرن چیست – مقدمه

در این نوع از بوتاکس، «سم بوتولینوم» (Botulinum toxin) که نام تجاری آن «بوتاکس» (Botox) است را برای درمان میگرن به کار می‌گیرند. بوتولینوم از نوعی باکتری تهیه می‌شود و تزریق آن جزو همان تزریقاتی محسوب می‌شود که جراحان زیبایی برای کم کردن چین و چروک صورت مورد استفاده قرار می‌دهند. کارهایی که در بوتاکس میگرنی انجام می‌شود خیلی شبیه به همان بوتاکس زیبایی است، فقط محل‌های تزریق، متفاوت است.

محققانِ علاقه‌مند روی این موضوع تمرکز کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که تزریق بوتولینوم باعث می‌شود مسیر انتقال درد بین سیستم عصبی مرکزی و اعصاب منتهی به نخاع، سد شود. بدن فردِ مبتلا به میگرن مواد انتقال دهنده‌ی عصبی و مولکول‌های مرتبط با درد ایجاد می‌کند؛ بوتولینوم در محل اتصال اعصاب و ماهیچه‌ها در کار این انتقال دهنده‌های عصبی اختلال به وجود می‌آورد. به عقیده‌ی محققان، داروی بوتولینوم توسط اعصابِ صورت و گردن جذب شده و در انتقال عصبیِ درد میگرن اختلال به وجود می‌آورد.

سم بوتولینوم

چرا ممکن است به بوتاکس میگرن نیاز داشته باشیم؟

به نظر متخصصی به نام «ساشانک ردی» (Sashank Reddy) هیچ گزینه‌ی واحدی برای درمان انواع میگرن الزاماً بهترین گزینه نیست. معمولاً طرز درمانِ مبتنی بر چند روش درمان، بیشتر شایع است و اغلب می‌تواند سر درد میگرن را کاهش دهد. بوتاکس برای میگرن هم یکی از مجموعه روش‌های درمانی میگرن است.

در هنگام بوتاکس میگرن دقیقاً چه‌کاری انجام می‌شود؟

متخصص مربوطه با استفاده از سوزنی بسیار ظریف، بوتولینوم را به ماهیچه‌ها‌ی بسیار کوچک اطراف سر، صورت و گردن بیمار تزریق می‌کند. گاهی این تزریق در شقیقه و پشت سر و گردن انجام می‌شود. متخصص به نقاطی که نقاط ماشه‌ای (trigger points) نامیده می‌شود و منبع ایجاد سردرد است تزریق‌هایی انجام می‌دهد.

بوتاکس میگرن

متخصص مربوطه در مورد هر بیمار باید به نقاط درد خیز آن بیمار و خصوصیات فیزیکی او توجه کند؛ چرا که درمان درستِ میگرن برای هر فرد، کاری منحصربه‌فرد و شخصی سازی شده باید باشد.

چه کسانی نباید بوتاکس کنند؟

افرادی هستند که نباید هیچ نوع بوتاکسی انجام دهند این افراد عبارت‌اند از:

    1. حساسیت به بوتولینوم و یا داشتن سابقه‌ی «بوتولیسم» (Botulism). (بوتولیسم نوعی مسمومیت ناشی از باکتریِ خاصی است که منجر به فلج می‌شود.)
    2. علائم عفونت در محل‌هایی از صورت و سر و گردن یا نزدیک به آن نقاط.
    3. بیماری (ALS) و بیماری «میاستنی گراویس» (Myasthenia Gravis)  و بیماری‌های عصبی که فرد را مستعد ضعف عضلانی می‌کند. (در بیماری میاستنی، سیستم ایمنی بدن به نقاطی که در آن اعصاب به عضلات بدن دستور می‌دهند، حمله می‌کند.)
    4. زنان باردار و شیرده.

بیماری (ALS)

آیا بوتاکس میگرن عوارض دارد؟

بهتر است ابتدا این سوال را مطرح کنیم که چه کسانی نباید اقدام به تزریق بوتاکس میگرنی کنند؟

پاسخ به این شرح است:

    1. زنان باردار و مادران شیرده
    2. افراد دارای حساسیت به پروتئین شیر گاو

پس از تزریق بوتاکس توسط متخصص مشکلی پیش نمی‌آید با این حال امکان دارد علائم زیر در برخی افراد مشاهده شود:

    1. کبودی درد، تورم
    2. خشکی یا آب ریزشِ چشم
    3. افتادگی پلک کناره‌ی دهان یا افتادگی ابرو
    4. لرز
    5. خشکی دهان
    6. گرفتگی عضلات گردن

خشکی دهان

در بعضی مواردِ بسیار استثنایی اگر بوتولینوم به بدن بیمار سرایت کند، این عوارض قابل مشاهده است (در صورت دیدن این علائم فوراً باید با پزشک تماس گرفت):

    • مشکلات بینایی
    • ضعف عضلات
    • داشتن مشکل در زمان بلع و وقت حرف زدن
    • عدم کنترل مثانه
    • احساس مشکل در تنفس
    • ورم کردن گلو یا زبان

آیا بوتاکس میگرن برای من نتیجه بخش است؟

اگر به فکر درمان حملات میگرنی خود توسط بوتاکس هستید باید پاسخ این دو سوال را به‌درستی به پزشکتان بدهید و با او در باره‌ی موارد زیر صحبت کنید:

1-آیا حملات میگرنی شما مزمن است؟

میگرن مزمن به‌طور متوسط در هر ماه 15 روز (و بیشتر) اتفاق می‌افتد. اگر میگرن شما مزمن نیست، مشکل بتوان گفت که بوتاکس برای شما مفید خواهد بود یا نه.

کپسول میگرافار نوتک فارما

2-آیا با طول دوره‌ی درمان مشکلی ندارید؟

ممکن است بوتاکس میگرنی با یک بار انجام، نتیجه بخش نبوده و نیاز به تکرار داشته باشد، باید ببینید که با این حالت مشکلی دارید یا نه. بعضی اشخاص امکان دارد که هر سه ماه یک بار نیاز به تزریق بوتاکس داشته باشند و برای این کار نیاز به برنامه ریزی منظمی هست.

سوالات متداول درباره‌ی بوتاکس میگرن

1-مدت زمان تزریق بوتاکس برای میگرن چقدر است؟

یک متخصص باسابقه طی 20 دقیقه تزریق‌های لازم را انجام خواهد داد. اگر اولین مداوای شخص باشد، صحبت‌های اولیه و پر کردن بعضی فرم‌های پزشکی می‌تواند کمی بیشتر طول بکشد.

مدت زمان تزریق بوتاکس

2-چند تزریق در این نوع از بوتاکس انجام می‌شود؟

تعداد تزریق زیاد است حدوداً 30 نقطه. در بوتاکس برای میگرن، مناطقی که هدف تزریق هستند با مناطقی که در بوتاکس زیبایی تزریق به آن نقاط انجام می‌شود فرق دارد.

3-بوتاکس برای میگرن چقدر درد دارد؟

هر فردی بنا به برداشت خود از میزان دردِ ضعیف و قوی و انتظار مقدار دردی که دارد پاسخ متفاوتی می‌تواند به این سوال بدهد. سوزن‌های بوتاکس به‌اندازه‌ی هر سوزن مشابه دیگری درد دارد ولی به‌سرعت، دردش تمام می‌شود. خودتان را برای کمی درد کشیدن آماده کنید و در دستتان کمپرس یخ برای کم کردن از التهاب یا درد آن داشته باشید.

4-آیا بوتاکس کردن واقعاً میگرن را درمان می‌کند؟

در مورد هر شخص نتیجه می‌تواند متفاوت باشد؛ بنابراین راهی برای این که دقیقاً بتوانیم بگوییم که میگرن چقدر توسط بوتاکس قابل درمان است وجود ندارد، به‌طور کلی ممکن است بدن بعضی انسان‌ها به برخی شیوه‌های درمان، جواب مثبت ندهد و بوتاکس برای میگرن هم یکی از این روش‌های درمان است اما در عین حال برای مؤثر بودن این روشِ درمان، دلیل علمی و قوی وجود دارد.

قطره آنتی‌میگرن گل دارو

جمع‌بندی

تزریق‌هایی که برای درمان میگرن مورد استفاده قرار می‌گیرد با تفاوت نقاط تزریق جزو همان تزریقاتی است که توسط جراحان زیبایی و متخصصان پوست برای رفع چین و چروک پوست صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کار باید توسط متخصصان مربوطه و دارای مجوز انجام شود.

«سم بوتولینوم» (Botulinum toxin) که نام تجاری آن «بوتاکس» (Botox) است؛ برای بی‌حسی موقت اعضای بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. متخصصان پزشکیِ دارای مجوز، میگرن را با تزریق بوتولینوم به نواحی مختلف سر و گردن درمان می‌کنند. این نوع درمان میگرن برای افراد بالای 18 سال که هر ماه 15 روز یا بیشتر درد میگرن دارند تجویز شده است.

تقریباً تا یک ماه بعد از درمان، بیمار، شاهد کاهش تعداد حملات میگرن خواهد بود؛ البته امکان دارد که به بیش از یک بار تزریق هم نیاز باشد. برای رهایی از درد سر میگرن، بیمار باید چند هفته به مداوا بپردازد. بعضی از بیماران به خاطر بازگشت درد میگرن مداوا با بوتاکس را کنار می‌گذارند و بعضی دیگر با صبر به ادامه‌ی مداوا می‌پردازند. برای بسیاری افراد که ادامه داده‌اند، استفاده از بوتاکس میگرن نتیجه بخش بوده است.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد