خرید محصولات برند درموسیس

آیا مصرف همزمان کلسیم و ویتامین دی خطرناک است؟

آیا مصرف همزمان کلسیم و ویتامین دی خطرناک است؟

بعضی منابع، مصرف همزمان کلسیم و ویتامین دی را خطرناک توصیف می‌کنند؛ اما حقیقت امر چیست؟ در این مقاله با استناد به منابع علمی، موضوع فوق بررسی می‌شود. با وبلاگ داروخانه روشا همراه باشید.

آنچه در این مقاله خواهیم خواند

چرا به کلسیم نیازمندیم؟

مصرف مکمل‌های تقویتی بسیار گسترده است؛ به‌طور مثال، 60 درصد از آمریکایی‌ها نوعی مکمل تقویتی مصرف می‌کنند که کلسیوم و ویتامین دی یکی از بیشترینِ آن‌ها محسوب می‌شود. اما چرا به کلسیم نیاز داریم؟ 99 درصد از نیاز بدن به کلسیم مربوط به استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود. کلسیم هم‌چنین توان لخته شدن خون و انقباض عضلات بدن را فراهم می‌آورد.

مواد غذایی حاوی کلسیم برای بدن

«بنیاد ملی پوکی استخوان آمریکا» درباره‌ی مصرف کلسیم در بانوان توصیه می‌کند که زنان زیر پنجاه سال، روزانه هزار میلی‌گرم و زنان پنجاه ساله و بالاتر، روزانه 1200 میلی‌گرم کلسیم مصرف کنند. مهم‌ترین منابع کلسیم عبارت است از:

    • محصولات لبنی
    • کلم پیچ
    • کلم بروکلی
    • کلم سبز (Collard)

چرا به ویتامین D نیازمندیم؟

مواد غذایی حاوی ویتامین دی

ویتامین D در استحکام استخوان‌ها و سلامت ماهیچه‌ها نقش اساسی دارد. علائم کمبود ویتامین دی در کودکان و بزرگ‌سالان را باید جدی گرفت. مقدار نیاز بدن به ویتامین دی باید سنجیده شود؛ چون دوز مناسب آن می‌تواند برای گروه‌های سنی خاص و نیز افرادی با شرایط ویژه متفاوت باشد. هم‌چنین فردی که به‌طور مرتب ویتامین D مصرف می‌کند ضمن مشورت با پزشک باید آگاه باشد که مسمومیت با ویتامین دی چیست و راه‌های درمان آن کدام است. از عوارض مصرف بیش از حد ویتامین D چه می‌دانید؟!

منابع ویتامین D

قرص ویتامین د3 1000 واحد هلث اید

وقتی نور خورشید به پوست انسان بتابد، بدن با ایجاد فعل و انفعالاتی در پوست، ویتامین D تولید کرده و انباشت می‌کند.

سایر منابع مهم ویتامین D عبارت است از:

    • ماهی خال‌مخالی
    • ماهی سالمون
    • ماهی تن
    • شیر و محصولات لبنی
    • شیر سویا
    • آب پرتقال غنی شده با ویتامین دی و موارد مشابه

هم‌چنین تاثیر مصرف ویتامین دی و روغن ماهی در کاهش خطر بیماری خود ایمنی سالمندان مورد توجه محققان قرار گرفته است.

هشدارهایی درباره‌ی مصرف همزمان کلسیم و ویتامین دی

در سال 2019 نتیجه‌ی تحقیق منتشر شده در Annals of Internal Medicine حاکی از این بود که مصرف کردن هم‌زمانِ کلسیوم و ویتامین دی می‌تواند نگران کننده باشد. در سال 2019 منبعی دیگر به نام Methodist Debakey Cardiovasc Journal به این موضوع چنین اشاره کرد که علی‌رغم وجود برخی گمانه زنی‌ها درباره‌ی مضر بودن مصرف همزمان کلسیم و ویتامین D این نگرانی بی‌مورد است و خطری مصرف کنندگان همزمان این دو را تهدید نمی‌کند.

برخی پزشکان از جمله پزشکی به نام دکتر «کوپکی» (Kopecky) چنین پیشنهادی دارد که اگر مصرف کلسیم و ویتامین D باهم توسط پزشک برای شما تجویز شده آن را مصرف کنید؛ ولی اگر خودتان آن را مصرف می‌کنید یا شخص دیگری توصیه کرده بهتر است که یک بار دیگر تصمیم خود را بازبینی کرده و پیش از خرید ویتامین دی با پزشک مشورت کنید.

بهترین راه مصرف همزمان کلسیم و ویتامین D چیست؟

توصیه‌ی دیگر دکتر کوپکی به اشخاصی که هنوز فکر می‌کنند شاید مصرف همزمان ویتامین D و کلسیم مضر باشد و مصرف آن را قطع کرده‌اند، جایگزین کردن سبک زندگی سالم است.

قرص کلسی شور ویتان

تمامی آزمایش‌ها و تحقیقات، نشان دهنده‌ی این نکته است که در نهایت، یک قرصِ دارو یا مکمل نمی‌تواند نقایص سبک زندگی را جبران کند. انسان‌ها همیشه برای جبران کمبودهای غذایی به مصرف مکمل‌ها روی می‌آورند. اگر برایتان امکان دارد کلسیم و ویتامین D مورد نیاز بدن خود را از راه مصرف غذاهای غنی از این دو، تأمین کنید. کمبود ویتامین D و کلسیم می‌تواند نشان دهنده‌ی پیروی فرد از یک برنامه یا شرایط غذایی بد باشد.

جمع‌بندی

اگر با دستور پزشک، این دو مورد باهم مصرف می‌شود اشکالی ندارد، در غیر این صورت برای اشخاصی که بسیار محتاط هستند توصیه می‌شود برنامه‌ی غذایی حاوی کلسیم و ویتامین D کافی و سبک زندگی مناسب را جایگزین مصرف مکمل‌ها کنند؛ ولی خطرناک بودن مصرف همزمان کلسیم و ویتامین دی از نظر علمی اثبات نشده است.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد