خرید محصولات برند درموسیس

آیا مصرف ویتامین دی باعث افزایش قد می‌شود؟

آیا مصرف ویتامین دی باعث افزایش قد می‌شود؟
    • آیا مصرف ویتامین دی باعث افزایش قد می‌شود؟ در این میان نقش کلسیم چیست؟
    • اگر ویتامین D خاصیت افزایش قد دارد منابع آن کدام است و برای چه سنینی جواب بهتری می‌توان از آن گرفت؟

در این مقاله به سوالات بالا و چندین سوال دیگر پاسخ داده شده. با وبلاگ داروخانه روشا همراه باشید.

آیا مصرف ویتامین دی باعث افزایش قد می‌شود؟

آیا مصرف ویتامین دی باعث افزایش قد می‌شود؟ – مقدمه

عوامل مختلفی در مورد کوتاهی قد، تأثیرگذار است و عامل ژنتیک یکی از چند عامل تأثیرگذار در اندازه‌ی قد انسان است و نه تمامی آن. تغذیه‌ی مناسب هم تأثیر بسیار زیادی در رشد قد انسان دارد. برای رشد کامل یک انسان در سال‌های رشد او به تعداد زیادی ویتامین، پروتئین و مواد معدنی نیاز است؛ در بین تمامی این‌ها، ویتامین D به‌عنوان یک تقویت کننده‌ی مهم استخوان و رشد قد نقش مهمی دارد. ویتامین D هم‌چنین در بسیاری از مکمل‌های تقویتیِ مخصوص افزایش قد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیا مصرف ویتامین دی باعث افزایش قد می‌شود؟

اکنون می‌خواهیم ببینیم که آیا واقعاً ویتامین D قد انسان را بلند می‌کند؟

در گذشته در حالی که مشخص شده بود کمبود ویتامین دی در بزرگ‌سالان باعث بروز بیماری‌هایی مثل پوکی استخوان و سرطان می‌شود تا مدت‌ها تحقیقات چندانی درباره‌ی علائم کمبود ویتامین دی در کودکان و جوانان و عوارض این موضوع به عمل نیامده بود. از سال 1800، بیماری شایع ِ «راشیتیسم» که ناشی از کمبود ویتامین D بود، استخوان‌بندی کودکان را معیوب می‌کرد.

در آن زمان، ابتدا روغن کبد ماهی و سپس نور خورشید به‌عنوان درمان کننده‌ی راشیتیسم تشخیص داده شد و در ریشه‌یابی خاصیت درمانی این دو مورد، سال‌ها بعد، ویتامین D شناخته شد. از آن پس مصرف مکمل‌ها و مواد غذایی دارای ویتامین D مرتب توصیه می‌شود.

قرص ویتامین د3 1000 واحد هلث اید

کلسیم به‌ تنهایی کافی نیست!

استخوان‌های انسان در دوران کودکی و نوجوانی به‌سرعت تقویت می‌شود؛ این رشد با رسیدن به بزرگ‌سالی به مقدار بسیار قابل توجهی کاهش می‌یابد. ویتامین D کمک می‌کند کلسیم به‌عنوان یک ماده‌ی معدنی جذب بدن شود؛ بنابراین در سلامتی استخوان‌ها و رشد فردی، اهمیت ویتامین D اصلاً کمتر از کلسیم نیست.

ویتامین D هم چنین به رشد سلول‌های بدن کمک می‌کند و در افزایش قد به‌طور قابل توجهی مؤثر است، این ویتامین از خستگی و افسردگی نیز جلوگیری می‌کند.

مکمل های کلسیم

بنا به دلایل فوق باید علائم کمبود ویتامین دی در کودکان و بزرگ‌سالان را جدی گرفت. هم‌چنین بهتر است آموزش‌هایی درباره‌ی مصرف ویتامین دی در دوران بارداری و شیردهی و هم‌چنین نحوه جذب ویتامین دی از نور خروشید برای افراد تدارک دیده شود.

آیا مصرف ویتامین دی باعث افزایش قد می‌شود؟ چگونه؟

ویتامین D نه تنها در سلامتی انسان نقش مهمی بازی می‌کند بلکه در رشد قد او هم به‌طور چشمگیری مؤثر است. ویتامین D موجود در مخاط روده باعث می‌شود جذب کلسیم و فسفات بیشتر شده و داشتن مقدار کافی از کلسیم و فسفات برای فعالیت‌های ضروری بدن تضمین شود.

کمک به رشد قد توسط ویتامین D این گونه است که وقتی کلسیم و فسفات‌ها به استخوان‌ها برسند، ویتامین D به افزایش رسوب کلسیم در استخوان‌ها و هدایت کلسیم به غضروف‌های رشد برای مشارکت در استخوان‌سازی بدن کمک اساسی می‌کند و همین موضوع باعث تأثیر قابل توجه ویتامین D در زمینه‌ی افزایش قد می‌شود.

قرص ویتامین د3 1000 ویتامین لایف

وقتی ویتامین D در بدن کم باشد و بدن از این نظر کمبود داشته باشد، روده‌ها به‌اندازه‌ی کافی کلسیم و فسفات را جذب نمی‌کنند؛ در نتیجه سطح کلسیم موجود در خون کم می‌شود؛ در همین زمان، بدن از استخوان‌ها برای تثبیت سطح کلسیم خون استفاده می‌کند.

در صورتی که این حالت ادامه پیدا کند بدن دچار کمبود کلسیم شده و رشد قد و استحکام و شکل گیری استخوان‌های بدنِ شخص مختل می‌شود و علاوه بر این، بیماری‌های دیگری مانند راشیتیسم، پوکی استخوان ناشی از کمبود ویتامین دی پوسیدگی دندان، افسردگی، مشکلات عضلات و… پدید می‌آید. متأسفانه زنان بارداری هم که کمبود کلسیم دارند احتمال این که صاحب فرزندی با استخوان بندی ناقص شوند زیاد است.

صاحب فرزندی با استخوان بندی ناقص

مصرف کدام نوع ویتامین D باعث افزایش قد می‌شود؟

برای توضیح کامل‌تر اثرِ ویتامین D بر بلند شدن قد نیاز به دانستن این نکته داریم که نقش ویتامین D در بدن چگونه است.

ابتدا لازم است بدانیم دو نوع ویتامین D وجود دارد؛ به‌عبارت‌دیگر، مکمل‌های ویتامین D به‌طور کلی شامل دو گروه هستند:

    1. ویتامین D2: نام دیگر آن «ارگوکالسیفرول» است و منشاء گیاهی دارد و در برخی مکمل‌های غنی شده به کار می‌رود.
    2. ویتامین D3: به آن «کولکالسیفرول» هم گفته می‌شود؛ این نوع ویتامین D در بدن انسان و بعضی مواد غذایی حیوانی هست.

قرص ویتامین د3 فورت 1000 میلی گرم هولیستیکا

ویتامین D3 توسط نوعی کلسترول موجود در بدن انسان به نام «7-دهیدروکلسترول» ایجاد (سنتز) می‌شود و در منابع غذایی حیوانی نیز وجود دارد؛ ولی ویتامین D2 بیشتر توسط انسان به غذاهای غنی‌شده اضافه می‌شود. تفاوت دو نوع ویتامین 2D و D3 در ساختار زنجیره‌ای آن‌ها است؛ ولی به خاطر داشته باشید که وقتی بحثِ مصرف دوزهای بالای ویتامین D مطرح باشد، ویتامین D3 بهتر است.

سافت ژل ویتامین د3 2000 واحد ویواتیون

طبق تحقیقات انجام شده، ویتامین D از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، مکمل‌ها و غذاها به دست می‌آید، این ویتامین در رابطه با متابولیسم، تحت دو «هیدروکسیلاسیون» در بدن قرار می‌گیرد. نخستین هیدروکسیلاسیون در کبد انجام می‌شود و هیدروکسیل دوم در کلیه‌ها تحقق می‌یابد. هیدروکلاسیون، عبارت از فرایندی شیمیایی است که هیدروکسیل را به یک ترکیب آلی داخل می‌کند. هیدروکلاسیلاسیون در سم‌زدایی از بدن اهمیت زیادی دارد.

هیدروکسیلاسیون

چند نکته‌ی مهم

بدیهی است برای رشد قد هرچقدر در سنین پایین‌تر نسبت به تأمین ویتامین D بدن بپردازید نتیجه‌ی بهتری خواهد داشت.

برای تأمین ویتامین D می‌توانید از منابع زیر کمک بگیرید:

    • نور خورشید: نور مستقیم خورشید یا نور فضای آزاد (نور خروشید از پشت پنجره منجر به ویتامین سازی در بدن نمی‌شود)
    • مواد غذایی: ماهی تن، ساردین، اره ماهی، روغن کبد ماهی، زرده‌ی تخم مرغ، جگر گاو و نیز لبنیات ازجمله پنیر
    • مکمل ویتامین D: این مکمل‌های می‌توانند به‌سرعت و با سهولت، نیاز بدن شخص به ویتامین D را با رعایت دوزبندی دقیق رفع کنند.

مواد غذایی حاوی ویتامین دی

مهم‌ترین زمان رشدِ قد از دوران جنینی تا شش سالگی است و این رشد تا 18 سالگی همچنان ادامه دارد. تا قبل از 18 سالگی در صورت کمبود هورمون رشد، پزشک می‌تواند برای بلندتر شدن قدِ فرد اقدام مؤثری کند. در سایر موارد، ورزش و تغذیه‌ی سالم می‌تواند باعث بلندتر شدن قد فرد شود که در این بین، مکمل ویتامین D به‌عنوان مهم‌ترین ویتامین برای افزایش قد، نقش بسیار مؤثری می‌تواند داشته باشد. 

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد