خرید محصولات برند درموسیس

نقش مکمل‌ها در افزایش انرژی بدن در طول روز

نقش مکمل‌ها در افزایش انرژی بدن در طول روز
افزایش انرژی بدن در طول روز داستانی با پایان خوش

پرانرژی شدن در طول روز کاملا بستگی به مواد معدنی دارد که در طول روز به بدن خود می‌رسانید. این مواد گاهی به صورت مکمل، دمنوش و گاهی به صورت قرص‌های گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به نظر می‌رسد در این مقطع دانستن «مولتی ویتامین چیست» به شما دید شفافی از نیازهای بدنتان که می‌توانید به شکل مکمل هم دریافت کنید، بدهد.

در ادامه این مقاله ما راهکار‌هایی برای رفع خستگی ناشی از فعالیت را در طول روز به شما معرفی خواهیم کرد که علاوه بر تضمین سلامتی، تجدید قوا را برای شما در پی دارند.

نقش مکمل‌ها در افزایش انرژی بدن در طول روز

به رسمیت شناختن «خستگی» 

دلایل به وجود آمدن عارضه خستگی در هر فردی با فرد دیگر متفاوت است. برای برخی کمبود خواب بروز عدم هوشیاری و انرژی کافی را به وجود می‌آورد، برای برخی نیز این حس از مشکلات تیروئیدی یا استرس‌های عاطفی ناشی می‌شود. خستگی شما هر دلیلی که داشته باشد، با مصرف مواد موجود در طبیعت قابل پیشگیری و درمان است.

سازوکار نوشابه‌های انرژی‌‌زا برای افزایش انرژی بدن

اگر تابه‌حال به مواد تشکیل‌دهنده روی نوشابه‌های انرژی از توجه کرده باشید، احتمالا می‌دانید که کافئین اصلی‌ترین عامل تشکیل دهنده این نوشابه‌ها است؛ اما بیایید سری به چگونگی واکنش بدن به این نوشابه‌ها بزنیم.

۱۰ دقیقه پس از مصرف نوشابه انرژی‌زا ضربان قلب و فشار‌خون افزایش پیدا می‌کنند. پس از گذشت ۴۵ دقیقه کافئین موجود در این نوشابه‌ها به بالاترین سطح خود می‌رسند که همین امر احساس هوشیار بودن و عدم خستگی را به شما القا می‌کند؛ اما چه موادی هستند که به طور طبیعی پرانرژی بودن بدن در طول روز را تضمین می‌کنند؟

نوشیدنی ورزشی ایزوتونیک داینامین

نوشیدنی ورزشی ایزوتونیک داینامین، یکی از نوشیدنی‌های انرژی‌زا بوده که درکنار داشتن انرژی زیاد، حاوی شکر و کافئین نیست.

نوعی نوشیدنی ایزوتونیک و دارای قابلیت جذب 10 برابر بالاتر از آب اشاره کرد که جایگزین خیلی مناسبی برای نوشابه‌هایی که حاوی قند بیشتری هستند می‌باشد. برای مشاهده و خرید آنلاین نوشیدنی ورزشی ایزوتونیک داینامین روی لینک آبی کلیک کنید و قبل از خرید توضیحات محصول را کامل مطالعه کنید.

معایب نوشابه‌های انرژی‌زا به بهای افزایش انرژی بدن

با این‌که نوشیدنی‌های انرژی‌زا به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید بدانید که در تمامی موارد به نفع بدن عمل نمی‌کنند.

نوشابه‌های انرژی‌زا تا زمانی که در بدن اثر دارند به افزایش رطوبت بدن و میزان آب کمک می‌کنند؛ اما پس از آنکه تأثیر آن‌ها از بین رود موجب کمبود میزان آب در بدن می‌شوند. این نوشیدنی‌ها املاح مورد نیاز بدن هنگام ورزش را تهیه نمی‌کنند و حتی باعث از بین رفتن این مواد از طریق تعریق و ادرار می‌شوند.

مواد محرک فراوانی در این نوشابه‌ها وجود داشته که افزایش ضربان قلب و فشارخون را به دنبال دارند. این موارد ممکن است در برخی بروز عوارض قلبی- عروقی را حین انجام فعالیت شامل شوند که بسیار خطرناک است. همچنین موادی که در نوشابه‌های انرژی‌زا وجود دارند در برخی موارد باعث ایجاد اعتیاد به این نوشیدنی‌ها می‌شوند. همین امر سطح استرس را در رقابت‌ها برای ورزشکاران به وجود می‌آورد.

 رفع خستگی مغز با مصرفِ …

از میان هزاران یا حتی میلیون‌ها موادی که در طبیعت به عنوان دارو استفاده می‌شوند، تعدادی وجود دارند که تأثیر مستقیم روی سلول‌های مغز می‌گذارند و اثر خستگی ناشی از فعالیت‌های روزانه را به حداقل می‌رسانند. در ادامه به بررسی چند مورد از این مواد موجود در طبیعت برای پرانرژی شدن خواهیم پرداخت.

جینسنگ چیست؟

جینسنگ گیاهی است که بیش از ده گونه متفاوت را در بر می‌گیرد. ریشه‌های این گیاه گوشتی و ساقه‌های آن بلند با برگ‌های بیضی شکل بوده که خواص فراوانی را دارا هستند.

جینسنگ

روش‌های مختلفی برای استفاده از جینسنگ برای پرانرژی بودن وجود دارند که یکی از این روش‌ها دمنوش است. روش‌های دیگر استفاده از مکمل‌های حاوی جینسنگ، خرد کردن آن در غذا، جویدن آن مانند آدامس و تهیه خوراک هستند که هرکدام شیوه و روش خاصی برای مصرف دارند.

آشواگاندا یا جینسنگ هندی

آشواگاندا (Ashwagandha) در طب سنتی ایرانی و هندی از زمان باستان مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است. این گیاه به صورت تخمینی ۳۰۰۰ سال سابقه در طب گیاهی و دارویی دارد. معنی آشواگاندا در زبان سانسکریت بوی اسب است که دلالت بر بوی بی‌نظیر این گیاه دارد. گیاه آشواگاندا دارای ماده معدنی لاکتون استروئیدی است که به کاهش التهاب کمک شایانی می‌کند.

ریشه گیاه آشواگاندا طعمی میان تلخ و شیرین دارد. همین امر بسیاری از سازندگان گیاهان دارویی را به سمت این گیاه کشانده‌است؛ اما اثرات این گیاه دارویی روی خستگی چیست؟

قرص رد جینسینگ + مولتی ویتامین و مینرال ویتامین لایف

ویژگی های قرص رد جینسینگ + مولتی ویتامین و مینرال ویتامین لایف:

    • افزایش توان فیزیکی بدن
    • بهبود عملکرد جسمی و جنسی
    • رفع خستگی
    • تامین ویتامین ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن از ویژگی‌های قرص رد جنسینگ است که برای مشاهده و خرید آنلاین قرص رد جنسینگ روی لینک کلیک کنید.

این گیاه از گذشتگان دور به خاصیت جوان‌سازی و شادابی معروف بوده‌است. آشواگاندا با خاصیت ضد التهابی که دارد، مغز را از حالت التهاب و خستگی خارج می‌کند و سطح هورمون DHEA را به میزان زیادی افزایش می‌دهد. وجود این هورمون در آشواگاندا، خستگی‌های ناشی از فعالیت روزانه و خستگی بعد از شیمی‌درمانی را به میزان چشمگیری کم می‌کند و همین امر موجب بروز نتایج پرانرژی شدن فرد می‌شود. در ادامه توضیح کوتاهی درباره هورمون DHEA به شما خواهیم داد.

هورمون DHEA

دی هیدرواپی آندروسترون در کلیه‌ها و غدد فوق کلیوی یافت می‌شود که به تولید هورمون‌های تستسترون و استروژن کمک می‌کند. در سن ۲۵ سالگی ترشح این هورمون به حداکثر و در سن ۸۰ سالگی به حداقل می‌رسد.

هورمون DHEA

این هورمون به هورمون ضدسال‌خوردگی نیز معروف است؛ چراکه در سنین بالا و کمبود ترشح آن احتمال ابتلاء به بیماری‌هایی که مربوط به هورمون‌های جنسی هستند افزایش می‌یابد. جالب است بدانید که یکی از دلایل بیماری خستگی مزمن، کمبود این هورمون در بدن است؛ به عبارتی این ماده در بدن انسان با افزایش سطح هورمون‌های جنسی به پرانرژی شدن، بهبود کیفیت خواب و سطح انرژی می‌پردازد.

کافئین

کافئین در بسیاری از موادی که روزانه مصرف می‌کنیم مانند چای، کاکائو و قهوه وجود دارد. هر لیوان قهوه شامل حدود ۷۵ الی ۱۰۰ میلی‌گرم کافئین بوده که این میزان در کاکائو و چای به مراتب کم‌تر است. خاصیت اصلی کافئین افزایش هوشیاری، پرانرژی شدن و کاهش خستگی‌های ناشی از فعالیت روزانه به شمار می‌آید. سازوکار این ماده به این صورت است که هنگامی که شما احساس خستگی می‌کنید به کمک آن سطح هوشیاری شما افزایش پیدا کرده و به دنبال آن انرژی شما برای انجام فعالیت افزایش پیدا می‌کند.

کافئین

 

برای افرادی که در طول شب به انجام کارهای خود می‌پردازند کافئین نقشی کلیدی بازی می‌کند. با مصرف حدود ۲۲۰ میلی‌گرم کافئین در طول روز خواهید توانست سطح انرژی و هوشیاری خود را در طول شب به میزان چشمگیری زیاد کنید و اگر در طول روز فعالیت‌های سنگینی مانند ورزش انجام می‌دهید باید بگوییم که مصرف کافئین عملکرد شما را هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی بهبود می‌بخشد.

نکته دیگری که در باب کافئین باید بیان کنیم سطح رطوبت بدن است. تحقیقات نشان می‌دهند که کمبود آب و رطوبت در بدن انسان باعث به وجود آمدن خستگی می‌شود. مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار به میزان متعادل به شما کمک می‌کنند که سطح آب بدن خود را متعادل نگه دارید و از خستگی ناشی از فعالیت‌های روزانه جلوگیری کنید.

مکمل‌های کافئین

سازمان بهداشت و دارو آمریکا بیان می‌کند که مصرف پودر کافئین به تنهایی برای بدن عوارض دارد و استفاده مستقیم از آن‌ها توصیه نمی‌شود. برای افرادی که قصد دارند از کافئین در رژیم غذایی خود استفاده کنند یا با کافئین سطح انرژی خود را افزایش دهند، مکمل‌های کافئین به بازار آمده‌اند. این مکمل‌ها به راحتی مزایای پرانرژی شدن توسط این ماده را تأمین می‌کنند و برای اغلب افراد بی‌خطر هستند.

مکمل‌های کافئین

با اینکه بسیاری هنوز استفاده از قهوه را به قرص‌های کافئین ترجیح می‌دهند، افرادی نیز وجود دارند که به دلایلی مختلف از قرص این ماده استفاده می‌کنند.

چرا مکمل‌های کافئین از قهوه بهتر هستند؟

یکی از راه‌های پرانرژی شدن برای بسیاری از افراد استفاده از قهوه است، اما تعداد زیادی وجود دارند که طعم تلخ قهوه را دوست ندارند. این افراد برای بهره‌گیری از مزایای هوشیار کننده قهوه مجبور به استفاده از خامه و مواد شیرین‌کننده همراه با قهوه می‌شوند. این مواد و قندها آثار بسیار بدی روی سلامت بدن می‌گذارند و استفاده بیش از حد از آن‌ها خطرات جدی به دنبال دارد.

مکمل‌های کافئین

 ویژگی‌های مشترک تمام قرص‌های کافئین شامل موارد زیر است:

    • افزایش سوخت‌و‌ساز بدن
    • افزایش چربی‌سوزی بدن
    • به بهبود سطح خلق‌و‌خو در افراد
    • بالا بردن دمای بدن و کالری‌سوزی
    • جلوگیری از بروز خستگی زودرس
    • افزایش سلامتی بدن، ایجاد احساس شادی و نشاط است که برای مشاهده قیمت مکمل‌های کافئین آسان ترین راه کلیک روی لینک آبی هستش.

دیگر عاملی که قرص‌های کافئین را برای مصرف‌کنندگان جذاب می‌کند عدم وجود روغن‌های قهوه در این مکمل است. مصرف این روغن‌ها در قهوه موجب افزایش سطح کلسترول می‌شود؛ اما قرص‌های قهوه این روغن‌ها را شامل نمی‌شوند و مضراتی به مراتب کمتر از مصرف مستقیم قهوه دارند.

نکته آخر در این باب، قهوه ماهیتی اسیدی دارد که در برخی موجب بیماری‌های گوارشی و سوزش معده شده همچنین مصرف قهوه برای رسیدن به میزان کافئین مورد نظر باعث تکرر در ادرار می‌شود. مکمل‌های کافئین این امکان را می‌دهند که بدون بروز عوارض فوق، سطح کافئین بدن شما را به حد دلخواه برسانند.

تائورین

تائورین یا آمینواتان سولفوریک اسید یکی از فراوان‌ترین آمینواسید‌ها در بدن به شمار می‌آید. این آمینواسید به تعادل سطح آب در بدن کمک بسیاری می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، تائورین در بسیاری از مکمل‌های ورزشی حضور دارد؛ اما آیا تابه‌حال پرسیده‌اید که دلیل استفاده از این آمینواسید چیست؟

تائورین

تحقیقاتی که روی این ماده صورت گرفته است، نشان می‌دهد که تائورین زمان واکنش را افزایش داده و خستگی و خواب‌آلودگی را کاهش می‌دهد. در اکثر نوشیدنی‌های انرژی‌زا که امروزه در بازار به فروش می‌رسند حداقل 1% تائورین وجود دارد؛ دلیل این امر آن است که تائورین دمای بدن را تنظیم می‌کند، توانایی برای انجام فعالیت‌های ورزشی را بالا می‌برد، خستگی بدن و عضلات را کاهش می‌دهد و به پرانرژی شدن کمک می‌کند. همچنین تائورین به نگه‌داری آب در بافت‌های بدن کمک می‌کند که همان‌طور که در سرفصل کافئین اشاره کردیم، این مورد در هوشیاری و سطح انرژی نقش پررنگی بازی می‌کند.

ویتامین‌های گروه B

ویتامین‌های گروه ب شامل تیامین (ب1)، ریبوفلاوین (ب2)، نیاسین (ب3)، پانتوتنیک اسید (ب5)، پریدوکسین (ب6)، فولات (ب9) و کوبالامین (ب12) هستند. این ویتامین‌ها قابلیت محلول شدن در آب را دارا هستند که همگی به تبدیل مواد غذایی به انرژی کمک می‌کنند.

ویتامین‌های گروه B

اگر در طول روز رژیم متعادلی از ویتامین‌های ب داشته باشید، سطح متابولیسم خود را افزایش داده‌اید که همین امر موجب افزایش سطح انرژی و پرانرژی شدن شما می‌شود. امروزه در بسیاری از نوشیدنی‌های انرژی‌زا با نام ویتامین‌های گروه ب برخورد می‌کنیم. لازم به ذکر است که اگر ویتامین‌های گروه ب بیش از حد مصرف شوند، نه تنها کمکی در افزایش متایولیسم بدن نمی‌کنند؛ بلکه میزان اضافی آن‌ها از طریق ادرار دفع خواهد شد.

ویژگی‌های مشترک ویتامین‌های گروه ب شامل موارد زیر هستند:

    • کمک به تقویت سیستم ایمنی و تامین انرژی مورد نیاز بدن
    • کمک به کاهش علائم و جلوگیری از پیشرفت بیماری ام اس
    • کمک به درمان استرس، اضطراب و افسردگی
    • کمک به بهبود گرفتگی و ضعف عضلات
    • کمک به درمان استرس، اضطراب و افسردگی

خلاصه:

آیا تابه‌حال با حالت خستگی در فعالیت‌های روزانه خود برخورد کرده‌اید؟ شاید شما یک ورزشکار حرفه‌ای هستید و هنگام انجام فعالیت‌های شدید ورزشی دچار خستگی می‌شوید و حالا به این فکر هستید که چگونه پس از انجام این فعالیت‌ها دوباره پرانرژی شدن را تجربه کنید. راه‌های زیادی برای این‌کار وجود دارند. همان‌طور که در مقاله بالا توضیح داده شد نوشابه‌های انرژی‌زا برای این مواقع ساخته شده‌اند؛ اما برای مصرف این نوشیدنی‌ها باید چندین نکته را در نظر بگیرید. این نکات به تفصیل در سرفصل نوشابه‌های انرژی‌زا توضیح داده‌شد.

نوشابه انرژی زا

 مواد طبیعی دیگری نیز وجود دارند که در رفع خستگی و افزایش هوشیاری به شما کمک می‌کنند. این مواد شامل کافئین، ویتامین‌های گروه ب، تائورین و گیاهان باستانی مانند جینسنگ می‌شوند. امروزه در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که برای کاهش اثرات مخرب ماده مکمل‌های آن به کار برده می‌شوند. این مکمل‌ها قهوه و مکمل Caffeine را نیز در بر می‌گیرند. علل برتری مکمل کافئین بر قهوه را بررسی کردیم و در آخر شما را با هورمون‌های هوشیارکننده آشنا کردیم. متشکریم که تا این لحظه ما را همراهی کردید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد