خرید محصولات برند درموسیس

شناخت ویژگی‌های یک «خواب با کیفیت» و ارتباط آن با سلامت جسمی

شناخت ویژگی‌های یک «خواب با کیفیت» و ارتباط آن با سلامت جسمی

شناخت چرخۀ خواب

دو نوع خواب اصلی داریم که یکی را با نام REM و دیگری را با عنوان غیر REM شناسایی می‌کنیم. خواب REM با حرکت سریع چشم انجام می‌شود و نوع دیگر به زمان‌های اطلاق می‌شود که فرد به خواب عمیق‌تری فرو می‌رود. این نوع در طول شب ادامه خواهد داشت.

خواب غیر REM به چهار مرحله تقسیم می شود که از خواب سبک تا خواب عمیق را شامل می شود. هر مرحله مسئول واکنش بدن متفاوت است. به عنوان مثال، در مرحله یک، امواج مغزی شما شروع به کند شدن می‌کند و به شما کمک می‌کند از حالت بیداری به خواب بروید.

شناخت چرخۀ خواب

حدود 90 دقیقه پس از به خواب رفتن وارد مرحله پنجم خواب یا خواب REM می‌شوید. این نقطه‌ای است که در طی آن خواب دیدن را تجربه می کنید. چشمان شما به سرعت از این طرف به سمت دیگر حرکت می کنند، ضربان قلب شما نیز به سرعت تقریباً طبیعی باز می‌گردد و ممکن است فلج را در اندام خود تجربه کنید.

مرحله REM با هر چرخه خواب طولانی تر می‌شود. مراحل REM کوتاه شروع می‌شود، اما مراحل REM بعدی می‌تواند تا یک ساعت طول بکشد. به طور متوسط، یک بزرگسال 5 تا 6 مرحله REM را در هر شب تجربه می‌کند.

همه مراحل خواب مهم هستند، اما خواب عمیق و خواب REM حیاتی‌ترین آنها هستند. عملکردهای مهم ترمیمی خواب در آن زمان انجام می‌شود. ببینید در طول مراحل خواب چه اتفاقی می‌افتد و بفهمید که چرا داشتن چندین چرخه خواب در هر شب مهم است.

رگرسیون خواب یا چرخۀ خواب نوزادان

نوزادان در اولین روزهای خود به خواب زیادی نیاز دارند. با این حال، در حدود 4 ماهگی، چرخه خواب آنها ممکن است خراب شود.
این به عنوان رگرسیون خواب 4 ماهه شناخته می‌شود. این دوره کوتاه‌مدت و موقت است با این حال می‌تواند برای والدین و نوزاد ناامید کننده باشد.

رگرسیون خواب یا چرخۀ خواب نوزادان


در این دوره، نوزادان در حال رشد هستند و بیشتر در مورد محیط اطراف خود می‌آموزند. این ممکن است منجر به تغییر در الگوهای خواب آنها شود. کودک شما ممکن است در طول شب از خواب بیدار شود و از بازگشت به رختخواب خودداری کند.

علائم رگرسیون خواب عبارتند از:

    • شلوغی
    • چرت‌زدن کمتر در طول روز
    • نخوابیدن در طول شب

شما می‌توانید با تلاش برای فراهم کردن راه‌هایی برای استفاده از تمام انرژی و مهارت‌های جدید کودکتان، رگرسیون خواب را مدیریت کنید. برای تعامل و زمان زیادی برای کاوش در نظر بگیرید.

همچنین می‌توانید مطمئن شوید که کودک شما به خوبی تغذیه می شود. نوزادانی که به نقاط عطف رشدی جدید می رسند یا به طور فزاینده ای محیط اطراف خود را کاوش می کنند ممکن است حواسشان پرت شود و کمتر غذا بخورند. شکم پر می تواند به آنها کمک کند طولانی تر بخوابند.

قرص نوراگل گل دارو

همچنین حتما اتاق خواب آنها را تا حد امکان تاریک کنید. یک اتاق تاریک ممکن است به آنها علامت دهد که اگر بیدار شوند دوباره بخوابند. با این حال، نور ممکن است آنها را تحریک کند و آنها را تشویق کند که بیدار شوند.

خواب سالم چیست؟

بعید به‌نظر می‌رسد تا پیش از رسیدن به این مقاله از وبلاگ «روشا» مطلبی پیرامون اهمیت کیفیت خواب نخوانده و نشنیده باشید؛ با این‌حال همواره تلنگرها از یک جای مشخص به دلایل مختلفی رخ خواهند داد و ما در «روشا» امیدواریم این مطلب همان تلنگری که باید را بر مخاطب عزیزمان وارد کند.

فهمِ چیستی  خواب سالم

بالا رفتن سرعت زندگی در دهه‌های اخیر جهان را برای انسان‌ها به یک مسابقۀ دوی سرعت تبدیل کرده است، به‌گونه‌ای که داشتن فرصتی برای چشیدن یک خواب عمیق به رویایی دور از دسترس می‌نماید. ما همیشه برای خودمان کاری خواهیم تراشید که خواب را به نفع آن قربانی کنیم. اما باید بدانیم خوابیدن یک فرآیند تجملاتی که برای آن وقتی قائل نباشیم نیست؛ بلکه ضرورت آن همچون آب و غذا خواهد توانست به مرگ شما منجر شود. علم اهمیت کیفیت خواب را برای مواردی ضروری دانسته، این موارد شامل:

    • حفظ عملکردهای حیاتی بدن
    • بازیابی انرژی
    • ترمیم بافت عضلانی
    • پردازش اطلاعات جدید توسط مغز

ضرورت خواب تا به جایی است که می‌دانیم چنانچه نسبت به آن بی‌اهمیت باشیم اثر مستقیمی بر بسیاری از عملکردهایمان خواهد گذاشت. از جملۀ این عملکردها می‌توان به مصادیق زیر اشاره کرد:

    • واضح و روشن تفکر کردن
    • تمرکز  کردن
    • واکنش‌های به موقع نشان دادن
    • کنترل احساسات

با وجود موارد اشاره شده موضوع خواب و تاثیری که بر سلامت زندگی فرد دارد هنوز موضوعی تازه برای تحقیقات جدید است و سال‌های آتی اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست بشر خواهد رسید.

بنا به اطلاعات موجود کمبود خواب مزمن خطر ابتلا به بیماری‌های جدی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی و افسردگی را افزایش می‌دهد. همچنین می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر بگذارد و توانایی بدن شما را برای مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها کاهش دهد.

چه مدت زمان خواب برای افراد در سنین مختلف کافی است؟

همان‌طور که با افزایش سن پوست، مو، سلامت ارگان‌های داخلی بدن دستخوش تغییرات خواهد شد، عادات خواب و نیازی که فرد به خوابیدن دارد هم در طی زمان با تغییرات روبه‌رو می‌شود. بنا به توصیۀ بنیاد ملی خواب در سنین مختلف فرد باید به میزان مشخصی خواب را در روتین خود در نظر بگیرید در ادامه این توصیه‌ها را مرور می‌کنیم. (یک طراحی جدول برای این بخش در نظر بگیرید خانم خدابنده‌لو)

    • 65 و بالاتر از 7 تا 8 ساعت
    • 18 تا 64 سال 7 تا 9 ساعت
    • 14 تا 17 سال 8 تا 10 ساعت
    • 6 تا 13 سال 9 تا 11 ساعت

در مورد کودکان کوچکتر نیاز به خواب بیش از بزرگسالان اهمیت دارد. بسیاری از کودکان با کمک چرت زدن به اهداف خواب خود می رسند.

    • 3 تا 5 سال 10 تا 13 ساعت
    • 1 تا 2 سال 11 تا 14 ساعت
    • 4 تا 11 ماهگی 12 تا 15 ساعت
    • 0 تا 3 ماهگی 14 تا 17 ساعت

عوامل متععدی بر نیاز بدن هر فرد به خواب اثرگذار است. باید بدانید ژنتیک  تنها یکی از عوامل موثر بر میزان خواب شماست. شاید عجیب به‌نظر  برسد که ژ« حتی در تعیین میزان خواب مناسب برای هر فرد عامل تعیین‌کننده باشد.

با کمک چه ترفندهایی به بهبود خواب می‌توان کمک کرد؟!

مطالعات صورت گرفته گواه این است که یک خواب عمیق و با کیفیت قادر به فریب بدن و مغز شما برای داشتن زمان استراحت بهتر خواهد بود. بیایید با هم چند ایده برای افزایش کیفیت خواب و طول مدت خواب را بررسی کنیم:

یک روتین منظم برای خواب خود ایجاد کنید

چه مدت زمان خواب برای افراد در سنین مختلف کافی است؟

داشتن یک ساعت خواب منظم و رعایت آن می تواند بدن شما را برای داشتن خواب بهتر آموزش دهد. حتی در تعطیلات آخر هفته، به روتین خود پایبند باشید.

پِت‌های خود را از اتاق بیرون کنید

پِت‌های خود  را از اتاق بیرون کنید

ممکن است شما عاشق خوابیدن با اعضای پشمالوی خانواده باشید، اما تحقیقات نشان می‌دهد صاحبان حیوانات خانگی که به حیوانات خود اجازه می دهند با آنها بخوابند، اختلال خواب بیشتری دارند و خواب با کیفیت پایین تری دارند.

کافئین را قطع کنید

کافئین را قطع کنید

حتی اگر آن را فقط در روز بنوشید، محرک ممکن است مانع از بسته شدن چشم شما در شب شود؛ بنابراین مراقب باشید که در نوشیدن قهوه افراط نکنید. حتی بهتر است نوشیدنی‌ها و غذاهای حاوی کافئین را پیش از نیمۀ روز مصرف کنید. این مواد غذایی شامل موارد زیر هستند:

    • چای
    • نوشیدنی بدون الکل
    • شکلات

قول بده موبایلت رو زمین می‌ذاری!

قول بده موبایلت رو زمین می‌ذاری!

اگه به دنبال تغییر سبک زندگیت باشی شاید بد نباشه از همین‌جا شروع کنی، نورهای روشن موبایل و سایر وسایل الکترونیکی می‌تونه شما را تحریک کرده و خوابتان را دچار اختلاتل کند.

 نوشیدن الکل در شب، نه!

اگر در حین تماشای تلویزیون شراب می نوشید، زمان ترک این عادت فرا رسیده است. این به این دلیل است که الکل با امواج مغزی و الگوهای طبیعی خواب شما تداخل می کند.حتی اگر در طول شب بخوابید، با احساس آرامش از خواب بیدار نخواهید شد.

سافت ژل اسلینایت ویواتیون


 پیرامون اختلالات خواب چه می‌دانید؟!

حتما برایتان پیش آمده یکی از عزیزانتان ساکن قاره‌های اروپا و آمریکا باشد و به وقت دید و بازدید در ایران برای روزهای ابتدایی با مشکل خوابیدن مواجه شود. به این پدیده که به واسطۀ اختلاف ساعت کشور مبدا و مقصد برای مسافر رخ می‌دهد جت لگ گفته می‌شود. جت لگ تنها یکی از اختلالات خواب محسوب می‌شود. درواقع تمام شرایطی که در آن‌ خواب منظم شما با مشکل روبه‌رو شود در زمرۀ اختلالات خواب دسته‌بندی می‌شود. گاه اما موضوعاتی مثل استرس‌های ناگهانی و پشت سر گذاشتن یک روز شلوغ می‌تواند موجب بی‌نظمی در خواب شما شود که عموما به صورت موقت بوده و غالبا پس از رفع مشکل این بی‌نظمی در خواب را پشت سر خواهید گذاشت.

نگاهی به 5 نوع از اختلالات خواب:

آپنه

آپنه

بی‌خوابی به وضعیتی گفته می‌شود که برای به خواب رفتن یا در خواب ماندن با مشکل مواجه هستید. یکی از مواقعی که چنین اتفاقی رخ می‌دهد زمانی است که فرد مبتلا به آپنه باشد. آپنه نوعی از اختلال خواب است که زمانی رخ می‌دهد  که راه تنفس شما به طور مکرر در هنگام خواب مسدود شود.

آپنه خواب یک اختلال شایع خواب است. زمانی اتفاق می‌افتد که عضلات پشت گلو شل شده و سپس راه تنفس را باریک یا بسته می‌کنند. در چنین وضعیتی مسیر عبور هوا مسدود شده و  هوا نمی‌تواند وارد و خارج شود. به همین دلیل در طول خواب به طور مکرر تنفس را متوقف می‌کنید. برای مدت کوتاهی از خواب بیدار می‌شوید تا تنفس خود را از سر بگیرید، حتی اگر از آن آگاه نباشید.

آپنۀ خواب می‌تواند منجر به بروز علائمی همچون خواب‌آلودگی مفرط در طی روز، خرناس، محرومیت از خواب، بی‌خوابی، دهان خشک و سردرد شود. در صورت عدم درمان، آپنه خواب منجر به عوارض طولانی مدت و خطرات سلامتی مانند بیماری قلبی، از دست دادن حافظه، دیابت و فشار خون بالا خواهد شد.

در صورت خفیف بودن آپنه پزشک با توصیه به برخی تغییرات سبک در سبک زندگی به شما کمک می‌کند از سد آن عبور کنید. برخی از این تغییرات شامل موارد زیر است:

    • کاهش وزن
    • ترک سیگار
    • درمان آلرژی بینی

اما در موراد ابتلا به آپنۀ شدید پزشک ممکن است دستگاه فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) را تجویز کند. این دستگاه جریان ثابتی از هوا را از طریق ماسکی که روی دهان و بینی شما قرار می‌گیرد، منتقل می‌کند. این جریان هوا مانع از بسته شدن گذرگاه ها در هنگام خواب می‌شود.

قرص تگ و نخت (روز و شب) یوروویتال

اگر هیچ‌یک از درمان‌های فوق راهگشا نباشد در نهایت پزشک ممکن است جراحی را پیشنهاد دهد. در جراحی اقدام به برداشتن بافتی که راه عبور و مرور هوا را مسدود کرده می‌کنند. شاید هم با جراحی فک و جلو آورن فک کمک می‌کنند جریان هوا آزادانه در پشت زبان و نرم کام شما چرخش داشته باشد.

نارکولپسی

نارکولپسی

نارکولپسی شامل «حملات خواب» در طول روز است که با احساس ناگهانی بسیار خواب آلود یا به خواب رفتن بدون هشدار مشخص می شود.

سندرم پای بیقرار (RLS)

سندرم پای بیقرار (RLS)

این سندرم به احساسی گفته می‌شود که فرد طی دوران ابتلا به آن نیاز دارد دائما پاهای خود را  حتی هنگام خواب حرکت دهد.

پاراسومنیا

پاراسومنیا

به  رفتارها یا حرکات غیرطبیعی در طول خواب مانند کابوس و راه رفتن در خواب پاراسومینا گفته می‌شود.کیفیت خواب به اندازه کمیت خواب مهم است. بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات خواب برای مدت زمان کافی می‌خوابند، اما به مرحله خواب عمیق  نمی‌رسند از این رو در صبح احساس آرامش و شادابی  نمی‌کنند.  از دیگر عواملی که مانع رسیدن به آرامش و سرحالی ابندای صبح می‌شود همان بیدار شدن مکرر در خواب است. همچنین  اختلالات خواب ممکن است نشانۀ یک بیماری زمینه‌ای باشد.

فلج خواب

فلج خواب

احتمالا شما هم گاهی از زبان برخی افراد خرافاتی یا قدیمی‌ترها که سواد کافی برای درک چرایی اتفاقات نداشته‌اند از پدیده‌ای به نام «بختک» شنیده‌اید. شاید خیلی وقت‌ها حرص خورده باشید که چرا بزرگ‌ترهای ما باید به چنین خرافاتی باور داشته باشند. فکر می‌کنم بعد از خواندن این بخش و آشنایی با «فلج خواب» خوشحال خواهید شد؛ چراکه بعد از این خواهید توانست خیلی علمی دلیل این اتفاق را توضیح دهید.
فلج خواب باعث از دست دادن موقت کنترل و عملکرد عضلات می‌شود. درست در لحظات قبل یا درست بعد از به خواب رفتن شما اتفاق می‌افتد. همچنین ممکن است در زمانی که شما در تلاش برای بیدار شدن هستید هم رخ دهد.

بر اساس آمار ثبت‌شده در منابع معتبر بالغ بر 7 درصد مردم جهان به این عارضه مبتلا هستند. علائم فلج خواب شامل ناتوانی در حرکت دادن اندام، بدن یا سر در هنگام خواب یا بیدار شدن است. این قسمت ها ممکن است چند ثانیه یا چند دقیقه طول بکشد. متاسفانه تا به امروز نتوانسته‌اند یک دلیل مشخص برای بروز فلج خواب معرفی کنند؛ بلکه اغلب به عنوان عارضه برخی از شرایط دیگر در نظر گرفته می‌شود.

به عنوان مثال، افرادی که به اختلال خواب نارکولپسی مبتلا هستند ممکن است اغلب فلج خواب را تجربه کنند. سایر بیماری‌های زمینه‌ای مانند مسائل مربوط به سلامت روان و محرومیت از خواب می‌توانند نقش داشته باشند، مانند مصرف دارو و مصرف مواد.

اولین هدف در درمان فلج خواب از بین بردن مشکل اساسی است که از دست دادن حرکت عضلانی را باعث‌شده است. به عنوان مثال، پزشکان ممکن است داروهای ضد افسردگی را برای افرادی که فلج خواب ناشی از مسائل خاص سلامت روان مانند اختلال دوقطبی دارند، تجویز کنند.

بی‌خوابی

بی‌خوابی

شاید بتوان شایع‌ترین نوع اختلال خواب را بی‌خوابی معرفی کرد. با نگاهی به آمارهای موجود درمی‌یابیم بالغ بر یک سوم از افراد بزرگسال علائم بی‌خوابی را از خود بروز می‌دهند. از این میان بیش از 10 درصد علائم‌شان به‌حدی شدید است که تشخیص بی‌خوابی بالینی دریافت می‌کنند.

مبتلایان به بی‌خوابی عمدتا یا در به‌خواب رفتن مشکل دارند و یا در باقی ماندن در خواب تا به پایان رسیدن ساعات مورد نیاز بدنشان به خواب؛ از همین‌رو هم اغلب بدون احساس سرزندگی و با کسالت از خواب برمی‌خیزند. همین بی‌خوابی می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد به‌ویژه اینکه برخی از بی‌خوابی‌ها در نتیجۀ رویدادهای موقت زندگی از جمله استرس، بارداری، ضربه‌خوردن و یا حتی به واسطۀ تغغیر در روتین زندگی مثل تغییر ساعات کاری رخ خواهد داد.

از بی‌خوابی‌های موقت که عبور کنیم باید گفت گاهی بی‌خوابی‌های مزمن در نتیجۀ برخی اختلالات یا شرایط زمینه‌ای بروز پیدا می‌کند از جملۀ این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

    • چاقی/ اضافه وزن بالا
    • کمر درد
      زانو درد
    • اضطراب دائمی
    • افسردگی
    • پساقاعدگی (یائسگی)
    • سوءمصرف مواد (اعتیاد)

چه درمان‌های رایجی برای درمان بی‌خوابی معرفی می‌شود؟!

CBT یا درمان شناختی رفتاری:

این یک پروتکل درمانی در حوزۀ روان است، یک درمانگر با رویکرد CBT روی مشکلات زمینه‌ای روان فرد از جمله اضطراب  و افسردگی وی کار خواهد کرد تا از این طریق به بهبود کیفیت خواب فرد کمک کرده باشد.

آموزش بهداشت خواب:

آموزش بهداشت خواب:

شاید برایتان عجیب باشد که در حوزۀ خواب متخصصینی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند چگونه شیوه‌های خواب بهتری را امتحان کنید. (البته این‌که این متخصص‌ها در ایران چگونه قابل دسترسی هستند را نمی‌دانیم؛ ولی احتمالا جوینده یابنده باشد.)

درمان شرایط زمینه‌ای:

بالاتر به مشکلات زمینه‌ای اشاره کردیم که موجب بی‌خوابی‌های مزمن می‌شود، در چنین شرایطی بهترین درمان ویزیت شدن توسط یک پزشک برای تشخیص دقیق آن مشکل و در پی آن درمانش خواهد بود. لازم نیست تاکید بر این اصل که هرگاه علت بی‌خوابی برطرف شود یحتمل خود بی‌خوابی هم رخت برمی‌بندد از زندگی فرد.

استفاده از داروها:

استفاده از داروها:

برخی داروها نظیر ملاتونین‌ها در کوتاه مدت به کاهش علائم بی‌خوابی کمک می‌کنند؛ البته به خاطر داشته باشید در صورتی که بی خوابی مزمن باشد باید راه‌های دیگر را برایش دنبال کرد.

قرص های خواب آور:

مکمل بهبود خواب ممکن است برای افرادی که مشکلات کوتاه‌مدتی مانند جت لگ یا استرس دارند، مفید باشد. این داروها برای کمک به به خواب رفتن یا به خواب ماندن شما طراحی شده‌اند. البته باید دقت کنید این قرص‌ها فقط برای کمک‌های کوتاه مدت هستند و مصرف بی‌رویۀ آن‌ها در بلند مدت سبب عارضه‌های جدی همچون وابستگی می‌شود. برخی از داروهایی که توسط پزشک تجویز می‌شود شامل موارد زیر هستند:

    • ramelteon (Rozerem)
    • تمازپام (Restoril)
    • زالپلون (سونات)
    • زولپیدم (Ambien)
    • انتشار طولانی مدت زولپیدم (Ambien CR)

تغییر سبک زندگی:

کپسول والتونین نوتراکس

تغییر روتین زندگی به سمت یک زندگی سلامت‌تر حتما مفید خواهد بود. کافی است از کافئین اجتناب کنید و ورزش را به برنامۀ روزانه‌تان اضافه کنید. هدف اصلی درمان بی خوابی این است که به شما کمک کند راحت تر بخوابید. هدف ثانویه کمک به درمان هر علت یا شرایطی است که شما را از خوابیدن باز می دارد.

محرومیت طولانی مدت از خواب بستر بروز چه مشکلاتی را فراهم می‌کند؟!

1. مشکلات حافظه

مشکلات حافظه

در طول خواب، مغز شما پلاک‌ها و پروتئین‌هایی را که در طول روز تشکیل می‌شوند را پاک می‌کند. بدون خواب مناسب، این پلاک ها و پروتئین ها ممکن است باقی بمانند. با گذشت زمان، این می‌تواند در نحوۀ پردازش و به خاطر سپردن اطلاعات جدید و همچنین نحوه شکل‌گیری خاطرات طولانی مدت اختلال ایجاد کند.

2. ضعف سیستم ایمنی

مشکلات حافظه

اگر به اندازه کافی نخوابید، سیستم دفاعی بدن شما نمی‌تواند در برابر باکتری‌ها و ویروس‌های مهاجم از جمله سرماخوردگی و آنفولانزا مقاومت کند.

3. کاهش میل جنسی

کاهش میل جنسی

افرادی که دچار کمبود خواب هستند ممکن است به دلیل کاهش سطح تستوسترون، میل جنسی کمتری داشته باشند.

4. شرایط قلبی عروقی

بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و سایر بیماری‌های قلبی عروقی در افرادی که به طور مزمن کم خواب هستند شایع‌تر است.

5. افزایش وزن

تحقیقات نشان می‌دهد که نداشتن خواب کافی باعث می‌شود هوس غذاهای پرچرب و پرکالری داشته باشید. بعلاوه، مواد شیمیایی موجود در مغز که به طور معمول به شما می‌گویند که دست از خوردن بکشید، اگر به اندازه کافی نخوابید، موثر نیستند. این می‌تواند باعث افزایش وزن شما شود.

از فواید یک خواب با کیفیت مطلوب چه می‌دانید؟!

هیچ تردیدی در این نداشته باشید که به کمک یک خواب با کیفیت مطلوب شما خواهید توانست بر مشکلات کوتاه مدت خود از قبیل خستگی و عدم تمرکز فایق آیید و با پیش‌برد این روند در دراز مدت از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کنید. داشتن یک خواب با کیفیت خوب فواید بی‌شماری دارد. بیایید با هم نگاهی داشته باشیم به این فواید.

کاهش التهاب

کاهش التهاب

کم‌خوابی ممکن است باعث التهاب در سراسر بدن شما شود که منجر به آسیب احتمالی سلول‌ها و بافت‌ها می‌شود. التهاب طولانی‌مدت ممکن است منجر به مشکلات سلامت مزمن مانند بیماری التهابی روده (IBD) شود.

بهبود تمرکز

بهبود تمرکز

بهبود تمرکز افرادی که خواب کافی دارند، به رشد بهره وری، عملکرد و حافظه بهتری نسبت به افرادی که به طور مزمن کم خواب هستند منجر می‌شود.

کاهش تمایل به خوردن کالری مازاد

کاهش تمایل به خوردن کالری مازاد

 کم خوابی و بی‌خوابی مواد شیمیایی مسئول تنظیم اشتها را ناراحت می‌کند. این می‌تواند شما را به پرخوری و احتمالا افزایش وزن سوق دهد؛ بنابراین خواب کافی می‌تواند کمک کننده باشد.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مغزی

خواب کم خطر ابتلا به مشکلات مزمن قلبی عروقی مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا و سکته را افزایش می‌دهد. خواب سالم این خطرات را کاهش می‌دهد.

کاهش خطرات ناشی از ابتلا به افسردگی

 خواب ناکافی یا با کیفیت پایین خطر ابتلا به افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات سلامت روان را بالا می‌برد. علاوه بر این، 90 درصد از افرادی که افسردگی در آنها تشخیص داده شده است، کیفیت خواب پایینی را گزارش کرده‌اند.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد