خرید محصولات برند درموسیس

انواع پروبیوتیک شامل پره بیوتیک، سین بیوتیک و ...

انواع پروبیوتیک شامل پره بیوتیک، سین بیوتیک و ...

پروبیوتیک چیست؟ انواع پروبیوتیک‌ها باکتری‎های زنده و مفیدی به شمار می‌روند که برای عملکرد بدن و سلامت شما مفید هستند. بسیاری از پروبیوتیک‌ها شبیه باکتری‎هایی هستند که به‎طور طبیعی در بدن شما زندگی می‎کنند. اگر از محصولات تخمیر شده مانند ماست و پنیر استفاده می‎کنید، ممکن است برخی از این باکتری های خوب را به طور طبیعی مصرف کنید. اما به طور کلی مصرف مکمل‎های پروبیوتیک و انواع آن برای سلامت هر فرد ضروری است.

کپسول بایو فلورا تک ژن فارما

مفهوم مصرف بیشتر میکروب‎های خوب برای کمک به سلامت از اوایل دهه 1900 مورد بحث قرار گرفته است. اصطلاح پروبیوتیک‌ها نسبتاً جدید است. تحقیقات نتایج امیدوار کننده‌ای در مورد فواید سلامتی پروبیوتیک‌‎ها به دست آورده‌اند. با این حال، علم هنوز در مورد تمام فواید پروبیوتیک‌ها برای افراد سالم یا برای درمان بیماری‌های خاص به نتیجه نرسیده است. امروزه بسیاری از انواع پروبیوتیک ها به صورت تجاری در غذاها و مکمل ها در دسترس هستند.

در این مقاله قصد داریم ضمن ارائه مفاهیم پایه این میکروب‌های خوب انواع پروبیوتیک‌ها را نیز معرفی کنیم؛ بنابراین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا هر آنچه که باید درباره پروبیوتیک‌ها و انواع آنها بدانید به شما بگوییم.

چرا پروبیوتیک ها مفید هستند؟

قرص لاکتول نیچرز اونلی

قبل از آنکه به معرفی انواع پروبیوتیک بپردازیم بهتر است با چرایی مصرف پروبیوتیک‌ها آشنا شوید. به گفته دانشکده پزشکی هاروارد، روده شما میزبان حدود 100 تریلیون میکروارگانیسم است که منبع قابل اعتماد بیش از 500 گونه مختلف به شمار می‌رود. ترکیب باکتری‌های شما مانند اثر انگشتتان منحصر ‎به‌فرد است. گاهی اوقات، بیماری یا استرس می‌تواند تعادل باکتری‌ها را تغییر دهد و مشکلات گوارشی و سایر مشکلات را ایجاد کند.

پروبیوتیک‎‌ها با تغییر ترکیب باکتری‏های روده یا فعالیت متابولیک باکتری‎های موجود عمل می‎کنند. باکتری‎های خوب، مضرات روده شما را از بین می‎برند. این امر از تکثیر باکتری‏های بد و ایجاد عفونت یا التهاب جلوگیری می‎کند. به عنوان مثال، مخمر بیش از حد در بدن می‎تواند منجر به عفونت قارچی شود، اما پروبیوتیک، مخمر را در سطوح پایین تر نگه می‎دارد. پروبیوتیک‏ها ممکن است به هضم شما کمک کرده و بدن شما را قادر می‎سازد تا مواد مغذی را از غذا استخراج کند.

انواع پروبیوتیک

باکتری‌های خوب ممکن است آنزیم‌ها یا پروتئین‌هایی تولید کنند که باکتری‌های مضر را مهار یا حتی از بین می‌برند. گونه‏ های خاصی از پروبیوتیک ‎ها نیز سیستم ایمنی شما را تحریک می کنند.برخی از باکتری ها برای تولید هورمون یا ویتامین (به عنوان مثال، ویتامین K) و جذب مواد مغذی ضروری هستند. ایجاد دیابت نوع 1 در دوران کودکی ممکن است با التهاب مرتبط با باکتری های روده ناکافی مرتبط باشد. تحقیقات منتشر شده توسط کالج آمریکایی گوارش نشان می دهد که گونه های خاصی از پروبیوتیک ها ممکن است نتایج زیر را به همرا داشته باشند:

    • کمک به هضم
    • جلوگیری از اسهال
    • کاهش عفونت های واژن
    • جلوگیری از بیماری های خود ایمنی
    • رفع ناراحتی های پوستی
    • دفع عفونت های ادراری

اما به یاد داشته باشید که همه به یک پروبیوتیک یکسان پاسخ نمی دهند. برخی از پزشکان به شما توصیه می‎کنند هنگام مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها برای مبارزه با یک عفونت خاص از پروبیوتیک‎ها استفاده کنید. این امر به این دلیل است که آنتی‎ بیوتیک ‎ها برخی از باکتری‎های مفید را به همراه باکتری های بد که ممکن است باعث اسهال شوند، از بین می‎برند. به طور کلی پروبیوتیک ها به حفظ یا بازیابی تعادل سالم در روده شما کمک می‎کنند.

کپسول پایلوشات بی اس کی بنیان سلامت کسری

انواع پروبیوتیک

اکنون که در مورد نحوه عملکرد پروبیوتیک‎ها  فواید آن بیشتر می‎دانید، زمان آن رسیده که گونه رایج آن را نیز بشناسید: لاکتوباسیلوس پلانتاروم، لاکتوباسیلوس برویس، و لوکونوستوک مزانترویدها. بر اساس تحقیقات موسسه ملی بهداشت (NIH)، این سویه ها در میان غذاهای تخمیر شده مانند کلم و کیمچی رایج هستند. در ادامه به توضیح هر یک از انواع پروبیوتیک پرداخته شده است.

 

لاکتوباسیلوس پلانتاروم

لاکتوباسیلوس پلانتاروم (با نام مستعار L. plantarum) یک باکتری مفید و زنده با طیف گسترده‌ای از منابع سالم و کاربردهای مفید است که یک خانه طبیعی در میکروبیوم شما ایجاد می‌کند. این پروبیوتیک عضوی از جنس لاکتوباسیلوس است و سابقه طولانی استفاده به عنوان کمک به تخمیر و میکروارگانیسم برای سودمندی بدن انسان دارد و طبق تحقیقات NIH، مزایای بالقوه ای را طبق موارد زیر ارائه می دهد:

لاکتوباسیلوس پلانتاروم

    • افزایش سلامت ایمنی: لاکتوباسیلوس پلانتاروم می‌تواند به افزایش حضور باکتری‌های مفید در میکروبیوم کمک کند و بدن شما را برای مبارزه با عفونت‌های احتمالی راحت‌تر کند؛
    • بهبود هضم: لاکتوباسیلوس پلانتاروم می‌تواند به پاکسازی دستگاه گوارش از جمعیت باکتری‌های مضر کمک کند و پردازش و هضم موفقیت‎آمیز غذا را برای شما آسان تر کند؛
    • کاهش علائم ناراحتی گوارشی: لاکتوباسیلوس پلانتاروم می‌تواند به کاهش نفخ، درد معده، حرکات دشوار روده و سایر علائم ناراحتی معده کمک کند.

اگر می‌خواهید لاکتوباسیلوس پلانتاروم را در رژیم غذایی خود بگنجانید، طیف وسیعی از غذاهای خوشمزه زیر می‌توانند به شما کمک کنند:

    • کلم ترش
    • نان خمیر مایه
    • زیتون شور
    • کیمچی

لاکتوباسیلوس برویس

لاکتوباسیلوس پلانتاروم (با نام مستعار L. brevis) نوع دیگری از باکتری‎های پروبیوتیک است که می تواند حضور فلور سالم روده را افزایش دهد و سلامت کلی بدن را تقویت کند. این پروبیوتیک بار دیگر نشان‎دهنده جنس لاکتوباسیلوس است، همچنین دارای ارزش بالقوه برای روده و دستگاه گوارش، سیستم ایمنی و دفاع در برابر مهاجمان بیولوژیکی مضر است. در ادامه برخی فواید این نوع پروبیوتیک آورده شده است:

 پروبیوتیک های شرکت امین

    • محافظت تقویت شده در برابر پاتوژن های منتقله از غذا: لاکتوباسیلوس پلانتاروم می‎تواند تأثیر مثبت عمیقی بر توانایی دستگاه گوارش شما در مبارزه با پاتوژن هایی مانند coli داشته باشد؛
    • بهبود دفاع ایمنی: لاکتوباسیلوس پلانتاروم می‎تواند به افزایش حضور و اثربخشی گلبول‎های سفید خون کمک کند و مبارزه با ویروس‎ها را برای بدن آسان تر کند؛
    • افزایش سطح آنتی اکسیدان: لاکتوباسیلوس پلانتاروم می‎تواند منبع فراوانی از آنتی اکسیدان ها را ارائه دهد که به محافظت از بدن شما در برابر رادیکال های آزاد مضر کمک می کند.

برای افزودن لاکتوباسیلوس پلانتاروم به برنامه‎های غذایی روزانه خود، می‌توانید گزینه های زیر را مصرف کنید:

    • کلم ترش
    • ترشی
    • ماست
    • کیمچی

مزانترویدهای لوکونوستوک

فرمول پروبیوتیک

در حالی که اعضای جنس لاکتوباسیلوس برجسته‎ترین باکتری در غذاهای پروبیوتیک هستند، مزانترویدهای لوکونوستوک (با نام مستعار L. mesenteroides) نقش مهمی در توسعه ماهیت و فواید غذاهای تخمیر شده ایفا می‌کند. این پروبیوتیک مسئول شروع تخمیر سبزیجات، کاهش بروز میکروارگانیسم های ناخوشایند و اطمینان از اینکه اعضای مفید جنس لاکتوباسیلوس می‌توانند در مخلوط سبزیجات تخمیر شده رشد کنند، است. علاوه بر تاکید بر اهمیت آن، این سویه همچنین مزایای بالقوه و حیاتی را برای انسان طبق موارد زیر ارائه می دهد:

    • پاسخ های ایمنی بهبود یافته: مزانترویدهای لوکونوستوک می‌تواند به سیستم ایمنی کمک کند تا واکنش های بدن را به مهاجمان مضر تحریک کند؛
    • محافظت تقویت شده از دستگاه گوارش: مزانترویدهای لوکونوستوک می‌تواند به محافظت از دستگاه گوارش شما در برابر افتادن طعمه باکتری‌ها که منجر به علائم ناراحتی می‎شود کمک کند؛
    • بهبود سلامت برای سلول های روده: مزانترویدهای لوکونوستوک می‎تواند به حفظ سلامت و عملکرد صحیح سلول‎های روده کمک کند.

برای افزایش حضور مزانتروئیدهای Leuconostoc در میکروبیوم سالم خود، غذاهای خوش طعم و همه کاره زیر را مصرف کنید:

    • کلم ترش
    • ترشی سبزیجات
    • کیمچی

شاید بد نباشه تو این بخش ارجاعتون بدیم به مطلب مربوط به «منابع حاوی پروبیوتیک».

کیمچی

پروبیوتیک‌ها و پری بیوتیک‌ها

هم پری بیوتیک‌‎ها و هم پروبیوتیک‎ها برای سلامت انسان مهم هستند. با این حال، آنها نقش‎های متفاوتی دارند. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم پروبیوتیک ها باکتری های زنده‌ای هستند که در برخی غذاها یا مکمل ها یافت می‎شوند. آنها می‎توانند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشند. اما پری بیوتیک‌ها از انواع کربوهیدرات‎ها (بیشتر فیبر) که انسان قادر به هضم آنها نیست، به دست می‎ آیند. باکتری‎های مفید روده شما این فیبر را می خورند. باکتری‎های روده که در مجموع به عنوان فلور روده یا میکروبیوتای روده نامیده می شود، بسیاری از وظایف مهم را در بدن انجام می‌دهند.

به طور کلی پری بیوتیک‎ها منبع غذایی برای باکتری‎های سالم روده شما هستند. آنها کربوهیدرات‏هایی هستند که بدن شما قادر به هضم آن نیست. بنابراین آنها به قسمت پایینی دستگاه گوارش شما می روند، جایی که مانند غذا عمل می‏کنند تا به رشد باکتری‏های سالم کمک کنند. پروبیوتیک‏ها مخمرهای زنده و باکتری های مفیدی هستند که در بدن شما زندگی می‏کنند و برای دستگاه گوارش مفید هستند. خوردن مقادیر متعادلی از پروبیوتیک‎ها و پری بیوتیک‎ها می تواند به شما کمک کند که تعادل مناسبی از این باکتری‌ها را برای حفظ سلامت میکروبیوتای روده خود داشته باشید.

قرص ویتالاکت زیست تخمیر

پروبیوتیک و سین بیوتیک

سین بیوتیک ترکیبی از پروبیوتیک و پری بیوتیک را ارائه می‌دهد. رابطه هم افزایی بین پروبیوتیک‎ها و پری بیوتیک‎ها چیز جدیدی نیست: آنها همیشه هماهنگ عمل کرده‌اند و هر دو به طور طبیعی در رژیم غذایی ما یافت می‌شوند. پری بیوتیک ها فیبرهای غیرقابل هضم هستند که به طور انتخابی باکتری‎های روده ما را تغذیه می‎کنند و آنها را قادر به رشد و نمو می‎کنند. آنها را می‎توان در غذاهایی مانند سیر، پیاز و حبوبات یافت اما به صورت مکمل نیز موجود است.

کپسول دیلیست زیست تخمیر

از طرف دیگر پروبیوتیک‌ها باکتری‎های خوبی هستند که روده را از شر باکتری‌های بد خلاص می‎کنند. آنها برای جنبه‎های مختلف سلامتی از جمله هضم، ایمنی، سلامت پوست و انرژی فوایدی را ارائه می‌دهند. پروبیوتیک‌ها به‌طور طبیعی در غذاهای تخمیر شده مانند ماست زنده یا کلم ترش یافت می شوند، اما مانند پری بیوتیک ها به عنوان مکمل‎های غذایی نیز موجود هستند.  سین بیوتیک همیشه یک انتخاب جذاب برای ارتقای سلامت میکروبیوم روده بوده است، زیرا آنها باکتری های خوب پروبیوتیک و پری بیوتیک را همراه با منبع غذایی مناسب در یک مکمل ترکیب می‎کنند.

پره بیوتیک و پروبیوتیک

این امر می‎تواند بسیار مفید باشد، زیرا میکروب‎های روده ما به شدت تحت تأثیر محیط ما هستند، از جمله عوامل رایج  محیطی و جهانی می‎توان یه رژیم غذایی، مصرف دارو، سطح استرس و ورزش اشاره کرد. کاهش باکتری‎های مفید، به دلیل رژیم غذایی ناسالم کم میوه و سبزیجات، یا مصرف آنتی بیوتیک، می‌تواند تعادل ظریف میکروبیوم روده ما را بر هم بزند و اجازه رشد میکروارگانیسم های کمتر مطلوب را بدهد. استفاده از یک سین‌بیوتیک تضمین می‌کند که پروبیوتیک‌های موجود در مکمل منبع غذایی در روده خواهند داشت، اگرچه همچنان داشتن یک رژیم غذایی متعادل سالم پر از میوه و سبزیجات بسیار مهم است.

قرص مکیدنی لاکتوگام زیست تخمیر

سین‌بیوتیک‌ها می‌توانند راه بسیار مؤثر و عالی برای حمایت از سلامت کلی روده باشند. پری بیوتیک‌های موجود در آنها نه تنها باکتری‎های پروبیوتیک موجود در مکمل را تغذیه می‎کند، بلکه جمعیت باکتری‏های دوستدار طبیعی را که در روده ما ساکن هستند نیز تغذیه می‎کند. تفاوت های زیادی در ترکیب باکتریایی میکروبیوم روده بین افراد وجود دارد، به طوری که هر فرد الگوی میکروبیوم روده منحصر به فرد خود را دارد که دائماً در طول زندگی در نوسان است.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد