خرید محصولات برند درموسیس

نگاهی به عامل ایجاد ترک پا و بررسی راه‌های درمان آن

نگاهی به عامل ایجاد ترک پا و بررسی راه‌های درمان آن
عامل ایجاد ترک پا

ایجاد ترک در پوست پا یکی از مشکلاتی است که شاید کمتر به آن در زندگی روزمره‌مان توجه کنیم؛ اما همین موضوع به ظاهر ساده می‌تواند در بلند مدت باعث ایجاد عفونت و آسیب‌های جبران ناپذیری در بدن شما شود؛ بنابراین بسیار مهم است که برای درمان ترک پا، تمام تلاش خود را بکنیم و تا زمان رفع عامل ایجاد ترک پا به‌صورت کامل، از آن گذر نکنیم.

در این مقاله ابتدا به‌صورت کاملا علمی به علت ایجاد ترک پا پرداخته و در نهایت بهترین روش و محصولاتی را که می‌توانند به درمان و رفع ترک پای شما کمک کنند، معرفی می‌کنیم. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. برای مشاهده و خرید آنلاین کرم پا و مرطوب کننده پا روی لینک ابی کلیک کنید.

بهبود مشکل ترک پا با آگاهی نسبت به عوامل شایع در ایجاد آن:

ترک پاشنۀ پا یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در بین انسان‌هاست؛ به‌طوری که در هردو جنسیت به یک اندازه اتفاق می‌افتد؛ البته تحقیقات حاکی از آن است که در خانم‌ها شدت بیماری 23% بیشتر از آقایان است؛ اما در هرحال علت وقوع آن تقریبا برای هردو جنسیت یکسان است.
متخصصان پوست معتقدند که یکی از اصلی‌ترین دلایل ترک پاشنۀ پا، نرسیدن رطوبت کافی به پوست شماست؛ در واقع اگر همیشه به‌صورت مداوم پوست خود را مرطوب نگه دارید، به احتمال زیاد دچار این عارضه نخواهید شد.

 عامل ایجاد ترک پا

برای درک بهتر موضوع به مثال زیر توجه کنید:
فرض کنید روی یک بادکنک با سایز متوسط گچ بریزید و تمام بخش‌های آن را پوشش دهید؛ بعد از آن‌که گچ خشک شد، بدون افزودن آب یا هر مادۀ مرطوب‌کننده دیگری، اندازه بادکنک را بزرگ‌تر کنید؛ چه اتفاقی می‌افتد؟ هرچقدر اندازه بادکنک بزرگ‌تر شود، به همان میزان ترک‌خوردگی در گچ هم بیشتر می‌شود.
این مثال دقیقا پوست پای ما را توصیف می‌کند؛ در صورت وجود رطوبت کافی، پوست انعطاف خود را حفظ کرده و در اثر ورم کردن پا - که می‌تواند حاصل فعالیت‌های روزانه، ورزش، زیاد ایستادن و… باشد - کش می‌آید؛ اما پوستی که به آن رطوبت کافی نرسیده، در اثر این ورم کردن به مرور زمان دچار ترک خوردگی می‌شود.

شناخت کرم آبرسان و ترکیبات استفاده‌شده در این محصول به شما دید درستی برای جای دادن آن در روتین پوستی‌تان می‌دهد. آیا با هر نوع پوستی ضروری است از آبرسان‌ها استفاده کرد؟  پاسخ به این سوال و معرفی آبرسان‌های قابل دفاع در لینک «تفاوت آبرسان و مرطوب کننده» قابل دسترسی است.

چرا شناسایی علت ترک پا حائز اهمیت است؟

ترک پا علاوه بر آن‌که می‌تواند باعث ایجاد درد در هنگام راه رفتن‌تان شود، زمینۀ عفونت‌های جدی را نیز در شما ایجاد می‌کند؛ زیرا میکروب، باکتری و ویروس‌ها می‌توانند از لابه‌لای این ترک‌ها وارد بدن شما شوند؛ علاوه برآن در هر زمانی ممکن است راه رفتن‌تان سبب خون‌ریزی در بخش آسیب دیده شده و بهترین زمینه را برای ورود میکروب‌ها به بدن‌تان فراهم کند.

ترک پا

عوامل شایع و موثر در ایجاد ترک پا عبارتند از:

• هوای سرد و خشک، به‌خصوص در فصل زمستان؛
• کم آبی بدن یا ننوشیدن آب به میزان کافی؛
• مرطوب نکردن منظم پا توسط شما؛
• استحمام یا دوش با آب خیلی گرم (یا داغ)؛
• اسپری کردن زمان طولانی در هنگام استحمام با آب گرم یا تعداد دفعات زیاد و نزدیک به هم؛
• استفاده از صابون‌های بی‌کیفیت که موجب خشکی پوست شما می‌شوند؛
• لایه‌برداری نکردن منظم؛
• ایستادن در جاهای سفت و سخت به مدت طولانی؛
• استفاده از کفش‌های غیراستاندارد؛
• ابتلا به دیابت؛
• اگزما؛
• کم‌کاری تیروئید؛
• سندرم شوگرن؛
• صافی کف پا؛
• خار پاشنه؛
• و عفونت‌های مختلف

همان‌طور که می‌بینید از بسیاری از موارد بالا می‌توانید پیشگیری کنید؛ مثلا:

• در زمستان که هوا سرد و خشک است، پوست پای خود را بیشتر مرطوب کنید؛
• در شبانه‌روز آب بیشتری بنوشید؛
• از دفعات زیاد استحمام با آب گرم و داغ خودداری کرده و بعد از آن حتما پوست خود را مرطوب کنید؛
• تا جای ممکن از صابون و مواد صابونی استفاده نکنید؛
• و در نهایت به صورت منظم لایه برداری را با کرم‌ها و لوسیون‌های معتبر انجام دهید.

با رعایت نکات بالا تا حد زیادی می‌توانید جلوی ترک خوردن پاشنۀ پایتان را بگیرید؛ اما در ادامه، مواردی را بررسی می‌کنیم که می‌تواند مشکلات جدی‌تری را برای فرد ایجاد کرده یا نشان دهندۀ یک هشدار یا بیماری باشد.

ترک پوست پا در کمین افراد دیابتی

ترک پا افراد دیابتی

تحقیقات حاکی از آن است که افراد دیابتی به میزان بسیار بیشتری نسبت به افراد غیردیابتی، به واسطه‌ی میزان قند خون کنترل نشده در بدن، دچار آسیب دیدن اعصاب موجود در پاشنۀ پا و انگشت‌های پا می‌شوند. این نوروپاتی -اعصاب آسیب‌دیده- باعث بی‌حسی و مور مور شدن پاها شده که می‌تواند مانع تشخیص به موقع زخم‌ها در پا شود.

در این افراد زخم‌های محیطی انگشتان و پاشته‌ی پا به دنبال قند خون بالا و خون‌رسانی نامناسب به میزان بیشتری اتفاق می‌افتد و معمولا درمانی بسیار سخت و زمان‌بر دارند به طوری که ممکن است موجب خسارات جبران ناپذیر چون قطعی عضو مربوطه ‌شود. از این رو اگر مبتلا به دیابت هستید باید به‌صورت منظم پوست پای خود را از نظر خشکی، ترک، و عفونت بررسی کنید تا از ایجاد بیماری‌های جدی در شما پیشگیری شود.

ترک پوست پا در افراد چاق

هرچقدر وزن‌تان بیشتر شود، فشار بر روی پاشنۀ پای شما افزایش یافته و قطعا پوست خشک قادر به تحمل و انعطاف این میزان از فشار نیست؛ بنابراین بعد از مبتلایان به دیابت، افراد چاق مستعدترین گروه برای ایجاد ترک پوست پا هستند.
افرادی که دچار اضافه وزن هستند، باید به صورت مرتب پوست خود را مرطوب نگه داشته، لایه‌برداری کرده و ریسک ابتلا به ترک پوست پا را تا حد ممکن در خود کاهش دهند.

بیماری پای ورزشکار

«پای ورزشکار» یک عفونت قارچی است که معمولا در کف پا و بین انگشتان ایجاد می‌شود. این عفونت باعث خارش، خشکی و پوسته پوسته شدن پوست شده و در موارد شدیدتر ممکن است سبب التهاب، ترک و تاول در نواحی مورد ریسک شود.
پاهای ورزشکاران معمولا بیشتر از افراد عادی عرق می‌کند و همین موضوع امکان رشد قارچ را در آنها بیشتر از بقیه ایجاد می‌کند. بخاطر همین مسئله نام این عفونت قارچی را «پای ورزشکار» گذاشته‌اند.

ترک و عفونت قارچی پا ورزشکاران

پای ورزشکار توسط گروهی از قارچ‌های کپک زده به نام «درماتوفیت» ایجاد می‌شود که از پوست و ناخن‌های مرده تغذیه می‌کنند. این عفونت ارتباط تنگاتنگی با سایر عفونت‌های قارچی دارد. این موجودات میکروسکوپی در محیط های تاریک، گرم و مرطوب زندگی می کنند؛ بنابراین جوراب های مرطوب و قسمت داخلی کفش مناسب‌ترین محیط برای رشد قارچ و عفونت‌های مختلف است.
در صورتی که شما تمام عواملی که سبب ترک خوردگی پا می‌شود، حذف کردید و بازهم گرفتار آن شدید؛ به احتمال زیاد «عفونت پای ورزشکار» یا سایر عفونت‌های قارچی دیگر سبب ترک‌خوردگی پوست پای شما شده است.
عفونت‌های قارچی در فصل‌های گرم سال رایج‌تر است؛ زیرا افراد در این زمان بیشتر به استخر رفته و با پای برهنه در سالن راه می‌روند؛ در اثر همین راه رفتن قارچ‌ها و باکتری‌ها وارد پوست شما شده و ایجاد عفونت می‌کنند.

پیشگیری از ترک پوست پا؛ بهتر از درمان 

تقریبا تمامی متخصصان و پزشکان بر این باور هستند که «تا زمانی که می‌شود از ایجاد ترک پوست پا جلوگیری کرد، پیشگیری بسیار بهتر از درمان آن است»؛ بنابراین در این بخش ما نیز تصمیم گرفتیم تا علاوه بر نکاتی که در ابتدای مقاله گفتیم، نکات دیگری را نیز که از ایجاد ترک در پوست پایتان پیشگیری می‌کند با شما در میان بگذاریم.

در مکانهای عمومی با پای برهنه را نروید

در مکانهای عمومی با پای برهنه را نروید

راه رفتن با پای برهنه (به خصوص در محیط‌هایی مانند باشگاه ورزشی و استخر) پاهای شما را در دسترس باکتری و قارچ‌هایی قرار می‌دهد که می‌توانند پوست و ناخن‌تان را آلوده کنند. این میکروب‌ها عامل ایجاد عفونت‌های قارچی مانند «پای ورزشکار می‌شوند» که بر روی ظاهر، رنگ پوست و بوی آن تاثیر می‌گذارد.

از پوشیدن جوراب کثیف خودداری کنید

از پوشیدن جوراب کثیف خودداری کنید

همواره در بحث بهداشت فردی، توصیه می‌شود که لباس‌های زیر خود را روزانه حداقل یک‌بار عوض کنید؛ زیرا قارچ‌ها و باکتری‌ها در محیط‌های مرطوب و تاریک زمینۀ رشد بهتری دارند؛ بنابراین جوراب‌های شما نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ اگر فعالیت زیادی در شبانه‌روز دارید، جوراب‌های خود را حداقل یک‌بار در روز عوض کرده و همچنین از جوراب استفاده شده پیش از شسته شدن هرگز استفاده نکنید.

داخل کفش‌های خود را ضدعفونی کنید

داخل کفش‌های خود را ضدعفونی کنید

داخل کفش‌ها نیز یکی از بهترین محیط‌ها برای رشد میکروارگانیسم‌ها است. متخصصان توصیه می‌کنند برای پیشگیری از وقوع عفونت‌های قارچی، هرروز بعد از استفاده، داخل کفش‌های خود را با لیزول یا سایر اسپری‌ها، ضدعفونی کنید.
نکته مهم: لطفا توجه داشته باشید که اسپری‌هایی نظیر لیزول، نباید با سطح پوست شما تماسی داشته باشند؛ بنابراین بعد از ضدعفونی کردن کفش، تا خشک شدن آن صبر کنید.

لایه‌برداری از پوست پاشنۀ پا را فراموش نکنید

لایه‌برداری از پوست پاشنۀ پا را فراموش نکنید

اگر پاشنۀ پای شما دارای لایه‌های زیاد و ضخیمی باشد، هیچ کرم و لوسیون آبرسانی نمی‌تواند به عمق و لایه‌های زیرین آن نفوذ کند. با استفاده از کرم‌هایی که خاصیت لایه برداری دارند، می‌توانید این کار را به راحتی انجام دهید.
همچنین لوسیون‌هایی وجود دارند که بعد مالیدن آن به پاشنۀ پا، می‌توانید با استفاده از سنگ پا لایه‌برداری را انجام دهید.

عسل ممکن است به عنوان یک درمان طبیعی برای ترک پاشنه پا عمل کند. با توجه به بررسی 2012 ، عسل دارای خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی است. تحقیقات نشان می‌دهد که عسل می‌تواند به التیام و پاکسازی زخم ها و مرطوب کردن پوست کمک کند. می‌توانید بعد از خیساندن از عسل به عنوان اسکراب پا استفاده کنید یا آن را به عنوان ماسک پا در طول شب استفاده کنید.

به پزشک متخصص مراجعه کنید

اگر هنگام راه رفتن در ناحیۀ پاشنۀ پای خود احساس ناراحتی و درد می‌کنید یا بعد از مدتی راه رفتن آن نواحی شروع به خون‌ریزی می‌کند، بهتر است درمان‌های خانگی را متوقف کرده و به پزشک متخصص مراجعه کنید.
عفونت‌های قارچی معمولا با درمان‌های خانگی درمان نشده و نیاز به نسخۀ پزشک دارند.

بهترین درمان ترک پا

همان‌طور که می‌دانید درمان‌های خانگی زیادی در سطح اینترنت برای درمان ترک پا وجود دارند؛ اما اثربخشی هیچ‌کدام از آنها از لحاظ علمی به اثبات نرسیده است. اگر میزان ترک پای شما در حد ایجاد درد و خون‌ریزی نیست؛ می‌توانید از کرم‌های مخصوص برای لایه‌برداری، آبرسانی و افزایش رطوبت پوست‌تان استفاده کنید.
علاوه بر آن، این کرم‌ها معمولا دارای ویتامین‌های ضروری بوده و باعث شادابی، ترمیم بخش‌های آسیب‌دیده و رفع تیرگی پوست می‌شوند.

تنوع کرم‌های ترک پا در بازار بسیار زیاد بوده و تقریبا هر برندی برای این عارضه محصول منحصر به‌فرد خود را تولید کرده است. طبق عهدی که با شما بسته‌ایم، در این بخش فقط کرم‌هایی را معرفی می‌کنیم که از تاثیر و اثربخشی آنها 100 درصد مطمئن هستیم.

کرم ترک پا هیدرودرم

کرم ترک پای هیدرودرم یکی از بهترین محصولاتی است که می‌توانید برای بهبود پوست پای خود از آن استفاده کنید. لایه‌برداری بسیار قدرتمند در این کرم، هر میزان ضخامتی را از بین برده و به عمق لایه‌های زیرین پوست شما نفوذ کرده و آن را مرطوب می‌کند.

کرم ترک پا هیدرودرم

همچنین این کرم دارای خاصیت آنتی باکتریال نیز بوده و به وسیلۀ آن می‌توانید قارچ‌ها و باکتری‌هایی که موجب عفونت می‌شوند، از بین ببرید. از دیگر خواص این کرم می‌توان به درمان میخچه، ضد التهاب و التیام‌دهنده، بازسازی و کلاژن‌سازی در بخش‌های آسیب دیدۀ پوست پا اشاره کرد.

کرم ترک پا فریمن

کرم ترک پای فریمن یکی دیگر از بهترین محصولاتی است که می‌توانید برای رفع ترک و آسیب‌دیدگی در نواحی پوست پای خود از آن استفاده کنید. این کرم سرشار از مواد مغذی، ویتامین‌های ضروری و عصاره‌های گیاهان دارویی مختلف است.

کرم ترک پا فریمن

فریمن برای آبرسانی به عمیق‌ترین لایه‌های پوست پای شما، ترمیم و کلاژن‌سازی در ناحیه آسیب‌دیده و رفع تیرگی پوست از طبیعت کمک گرفته؛ عصاره چای کوهی، نعنا و آلو تنها بخشی از گیاهانی‌ست که در ترکیبات این محصول استفاده شده است.

کرم ترک پا کامان

کرم ترک پا کامان

همچنین از این محصول برای ترمیم پوست آسیب‌دیده نیز می‌توانید استفاده کنید؛ زیرا میزان کلاژن‌سازی را افزایش داده و دارای خاصیت ضد التهابی است.

کرم ترک پا اکسکلوسیو

کرم ترک پای اکسکلوسیو یکی دیگر از محصولاتی است که به وسیلۀ آن می‌توانید به مبارزه با ترک پای خود بروید. در ترکیبات این کرم مواد ضد التهابی وجود دارد که سبب کاهش انبساط و کشیدگی پوست می‌شود.

کرم ترک پا اکسکلوسیو

کرم ترک پای اکسکلوسیو سرشار از ویتامین‌های ضروری بوده و بعد از استفاده باعث مرطوب شدن، شادابی و ترمیم بخش‌های آسیب‌دیدۀ پوست شما می‌شود. این کرم یکی از بهترین محصولاتی است که برای پیشگیری از ترک خوردگی پوست پای شما تولید و به بازار عرضه شده است.

جمع‌بندی

در این مطلب به صورت کامل درباره علت‌ها و درمان ترک پا باهم صحبت کردیم و متوجه شدیم که این عارضه چه زمانی می‌تواند موجب دردسر و عفونت در بدن ما بشود. محصولات معرفی شده، کمک خوبی به شما در بهبود و رفع ترک پا می‌کنند اما اگر مشکل‌تان ناشی از دیابت، عفونت و سایر موارد است، لطفا پیش از انجام هرکاری به پزشک متخصص مراجعه کنید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد