خرید محصولات برند درموسیس

آیا مصرف ویتامین ای باعث جوش و یا لک صورت می‌شود؟

آیا مصرف ویتامین ای باعث جوش و یا لک صورت می‌شود؟

یکی از سوال‌هایی که اخیراً از مشاوران داروخانه روشا زیاد پرسیده شده این است که آیا مصرف ویتامین ای باعث جوش و یا لک صورت می‌شود؟ همچنین نحوه مصرف ویتامین ای برای بسیاری از شما محل سوال بوده، در این مقاله ضمن توضیحی مختصر و مفید درباره‌ی ویتامین E به این سوال پاسخ داده شده است.

ویتامین E به درمان آکنه کمک می‌کند اما…

استفاده از ویتامین E به‌طور بالقوه به‌عنوان یکی از چندین راه خلاص شدن از دست جوش و آکنه معرفی شده است. از نظر تغذیه، ویتامین E ویتامینی است که خاصیت ضد التهابی دارد، یعنی ویتامین E می‌تواند به سیستم ایمنی بدن، یاری برساند و در بازسازی سلول‌ها کمک کند. در چنین حالتی این اعتقاد در برخی منابع پزشکی به چشم می‌خورد که ویتامین E قادر به بهبود آکنه‌هایی است که علت پدید آمدن آن ناشی از التهاب بوده باشد.

جوش صورت

علاوه بر کمک ویتامین E به بهبود آکنه‌های التهابی، به اعتقاد برخی پزشکان، این ویتامین می‌تواند در درمان موارد زیر هم مؤثر واقع شود:

    • درمان «ندول» ها («ندول» نوعی جوش گرهی است که در زیر پوست باقی می‌ماند. گاهی مانند گرهی سفت است و در نقاط مختلف بدن می‌تواند به وجود بیاید)
    • درمان کیست‌ها
    • درمان «پاپول» ها («پاپول» نوعی برآمدگی سفت و کوچک در زیر پوست است)
    • درمان «پوسچول» («پوسچول» نوعی چرکدانه بر سطح پوست است)
    • اسکار (آسیب‌های و زخم‌های پوستی).

توضیح این نکته لازم است که تحقیقات ثابت می‌کند مکمل ویتامین ای با این که نسبت به سایر روش‌های استاندارد درمان جوش و لک صورت برتری ندارد ولی آنچه مشخص است کمک ویتامین E به درمان آکنه است؛ منتها این کمک، بیشتر توسط ویتامین E موجود در مواد غذایی و مکمل‌ها است و نه در ویتامین E موضعی که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

اسکار

تحقیق در مورد تأثیر ویتامین E در بهبود جوش و لک صورت

باید مطمئن شوید به‌اندازه‌ی کافی از ویتامین E در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنید. نکته‌ی مهم این است که در تحقیقات علمی انجام شده در درمان آکنه و لکه‌های پوستی، ویتامین E همیشه در بین ترکیبات درمانی وجود داشته ولی این که آیا به‌تنهایی نیز می‌تواند درمان کننده‌ی قاطع آکنه و لکه‌های پوستی باشد یا نه چندان مشخص نیست؛ مثلاً ترکیب ویتامین E، روی و «لاکتوفرین» طی سه ماه برای درمان آکنه مؤثر واقع شده است.

نکته‌ای که در مورد مواد غذایی در مورد آن تحقیق شده افزایش آکنه بر اثر مصرف برخی از لبنیات است ولی این موضوع هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز دارد؛ پس پاسخِ سوال آیا مصرف ویتامین ای باعث جوش و یا لک صورت می‌شود منفی است و مواد غذایی حاوی ویتامین E به برطرف شدن جوش و لک صورت کمک هم می‌کند.

سافت ژل ویتامین ای 400 واحد ویواتیون

مواد غذایی حاوی ویتامین E

برخی از مهم‌ترین مواد غذایی حاوی ویتامین ای به شرح زیر است:

    • روغن گل‌رنگ («گل‌رنگ» نام یک نوع گیاه است)
    • روغن آفتابگردان
    • روغن ذرت
    • روغن سویا
    • بادام
    • دانه‌های آفتابگردان
    • فندق
    • غلات غنی شده از ویتامین E

مواد غذایی حاوی ویتامین E

مؤسسه‌ی ملی بهداشت آمریکا میزان مورد نیاز روزانه‌ی ویتامین E برای بزرگ‌سالان را 15 میلی‌گرم اعلام کرده است. (خانم‌های شیرده باید 19 میلی‌گرم در روز ویتامین E مصرف کنند) چنانچه این مقدار را از غذاهای روزانه‌تان دریافت نمی‌کنید بهتر است با مشورت با پزشک از مکمل ویتامین E استفاده کنید. در اینجا نکته‌ای وجود دارد و آن این است که تشخیص کمبود ویتامین E آسان نیست و برای تشخیص دقیق آن باید آزمایش خون از شخص به عمل بیاید.

مضرات مصرف بیش از حد ویتامین E

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین ای گاه می‌تواند خطرناک باشد به همین دلیل است باید نسبت به میزان مصرف مکمل ویتامین باید با پزشک یا مشاور مورد اعتماد تغذیه مشورت کرد.

در مردان، مصرف بیش از حد مکمل ویتامین E می‌توان باعث سرطان پروستات شود. اگر فرد عمل جراحی در پیش داشته باشید یا تصادف کند و دچار خونریزی شود به خاطر مصرف زیاد ویتامین E در مورد انعقاد خون دچار مشکل خواهد بود و امکان دارد با خطر جدی روبرو شود.

کپسول ویتامین ای آپوویتال

هم‌چنین مصرف بیش از حد ویتامین E امکان سکته‌ی مغزی بر اثر خونریزی مغز را افزایش می‌دهد. اگر می‌خواهید بدانید که علائم مسمومیت ویتامین ای چیست باید نسبت به علائم زیر آگاه باشید؛ هرچند الزاماً این علائم فقط علائم مسمومیت با ویتامین E نیست: حالت تهوع، اسهال، کهیر، خستگی، سردرد، تاری دید، اختلال در عملکرد غدد جنسی، گرفتگی روده و افزایش غلظت کراتین در ادرار.

فواید مصرف ویتامین E

برخی از مهم‌ترین فواید ویتامین E به شرح زیر است:

    • حفظ سلامت پوست
    • تقویت سیستم ایمنی بدن (کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود دفاع آنتی‌اکسیدانی)
    • کمک به حفظ سلامت قلب
    • کاهش دهنده‌ی دردهای قاعدگی (دیسمنوره)
    • کاهش دهنده‌ی التهاب
    • پیشگیری از بیماری آلزایمر
    • کمک به درمان بیماری آسم
    • کمک به بهبود بیماری ریه

کمک به درمان بیماری آسم

آیا مصرف ویتامین ای باعث جوش و یا لک صورت می‌شود؟ – پیشگیری‌های احتیاطی

سلامت پوست انسان گذشته از جنبه‌ی کلیِ سلامتی یکی از بیشترین تأثیرها را در زندگی شخصی و اجتماعی او دارد. بدون شک هیچ‌یک از ما نمی‌خواهیم دچار بیماری‌های پوستی شویم.

هر چند طبق تحقیقات علمی، ویتامین E بخصوص در غذاها برای سلامتی پوست و مو مفید است؛ با این حال به دلیل اهمیت و حساسیت سلامت پوست، در این قسمت بعضی اقدامات پیشگیرانه که بیشتر جنبه‌ی احتیاطی و محکم‌کاری دارد در اختیارتان قرا می‌گیرد تا با انجام آن‌ها احتمال ضعیف به وجود آمدن جوش یا لک صورت بر اثر استفاده‌ی موضعی از ویتامین E را به صفر برسانید (استفاده از مکمل و مواد غذایی حاوی ویتامین E برای درمان آکنه و لک صورت مفید است).

لک صورت

چند توصیه‌ی مهم به کسانی که پوست چرب دارند

مراقب محصولات دارای فرمول روغنی باشید: قرار نیست وقتی ویتامین E را به شکل موضعی به کار می‌برید پوست شما دچار جوش یا لک شود؛ ولی این احتمال وجود دارد که در برخی محصولات حاوی ویتامین E که به‌صورت روغن و کرم عرضه می‌شود اشکالات دیگری وجود داشته باشد که شما از آن آگاه نباشید. استفاده از فرمول‌های روغنی می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند. این محصولات روغنی امکان دارد روغن زیادی به غدد سباسه‌ی فعال اضافه کرده و وضعیت آکنه‌ی شما را بدتر کنند.

(لازم به توضیح است «غدد سباسه» غدد چربی پوست است که ماده‌ای به اسم «سبوم» ترشح می‌کند.) از روغن‌های حامل استفاده کنید: روغن‌های حامل (روغن‌های پایه) به روغن‌هایی گفته می‌شود که با رقیق کردن روغن‌های خالص در خودشان آن‌ها را به قسمت‌های زیرین پوست نفوذ می‌دهند.

آیا مصرف ویتامین ای باعث جوش و یا لک صورت می‌شود؟

این احتمال وجود دارد که شما روغن ویتامین E خالص را که در اصل، خیلی هم مفید است به پوست صورت خود بزنید ولی به دلیل این که این روغن خالص نمی‌تواند کاملاً جذب پوست شود مشکلاتی برای پوست صورتتان به وجود بیاورد؛ به همین دلیل بهتر است قبل از استفاده از روغن یا کرم ویتامین E خالص، اولاً آن را با یکی دو قطره روغن حامل مخلوط کنید تا کاملاً جذب پوستتان شود و دوماً قبل از استفاده، آن را روی قسمتی از پوست بدنتان آزمایش کنید.

کرم ضد لک قوی سیسپرسا (حاوی سیستئامین لیپوزومال 5%)

سایر درمان‌های آکنه و جوش

ویتامین E بخصوص در قالب غذایی آن برای درمان جوش و آکنه مفید است، اما امکان دارد درمان‌های تخصصی‌تر جوش و آکنه سریع‌تر اثر کنند به همین دلیل در این قسمت تعدادی از روش درمان‌های استاندارد آکنه و جوش را باهم مرور می‌کنیم.

کپسول ژلاتینی ویتامین ای 400 واحد ابورنز

شما می‌توانید در مورد یکی از این مواد که در محصولات درمانی معالجه‌ی آکنه به کار می‌رود (و اغلب بدون نیاز به نسخه‌ی پزشک هستند) از یک متخصص پوست مشورت بگیرید:

    • اسیدهای آلفا هیدروکسی: اسیدهای آلفا هیدروکسی گردش سلولی پوست را افزایش می‌دهد و امکان دارد بخصوص در درمان اسکار آکنه مؤثر باشد.
    • بنزوئیل پراکسید: این ماده، باکتری‌ها و التهاب را در ضایعات آکنه کاهش می‌دهد.
    • اسید سالیسیلیک: اسید سالیسیلیک سلول‌های مرده‌ی پوست را که باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شوند رها و برطرف می‌کند.
    • گوگرد: التهاب و چربی پوست را کاهش می‌دهد.
    • روغن درخت چای: روغن درخت چای دارای اثرات ضد التهابی و ضد میکروبی است.

روغن درخت چای

درمان آکنه با آنتی‌اکسیدان‌ها

به‌جز موارد درمانی پرکاربردتر که در بالا به آن‌ها اشاره شد؛ روش درمان آکنه توسط آنتی‌اکسیدان‌هایی به غیر از ویتامین E یکی دیگر از روش‌های پرکاربرد برای درمان آکنه است. به‌طور مثال ویتامین A در قالب «رتینوئید»، یکی از پرکاربردترین آنتی‌اکسیدان‌ها برای درمان آکنه محسوب می‌شود. رتینوئیدها ترکیبات شیمیاییِ مرتبط با ویتامین A هستند که انواع ضعیف‌تر آن‌ها بدون نیاز به نسخه‌ی پزشک در بازار عرضه می‌شود.

این آنتی‌اکسیدان، پوست را به‌طور طبیعی بازسازی می‌کند. از ویتامین A به‌طور موضعی استفاده می‌شود. نکته‌ی مهمی که باید از آن آگاه باشید این است که در زمینه‌ی مکمل‌ها، ویتامین A مثل ویتامین E عمل نمی‌کند و مصرف بیش از حد مکمل ویتامین A باعث آسیب به کبد یا موجب ناقص شدن جنین می‌شود. با بهترین مکملهای ویتامین ای در بلاگ روشا آشنا شوید.

کپسول ژلاتینی ویتامین آ یوروویتال

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر که پوست چرب دارید یا در نوسانات هورمونی مانند دوران بلوغ یا ایام قاعدگی هستید، تعداد آکنه‌های بیشتری را بر پوستتان خواهید دید. اگر کیست و «ندول»‌های عمیق در زیر پوستتان دارید، تعداد آکنه‌های شما بیشتر خواهد شد و بهتر است در چنین حالتی به پزشک مراجعه کنید. بهترین حالت این است که هر دارویی را که تجویز می‌شود حداقل چهار هفته استفاده کنید؛ چون در این مدت یک چرخه‌ی کاملِ بازسازی پوست انجام می‌شود. برگرفته از منابع healthline

هم‌چنین اگر عوارض جانبی آکنه را به شرح زیر دیدید به پزشک مراجعه کنید:

    • چرب‌تر شدن پوست
    • کهیر یا اگزما
    • پوست قرمز و پوسته‌پوسته شده
    • افزایش لکه‌ها

پوست قرمز و پوسته‌پوسته شده

آیا مصرف ویتامین ای باعث جوش و یا لک صورت می‌شود؟ – جمع‌بندی

    • ویتامین E بخصوص از نوعی که در مواد غذایی و مکمل‌ها یافت می‌شود برای درمان آکنه مفید است و باعث بروز آکنه یا لکه نمی‌شود.
    • تنها در یک حالت احتمال دارد خرید ویتامین E و استفاده از مکمل ویتامین ای در بروز آکنه و لکه‌ی پوست دخالت داشته باشد؛ آن هم استفاده از روغن و کرم ویتامین E به‌طور خالص و بدون استفاده از روغن‌های حامل است. روغن‌های حامل، ویتامین E غلیظ را در خود حل کرده و آن را به اعماق پوست می‌رساند.
    • اگر که بخصوص پوست چرب دارید ویتامین E موضعی را به کار نبرید و روش‌های دیگری را برای برطرف کردن لکه و آکنه به کار بگیرید؛ ولی همچنان می‌توانید بدون نگرانی و برای بهبود سریع‌ترِ آکنه از مواد غذایی و مکمل‌های حاوی ویتامین E استفاده کنید.

کرم ضد لک قوی اسپارک وودن

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد