خرید محصولات برند درموسیس

کم خونی در دوران بارداری و لزوم مصرف مکمل های آهن در این دوران

کم خونی در دوران بارداری و لزوم مصرف مکمل های آهن در این دوران

آیا کم خونی در دوران بارداری همراه با اجبار مصرف مکمل‌های آهن است؟!

یکی از عناصر بسیار مهم در بدن انسان، آهن است. کمبود آهن یکی از مشکلات شایع در دوران بارداری محسوب می‌شود. به همین دلیل نباید از لزوم مصرف مکمل های آهن در دوران بارداری غافل شوید. کمبود مکمل آهن در بدن مادر موجب کم‌خونی می‌شود.

کم‌خونی هنگامی رخ می‌دهد که تعداد گلبول‌های قرمز خون پایین بیاید. کمبود تعداد گلبول‌های قرمز خون موجب می‌شود که خون، آهن و اکسیژن را نتواند حمل کند. این موضوع بر عملکرد سلول‌های بدن نظیر سلول های عصبی، عضلانی و … تاثیر منفی می‌گذارد.

قرص آیرون و ید و فولیک اسید یورو ویتال

در دوران بارداری علاوه بر مادر، جنینی که در رحم مادر وجود دارد نیز به خون احتیاج دارد. بنابراین توجه به این نکته که در زمان بارداری دچار کم‌خونی نشوید، اهمیت بسیار زیادی دارد. با ما همراه باشید تا در ادامه به لزوم مصرف مکمل های آهن در دوران بارداری بپردازیم. در مورد «علائم کم خونی» بیشتر بخوانید.

کم خونی در بارداری

همانطور که در مطلب قبلی گفتیم، بعضی از خانم‌ها در دوران بارداری به کم‌خونی و فقر آهن دچار می‌شوند. عامل آن نیاز گلبول های قرمز به حمل اکسیژن، طی دوران بارداری است. برخی از خانم‌ها ریسک کم‌خونی بیش‌تری در دوران بارداری دارند که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • افرادی که وگان هستند و از رژیم‌های سخت گیاهی استفاده می‌کنند. این افراد به دلیل کمبود ویتامین ب 12 دچار کم‌خونی در بارداری می‌شوند. این خانم‌ها باید از مکمل‌های آهن در دوران بارداری استفاده کنند.
    • خانم‌های مبتلا به بیماری کرون، سلیاک یا افرادی که به منظور کاهش وزن جراحی داشته‌اند و بخشی از معده آن‌ها برداشته شده است. این افراد نیز نباید از مصرف مکمل های آهن در دوران بارداری غافل شوند.

کم خونی در دوران بارداری

    • خانم‌هایی که دو بارداری پشت سر هم داشته‌اند و کسانی که تجربه بارداری دوقلویی یا بیش‌تر را دارند؛ ریسک بالاتری برای فقر آهن یا کم‌خونی خواهند داشت.
    • افرادی که پیش از بارداری سابقه کم‌خونی داشته‌اند و در زمان بارداری استفراغ‌های شدید صبحگاهی دارند، در معرض فقر آهن شدید قرار دارند. همچنین خانم‌هایی که قبل از بارداری پریود های شدید و سنگین داشته‌اند، باید به مصرف مکمل های آهن در دوران بارداری بپردازند.

علت ایجاد کم خونی در دوران بارداری

در دوران بارداری انواع مختلفی از کم‌خونی ممکن است برای مادر به وجود آید. این کم‌خونی‌ها بسته به نوع آن‌ها علت‌های مختلفی دارند. به عنوان مثال در زنانی که در سنین 15 تا 45 سال قرار دارند، کم خونی بیش‌تر به دلیل قاعدگی های سخت و بارداری رخ می‌دهد. همچنین رژیم غذایی فاقد آهن و برخی از بیماری های روده نیز منجر به کم‌خونی خواهد شد. در ادامه به انواع و دلایل رایج کم‌خونی در دوران بارداری می‌پردازیم.

الف) کم‌خونی بارداری

در دوران بارداری حجم خون نسبت به حالت عادی افزایش میابد. در این صورت برای ساخت گلبول‌های قرمز، به آهن و ویتامین بیش‌تری نیاز است. درصورتی که شما مقدار آهن کافی در بدن نداشته باشید، دچار کم‌خونی در دوران بارداری خواهید شد. البته توجه داشته باشید که این موضوع کاملا طبیعی بوده و توجه به مصرف مکمل‌های آهن در دوران بارداری ریسک ابتلا به کم‌خونی در این دوران را کاهش می‌دهد.

قرص آیرون پلاس هلث برست

ب) کم خونی فقر آهن

در سه ماهه سوم بارداری برای رشد و نمو جنین، گلبول‌های قرمز خون نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. درصورتیکه شما در مغز استخوان به میزان کافی گلبول قرمز داشته باشید، جنین می‌تواند از این گلبول‌ها در دوران بارداری استفاده کند. به همین دلیل زنانی که ذخیره آهن به مقدار لازم را ندارند، در دوران بارداری به فقر آهن شدید دچار خواهند شد. بنابراین توجه به تغذیه مناسب و مصرف مکمل های آهن در دوران بارداری و پیش از آن، بسیار اهمیت دارد.

ج) کمبود ب 12

یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای ساخت گلبول‌های قرمز، ویتامین ب است. ویتامین ب 12 در مواد غذایی مانند شیر، تخم مرغ، گوشت و ماکیان وجود دارد. زنانی که از این مواد غذایی استفاده نمی‌کنند یا در اصطلاح وگان هستند، بیش از سایر افراد دچار کمبود ویتامین ب 12 خواهند شد. بنابراین این افراد در دوران بارداری باید از مکمل‌های آهن استفاده کنند.

د) کمبود فولات

فولات یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های گروه ب است. این ویتامین برای رشد سلولی اهمیت بسیار زیادی دارد. درصورتی که در دوران بارداری به میزان کافی این ویتامین را دریافت نکنید، دچار فقر آهن و کم‌خونی خواهید شد. استفاده از مکمل‌هایی نظیر فولیک اسید، از ابتلای جنین به مشکلات مغزی و نخاعی جلوگیری می‌کند. بنابراین مصرف فولیک اسید باید قبل از بارداری آغاز شده و تا هفته‌های اول بارداری ادامه یابد.

ویال خوراکی نیوهم چو آ

نقش بسیار مهم مصرف مکمل های آهن در بارداری

بسیاری از مکمل‌های موجود در بازار دارای مقدار مناسبی آهن هستند. این مکمل‌ها می‌توانند از کم‌خونی و فقر آهن در دوران بارداری جلوگیری کنند. البته در برخی موارد پزشک تشخیص می‌دهد که مکمل آهن را به صورت جداگانه برای شما تجویز کند.

توجه داشته باشید که جذب آهن با استفاده از آب میوه مرکباتی مانند آب‌پرتقال بهتر انجام می‌گیرد. همچنین بهتر است بدانید که داروهای ضد اسید معده منجر به جذب ضعیف آهن در بدن خواهد شد. درصورتی که مصرف مکمل های آهن در دوران بارداری بیش از مقدار لازم انجام گیرد، مشکلاتی مانند یبوست برای فرد رخ خواهد داد. در وبسایت https://www.cedars-sinai.org/ خواهید توانست از اثرات کمبود آهن در نوزادان بخوانید.

کپسول فرو فورت دئودنال عبیدی

بهترین زمان برای شروع مصرف مکمل آهن در بارداری

بهترین زمان برای مصرف مکمل های آهن در دوران بارداری، با مقدار دز 30 میلی‌گرم در روز بعد از هفته دوازدهم یعنی سه ماه دوم بارداری است. در هفته دوازدهم، مصرف مکمل های آهن در دوران بارداری بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

در این زمان میزان آهن لازم برای مادر و فرزند افزایش می‌یابد درحال حاضر بسیاری از متخصصان در مورد لزوم مصرف مکمل های آهن در دوران بارداری به مادران باردار سالم و افرادی که دچار فقر آهن هستند، تاکید بسیار زیادی می‌کنند. البته توجه داشته باشید که در برخی موارد مصرف مکمل آهن ممکن است منجر به مشکلات گوارشی شود که در رابطه با این موضوع باید با پزشک متخصص مشورت نمایید.

مکمل های آهن در دوران بارداری

روش های پیشگیری از کم خونی طی دوران بارداری

بهترین راه برای جلوگیری از کم‌خونی در دوران بارداری، تغذیه مناسب پیش از بارداری است. با تغذیه مناسب نه تنها از کم‌خونی جلوگیری می‌کنید بلکه به ذخایر بدن نیز کمک بسیار زیادی خواهید کرد. درصورتیکه پیش از بارداری از مکمل‌های آهن استفاده کنید، ذخایر کافی آهن را در این دوران خواهید داشت. البته توجه داشته باشید که لزوم مصرف مکمل های آهن در دوران بارداری غیرقابل انکار است.

به نقل از وبسایت webmd: «زمانی که باردار هستید، ممکن است دچار کم خونی شوید. هنگامی که شما کم خونی دارید، خون شما گلبول های قرمز سالم کافی برای حمل اکسیژن به بافت ها و جنین را ندارد. در دوران بارداری، بدن شما خون بیشتری برای حمایت از رشد جنین تولید می‌کند. اگر آهن کافی یا برخی مواد مغذی دیگر دریافت نمی‌کنید، بدن شما ممکن است نتواند مقدار گلبول قرمزی را که برای ساخت این خون اضافی نیاز دارد تولید کند. داشتن کم خونی خفیف در دوران بارداری طبیعی است. اما ممکن است به دلیل کمبود آهن یا ویتامین یا دلایل دیگر کم خونی شدیدتری داشته باشید.»

بهترین منابع آهن طبیعی

نباید اهمیت مصرف مکمل های آهن در دوران بارداری را نادیده گرفت. در این میان برخی از افراد ترجیح می‌دهند که علاوه بر این مکمل‌ها از رژیم غذایی سرشار از آهن نیز در این دوران استفاده کنند. انواع گوشت‌ها، مرغ، ماکیان و به ویژه گوشت تیره سرشار از آهن می‌باشند. بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند که خانم‌های باردار حداقل 240 تا 360 گرم ماهی در هفته مصرف کنند.

کپسول ففول پرگننسی اینترافارم

البته توجه داشته باشید که ماهی مصرفی باید ارگانیک بوده و نباید به جیوه آلوده باشد. از دیگر منابع سرشار از آهن در رژیم غذایی می‌توان به سبزیجات تازه تیره، بروکلی، کلم‌ها، حبوبات، نان‌های تخمیری، برنج و ماکارونی غنی شده با آهن اشاره کرد. از آنجایی‌که مصرف مکمل های آهن در دوران بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد، خانم‌های باردار باید حداقل 400 میکروگرم اسید فولیک به‌صورت روزانه مصرف کنند.

سخن پایانی

تغذیه مناسب و مصرف مکمل های آهن در دوران بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد. بسیاری از متخصصان تغذیه و پزشکان زنان به لزوم مصرف مکمل های آهن در دوران بارداری تاکید بسیار زیادی می‌کنند. این مکمل‌ها معمولا بهتر است با تجویز پزشک و زیر نظر او مصرف شوند تا فرد با مشکلات دیگری روبرو نشود. مصرف مکمل های آهن در دوران بارداری یکی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از کم‌خونی و فقر آهن در این دوران است.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد