خرید محصولات برند درموسیس

اهمیت لذت بردن از غذا و جذب ویتامین بیشتر

اهمیت لذت بردن از غذا و جذب ویتامین بیشتر

ویتامین دریافت نمایید! اهمیت لذت آنچه می خورید

حتما برای شما هم پیش آمده کسی از شما بپرسد که غذای مورد علاقه شما چیست؟ همانطور که می دانید خلقت انسان به گونه ای است که از غذا خوردن لذت می برد. به طوری که حتی برخی از افراد معتقد هستند، خوردن یکی از لذت بخش ترین کارهای دنیا است. جالب است بدانید که لذت بردن از غذا علاوه بر اینکه یک تجربه ناب و رضایت بخش است، فواید قابل توجهی هم برای سلامتی انسان دارد. مزه کردن غذا ب عنوان راهکاری برای هضم بهتر غذا است. حتی باعث می شود شما ارتباط بیشتری با طعم و مزه آن غذا برقرار کنید. همچنین باعث جلوگیری از بدغذایی و ... هم می شود. میزان ویتامینی که در یک وعده دریافت می نمایید، بستگی به نوع مواد غذایی بشقاب شما دارد. در ادامه ای مطلب می خواهیم توضیح دهیم که چرا لذت غذا خوردن، حائز اهمیت است؟

خرید مکمل مولتی ویتامین

روانشناسی اهمیت لذت غذا خوردن

روانشناسی اهمیت لذت غذا خوردن

محققان سال ها در مورد همیت لذت غذا خوردن را مورد بررسی قرار داده اند. یافته های آنها از اینن تایج بسیار جذاب است. از نظر فیزیولوژیکی، لذت غذا خوردن هم در دهان و هم در مغز انسان تاثیرگذار است. آلتا استورچ درمانگر و متخصص تغذیه بیان می کند که لذت از هر نوعی که باشد، در نهایت باعث ترشح دوپامین در مغز می‌شود. همانطور که می دانید (( دوپامین )) معروف به هورمون احساس خوب است. زیر باعث فعال شدن مسیرهای خوشحالی و شادی در ذهن می شود. در نهایت باعث شادی، آرامش، انگیزه، تمرکز و ... می شود.

البته طبق تحقیقات قدیمی تر در سال 2011 باید بدانید که افرادی که چاق هستند،  باعث اختلال در عملکرد دوپامین می شوند. پرخوری آنها باعث کاسته شدن لذت از غذا و در نهایت تنها باعث پرخوری می شود. اما به طور کلی اگر حد و مرز غذا خوردن رعایت شود و دوپامین فعالیت صحیحی از این موضوع داشته باشد، غذا خوردن و لذت آن باعث مزایای فیزیکی خواهد شد.

استورچ معتقد است زمانی که ما غذا می خوریم و از آن لذت می بریم، تحریک دوپامین در مغز ایجاد می شود، این کار باعث هضم و متابولیسم بهتر و موثرتر غذا می شود. زمانی که ما پس از میل کردن یک وعده غذایی لذت بخش، آرام می‌شویم، سیستم عصبی ما به حالت استراحت و هضم می‌رود. در نتیجه به ما اجازه می‌دهد تا به طور کامل مواد مغذی غذاهایی را که می‌خوریم را تجزیه کنیم. این کا راهکار موثری برای جلوگیری از چاقی هم به حساب می آید. خوردن غذا همراه با لذت بردن از آن در نهایت باعث تغذیه سالم می شود.

قرص اکتی وومن ابیان دارو

ارتباط لذت غذا خوردن و احتمال جلوگیری از چاقی

یک بررسی سیستماتیک بزرگ از سال 2020، 119 مطالعه را در مورد ارتباط بین لذت غذا و رژیم غذایی سالم مورد بررسی قرار داد. 57 درصد از مطالعات ارتباط موثری بین لذت خوردن و نتایج رژیم غذایی به دست آمد.

برای مثال یک مطالعه در سال 2015، لذت بیشتر از خوردن را با وضعیت تغذیه بیشتر مرتبط کرد. مطالعات دیگر بر اهمیت لذت بردن از غذاهای سالم برای ترویج یک رژیم غذایی مغذی و متعادل تاکید کرده اند.

سارا گلد انزلوار، متخصص تغذیه و مشاور بصری تغذیه می گوید: زمانی که انسان از غذا خوردن لذت می برد، رضایت بیشتری خواهد داشت. این مضوع باعث کیفیت بهترغذا خوردن می شود و احتمال پرخوری را کاهش می‌دهد.

تاثیر غذا خوردن بر تغذیه عاطفی!

اگر به غذا تنها به عنوان یک سوخت نگاه کنیم، قطعا زمانی که برای غذا خوردن می گذاریم، بسیار کسل کننده خواهد شد. غذا خوردن باعث ایجاد ارتباطات بشری هم می شود. همه ما گاهی برای غذا خوردن دور هم جمع می‌شوی. بر همین اساس غذا خوردن را می توانیم علاوه بر تغذیه جسمانی، به عنوان تغذیه عاطفی هم بشناسیم. در ادامه به علت این که لذت غذا خوردن باعث تغذیه روح هم می شود، توضیح خواهیم داد.

لذت بردن از غذا و افزایش ارتباطات اجتماعی

لذت بردن از غذا و افزایش ارتباطات اجتماعی

اگر شما بخواهید یک مهمانی و دورهمی بگیرید، به اولین چیزی که فکر می کنید، فراهم کردن غذا و خورکی برای آن مهمانی است. دو واقع می توان گفت مهمانی بدون غذا و خوراکی بی معنا است. طبق مطالعه ای که در سال 2015 بر روی مردم تایلند قرار گرفته است، نشان می دهد که مردم وعده های غذایی را که با دیگران میل می کنند را بیشتر دوست دارند، زیرا باعث احساس شادی در آنها می شود.

لذت برن از غذا باعث آرامش جسمی و روحی می شود!

حتما برای شما هم سوال است که غذا چگونه باعث ایجاد آرامش روحی در انسان می شود؟ زمانی را تصور کنید که دچار سرماخوردگی شده اید، در این میان یک سوپ گرم می تواند حسابی التیام بخش باشد. حتی زمانی که یک غذای خاص مانند قورمه سبزی یا ماکارانی شما را به یاد مادربزرگتان می اندازد. درست همان زمان آرامش خاصی به سراغ شما می آید.

انزلوار می‌گوید: حتی در پایان یک روز سخت و چالش برانگیز، غذا خوردن می تواند بسیار آرامش بخش باشد. انسان باید هنگام غذا خوردن به خود اجازه دهد تا با غذا ارتباط برقرار کند. در این صورت از غذا لذت می برد و متوجه فواید آن خواهد شد.

بررسی لذت بردن از غذا و فرهنگ رژیم غذایی

توجه داشته باشید که گاهی لذت بردن از غذا باعث از بین بردن فرهنگ رژیم غذایی می شود. تعاریف مختلفی برای فرهنگ رژیم غذایی وجود دارد. اما اگر ساده بخواهیم توضیح دهیم، فرهنگ رژیم غذایی به معنای این است که به غذاهایی که دست دارید و کالری و چربی زیادی دارند، نه بگویید. درواقع لذت بردن آگاهانه در این میان بسیار اهمیت دارد. این کار باعث می شود تا آگاهانه از غذا لذت ببرید و دچار چاقی نشوید.

زمانی که تمامی غذاها مجاز هستند، بدن انسان باید یاد بگیرد که به آنچه که نیاز دارد، قانع شود. گاهی باید برای برخی از غذاها مجوز بد بودن صادر کنیم. در واقع منظور این است که محدودیتی در خوردن داشته باشیم. این موضوع باعث می شود تا به مرور زمان آرامش، اعتماد به نفس و ... را در مورد غذا خوردن تجربه کنیم.

لذت غذا خوردن و ارتباط با میراث فرهنگی

چه مکانی بهتر از کنار خانواده یعنی میراث فرهنگی ما برای لذت از غذا وجود دارد؟ احساس تعلق دقیقا در همین زمان ایجاد می شود. احساس تعلق برای سلامت روان انسان بسیار ضروری است. حتی در این مواقع هم لذت از غذا، نقش مهمی را ایفا می کند.

استورچ می گوید: «فرهنگ و سنت به عنوان شکلی از ارتباط با دیگران و خودمان عمل می کند. اگر غذاهایی که باعث ایجاد ارتباط و حفظ سنت ما می شود را حذف و یا محدود کنیم، می‌تواند منجر به جدایی و تنهایی شود. با حذف غذاهای فرهنگی، نه تنها به بد بودن غذا اشاره می کنیم، بلکه هویت زیربنایی مرتبط با غذا را زیر سوال می بریم. پذیرفتن این غذاها در نهایت می تواند باعث احساس آزادی و تعلق شود که سلامت روان شما را بالا می برد.

قرص اکتی من ابیان دارو

غذا خوردن و پرخوری در مقابل ایجاد یک احساس

آیا تا به حال چیزی در مورد خوردن احساسی شنیده اید؟ گاهی افراد برای مقابله با احساساتی مانند عصبانیت، استرس و اضطراب، غم و اندوه و ... به غذا خوردن روی می آورند. در این صورت غذا خوردن نه تنها باعث ایجاد لذت و آرامش نمی شود، بلکه یک نوع پرخوری بی اهمیت به حساب می آید که عوارض ناخوشایندی هم دارد. به طور کلی باید بدانید که خوردن احساسی و خوردن برای لذت دو مقوله جدا از هم هستند که از لحاظ هدف و نتایج با یکدیگر متفاوت هستند.

آنزلوار می گوید: «غذا خوردن احساسی زمانی است که مردم از غذا به عنوان راهی برای مقابله با احساسات مثبت یا منفی استفاده می کنند. غذا خوردن برای لذت، انتخاب غذایی برای لذت بردن از طعم، بافت و تجربه آن است. مانند زمانی که در تابستان برای بستنی به بیرون می روید یا ذوق چیدن یک سیب را از روی درخت در یک باغ سیب برای خوردن تجربه می کنید. یکی دیگر از تمایز اصلی بین این دو رفتار ارتباطی است که شما نسبت به غذای خود احساس می کنید.

زمانی که افراد خوردن احساسی دارند، به نوعی عدم ارتباط با غذا ایجاد می شود. اما زمانی که برای لذت برن، غذا می خورید، یک نوع ارتباط و لذت واقعی ایجاد می شود. البته باید بدانید که همیشه مرز خاصی بین خوردن احساسی و خوردن برای لذت وجود ندارد، گاهی ممکن است این دو با یکدیگر هم پوشانی داشته باشند. برای تمرین و فهمیدن چنین موضوعی با خود تمرین داشته باشید. بعد از خوردن غذا با خود فکر کنید که احساس شرم و یا گناه دارید یا احساس خوبی را تجربه می کنید؟

لذت همراه با تغذیه یک ترکیب عالی!

شضمخا باید کارهایی را انجام دهید تا لذت غذ خوردن در شما افزایش پیدا کند. غذایی که مصرف می کنیم، علاوه بد تغذیه جسم ما، روح ما را هم تغذیه می کند. همانطور که می دانید، روح انسان هم مانند جسمش نیاز به تغذیه دارد. تغذیه  روح هم برای هر انسانی بسیار ضروری است. شما باید حتی در هنگام غذا خوردن هم حواستان به تغذیه و لذت روح هم باشد. استورچمی گوید: در هنگام درست کردن غذا و یا یک دسر برای عصرانه، کارهایی را انجام دهید تا غذای شما را لذت خش تر نماید. گاهی می توانید کمی پنیر بر روی سالاد بریزید، دسر و یا شیک خود رابا کاکائو و یا هر چیزی تزیین نمایید. در این صورت قطعا لذت بیشتری از غذا و یا دسر خود را تجربه خواهید کرد.  

آگاهانه غذا خوردن برای افزایش لذت آن

آگاهانه غذا خوردن برای افزایش لذت آن

زمانی که شما به فکر تناسب اندام باشید هم باز هم می توانید از غذا خوردن لذت ببرید. قطعا چاقی عاملی است که باعث کاهش اعتماد به نفس می شود. این موضوع می تواند باعث ایجاد عذاب وجدان در هنگام غذا خوردن شود. اما باید بدانید که حتی با تغذیه سالم هم می توانید از غذای خود لذت ببرید. آگاهانه غذا خوردن تاثیر بسیار زیادی بر روی افزایش لذت آن و یک زندگی سالم دارد. شما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که تنها زمانی شروع به غذا خوردن نمایید که بدنتان به غذا نیاز داشته باشد. برای آرامش و دوری از عصبانیت نباید روی به غذا خوردن بیاورید. در واقع تنها زمانی که گرسنه هستید، باید به سمت غذا بروید و حسابی از خوردن آن لذت ببرید.

آگاهانه غذا خوردن باعث می شود تا شما توجه بیشتری رو روی غذای خود داشه باشید. منظور این است که بر مقدار، کیفیت و تعداد دفعات غذا خوردن خود توجه خواهید داشت. در این صورت در آن زمانی که غذا میل می‌کنید، حسابی از غذای خود لذت خواهید برد و مولتی ویتامین های مورد نیاز بدن خود را دریافت خواهید کرد. همچنین با مکمل مولتی ویتامین نیز می‌توانید میزان ویتامین های مورد نیاز بدن خود را تامین نمایید.

راهکارهای طلایی و اصولی برای لذت بیشتر از غذا

  • هنگام غذا خوردن تنها بر روی غذای خود توجه داشته باشید. حواس خود را با تلویزیون، تلفن همراه و ... پرت نکنید.
  • به هیچ عنوان در خودرن غذا عجله نداشته باشید. زیرا این کار باعث می شود حتی بیشتر از میل خود غذا مصرف کنید.
  • به هیچ عنوان وعده های غذایی خود را حذف نکنید. دقیقا تمامی وعده های غذایی خود را طبق عادت میل کنید. در این صورت دیگر به زیاده روی روی نخواهید آورد.
  • از پرخوری عصبی پرهیز کنید، زیرا لذت غذا خوردن را کاهش می دهد. در نهایت هم باعث بروز مشکلاتی مانند چاقی و انواع بیماری ها می شود.
  • با غذای خود ارتباط برقرار کنید. سعی کنید به نوع تهیه و مواد غذایی غذای خود توجه کنید. در این صورت از خوردن آن بیشتر لذت خواهید برد.
  • غذا را به خوبی بجوید. در این صورت طعم غذا را بهتر متوجه می شوید و از آن لذت می برید. علاوه بر آن باعث می شود تا هضم غذا بهتر صورت بگیرد.
  • از مواد غذایی مختلف استفاده کنید. در این صورت طعم بسیاری از غذاها و مواد غذایی را می چشید.
  • از افکار منفی در حین غذا خوردن بپرهیزید. تمام حواسو تمرکز خود را تنها بر روی غذا خوردن بگذارید تا از غذا لذت ببرید.
  • حتما از دستورهای غذایی جدید از کتتاب های جدید استفاده کنید تا ذهن شما تشویق به پخت غذا شود و از آن لذت ببرید.
قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد