خرید محصولات برند درموسیس

تقویت سیستم ایمنی کودکان تکلیفی بر دوش والدین!

تقویت سیستم ایمنی کودکان تکلیفی بر دوش والدین!

تقویت سیستم ایمنی کودکان را کووید 19 و آلودگی‌های مختلف محیطی، دوباره مطرح و ضروری‌تر از پیش کرده است. در این مقاله با اتکا به منابع معتبر علمی همچون coronavirus. providence، راه‌کارهای تقویت سیستم ایمنی را با شما در میان می‌گذاریم.

1-تقویت سیستم ایمنی کودکان – تغذیه

به اعتقاد استادیار دانشکده‌ی پزشکی «هاروارد»، دکتر «کلیر مک کارتی» (Claire McCarthy) منظور از تغذیه‌ی سالمِ کودکان استفاده‌ی آن‌ها از میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات و غذای سرشار از پروتئین فاقد چربی است. هم‌چنین منظور از غذاهای سالمِ کودکان، استفاده از فرآورده‌های لبنی یا سایر منابع کلسیم، به‌علاوه‌ی روغن‌های گیاهی است.

قرص جویدنی دیفنس فیشر کیندر

کودکان از چه غذاها و خوراکی‌هایی باید پرهیز کنند:

    • غذاهای فرآوری شده
    • غذاهای دارای قندِ افزوده
    • غذاهایی که روغن‌های ناسالم دارند (مثل چربی‌های اشباع شده)

شاید بگویید که با این حساب، کودک ما هیچ‌وقت نباید کلوچه یا بستنی بخورد؛ جواب این است که کودکان نباید هر روز یا در فواصل زمانی کم، چیزهایی که به آن‌ها تنقلات کم ارزش غذایی (هله‌هوله) گفته می‌شود، بخورند.

دو سوالی که هر پدر و مادری باید راجع به آن فکر کند

اگر بخواهیم علمی و صادقانه حرف بزنیم هیچ نوع مکمل غذایی‌ بهتر از سبزی‌ ها، میوه‌ها و پروتئین‌های طبیعی نیست؛ ولی در اینجا دو سوال مطرح است:

    1. آیا تمام سبزی‌ها، میوه‌ها و محصولات لبنی که می‌خرید و به خورد کودکتان می‌دهید طبق اصول استاندارد و مثلاً بدون استفاده‌ی نادرست از کودهای شیمیایی یا بدون روغن‌های غیرمجاز تولید شده‌اند؟
    2. آیا کودکی دارید که با خوردن غذاهای سالم، سبزی‌ها و میوه‌ها کم و بیش مشکل دارد؟

کودک شاد

پاسخ سوال اول در حقیقت برای ما معلوم نیست ولی هر از چندگاه در مطبوعات و رسانه‌های داخلی می‌خوانیم که برخی محصولات کشاورزی یا لبنی دارای استانداردهای سالم تولید نیستند.

در مورد پاسخ سوال دوم، اگر که کودک شما با خوردن غذاهای طبیعی مشکل داشته باشد باید از مکمل‌های تقویت سیستم ایمنی کودک استفاده کنید. برای این کار پیشنهاد می‌کنیم که با پزشک یا مشاور تغذیه مشورت کنید.

(در این مورد می‌توانید از مشاوره‌های رایگان متخصصان روشا نیز استفاده بفرمایید.)

2-تقویت سیستم ایمنی کودکان – خواب کافی

کودکان هم مانند دیگر انسان‌ها به خواب کافی نیازمندند. کم خوابی می‌تواند از طریق تضعیف سیستم ایمنی بدن و در طول زمان باعث سندروم متابولیک، سرطان، اختلال‌های شناختی، چاقی و مقاومت نسبت به انسولین شود. کم‌خوابی حتی اگر کودکتان تغذیه‌ی خوب داشته باشد موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن او خواهد شد. مدت زمان خواب موردنیاز کودکان بنا به سنی که دارند متفاوت است. نوزادان و کودکان، بین 12 تا 16 ساعت نیازمند خوابیدن‌اند؛ البته بین کودکان، نیاز به خواب می‌تواند متفاوت باشد.

شربت پدیابست مولتی ویتامین

کمبود خواب منجر به ضعیف شدن سیستم ایمنی کودک می‌شود؛ بنابراین باید هر عاملی که باعث ایجاد کم‌خوابی برای کودک شود را از میان بردارید. یکی از اقدامات مهم در این زمینه محدود کردن استفاده و تماشای هر نوع مونیتور و صفحات هوشمند و دیجیتالی از گوشی گرفته تا کامپیوتر و بازی‌های فضای مجازی است.

به‌طور کلی بهتر است که از دو ساعت قبل از خواب کودک، او مقابل هیچ‌ نوع مونیتور و صفحه‌ی نمایشگری قرار نگیرد. هم‌چنین بهتر است که هیچ وسیله و مونیتوری در اتاق خواب کودکان نباشد.

چرا نور مونیتور و سایر موارد باعث بی‌خوابی می‌شود؟

سلول‌های بدن از یک الگوی چرخه‌ی خواب و بیداری استفاده می‌کنند. وقتی که شخص در ساعات خواب تحت نور مونیتور یا منابع دیگر نور قرار می‌گیرد؛ پروتئینی به نام «ملانوپسین» (Melanopsin) در بخشی از سلول‌های شخص این نور را پردازش کرده و به مغز، سیگنال‌های وجود نور مداوم را ارسال می‌کند و مغز، الگوی همیشگی زمان خواب و بیداری را تغییر می‌دهد.

قرار گرفتن در معرض نور مونیتور و گوشی هوشمند قبل از خواب باعث ارسال چنین سیگنال‌هایی به مغز شده و در نتیجه بی‌خوابی یا دیرتر به خواب رفتن کودک و حتی بزرگ‌سال را در پی دارد.

3-ورزش و فعالیت روزانه‌ی کودکان موثر بر تقویت سیستم ایمنی

ورزش و فعالیت‌های بدنی یکی از عوامل حفظ و تقویت سیستم ایمنی بدن انسان و از جمله کودکان است. در bioticresearch آمده است که کودکتان هر روز باید حداقل یک ساعت فعالیت بدنی داشته باشد. در توضیح این مورد اضافه کرده «منظور ما این نیست که باید حتماً کودک را به باشگاه یا سالن ورزشی ببرید. اگر کودک یا نوجوانی دارید که به ورزش بسیار علاقه دارد و به باشگاه خاصی می‌رود باید بدانید که ورزش زیاد هم برای کودک و نوجوان مضر است.

آرات

ورزشِ زیاد در سنین پایین می‌تواند موجب فرسودگی و یا خوابیدن بیش از حد آن‌ها شود. به‌عبارت‌دیگر، ورزش زیاد برای کودک می‌تواند عامل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن او باشد. هر روز یک ساعت حرکات بدنی و فعال بودن فیزیکی کودک برای حفظ سلامتی او از این نظر کافی است.»

4-تقویت سیستم ایمنی کودکان – مدیریت استرس

استرس در همه‌ی رده‌های سنی باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و فرد را مساعد مبتلا شدن به انواع عفونت‌ها و بیماری‌های مختلف می‌کند.

کاری که شما باید در مورد کودک انجام دهید این است که:

    1. مطمئن شوید کودک به برنامه‌ها و افراد سالم و مناسبی که او را خوشحال می‌کند دسترسی دارد.
    2. هر روز زمانی را به‌عنوان اعضای خانواده با کودکتان بگذرانید.
    3. امکانی فراهم کنید که هر وقت موضوعی کودک را ناراحت یا نگران می‌کند بتواند در آن مورد با شما صحبت کند.
    4. اگر ایام قرنطینه و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی باعث تغییر شدید خلق و خوی کودک شما شده است موضوع را با یک مشاور خانواده یا روان‌پزشک مطرح کنید.

پودر کیدز کالم بی هیویر کاروسوس نچرال هلث

5-کودکانتان را در مورد واکسن‌ها به‌روز نگه دارید

با پزشکتان در مورد به‌روز بودن کودکتان از نظر دریافت واکسن‌های مورد لزوم مشورت کنید. در ایام شیوع کرونا ترکیب آنفولانزا و کرونا شرایط دشواری پیش می‌آورد؛ پس بیشتر مراقبش باشید. یکی دیگر از راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن کودک، کمک گرفتن از واکسن‌های مطمئن و مورد تأیید است. گذشته از توصیه‌های معتبر در مورد کرونا و احتمال ابتلایِ کودکان به آن، واکسن آنفولانزا واکسنی است که دریافت آن برای تمامی انسان‌ها توصیه شده است.

پیشتر در مطلبی متمرکز «بهترین مولتی ویتامینهای تقویت سیستم ایمنی» برای تمام سنین را که مورد تایید کارشناسان روشا بوده‌اند را به شما معرفی کرده‌ایم. با انگشت‌رنجه بر لینک فوق خواهید توانست به این لیست ارزشمند دسترسی پیدا کنید.

6-اقدامات ساده‌ی احتیاطی

برخی اقدامات ساده وجود دارد که رعایت آن باعث سالم‌تر ماندن تمامی انسان‌ها و ازجمله کودکان می‌شود.

ضروری است که از ابتدا کودکان را به رعایت موارد زیر عادت دهید:

    • شستن مرتب دست‌ها
    • پوشاندن دهان با آرنج در زمان سرفه یا عطسه کردن
    • دوری از افراد بیمار تا حد ممکن
    • استفاده از ماسک، در هوای آلوده و مکان‌های شلوغ

چنانچه کودک شما مشکلات خاصی در رابطه با سلامتی دارد لازم است که در مورد آن و نکته‌هایی که باید رعایت کند با پزشک مشورت کنید.

قرص مولتی ویتامین A-Z آپوویتال

رویکرد متعادل برای تقویت سیستم ایمنی کودکان

پیش از شیوع بیماری کرونا در جهان معمولاً با دو نوع رویکرد از طرف خانواده‌ها در مورد حفظ سلامتی فرزندانشان روبرو می‌شدیم:

    • دور نگه داشتن فرزند تا حد امکان از دیگران
    • اعتقاد به این که بهتر است کودک در شرایط عادی رشد کند تا نسبت به شرایط موجود سازگار شود.

به نظر می‌رسد که راه توصیه شده‌ی اکثر متخصصان برای حفظ سلامتی کودکان، راهی بینابین است؛ یعنی هم تا حدی دور نگه داشتن کودک از محیط‌های پر ریسک و هم اجازه دادن به او برای سازگار شدن با شرایط اطراف.

توصیه‌هایی دیگر برای تقویت سیستم ایمنی کودکان

برای تقویت سیستم ایمنی کودک موارد زیر نیز توصیه شده است:

امگا 3

آجیل، ماهی «سالمون» و دانه‌ی کتان را فراموش نکنید. اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند با التهاب و ناراحتی قلبی مبارزه کرده و حتی مهارت خواندن کودکان را نیز تقویت کند.

شربت امگا موس ادونسیس

ویتامین C

این ابرقهرمان ویتامین‌ها قادر است با سرماخوردگی و آنفولانزا مبارزه کند و خطر سرطان و سکته‌ی مغزی را کاهش می‌دهد. در کلم بروکلی، اسفناج، پرتقال توت فرنگی، گوجه فرنگی و… وجود دارد.

پروبیوتیک‌ها

مصرف ماست یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای دریافت پروبیوتیک‌هایی است که باعث سلامتی روده‌ها و نیز سلامتی کل سیستم ایمنی کودکان می‌شود.

تغذیه با شیر مادر

تحقیقات به عمل آمده حاکی از آن است که نوزادان تغذیه شده توسط شیر مادر، سیستم ایمنی قوی‌تری نسبت به نوزادانی که کمتر با شیر مادر تغذیه شده‌اند دارند.

سلامتی بزرگ‌سالان خانواده

نکته‌ای که کمتر به آن اشاره شده نقش سلامتی پدر و مادر و اعضای بزرگ‌سال خانواده در سلامتی کودکان است. فراموش نکنیم که سلامتی کودکان تا حد زیادی تحت تأثیر سلامتی بزرگ‌سالان خانواده است؛ برای همین مراقبت از خودتان به‌عنوان پدر و مادر یا سرپرست کودکان در عمل، بخشی از مولتی ویتامین مخصوص کودکان نیز محسوب می‌شود. برای نوشتن این مقاله از وبسایت معتبر health.harvard استفاده‌شده است تا والدینی که به هر دلیلی برایشان خواندن ژورنال‌های زبان اصلی علمی کار پیچیده‌ای محسوب می‌شود بتوانند در وب فارسی مطالب ارزمندی وام گرفته از رفرنس‌های جهانی برای افزایش آگاهی در دسترس داشته باشند.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد