خرید محصولات برند درموسیس

تفاوت ضد آفتاب شیمیایی با طبیعی یا مینرال | آیا واقعا یکی از دیگری امن‌تر است؟

تفاوت ضد آفتاب شیمیایی با طبیعی یا مینرال | آیا واقعا یکی از دیگری امن‌تر است؟

اگر از جمله افرادی باشید که به شدت نسبت به وضعیت پوستی خود حساس بوده و مدام به دنبال راه‌هایِ بهتری برای مراقبت از پوستتان باشید ممکن نیست تا به امروز استفاده از یک کرم ضدآفتاب مناسب با ویژگی‌های پوست خود، برای شما به یک دغدغه تبدیل نشده باشد. معمولا پیش از اینکه به سراغ ترکیبات هر ضد آفتابی برویم یکی از دغدغه‌های رایج آگاهی از تفاوت ضد آفتاب شیمیایی با طبیعی یا مینرال است، «نحوه کارکرد ضد آفتاب» و چگونگی انتخاب آن مسیری است که به شما برای یک انتخاب مناسب کمک شایانی می‌کند.

تفاوت ضد آفتاب شیمیایی با طبیعی/ آیا واقعا یکی از دیگری امن‌تر است؟

این دغدغه‌ها از شناخت جنس پوست تا انتخاب ضد آفتابی که نیازهای پوستی شما را پاسخ دهد شروع شده تا پاسخ به این سوال که «ضد آفتاب شیمیایی یا ضد آفتاب طبیعی؟» ادامه پیدا می‌کند. در ادامه لینک تعدادی از مقاله‌های مرتبط با بخش اول این سوالات را برایتان قرار می‌دهیم تا چنانچه تازه به جمع هم‌قطارانی پیوسته‌اید که مراقبت از پوستتان را به بخشی از روتین زندگی خود اضافه کنید بتوانید از بهترین اطلاعات جمع‌آوری شده توسط روشا بهره‌مند شوید؛

از جمله‌ی این مقاله‌ها باید به سراغ «ترکیبات ضد آفتاب»، «بهترین فلوئیدهای ضد آفتاب» و «SPF چیست» بروید تضمین می‌دهیم دست خالی از خواندن آنها باز نگردید؛ اما پاسخ به بخش دوم سوال که انتخاب میان ضد آفتاب‌های شیمیایی و مینرال است را در همین مقاله خواهید خواند. لازم است که بگوییم با ما همراه باشید یا در همین مقدمه دلایل کافی برای همراهی تا پایان مطلب را به دستتان داده‌ایم؟!

آنچه در این مقاله خواهیم خواند

بررسی تفاوت ضد آفتاب طبیعی با ضد آفتاب شیمیایی راهی برای رسیدن به بهترین انتخاب

برای اینکه شما بتوانید در پایان این مقاله برای این سوال جواب قانع‌کننده‌ای داشته باشید بهترین کار همین است که با شمردن مزایا و معایب هریک از این دو نوع ضد آفتاب، یک چک لیست برای مقایسه‌ای آسان میان این دو در اختیارتان قرار داده تا با یک حساب دو دو تا چهارتا نتیجه‌گیری کنید. برویم و با معایب ضد آفتاب طبیعی مقایسه‌ی خود را شروع کنیم.

تفاوت ضد آفتاب شیمیایی با طبیعی/ آیا واقعا یکی از دیگری امن‌تر است؟

معایب استفاده از ضد آفتاب طبیعی:

تصور کنید برای یک دورهمی عصرانه به اتفاق دوستانتان برای آخر هفته برنامه‌ریزی کرده‌اید، یا مثلا رئیستان شما را برای یک ماموریت کاری به دیدار کارفرما برای صرف یک نهار کاری مامور کرده است، در چنین شرایطی چه چیزی اعصاب خردکن‌تر از این که ضد آفتابی که استفاده کرده‌اید مثل ماست روی صورتتان ردی از سفیدی به جا بگذارد؟

یکی از معایب یا شاید بهتر است بگوییم جدی‌ترین عیب ضد آفتاب‌های طبیعی همین حالت گچی است که به ظاهر پوست می‌بخشد. ایراد دیگری که می‌توان به این ضد آفتاب‌ها وارد دانست سنگینی لایه‌های ضخیم آن روی پوست است که می‌تواند برای فرد خوشایند نباشد.  همچنین ضد آفتاب‌های طبیعی معمولا در مقایسه با همتایان شیمیایی خود قیمت بالاتری هم دارند و چه کسی است که نداند پول در بسیاری مواقع عامل تعیین‌کننده است؟!

«عیب می جمله بگفتی، هنرش نیز بگو»

خیلی زود فصل گفتن از معایب ضد آفتاب طبیعی را پشت سر گذاشتیم و این موضوع موید این مطلب است که ایراد چندانی به ضد آفتاب طبیعی نمی‌توان وارد کرد ، پس شاید بتوان این ایرادات را در شرایطی به دیده‌ی اغماض هم نگریست. به هر ترتیب حالا که دلیل انتخاب نکردن ضد آفتاب فیزیکی را فهمیده‌ایم، وقتش رسیده تا به سراغ شمارش دلایل انتخاب این ضد آفتاب برویم شاید با قرار دادن معایب و مزایای این محصول در دو کفه‌ی یک ترازو به نتایج غافلگیرکننده‌ای برسیم!

مزایای استفاده از ضد آفتاب طبیعی:

با وجود اینکه برای ضد آفتاب طبیعی تنها قادر به شمردن یکی دو ایراد جدی شدیم؛ اما در بخش مربوط به شمارش مزایای آن وقت بیشتری باید صرف کنیم و خود این مطلب باز هم حاوی پیغامی است که به نظر نمی‌رسد نیازی به گفتن داشته باشد!

درماگور

ضد آفتاب‌های طبیعی و ریسک ابتلا به سرطان

آنچه موجب می‌شود در اکثر منابع علمی ضد آفتاب‌های فیزیکی  هر جا از ضد آفتاب‌های فیزیکی صحبت می‌شود منظور همان ضد آفتاب طبیعی است. را ایمن‌تر از ضد آفتاب‌های شیمیایی به شمار بیاورند عدم نفوذ ترکیبات آن به داخل پوست است. این مورد به این جهت مزیت به شمار می‌آید که ضد آفتاب‌های شیمیایی برخلاف ضد آفتاب‌های فیزیکی به درون پوست نفوذ می‌کنند و از همین رو همواره با ریسک ابتلا به سرطان پوست و آلرژی همراه هستند.

20 دقیقه صبر کن بعد بزن بیرون!

حتما این توصیه را بارها هنگام خواندن بروشور ضد آفتاب‌های شیمیایی دیده‌اید، حال اینکه این مورد در خصوص ضد آفتاب‌های فیزیکی صدق نمی‌کند و اتفاقا به سرعت اثر کرده و می‌توانید همزمان با مصرف این ضد آفتاب در معرض آفتاب مستقیم قرار بگیرید البته توصیه می‌کنم تحت هر شرایطی با وجود ضد آفتاب هم، به دنبال سایه باشید و  قید قرار گرفتن در معرض مستقیم آفتاب را مادامی که مجبور نشده‌اید بزنید.

پوست حساس و ضد آفتاب فیزیکی

ضد آفتاب‌های فیزیکی که آن‌ها را طبیعی هم می‌خوانند ماهیت ملایمی دارند به همین سبب کمتر پیش می‌آید در افراد ایجاد حساسیت کنند؛ بنابراین انتخاب خوبی برای افرادی که پوستی حساس  و مستعد آلرژی دارند به شمار می‌آیند.

اگر آکنه داری …

پوست آکنه دار

ضد آفتاب‌های فیزیکی در مقایسه با همتای شیمیایی خود، کمتر منافذ پوست را مسدو می‌کنند. به همین دلیل کمتر احتمال ایجاد بستری برای تجمع و به دام افتادن سبوم‌های ترشح شده خواهند داشت. خوب می‌دانید که تجمیع باکتری‌ها و چربی‌های مترشحه در منافذ مسدود منجر به ایجاد آکنه و جوش‌های سرسیاه می‌شود.

محافظت وسیع‌الطف

اگر خاطرتان باشد در مقاله‌ی ترکیبات ضد آفتاب خوب که مربوط به شناخت ویژگی‌های یک ضد آفتاب استاندارد برای پوست بود به اهمیت فاکتور وسیع الطیف بودن اشاره کردیم. در باب معنای وسیع الطیف هم بدانید منظور ضد آفتابی است که از فیلترهایی در ساختار خود استفاده کرده است که می‌تواند پوست شما را در مقابل اشعه‌های کوتاه و بلند ماوراءبنفش حفاظت کند. یعنی هم UVA و هم UVB.

خب حالا که روی اهمیت این موضوع توافق کردیم باید بدانید ضد آفتاب‌های فیزیکی از ضد آفتاب‌های شیمیایی محافظت وسیع‌الطیف‌تری دارند. در این ضد آفتاب‌ها یک فیلتر به نام زینک اکساید موجود است که بعضا آن را با نام اکسید روی هم می‌بینید. این فیلتر از ایمن‌ترین فیلترهای مورد استفاده در ضد آفتاب‌هاست که بدون اینکه درون پوست نفوذ کند تا حد بسیار بالایی پوست را در مقابل پرتوهای فرابنفش UVA و  UVB محافظت می‌کند.

تاریخ انقضای محصول:

تاریخ انقضای محصول

تاریخ انقضای هر ضد آفتاب را باید روی خود محصول جستجو کنید؛ اما به طور کلی ضد آفتاب‌های فیزیکی در قیاس با شیمیایی‌ها بعد از باز شدن دربشان تا 2 برابر قابل استفاده هستند. به طور مثال اگر ضد آفتاب شیمیایی شما تا 6 ماه بعد از باز شدن برای استفاده زمان دارد این مدت زمان برای یک ضد آفتاب طبیعی تا 1 سال هم قابل تمدید است.

مادران باردار و کودکان:

هر دو گروه بالا به دلیل حساسیتی که در این دوره از زندگی موجود است برایشان ضد آفتاب فیزیکی انتخاب امن‌تری محسوب می‌شود و بهتر است تا عبور از این دوران  به سراغ انتخاب‌های دیگر نروند.

تا اینجای ماجرا به شناخت خوبی از مزایا و معایب ضد آفتاب‌ طبیعی دست یافته‌اید، برای اینکه بتوانیم تفاوت ضد آفتاب شیمیایی با طبیعی را به طور مشخص درک کنیم لازم است تا در ابتدا نسبت به شناخت مزایا و معایب ضد آفتاب شیمیایی هم اقدام موثر را صورت دهیم.

مادران باردار و کودکان

مزایای ضد آفتاب شیمیایی

بر خلاف فیلترهای مورد استفاده در ضد آفتاب‌های فیزیکی ( تیتانیوم دی اکساید و زینک اکساید) فیلترهای مورد استفاده در ضد آفتاب‌های شیمیایی بسیار سبک هستند و روی پوست احساس کلافه‌کننده‌ای را به وجود نمی‌آورند. پاک کردن این ضد آفتاب‌ها از روی پوست به سادگی صورت می‌گیرد و از خود ردی به جای نمی‌گذارند. اجازه بدهید مزایای استفاده از این ضد آفتاب را به طور خلاصه در این بخش لیست کنیم:

  • فیلترهای شیمیایی روی پوست حس سبکی دارند؛
  • به راحتی پاک می‌شوند؛
  • نسبت به ضد آفتاب‌های فیزیکی قابل دسترس‌تر هستند؛
  • ارزان‌تر از طبیعی‌ها هستند.

معایب ضد آفتاب شیمیایی:

مصرف ضد آفتاب‌های شیمیایی همراه با پذیرش ریسک آلرژی و التهابات پوستی است. به طور مشخص اگر بخواهیم از این التهابات صحبت کنیم همان‌طور که پیش‌تر در مقاله‌ی «ضد آفتاب دور چشم» هم صحبت کردیم برای محافظت از پوست اطراف چشم الزاما نباید از ضد آفتاب‌های جداگانه استفاده کرد و به سادگی می‌توان با کمک ضد آفتاب‌های معمولی این ناحیه از صورت را هم از گزند آسیب‌های اشعه‌ی ماوراءبنفش محافظت کرد به شرطی که فیلترهای مورد استفاده در ضد آفتاب موجب آلرژی و التهاب پوست نازک اطراف چشم نشود. بر اساس همین موضوع به طور معمول ضد آفتاب‌های شیمیایی کمتر برای استفاده در اطراف چشم مناسب هستند.

اشکال دیگری که به این ضد آفتاب‌ها وارد است از لحاظ سطح ناپایداری برخی فیلترهای استفاده شده در آنهاست. برخی از این فیلترها در مقابل پرتوهای فرا بنفش تجزیه می‌شوند و نهایتا به مدت 1 ساعت قادر به محافظت از پوست در مقابل پرتوهای مضر خورشید هستند.

ضدآفتاب بیوتی اسکین

برای مثال یکی از فیلترهای مورد استفاده در ضد آفتاب‌های شیمیایی آووبنزن است. این فیلتر که از معدود فیلترهایی است که قدرت محافظت از پوست در برابر UVA را دارد، بعد از 1 ساعت اثر خود را از دست داده و ناپایدار می‌شود. به همین منظور در ساختار این محصولات از فیلتر دیگری همچون اکتوکرلین برای افزایش سطح پایداری آووبنزن استفاده می‌کنند.

آکنه دارها این خبر خوبی برای شما نیست!

شاید این عیب از نمایان‌ترین ایرادات ضد آفتاب شیمیایی باشد که باید همواره 20 دقیقه پیش از قرار گرفتن در معرض آفتاب از ضد آفتاب خود استفاده کنید تا زمان کافی برای جذب توسط لایه های مختلف پوست را داشته باشد و بتواند محافظت کاملی به پوست شما ببخشد. متاسفانه همین جذب توسط لایه‌های مختلف پوست منجر به انسداد منافذ پوستی شده و احتمال ایجاد آکنه را بالا می‌برد.

نحوه‌ی تشخیص ضد آفتاب فیزیکی از شیمیایی:

به سادگی! باور کنید خیلی ساده‌تر از آنچه تصور می‌کنید خواهید توانست تفاوت ضد آفتاب شیمیایی با طبیعی را به هنگام خرید دریابید کافیست نام دو ترکیب را حفظ کنید:

زینک اکساید و تیتانیوم دی اکساید دو فیلتر مورد استفاده در ضد آفتاب‌های طبیعی است که به کمک این دو فیلتر پوست شما را در برابر تمام آسیب‌های اشعه ماوراءبنفش محافظت می‌کند. «دقت کنید که عناوینِ ضد آفتاب طبیعی، ضد آفتاب فیزیکی و ضد آفتاب مینرال هر سه به یک نوع از ضد آفتاب اشاره دارد.»

تیتانیوم دی اکساید

پس اگر در برچسب ترکیبات یک ضد آفتاب نام این دو فیلتر را دیدید می‌توانید تشخیص دهید که با یک ضد آفتاب مینرال روبه‌رو هستید.

اما ضد آفتاب‌های شیمیایی از فیلترهایی چون هموسالات، اوکتوکریلین، اوکتی‌سالات، آوبنزن، اکسی بنزن و اکتی نوکسات استفاده کرده‌اند.

اگر به خاطر سپردن فیلترهای مورد استفاده در ضد آفتاب های شیمیایی سخت است، پیشنهاد می‌کنم همان فیلترهای ضد آفتاب های فیزیکی را به خاطر بسپارید. گاهی ممکن است با ضد آفتابی مواجه شوید که تنها یکی از فیلترهای مینرال را در ترکیباتش دارد در آن صورت با یک ضد آفتاب فیزیکی-شیمیایی سرو کار دارید که از دو نوع ترکیب استفاده کرده است.

عملکرد ضد آفتاب های فیزیکی چه تفاوتی با ضد آفتاب های شیمیایی دارند:

    • ضد آفتاب‌های مینرال همچون یک آینه، نوری که به سمت پوست شما تابیده می‌شود را منعکس می‌کنند و اجازه‌ی نفوذ به پوست را نمی‌دهند و به همین دلیل هم سرعت عملشان بالاست.
    • ضد آفتاب های شیمیایی همچون اسفنج نور خورشید را جذب می‌کنند و اثر آنها را با اعمال تغیراتی روی آن از بین می‌برد.

ضد آفتاب طبیعی یا ضد آفتاب شیمیایی کدام دوستدار محیط زیست است؟

اگر این موضوع برایتان حائز اهمیت است باید بدانید که متاسفانه هیچ کدام. هیچ کدام از این ضد آفتاب ها نمی‌توانند دوستدار محیط زیست باشند و هر یک به نوبه‌ی خود ضررهایی برای زمین به همراه خواهند داشت؛ اما اگر به دنبال انتخاب بین بد و بدتر هستید در این صورت باید گفت ضد آفتاب شیمیایی بدتر است.

کرم ضدآفتاب مینرال

نکته‌ی پایانی:

هم اینکه با وجود عوارض جانبی که برای ضد آفتاب‌ها برشمردیم با اینحال برای محافظت پوستتان از پیری زودرس و ابتلا به سرطان پوست مصرف هر نوع ضد آفتابی بهتر از مصرف نکردن ضد آفتاب است. در نهایت شاید بهتر باشد از هر 2 نوع این ضد آفتاب‌ها در شرایط متفاوت بسته به اینکه کدام یک مزایای بیشتری برایتان به همراه دارد استفاده کنید.

از طرفی علم در مورد ضد آفتاب‌ها همچنان در حال پیشروی است و ما امیدواریم خیلی زود شاهد فیلترهایی با حداقل عوارض جانبی در ضد آفتاب‌ها باشیم تا آن روز ولی مصرف آنچه امروزه در اختیار داریم علی‌رغم عوارضی که ممکن است داشته باشند هزاران بار بهتر از نادیده گرفتن مزایای استفاده از ضد آفتاب‌ها و حذفشان از روتین روزانه است.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد