خرید محصولات برند درموسیس

ترشحات واژن و تفاوت‌شان با عفونت‌های مقاربتی

ترشحات واژن و تفاوت‌شان با عفونت‌های مقاربتی
از ترشحات سفید واژن تا ابتلا به عفونت‌های قارچی

شاید سال‌های نه‌چندان دور هم بودند کسانی که هر نوعی از ترشحات واژنی را به نوعی از عفونت‌های رحم منتسب می‌کردند و دچار نگرانی از وضعیت سلامتی خود می‌شدند. اما با رشد بسترهای آموزشی امید این می‌رود که امروزه کمتر کسی به دلایلی از این دست دچار هراس شود. بر خلاف تصور گروه کم‌تر مطلع، ترشحات واژن راهی است که بدن برای محافظت از واژن در برابر عفونت طی می‌کند و می‌تواند در طول چرخه قاعدگی شما متفاوت به نظر برسد. در مقاله‌ای با عنوان «آیا تغییرات مخاط دهانۀ رحم می‌تواند نشانۀ بارداری باشد؟!» به ترشحات واژن در آغاز بارداری اشاره کردیم.

ممکن است روزانه حدود یک قاشق چایخوری مخاط غلیظ یا نازک و بدون بو تولید کنید و رنگ آن از سفید به شفاف و قهوه‌ای تغییر کند. این‌که حجم ترشح چه میزان است و یا با چه رنگی روی لباس زیرتان قابل مشاهده است، با هورمون‌های شما در ارتباط است؛ اما در این مطلب قصد داریم بعد از توصیف ترشحات سفید واژن به سراغ معرفی عفونت‌های مقاربتی و علائم آن‌ها برویم.

ترشحات سفید چیست؟

وجود ترشحات کمک می‌کند بافت‌های واژن سالم و روان نگه داشته شوند.  ترشحات سفید رنگی که ممکن است قبل از قاعدگی مشاهده کنید به عنوان لکوره شناخته می‌شوند. لکوره پر از مایع و سلول‌هایی است که از واژن خارج می‌شوند و حتی ممکن است گاهی کمی زرد به نظر برسند.

اگر قبلا «فاز لوتئال» به گوشتان خورده باشد باید بدانید دقیقا به همین بخش از چرخۀ قاعدگی که ترشح لکوره را شاهد هستیم گفته می‌شود. زمانی که هورمون پروژسترون در بدن به اوج خود رسیده و استروژن هورمون غالب است. ترشحات لکوره شفاف، کشدار یا آبکی هستند. از طرف دیگر پروژسترون آن را کدر یا سفید خواهد کرد. برخی از افراد از ترشحات به عنوان راهی برای ردیابی باروری بالقوه استفاده می کنند. این به عنوان یک استراتژی تنظیم خانواده طبیعی یا روش آگاهی از باروری شناخته می‌شود. مخاط نازک و کشدار با تقریب بالایی بارور هستند، زیرا در زمان آزادشدن تخمک‌های شما ترشح می‌شوند؛ اما ترشحات سفید و غلیظ نابارور هستند.در مقاله‌ای با موضوع مخاط دهانه‌ی رحم به تفصیل پیرامون این موضوع صحبت شده است.

غیر از بارداری دلایل ایجاد ترشح سفید پیش از پریود چیست؟

غیر از بارداری دلایل ایجاد ترشح سفید پیش از پریود چیست؟

می‌دانیم که ترشح سفید قبل از قاعدگی می‌تواند یک طریق معمول در سیستم باشد؛ با این‌حال هرگاه بافت ترشح دارای غلظت بالا، همراه با بوی تند یا تحریکات همراه باشد باید به دنبال محرک‌های دیگری بود. یکی از این دلایل بالقوه مصرف محصولات ضدبارداری حاوی استروژن است.

انواع عفونت‌های مقاربتی

گروه عفونت‌های مقاربتی را STI  می‌خوانند. انواعی از عفونت‌های مقاربتی که در نتیجۀ آمیزش جنسی در شرایط پر خطر حاصل می‌شود شامل سوزاک، کلامیدیا و تریکومونیازیس هستند که احتمالاً باعث ایجاد تغییراتی در ترشحات معمول شما خواهند شد.

کپسول هگزایم 500 میلی‌گرم اشبال شیمی

اگرچه ترشحات کلامیدیا و تریکومونیازیس اغلب سفید رنگ هستند اما ترکیب آن با ترشحات سوزاک، امکان بروز رنگ  زرد یا سبز را نیز به‌وجود می‌آورد.با کلامیدیا و سوزاک، ممکن است درد لگن، خونریزی بین دوره‌های قاعدگی و بعد از رابطه جنسی نفوذی واژینال و درد هنگام ادرار کردن را نیز تجربه کنید.

عوارض تریکومونیازیس می‌تواند از تحریک اطراف واژن و درد در هنگام ادرار کردن تا درد واژن هنگام رابطه جنسی عمیق واژینال را شامل شود. ترشحات مرتبط با این STI ممکن است بوی ماهی نیز داشته باشد. به خاطر داشته باشید احتمال اینکه بیماری‌های مقاربتی بدون علامت ظاهر شوند همواره وجود دارد. پس معاینات فصلی را در کنار اهمیت دادن به رعایت بهداشت جدی بگیرید.

عفونت قارچی (کاندیدیازیس):

ترشحات غلیظ و سفید رنگی که شبیه پنیر دلمه است همراه با خارش و احساس سوزش در واژن همگی نشانه عفونت قارچی هستند. با مصرف آنتی بیوتیک، قرص های ضد بارداری و بارداری خطر ابتلا به عفونت قارچی بالاتر هم می‌رود. عفونت‌های قارچی به احتمال خیلی بالایی قبل از شروع قاعدگی به‌دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود و منجر به عدم تعادل مخمر در واژن خواهد شد.

واژینوز باکتریال:

هرگاه تعادل طبیعی باکتری‌ها در واژن دچار تغییرات شود بروز این نوع از عفونت بالا می‌رود؛ اگرچه تابه‌امروز علت آن ناشناخته است؛ اما مشخص شده تغییر شریک جنسی و استفاده از محصولات معطر برای شستشو و خوشبو کردن واژن احتمال ابتلا را بالا می‌برد. ترشحات ناشی از واژینوز باکتریایی بوی ماهی دارد، به رنگ خاکستری یا سفید است و رقیق یا آبکی به نظر می‌رسد؛ اما نیمی از افراد مبتلا هیچ علامتی ندارند.

ترشحات مورد انتظار در طول چرخه‌ی قاعدگی:

خشکی در سه تا چهار روز پس از پایان قاعدگی شایع است. پس از آن، ممکن است سه تا پنج روز ترشحات سفید، کدر یا چسبناک را تجربه کنید. زمانی که تخمک در حال رشد است به این مرحله فولیکولی گفته می‌شود.

ترشحات مورد انتظار در طول چرخه‌ی قاعدگی:

ترشحات زیاد شفاف و کشدار یا آبکی در حوالی زمان تخمک گذاری رایج است. در واقع، ممکن است تا 30 برابر میزان معمول ترشحات روزانه خود را مشاهده کنید. این ترشحات همچون سفیدۀ تخم‌مرغ نازک و لغزنده هستند و برای اسپرم در حال حرکت به سمت تخمک بسیار مفید است.

ترشحات سفید پس از تخمک گذاری بازخواهند گشت؛ زیرا پروژسترون به عنوان هورمون اولیه جایگزین شده‌است. این احتمال که میزان بیشتری از این ترشح را شاهد باشید وجود دارد اما مقدار آن به آرامی کاهش یافته تا زمانی که تقریباً مانند چسب غلیظ‌تر و چسبناک‌تر شود. به‌طور متوسط بین 11 تا 14 روز شاهد این ترشحات خواهید بود.

ترشحات پیش از پریود گاهی به رنگ زرد درمی‌آیند و پس از قاعدگی در پاره‌ای اوقات به رنگ قهوه‌ای در می‌آیند. این زمانی است که خون‌های قدیمی در حال خروج از واژن هستند. البته توجه داشته باشید وجود ترشحات قهوه‌ای به همراه لکه‌بینی صرف ممکن است نشانی از بارداری باشد. تست بارداری در این ایام خیالتان را از وضعیت ترشح‌ها راحت خواهد کرد.

نشانه‌هایی که خطر بروز عفونت را هشدار می‌دهند کدامند؟!

از آنجا که بخشی از ترشحات کاملا روتین یک بدن سالم هستند و برخی دیگر نشانه‌هایی دال بر وجود عفونت با دیدن برخی علائم باید به پزشک مراجعه کرد، آن علائم را بشناسیم:

    • درد، سوزش یا سایر ناراحتی ها در داخل و اطراف واژن
    • خراش یا زخم با یا بدون ترشح
    • ترشحات شبیه پنیر یا کف آلود
    • بوی قوی یا ماهی از واژن
    • خونریزی بین قاعدگی یا بعد از رابطه جنسی

با رعایت مواردی خواهید توانست میزان ابتلا به عفونت را کاهش دهید:

    • عدم استفاده از محصولات معطر درون و یا در اطراف واژن
    • شستشوی آرام و خشک کردن واژن پس از ادرار
    • بهره‌بردن از روش‌های مراقبتی همچون کاندوم در هنگام سکس
    • تعویض به‌موقع پدهای بهداشتی، کاپ‌های قاعدگی و تامپون‌ها به وقت پریود

جمع‌بندی:

نکته‌ای که باید همواره مدنظرتان باشد این است که عفونت‌های ناشی از آمیزش جنسی که با نام عفونت‌های مقاربتی می‌شناسیم روی ترشحات طبیعی واژن هم اثرگذارند به‌شکلی قادر خواهند بود در صورت عدم درمان منجر به عوارض جبران‌ناپذیری همچون نازایی فرد شوند. معاینه توسط پزشک در فواصل مرتب به شما کمک می‌کند در صورت بروز مشکل به موقع نسبت به رفع آن اقدام کنید. در نظر داشته باشید انتخاب یک متخصص زنان که اصول اخلاقی و حرفه‌ای را فدای عرف و سنت و آموزه‌های غلط نکند به‌ویژه برای زنانی که ازدواج به شکل رسمی و سنتی آن را انجام نداده اما شریک جنسی دارند موضوع بسیار حائز اهمیتی است. به همه‌ی زنان بالغ بالای هجده سال که مخاطب این مطلب هستند توصیه می‌کنیم با توجه به شرایط زندگی جنسی‌اشان با تحقیق یک پزشک متخصص در شهر خود شناسایی کرده و در صورت لزوم آزمایش‌های پاپ‌اسمیر و معاینات واژنی و لگنی را به موقع انجام دهند.

فراموش نکنید هرگاه ترشحات شما علائمی از خطر داشته باشند پزشکان برای رسیدن به اطمینان احتمالاً معاینه لگنی انجام می‌دهند و واژن شما را سواب می‌کشند و ترشحات شما را مورد آزمایش قرار می‌دهند. حتی برای آزمایش‌های پیچیده‌تر ممکن است ترشحات را به آزمایشگاه بفرستند. درمان ممکن است شامل ترکیبی از آنتی بیوتیک ها و تغییر سبک زندگی  و استفاده از مکمل های تقویت سیستم ایمنی باشد.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد