خرید محصولات برند درموسیس

بررسی کامل علائم کمبود آهن در کودکان و نوزادان و مقدار آهن مورد نیاز آنها

بررسی کامل علائم کمبود آهن در کودکان و نوزادان و مقدار آهن مورد نیاز آنها

علائم کمبود آهن در کودکان و نوزادان

نوزادان ما برای تولید هموگلوبین به آهن نیاز دارند که می‌تواند اکسیژن را از طریق خون به تمام سلول‌های بدن برساند. این هموگلوبین است که به گلبول‌های قرمز رنگ می‌دهد. وقتی آهن کافی نداشته باشید، گلبول‌های قرمز خون شما به سلول‌های خونی کوچک و کم رنگ به نام کم خونی تبدیل می‌شوند. خواند مقاله‌ی «مکمل آهن چیست؟» پیشنهاد می‌شود.

در این مرحله، آنها قادر به رساندن اکسیژن کافی به اندام‌ها و ماهیچه‌های بدن نیستند. مصرف مکمل ‌های آهن در کودکان، در شرایط خاص بسیار مفید است. در این مقاله به علائم کم خونی، میزان مکمل آهن مورد نیاز در گروه‌های سنی مختلف و همچنین نیاز به مصرف مکمل‌ های آهن در کودکان پرداخته شده است.

شربت آهن لیپیفر

آهن برای رشد طبیعی مغز نوزادان و کودکان مورد نیاز است. نوزادان مبتلا به کمبود آهن فعالیت کم‌تری دارند، کندتر رشد می‌کنند و ممکن است کم تحرک‌تر باشند. کمبود آهن در کودکان می‌تواند بر عملکرد تحصیلی آنها تاثیر بگذارد. کمبود آهن می‌تواند منجر به مشکلات کاهش تمرکز و ضعیف شدن عملکرد در تحصیلات می‌شود. همچنین عدم وجود این ماده به اندازه کافی، می‌تواند منجر به خستگی و ضعف شود.

مقدار مورد نیاز آهن در نوزادان و کودکان چقدر است؟

نوزادان با منبعی از آهن در رحم مادر متولد می‌شوند و در ۶ ماه اول زندگی، آهن مورد نیاز خود را از شیر مادر دریافت می‌کنند. اگر امکان شیردهی وجود ندارد، تا یک سالگی از شیر خشک غنی شده با آهن استفاده کنید. این شیر خشک باید بر پایه شیر گاو باشد. وقتی نوزادان شروع به خوردن غذاهای جامد می‌کنند؛ میزان آهن مورد نیاز، به سن خودشان بستگی دارد. مقدار توصیه شده آهن در روز و سنین مختلف:

  • ۱۱ میلی گرم برای ۷ تا ۱۲ ماه
  • ۷ میلی گرم از ۱ تا ۳ سالگی
  • ۱۰ میلی گرم از ۴ تا ۸ سالگی
  • ۸ میلی گرم برای ۹ تا ۱۳ سالگی
  • ۱۱ میلی گرم برای پسران و ۱۵ میلی گرم برای دختران از ۱۴ تا ۱۸ سال

علائم کمبود آهن در کودکان و نوزادان

موسسه بهداشت کانادا مقدار توصیه شده روزانه (RDA) را به عنوان میانگین مواد مغذی روزانه که برای رفع نیازهای همه افراد سالم (۹۷ تا ۹۸ درصد) کافی است، تعریف می‌کند.

آیا مکمل آهن برای کودکان ضروری است؟

نوزادانی که با زایمان طبیعی به دنیا می‌آیند و از بدو تولد با شیر مادر تغذیه می‌شوند؛ یا از شیر خشک غنی شده با آهن استفاده می‌کنند و نیازی به مکمل‌های آهن ندارند. کودکانی که به روش سزارین متولد می‌شوند، باید از هشت هفتگی تا یک سالگی مکمل آهن مصرف کنند.

کودکان بالای یک سال به مکمل‌های آهن نیاز ندارند مگر اینکه غذاهای غنی از آهن را مصرف نکنند. اگر فکر می‌کنید فرزندتان کمبود آهن دارد، با پزشک کودکتان صحبت کنید.

علائم کمبود آهن در نوزادان چیست؟

علائم کمبود آهن در کودکان ممکن است شبیه علائم کمبود آهن در بزرگسالان باشد. همانطور که در مطلب قبلی گفتیم؛ کمبود آهن در کودکان اغلب باعث علائمی مانند رنگ پریدگی پوست، بی‌اشتهایی، کاهش ایمنی، خستگی، عفونت ادراری در کودکان، مشکلات تنفسی، حافظه و یادگیری و میل به خوردن مواد غیر طبیعی مانند خاک یا یخ می‌شود.

لازم به ذکر است که مهم‌ترین مشکل کمبود آهن، کم خونی است که بسته به شدت بیماری خفیف و شدید است. کم خونی‌های خفیف معمولا بدون علائم به نظر می‌رسند، اما کم خونی‌های شدید باعث کاهش تولید گلبول‌های قرمز می‌شود و با علائم همراه است. به طور کلی مهم‌ترین علائم کم خونی فقر آهن در کودکان عبارتند از:

    • سردرد یا سرگیجه
    • کمبود انرژی و ضعف مداوم
    • خستگی مفرط
    • تحریک پذیری بیش‌تر از حد معمول
    • تنگی نفس
    • شکنندگی ناخن‌ها
    • پوست رنگ پریده

برای اینکه کامل‌تر پیرامون این علائم بخوانید می2توانید سری به وبسایت https://www.cedars-sinai.org/ بزنید.

مکمل های آهن برای کودکان

کودکان مبتلا به کمبود آهن معمولا برای افزایش سطح آهن به مکمل‌های آهن نیاز دارند. مصرف مکملهای آهن و تغییر رژیم غذایی کودک می‌تواند به کمبود آهن در کودک شما کمک کند. مهم است که قبل مصرف مکمل‌ های آهن در کودکان، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. زیرا مصرف زیاد آهن می‌تواند برای سلامتی کودک مضر باشد.

قطره لیپوزوفر فورت بی اس کی

طی یکی دو روز پس از مصرف آهن، کودک باید احساس بهتری داشته باشد و البته اشتها او نیز افزایش میابد. معمولا ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد تا کمبود آهن جبران شود، اما گاهی کودکان نیاز به درمان طولانی مدت دارند. این مکمل‌ها به صورت قطره، شربت و پاستیل جویدنی برای کودکان در بازار موجود است. این مکمل‌ها حاوی حداکثر ۱۰۰ میلی گرم آهن هستند و نیاز کودکان به این ماده غذایی مهم را برطرف می‌کنند.

چند توصیه کلی در مورد پیشگیری از کم خونی در کودکان

    • نوزادان: از ۴ ماهگی به کودک خود مکمل آهن بدهید. مصرف مکمل ‌های آهن در کودکان را تا زمانی ادامه دهید که کودک شما قادر به خوردن دو یا چند غذای غنی از آهن در روز (مانند غلات یا گوشت پوره شده غنی از آهن باشد). اگر در دوران شیردهی از شیر خشک غنی شده از آهن استفاده می‌کنید و بیش‌تر وعده‌های غذایی را با شیر خشک تهیه می‌کنید، نیازی به مصرف مکمل‌های آن در کودکان ندارید.
    • نوزادان نارس: مصرف مکمل‌ های آهن در کودکان را از دو هفتگی شروع کنید و مصرف مکمل را تا یک سالگی کودک ادامه دهید. اگر در دوران شیردهی و همچنین شیرخشک غنی شده و بیشتر مواد غذای کودک شما شیرخشک است، نیازی به مصرف مکمل ندارید.

اقدامات دیگری که می‌توانید برای جلوگیری از کمبود آهن انجام دهید:

- غذاهای غنی از آهن سرو کنید: هنگامی که کودک شما شروع به خوردن غذاهای جامد می‌کند که معمولا در سنین ۴ تا ۶ ماهگی اتفاق می‌افتد به او غذاهای غنی از آهن بدهید. مانند سرلاک غنی از آهن، گوشت پوره شده و لوبیا پوره شده. منابع غنی از آهن برای کودکان بزرگ‌تر شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، لوبیا و اسفناج است.

غذاهای غنی از آهن سرو کنید

- به کودک خود اجازه ندهید بیش از حد شیر مصرف کند: از ۱ تا ۵ سالگی به کودک خود اجازه ندهید بیش از ۷۱۰ میلی لیتر شیر در روز بنوشد.

- افزایش جذب آهن: ویتامین C به افزایش جذب آهن کمک می‌کند. با تهیه غذاهای غنی از ویتامین C، میزان آهن جذب شده توسط کودک را افزایش می‌دهید. غذاهای غنی از ویتامین C عبارتند از مرکبات، طالبی، توت فرنگی، فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی و سبزیجات سبز تیره.

آیا کودکان می بایست برای فقر آهن مورد معاینه قرار گیرند؟

کمبود آهن و کم خونی ناشی از فقر آهن معمولا با آزمایش خون تشخیص داده می‌شوند. آکادمی اطفال آمریکا توصیه می‌کند که آزمایش کم خونی ناشی از فقر آهن در همه نوزادان بین ۹ تا ۱۲ ماهگی شروع شود و کسانی که در معرض این خطر هستند، باید این آزمایش را در سنین بالاتر تکرار کنند.

بر اساس نتایج، پزشک ممکن است مکمل‌های آهن یا مولتی ویتامین یا آزمایش‌های اضافی را برای کودک شما تجویز کند. کمبود آهن در کودکان قابل پیشگیری است. غذاها و میان وعده‌های غنی از آهن را به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید. همیشه در مورد نیازهای تغذیه‌ای و آهن فرزندتان با پزشک خود صحبت کنید.

شربت آیروفیکس دایونیکس فارما

جمع بندی

آهن یکی از مهم‌ترین عناصر بدن است که نقش مهمی در رشد کودکان دارد، بنابراین کاهش آن می‌تواند باعث کم خونی، کندی رشد و مشکلات جسمی و روحی در کودکان شود. اکثر پزشکان مصرف مکمل‌های آهن از جمله قطره آهن، شربت و قرص آهن را برای کودکان توصیه می‌کنند.

با این حال، مهم است بدانید که تشخیص کمبود آهن در کودکان و تجویز داروهای اضافی فقط باید توسط متخصص اطفال انجام شود. همچنین باید توجه داشت که استفاده زیاد از مکمل‌های آهن برای کودکان می‌تواند سلامت کودک را به خطر بیندازد. بنابراین از مصرف بی‌رویه آن خودداری کنید و در مورد مقدار و مدت مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد