خرید محصولات برند درموسیس

مروری بر ویتامینها و مواد معدنی که باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شوند|12 مکملی که باید بشناسید!

مروری بر ویتامینها و مواد معدنی که باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شوند|12 مکملی که باید بشناسید!

سیستم ایمنی بدن شما از مجموعه‌ای پیچیده از سلول‌ها، فرآیندها و مواد شیمیایی تشکیل شده که به طور مداوم از بدن شما در برابر عوامل بیماری‌زای مهاجم از جمله ویروس‌ها، سموم و باکتری ها دفاع می‌کند. سالم نگه داشتن سیستم ایمنی بدن در تمام طول سال کلید پیشگیری از اکثر عفونت‌ها و بیماری‌هاست. انتخاب سبک زندگی سالم با مصرف غذاهای مغذی، خواب کافی و ورزش، مهم‌ترین راه برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. البته نباید در این میان نقش «مکمل تقویت سیستم ایمنی» را در مواقع لزوم فراموش کرد.

علاوه بر این، تحقیقات مختلف در این زمینه نشان داده که مصرف مکمل‌ها با برخی مولتی ویتامین و مواد معدنی، گیاهان و سایر مواد می‌تواند به بهبود پاسخ ایمنی کمک کند و به طور بالقوه شما را در برابر بیماری‌ها محافظت کند. با این حال، توجه داشته باشید که برخی از مکمل‌ها می‌توانند با داروهای تجویزی یا بدون نسخه‌ای که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشند. برخی ممکن است برای افرادی که شرایط سلامت خاصی دارند مناسب نباشند.

ویتامینها و مواد معدنی که باعث تقویت سیستم ایمنی

قبل از شروع مصرف هر نوع مکملی حتما با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی صحبت کنید. با خواندن این مطالب ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که کدام ویتامینها و مواد معدنی باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شوند؟ در این مقاله 12 مکملی که دارای پتانسیل تقویت کننده سیستم ایمنی هستند معرفی شده‌اند؛ بنابراین تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا تمامی ویتامینها و مواد معدنی که باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شوند را به خوبی بشناسید. به طورکلی لازم است که برای بالا بردن کیفیت زندگی خود با «راه کارهای تقویت سیستم ایمنی» بدنتان آشنا شوید.

1.ویتامین D

ویتامینها و مواد معدنی که باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شوند، ویتامین D است. ویتامین D یک ماده مغذی محلول در چربی است که برای سلامت و عملکرد سیستم ایمنی بدن شما ضروری است. ویتامین D اثرات مبارزه با پاتوژن مونوسیت ها، ماکروفاژها و گلبول‌های سفید خون که بخش مهمی از دفاع ایمنی شما هستند را افزایش و التهاب را کاهش می دهد که در نهایت به تقویت پاسخ ایمنی بدن کمک می کند. بسیاری از افراد دچار کمبود این ویتامین مهم هستند که ممکن است بر عملکرد سیستم ایمنی آنها تأثیر منفی بگذارد. در واقع، سطوح پایین ویتامین D با افزایش خطر عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، از جمله آنفولانزا و آسم آلرژیک مرتبط است.

قرص ویتامین د3 2000 او پی دی فارما

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که مکمل ویتامین D ممکن است پاسخ‌های ایمنی بدن را بهبود بخشد. در واقع، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که مصرف این ویتامین ممکن است از عفونت‌های دستگاه تنفسی محافظت کند. در یک بررسی در سال 2019 از مطالعات کنترل تصادفی شده در 11321 نفر، مصرف مکمل ویتامین D به طور قابل توجهی خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی را در افراد مبتلا به کمبود این ویتامین کاهش داد و خطر عفونت را در افرادی که سطح ویتامین D کافی داشتند کاهش داد. این مسئله نشان دهنده یک اثر محافظتی کلی است.

قرص ویتامین د3 فورت 1000 میلی گرم هولیستیکا

مطالعات دیگر اشاره می کنند که مکمل های ویتامین D ممکن است پاسخ به درمان‌های ضد ویروسی را در افراد مبتلا به عفونت‌های خاص، از جمله هپاتیت C و HIV، بهبود بخشد. بسته به سطح خون، بین 1000 تا 4000 واحد ویتامین D در روز برای اکثر افراد کافی است، اگرچه کسانی که کمبودهای جدی تری دارند اغلب به دوزهای بسیار بالاتری نیز نیاز خواهند داشت. ویتامین D به دلیل تأثیر آن بر سیستم ایمنی در ارتباط با ویروس کرونا، بسیار مورد تحقیق قرار گرفته است.

سافت ژل ویتامین د3 1000 واحد ویواتیون

مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین D می‌تواند بهبودی در زمینه این بیماری را تسریع کند و التهاب را در سیستم تنفسی متوقف کند. به طور کلی بسیاری از متخصصان در جامعه بهداشت و علم استدلال می‌کنند که مصرف مکمل ویتامین D  بی‌خطر است و احتمالاً می‌تواند به محافظت از افراد در برابر ویروس کمک کند. با «بهترین مولتی ویتامینهای تقویت سیستم ایمنی» در وبلاگ روشا آشنا شوید، محصولات معرفی‌شده همگی تاییدیه کارشناسان روشا را به همراه دارد.

2. روی

یکی دیگر از ویتامینها و مواد معدنی که باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شوند، روی است. روی یک ماده معدنی است که معمولاً به مکمل‌ها و سایر محصولات بهداشتی مانند قرص‌ها اضافه می‌شود که برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما طراحی شده‌اند؛ زیرا مصرف روی برای عملکرد سیستم ایمنی ضروری است. روی برای رشد و ارتباط سلول‌های ایمنی مورد نیاز است و نقش مهمی در پاسخ التهابی دارد. روی همچنین به طور خاص از موانع بافتی در بدن محافظت کرده و همچنین به جلوگیری از ورود پاتوژن‌های خارجی نیز کمک می‌کند.

محصولات مکمل زینک

کمبود این ماده مغذی به طور قابل توجهی بر توانایی سیستم ایمنی شما برای عملکرد صحیح تأثیر می‌گذارد و در نتیجه خطر ابتلا به عفونت و بیماری‌ها از جمله ذات الریه را افزایش می دهد. طبق تحقیقات اخیر، مشخص شده است که 16٪ از تمام عفونت‌های تنفسی عمیق در سراسر جهان به دلیل کمبود روی است. کمبود روی حدود 2 میلیارد نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده و در افراد مسن بسیار شایع است. در واقع 30 درصد از افراد مسن دچار کمبود این ماده مغذی هستند.

کمبود روی در آمریکای شمالی و کشورهای توسعه یافته نسبتاً نادر است. با این وجود، بسیاری از افراد در ایالات متحده کمبود حاشیه ای روی مربوط به مصرف یا جذب دارند. افراد مسن به طور کلی در معرض خطر بیشتری هستند. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که مکمل‌های روی ممکن است از عفونت‌های دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی نیز محافظت کنند. علاوه بر این، مکمل روی ممکن است برای کسانی که قبلاً بیمار بوده‌اند مفید باشد.

قرص زینک 15 + هیستیدین و ویتامین سی تاکسوفیت

در یک مطالعه در سال 2019 روی 64 کودک بستری با عفونت‌های حاد دستگاه تنفسی تحتانی (ALRIs)، مصرف 30 میلی‌گرم روی در روز، در مقایسه با گروه دارونما، کل مدت عفونت و مدت اقامت در بیمارستان را به طور متوسط ​​2 روز کاهش داد. همچنین مکمل روی ممکن است به کاهش مدت سرماخوردگی کمک کند، علاوه بر این، روی فعالیت ضد ویروسی را نیز نشان می‌دهد. مصرف بلندمدت روی معمولاً برای بزرگسالان سالم تا زمانی که دوز روزانه زیر حد بالای تعیین شده یعنی40 میلی‌گرم روی، بی‌خطر است. دوزهای بیش از این حد ممکن است با جذب مس تداخل داشته باشد که می‌تواند خطر عفونت در بدن شما را افزایش دهد.

3. ویتامین C

ویتامین C به دلیل نقش مهمی که در سلامت سیستم ایمنی دارد، شاید محبوب‎ترین مکمل مصرفی برای محافظت در برابر عفونت باشد. این ویتامین از عملکرد سلول‌های ایمنی مختلف پشتیبانی می‌کند و توانایی آنها را برای محافظت در برابر عفونت افزایش می‌دهد. همچنین مصرف مکمل ویتامین C برای مرگ سلولی که با پاکسازی سلول‌های قدیمی و جایگزینی آنها با سلول‌های جدید، به حفظ سلامت سیستم ایمنی شما کمک می‌کند، ضروری است.

ساشه سویت ایمیون دایرکت هرمس

همچنین ویتامین C به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند و از آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو، که با تجمع مولکول‌های واکنشی معروف به رادیکال‌های آزاد رخ می‌دهد، محافظت می‌کند. استرس اکسیداتیو می‌تواند بر سلامت سیستم ایمنی تأثیر منفی بگذارد و با بیماری‌های متعددی مرتبط است. نشان داده شده است که مکمل ویتامین C مدت و شدت عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی از جمله سرماخوردگی را کاهش می دهد. «تقویت سیستم ایمنی کودکان» را فراموش نکنید!

ویتامین ث

یک بررسی بزرگ از 29 مطالعه روی 11306 نفر نشان داد که مصرف منظم مکمل ویتامین C با دوز متوسط ​​1 تا 2 گرم در روز مدت سرماخوردگی را 8 درصد در بزرگسالان و 14 درصد در کودکان کاهش می دهد. جالب توجه است، این بررسی همچنین نشان داد که مصرف منظم مکمل‌های ویتامین C باعث کاهش بروز سرماخوردگی در افراد تحت استرس فیزیکی بالا، از جمله دوندگان ماراتن و سربازان، تا 50 درصد می‌شود.

قرص جوشان ویتامین ث 1000 میلی گرم آپوویتال

علاوه بر این، نشان داده شده که درمان ویتامین C داخل وریدی با دوز بالا به طور قابل توجهی علائم را در افراد مبتلا به عفونت‌های شدید از جمله سپسیس و سندرم زجر تنفسی حاد (ARDS) ناشی از عفونت های ویروسی بهبود می‌بخشد. با این حال، مطالعات دیگر نشان داده‎اند که نقش ویتامین C در این شرایط هنوز در دست بررسی است. در مجموع، این نتایج تأیید می‌کند که مکمل‌های ویتامین C ممکن است به طور قابل‌توجهی بر سلامت سیستم ایمنی بدن به‌ویژه در افرادی که از طریق رژیم غذایی خود ویتامین کافی دریافت نمی‌کنند، تأثیر بگذارد. حد بالای مصرف ویتامین C 2000 میلی گرم و دوزهای مکمل روزانه معمولاً بین 250 تا 1000 میلی گرم است.

4. قارچ دارویی

قارچ‌های دارویی از زمان‌های قدیم برای پیشگیری و درمان عفونت و بیماری استفاده می‌شده است. بسیاری از انواع قارچ‌های دارویی به دلیل پتانسیل تقویت سیستم ایمنی مورد مطالعه قرار گرفته اند. بیش از 270 گونه شناخته شده از قارچ‌های دارویی دارای خواص تقویت کننده سیستم ایمنی هستند.  برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که مکمل‌سازی با انواع خاصی از قارچ‌های دارویی ممکن است سلامت ایمنی را از طرق مختلف افزایش دهد و همچنین علائم برخی شرایط از جمله آسم و عفونت‌های ریه را کاهش دهد.

کپسول هگزایم 500 میلی گرم اشبال شیمی

به عنوان مثال، مطالعه‌ای روی موش‌های مبتلا به سل، یک بیماری جدی باکتریایی، نشان داد که درمان با کوردیپس به طور قابل‌توجهی باعث کاهش بار باکتریایی در ریه‌ها، افزایش پاسخ ایمنی و کاهش التهاب در مقایسه با گروه دارونما شد. در یک مطالعه تصادفی 8 هفته ای بر روی 79 بزرگسال، مکمل 1.7 گرم عصاره قارچ دارویی، منجر به افزایش قابل توجه 38 درصدی در فعالیت سلول‌های کشنده طبیعی (NK) ، نوعی گلبول سفید که از عفونت محافظت می کنند، شد.

کپسول ایمیون ترکی تیل دانش گستران برنا سلامت

5.گون

گون گیاهی است که معمولا در طب سنتی چینی (TCM) از آن استفاده می‌شود. تحقیقات حیوانی نشان می‌دهد که عصاره آن ممکن است به طور قابل توجهی پاسخ‌های مربوط به ایمنی را بهبود بخشد.

6.سلنیوم

سلنیوم یک ماده معدنی است که برای سلامت سیستم ایمنی ضروری است. تحقیقات حیوانی نشان می‌دهد که مکمل‌های سلنیوم ممکن است دفاع ضد ویروسی در برابر سویه‌های آنفولانزا، از جمله H1N1 را تقویت کنند.

قرص مگا سلنیوم ویواتیون

7. سیر

سیر دارای خواص ضد التهابی و ضد ویروسی قوی است. نشان داده شده که سیر با تحریک سلول‌های سفید محافظتی مانند سلول های NK و ماکروفاژها، سلامت ایمنی را تقویت می‌کند.

سیر

8. شیرین بیان

شیرین بیان حاوی بسیاری از مواد از جمله گلیسیریزین است که ممکن است به محافظت در برابر عفونت‌های ویروسی کمک کند. بر اساس تحقیقات آزمایشی، گلیسیریزین فعالیت ضد ویروسی در برابر کروناویروس شدید مرتبط با سندرم تنفسی حاد (SARS-CoV) را نشان می‌دهد.

شیرین بیان

9. ویتامین های B کمپلکس

ویتامین های B، از جمله B12 و B6، برای پاسخ ایمنی سالم مهم هستند. با این حال، بسیاری از بزرگسالان کمبود این ویتامین‌ها را دارند، که ممکن است بر سلامت ایمنی تأثیر منفی بگذارد. بنابراین مصرف مکمل‌های ویتامین‌های B کمپلکس بسیار توصیه می‌شود.

ویتامین های B کمپلکس

10.کورکومین

کورکومین ترکیب فعال اصلی در زردچوبه است. دارای خواص ضد التهابی قوی است و مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که ممکن است به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک کند.

11. اکیناسه

اکیناسه نوعی از گیاهان از خانواده دیزی است. نشان داده شده که گونه های خاصی از این گیاه سلامت ایمنی را بهبود می‌بخشند و ممکن است اثرات ضد ویروسی بر علیه چندین ویروس تنفسی، از جمله ویروس سنسیشیال تنفسی و رینوویروس ها داشته باشند.

اکیناسه

12. بره موم

بره موم ماده ای رزین مانند است که زنبورهای عسل برای استفاده به عنوان درزگیر در کندو تولید می‌کنند. اگرچه اثرات تقویت‌کننده سیستم ایمنی چشمگیری دارد و ممکن است خواص ضد ویروسی نیز داشته باشد، اما در رابطه با این ماده تحقیقات انسانی بیشتری مورد نیاز است.

سخن پایانی

طبق نتایج تحقیقات علمی، مکمل‌های ذکر شده در این مقاله ممکن است خواص مکمل تقویت کننده سیستم ایمنی بدن را شامل شوند. با این حال، به خاطر داشته باشید که بسیاری از اثرات بالقوه این مکمل‌ها بر سلامت ایمنی بدن به طور کامل بر روی انسان آزمایش نشده است، که نیاز به مطالعات آینده را برجسته می‌کند. در این مقاله سعی کردیم تمامی ویتامینها و مواد معدنی که باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شوند را به طور کامل معرفی کنیم. امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید و سودمند باشد.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد