خرید محصولات برند درموسیس

ملاتونین چیست؟ بررسی فواید و مضرات ملاتونین و این مکمل چه تاثیری بر خواب بهتر دارد؟

ملاتونین چیست؟ بررسی فواید و مضرات ملاتونین و این مکمل چه تاثیری بر خواب بهتر دارد؟

در ادامه‌ی معرفی بهترین مکملهای بهبود خواب می‌خواهیم بینیم ملاتونین چیست فواید و مضرات مصرف ملاتونین کدام است و تاثیر ملاتونین بر خواب چگونه است؛ ضمن این که در مورد دوز و نحوه مصرف ملاتونین هم توضیحات لازم را خواهید خواند.

ملاتونین چیست؟

ملاتونین نوعی هورمون است که هنگام کم شدن نور محیط در مغز انسان تولید و شخص را آماده‌ی خواب می‌کند. یکی از القاب جالب ملاتونین، «هورمون تاریکی» است. «هورمون خواب»، لقب دیگری است که به ملاتونین داده شده. تاثیر ملاتونین بر خواب از آن یک مکمل محبوب ساخته است؛ به عبارت دیگر، فواید مصرف ملاتونین در خواب سریع، کافی و عمیق خلاصه می‌شود.

ملاتونین چیست؟ و چه تاثیری بر خواب بهتر دارد؟

در ابتدا و حدود سال 1950 میلادی ابتدا این متخصصان پوست بودند که فکر می‌کردند مصرف ملاتونین باعث روشن‌تر شدن رنگ پوست می‌شود. مدتی پس از رواج استفاده از ملاتونین برای روشن‌تر شد رنگ پوست، محققان متوجه شدند فواید مصرف ملاتونین می‌تواند به جنبه‌های متفاوتی مربوط باشد. آن‌ها مشاهده کردند افرادی که از ملاتونین استفاده می‌کنند همگی دچار خواب آلودگی می‌شوند و به این ترتیب بود که اثر خواب آور بودن مکمل ملاتونین مشخص شد.

مکمل ملاتونین روز به‌روز در دنیا محبوبیت بیشتری به دست می‌آورد و به مصرف آن بر اثر افزایش انواع استرس و بی‌خوابی افزوده می‌شود. این مکمل هنگام پروازهای هوایی طولانی برای تنظیم ساعت بیولوژیکی (ساعت بدن) نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فواید مصرف ملاتونین چیست؟

فواید مصرف ملاتونین به غیر از رفع بی‌خوابی افراد عادی در مورد برخی موقعیت‌های در پی آمده نیز بسیار مؤثر است:

    • اشخاص نابینا
    • مسافران هوایی که «جت لگ» دارند (تغییر ساعت بیولوژیک بدن)
    • کارگران شیفت شب

قرص ملاتونین پلاس هلث برست

ملاتونین را می‌توان به دو طریق دریافت کرد:

    1. مصرف مکمل ملاتونین
    2. استفاده از شیوه‌های طبیعی

در مورد مصرف مکمل ملاتونین در ادامه توضیح خواهیم داد. همچنین پیشنهاد می‌کنیم مطلب مربوط به «مواد غذایی برای خواب بهتر» را هم مطالعه کنید.

تاثیر ملاتونین بر خواب

ملاتونین به‌طور مشخص مدت زمان به خواب رفتن انسان را کم می‌کند. این هورمون عصبی، هنگام شب به‌وسیله‌ی غده‌های صنوبری مغز تولید می‌شود. کمکی که ملاتونین به خواب شما می‌کند دقیقاً عبارت است از:

تاثیر ملاتونین بر خواب

    • کم کردن مدت زمان به خواب رفتن
    • بهبود کیفیت خواب
    • افرایش مدت خواب

با این که هنوز تحقیقات کافی در این مورد انجام نشده ولی نظر بر این است که ملاتونین، دمای بدن را کمی پایین می‌آورد و مقاومت اعضای بدن در مقابل خواب را از میان برمی‌دارد.

شیوه‌های طبیعی استفاده از ملاتونین

درباره‌ی استفاده از شیوه‌های طبیعی برای تاثیر ملاتونین بر خواب؛ به طریق زیر عمل کنید:

    • شب‌ها حداقل دو ساعت قبل از خواب از نور هر نوع مونیتور و گوشی دور باشید
    • چند ساعت قبل از خواب، چراغ‌ها را کم نور کنید
    • بخصوص صبح‌ها مدتی در مقابل نور خورشید قرار بگیرید
    • تا حد امکان از استرس دور باشید
    • تا حد امکان در شیفت‌های شب کار نکنید.
    • برنامه‌ای منظم برای خواب شبانه داشته باشید.

مضرات مصرف ملاتونین چیست

چندین تحقیق در مورد مضرات مصرف ملاتونین انجام شده ولی تاکنون هیچ عوارض مهمی برای آن به ثبت نرسیده. مدت‌ها قبل، برخی از پزشکان نگران بودند که شاید مصرف مکمل ملاتونین باعث کاهش تولید طبیعی این هورمون در مغز شود؛ ولی آزمایش‌های انجام شده این نگرانی را رفع کرد.

قرص اسلیپ کر گلدن لایف

در حال حاضر، فواید مصرف ملاتونین خیلی مورد نظر است و این مکمل کاملاً بدون عوارض شناخته می‌شود؛ ولی در مورد مصرف بلند مدت آن بخصوص در نزد کودکان، نیاز به آزمایش‌های بیشتری هست.

از جنبه‌ی تداخل دارویی چند مورد را باید در نظر گرفت

    1. مصرف داروی خواب آور «زولپیدم» (Zolpidem) همراه با ملاتونین بر حافظه و عملکرد عضلات تأثیر منفی می‌گذارد.
    2. ملاتونین دمای بدن را کمی کاهش می‌دهد این موضوع در نزد افراد عادی هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ ولی امکان دارد برای کسانی که در گرم نگه داشتن بدنشان مشکل دارند مسئله برانگیز باشد.
    3. اگر شخص، «وارفارین» (Warfarin) و یا سایر داروهای رقیق کننده‌ی خون را مصرف می‌کند بهتر است قبل از مصرف ملاتونین با پزشک مشورت کند؛ چون ملاتونین، انعقاد خون را کاهش می‌دهد.
    4. مصرف«کورتیکواستروئید»‌ها (Corticosteroids) برای بیماری‌های «آرتریت روماتوئید» یا «لوپوس» و تداخل آن با ملاتونین می‌تواند مشکل ساز باشد.

وارفارین

علت اعتیاد آور نبودن ملاتونین چیست

تاکنون هیچ گزارشی در مورد اعتیاد آور بودن (با هر نوع نحوه مصرف ملاتونین) ثبت نشده است. ملاتونین برعکس ِاکثر داروهای خواب آور باعث عادت به مصرف نمی‌شود. این هورمون، نه اعتیاد ایجاد می‌کند و نه خماری و به عبارت دیگر هیچ نوع حس ناراحت کننده‌ای بعد از مصرف آن به شخص دست نمی‌دهد.

نحوه مصرف ملاتونین

ملاتونین در اروپا یک مکمل تجویزی برای بزرگ‌سالان محسوب می‌شود ولی «سازمان غذا و داروی آمریکا» مصرف آن را تاکنون مورد ارزیابی قرار نداده است؛ هر چند که در خود آمریکا هم ملاتونین یک مکمل محسوب و بدون نسخه‌ی پزشک فروخته می‌شود. برخی از والدین برای بی‌خوابی کودکانشان به آن‌ها ملاتونین می‌دهند.

قرص استرس کالم ناتیریس

نحوه مصرف ملاتونین می‌تواند در قالب قرص، اسپره و در قالب‌های متفاوت دیگر باشد. به‌طور کلی خیلی از متخصصان سلامت تمایلی به تجویز ملاتونین برای کودکان ندارند. این اکراه ناشی از این است که کودکان جزو گروه‌های حساس محسوب می‌شوند و تأثیر ملاتونین در مورد آن‌ها به‌طور گسترده مورد بررسی قرار نگرفته و به همین دلیل ترجیح می‌دهند که از این مکمل برای کودکان استفاده نکنند. مصرف ملاتونین برای افراد بزرگ‌سال حتی در دوزهای بالا بخصوص در کوتاه مدت رواج دارد.

زنان و نحوه مصرف ملاتونین

در مورد نحوه مصرف ملاتونین در نزد زنان شیرده، باید گفت که این هورمون به شیر مادر منتقل می‌شود و امکان تاثیر ملاتونین بر خواب نوزاد بسیار زیاد است، لذا امکان بیش از حد خوابیدن نوزاد در طول روز وجود دارد. هم‌چنین مصرف قرص‌های ضد بارداری نیز می‌تواند میزان ملاتونین بدن زنان را کمی افزایش دهد. برگرفته از pubmed.ncbi.nlm.nih

کپسول کالم انرژی نچرال وورد

دوز مصرف ملاتونین

دوز مصرف ملاتونین هنوز مقدار استاندارد و بهینه‌ای ندارد؛ دوز مصرف ملاتونین به وزن بدن، سن و میزان حساسیت شخص به این هورمون بستگی دارد. عُرفِ مقدار مصرف روزانه بین یک تا 10 میلی گرم است؛ ولی معمولاً دوز بین 0.2 تا 5 میلی‌گرم به‌عنوان ایمن‌ترین دوز مصرف ملاتونین ذکر شده است؛ با این حال به دلیل متفاوت بودن انواع مکمل‌های ملاتونین باید دستورالعمل یا برچسب آن را بعد از خرید با دقت خواند.

از جمله علائم مضرات مصرف ملاتونین بیش از حد، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

    1. تهوع
    2. سرگیجه
    3. سردرد
    4. تحریک پذیری و اضطراب
    5. اسهال
    6. درد مفاصل
    7. کابوس یا رویاهای بسیار واضح

اسپری ملاتونین چیست

مکمل ملاتونین علاوه بر تولید به شکل قرص در قالب اسپره نیز ساخته شده است و از راه دهان مصرف می‌شود. این محصول هم برای رفع اختلالات خواب و تنظیم ساعت بیولوژیک کاربرد دارد. از آن در مسافرت‌های هوایی برای درمان «جت لگ» یعنی برهم خوردن ساعت خواب می‌توان استفاده کرد.

شربت اتنتال

شربت اتنتالین سیمرغ دارو عطار یک داروی کاملا گیاهی جهت بهبود بیماری بیش فعالی در کودکان است که باعث افزایش تمرکز شده و حواس پرتی، بی قراری و استرس را در کودکان کاهش می‌دهد. همچنین شربت گیاهی Attentalin به بهبود تعادل رفتاری و احساسی در کودکان کمک بسزایی می‌کند. ویتامین B۶ و منیزیم گلوکونات همراه با دیگر مواد، به تنظیم تعادل عصبی کمک می‌کند. 

اصطلاح دارو ملاتونین چیست

یکی از جستجوهای اینترنتی کاربرانی که با بی‌خوابی دست به گریبان‌اند اصطلاح دارو ملاتونین است. ملاتونین همان طور که اشاره شد شاید اثری شبیه به دارو داشته باشد ولی بیشتر یک مکمل است تا داروی مستقل. از طرف دیگر، اثر ملاتونین در به خواب بردن انسان‌ها ملایم‌تر از داروهای خواب آور است. برگرفته از healthline

نکته‌ی حساس در خرید ملاتونین چیست

فواید مصرف ملاتونین بدون عوارض جانبی و تأثیر ملایم آن برای زودتر به خواب رفتن، بیشتر و راحت‌تر خوابیدن، ارزش امتحان کردنش را دارد. بخصوص که مضرات مصرف ملاتونین فقط با تداخل دارویی و یا در مورد کودکان (به‌احتمال بسیار ضعیف) می‌تواند باشد. ملاتونین توسط معتبرترین سازمان‌های غذا و داروی جهان هنوز کاملاً بررسی نشده ولی مصرف آن برای بزرگ‌سالان در خودِ آمریکا و اروپا بدون نسخه‌ی پزشک کاملاً رایج است.

نکته‌ی حساس در خرید ملاتونین چیست

با توجه به نکته‌ی فوق، سعی کنید مکمل ملاتونین را از مراکز بسیار معتبر دارویی تهیه کنید. در داروخانه روشا مراحل تولید، نگهداری تمامی محصولات به شکلی کاملاً استاندارد انجام می‌شود. خرید مکمل ملاتونین از دسته مکملهای بهبود خواب داروخانه آنلاین روشا به دلیل طیف بسیار وسیع انواع محصولات موجود در آن و شرایط خاص نگهداری و نظارت بر کلیه‌ی محصولات عرضه شده (کنترلِ مکان/ نور/ دما/ حمل و نقل) ارجح است. به این ترتیب می‌توانید در مورد اصالت، به‌روز بودن و نگهداری درست محصولی که می‌خرید، مطمئن‌تر باشید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد