خرید محصولات برند درموسیس

SPF چیست؟ وقتی از SPF مناسب پوست صحبت می‌شود، از راهنمای انتخاب SPF مناسب هم باید صحبت کرد!

SPF چیست؟ وقتی از SPF مناسب پوست صحبت می‌شود، از راهنمای انتخاب SPF مناسب هم باید صحبت کرد!

SPF چیست؟!

تا به حال چند بار پیش‌آمده که دیگران شما را تشویق کرده باشند به هنگام خرید کرم ضدآفتاب به SPF مندرج شده روی برچسب آن هم دقت کنید؟ مطمئنا بارها به شکلی مستقیم یا حتی غیر مستقیم از اهمیت اس پی اف در انتخاب یک ضد آفتاب مناسب شنیده‌اید. در این مقاله ما هم قصد داریم شما را مخاطب توصیه‌های مستقیم خود قرار داده و با سوال «SPF چیست؟» باب صحبت مهمی را در زمینه‌ی اهمیت مراقبت از پوست در مقابل اشعه‌ی ماوراءبنفش خورشید باز کنیم. به این امید که این پیام ارزشمند به شکل غیر مستقیم به واسطه‌ی شما مخاطبین فهیم روشا در اختیار سایرین هم قرار بگیرد.

SPF چیست / وقتی از SPF مناسب پوست صحبت می‌شود، از راهنمای انتخاب SPF مناسب هم باید صحبت کرد!

همه‌ی شما می‌دانید یکی از مهم‌ترین روش‌های محافظت از پوست در مقابل اشعه‌هایUVA/UVB  پوشاندن پوست با حجم مناسبی از کرم یا فلوئید ضد آفتاب است. اگر هنوز فرق کرم با فلوئید را نمی‌دانید بعد از خواندن این نوشتار حتما به سراغ مقاله‌ی «فلوئید ضد آفتاب چیست؟» رفته و با این مقوله هم آشنا شوید؛ چراکه در انتخاب محصول مناسب پوستتان دانستن این نکات به ظاهر ساده بسیار راهگشاست.

از اصل کلام دور نشویم، همان‌طور که گفته شد این محصولات انواع و اقسام مختلفی داشته و گاه تشخیص ما را برای انتخاب دچار تردید می‌کند. اساس شکل‌گیری ضد آفتاب‌ها مراقبت و محافظت از پوست است از همین رو هم سازمان غذا و داروی آمریکا این محصول را برخلاف بسیاری از کشورها، در دسته‌ی دارویی قرار داده است و با نظارتی دقیق روی برچسب گذاری این محصولات نظارت می‌کند. یکی از دلایلی که مرحله‌ی تایید ضدآفتاب‌ها در ایالات متحده همواره با تاخیر صورت می‌گیرد همین نظارت جدی است.

اس پی ف و رنگ پوست

مطابق با همین قانون سخت‌گیرانه محصولات کرم ضدآفتاب باید روی برچسبشان شماره‌ای برای فاکتور حفاظتی در برابر خورشید باشد تا مشخص شود این ضد آفتاب به چه میزان حفاظت از پوست در مقابل UVB فرموله شده است. وقتی از فاکتور حفاظتی خورشید صحبت می‌شود منظور همان SPF مورد بحث است.

شاید اینجا برایتان سوال پیش آمده باشد یعنی فقط آسیب UVB را جدی می‌گیرند که تا این اندازه روی SPF نظارت دارند؟ نه نگران نباشید برای محافظت پوست در مقابل خسارات UVA آنچه باید کنترل شود تایید آزمایش طیف گسترده بودن محصول است و روی هر دو این موارد نظارت جدی می‌شود. بهتر است کمی دقیق‌تر از SPF بدانید پس با ما همراه بمانید.

 SPF کرم ضد آفتاب به چه معناست؟

SPF یا همان فاکتور محافظتی خورشید یک شاخص علمی است که به شما درک ملموسی از این موضوع می‌دهد که استفاده از یک ضد آفتاب تا چه حد، میزان آسیب‌پذیری پوست در مقابل UVB را کاهش می‌دهد.

 SPF کرم ضد آفتاب به چه معناست؟

این موضوع به این مفهوم است که هرگاه شما به پوست خود ضد آفتاب زده باشید در مقایسه با مواقعی که بدون ضد آفتاب هستید مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید تا  UVB در پوستتان نفوذ کرده و منجر به قرمزی و التهاب آن شود. درواقع فاکتور حفاظتی خورشید در ضد آفتاب روی همین افزایش مدت زمان تاکید می‌کند.

بگذارید اینگونه بگوییم برای محاسبه‌ی SPF آن اندازه از تابش خورشید که در حضور ضد آفتاب منجر به قرمزی پوست می‌شود را تقسیم بر میزان تابشی از خورشید می‌کنیم که بدون حضور ضد آفتاب‌ها روی پوست قرمزی ایجاد می‌کنند؛ البته مهم است بدانید این برآورد باید بر اساس استفاده از دو میلی‌گرم ضد آفتاب در هر سانتی‌متر مربع از سطح پوست به دست آید.

spf15-75

به طور مثال اگر شما بعد از زدن ضد آفتاب 15 برابر بیش از مواقعی که ضد آفتاب ندارید زمان برای آفتاب سوختگی لازم داشته باشید این یعنی فاکتور حفاظتی خورشید در ضد آفتابی که مصرف می‌کنید برابر با 15 است. پس چنانچه آخرین بار ده دقیقه طول کشیده تا در مجاورت اشعه‌ی ماوراءبنفش خورشید دچار آفتاب سوختگی شوید با خرید یک ضد آفتاب دارای SPF 30 این زمان را می‌توانید به 5 ساعت ارتقا دهید.

برای آگاهی از تهدیدات آفتاب سوختگی به لینک مقاله‌ی «درمان آفتاب سوختگی» بروید، آماری که در این بخش با شما به اشتراک گذاشته‌ایم حیرت‌انگیز است و بر شما واجب است برای محافظت از خود و فرزنداتان نسبت به آسیب‌های این پدیده و راه درمان آن شناخت لازم را به دست آورید.

پس کرم ضد آفتاب با SPF 100 بهترین محافظت را دارد؟

بر اساس آنچه بالاتر توضیح دادیم ممکن است این خطا به وجو بیاید که هرچه SPF بالاتر برود درجه‌ی کیفی آن هم بهتر خواهد بود. به عبارتی ضد آفتابی با SPF 100  می‌تواند شما را تا 18 ساعت از خطراتی که UVB برای پوستتان ایجاد می‌کند محافظت کند! اما آیا چنین ادعایی واقعیت دارد؟ آیا می‌توان به پشتوانه‌ی چنین ادعایی ضد آفتاب را زد و ساعت‌های طولانی به دشت و بیایان زد و نگران آسیب‌های پوست نبود؟

اگرچه SPF بسیار نقش حیاتی دارد اما از خاطر نبرید که عوامل دیگری همچون شرایط آب و هوایی، ساعات مختلف روز، نوع پوست، نحوه استفاده از کرم ضدآفتاب و بسیاری عوامل فردی و محیطی دیگر در حصول نتیجه‌ای که به دنبال آن هستیم تاثیرگذار است.

پس کرم ضد آفتاب با SPF 100 بهترین محافظت را دارد؟

یکی از عواملی که باید آن را در نظر داشت این است که اکثر افراد تنها 25 تا نهایتا 50 درصد از میزان توصیه شده از ضد آفتاب را مصرف می‌کنند. به طور کلی برای اینکه SPF دقیقا به آن میزان که روی برچسب محصول آمده شما را از خطرات UVB حفظ کند ضروری است به اندازه‌ی طول 2 انگشت از محصول را روی پوست خود بمالید، آیا شما این میزان را مصرف می‌کنید؟

از طرفی تاکیداتی هست مبنی بر اینکه باید حتما هر 2 ساعت یک بار ضد آفتاب خود را تجدید کنید، شما چقدر به این توصیه پایبندید؟ پس می‌بینید که عوامل بسیاری را باید در نظر گرفت برای اینکه توان حداکثر نتیجه را از ضد آفتاب به دست آورد. با این‌حال توصیه می‌کنم اگر ترسیده‌اید از جدیت موضوع و ممکن است این ترس منجر به بی‌خیالی و رها کردنِ همان مراقبت‌های نصفه و نیمه شود لطفا این کار را نکنید. سنگ بزرگ را رها کنید و از یاد نبرید انجام یک مراقبت نصفه و نیمه صدها بار بهتر از بی‌مراقبتی است.

SPF مناسب برای ضد آفتاب چقدر است؟

فکر می‌کنم خودتان دیگر بتوانید به این سوال پاسخ بدهید. هرچه SPF بالاتر باشد محافظت بیشتری می‌دهد به طور کلی میزان مشخص شده از فاکتور محافظتی خورشید نباید زیر 15 باشد این مقدار هرچه بالاتر برود هم بهتر است. پس می‌بینید تنها با استفاده کردن از یک ضد آفتاب با SPF 15 به همراه یک کلاه و ضد آفتاب و قرار گرفتن زیر سازه‌های سایه‌گستر به راحتی می‌توانید هم از هوای آفتابی لذت ببرید و هم از پوست خود در مقابل آفتاب سوختگی، پیری پوست و از همه مهم تر ابتلا به سرطان پوست مراقبت کنید.

SPF مناسب برای ضد آفتاب چقدر است

سطوح محافظت در بعضی موارد به شرح زیر است:

    • محافظت کم: SPF کمتر از ۱۵
    • محافظت متوسط: SPF 15 تا ۲۹
    • محافظت خوب: SPF 30 تا ۴۹
    • محافظت عالی: SPF بیشتر از ۵۰

SPF  تا چه اندازه مانع اشعه فرابنفش می‌شود؟

    • SPF 15 تا ۹۳ درصد
    • SPF 30  تا ۹۷ درصد
    • SPF 50 تقریبا ۹۸ درصد از نفوذ اشعه فرابنفش B به پوست جلوگیری می‌کند.

با نگاهی به درصدهای بالا می‌توان فهمید هیچ ضد آفتابی قادر نیست 100 درصد نفوذ اشعه‌ی فرا بنفش به درون پوست را فیلتر کند؛ اما با افزایش میزان SPF  می‌توان قدرت انسداد را ولو با درصدی اندک کاهش داد.

خرید ضدآفتاب و نحوه استفاده از آن

متخصصان توصیه می‌کنند هنگام خرید ضد آفتاب دقت کنید اولا دارای SPF حداقل 15 باشد و دوما طیف گسترده باشد.  برخلاف تصور عامه‌ی مردم اینکه در معرض مستقیم نور خورشید نباشید تضمین نمی‌کند که از مضرات اشعه‌ی فرابنفش در امان بمانید. خوب است بدانید که این تنها نور مستقیم خورشید نیست که آسیب‌زا است؛ بلکه اشعه‌ی فرابنفش با برخورد به سطوحی از جمله برف، آب، فلز و … روی پوست انعکاس پیدا می‌کند و اینگونه شما را بیشتر در معرض تابش خود قرار می‌دهد.

خرید ضدآفتاب و نحوه استفاده از آن

بر اساس مطالعات صورت گرفته اشعه‌ی فرابنفش می‌تواند تا عمق یک متری آب هم نفوذ کند، به همین دلیل هم شنا کردن در استخرهای رو باز بدون ضد آفتاب برای شما با خطر آفتاب سوختگی همراه است. اگر شنا تفریح همیشگی شماست توصیه می‌کنیم هنگام خرید ضد آفتاب علاوه بر معیارهای گفته شده به فاکتور ضد آب بودن آن هم دقت کنید؛ اگرچه ضد آب یک ویژگی غلو آمیز است اما به هر صورت تا 40 دقیقه بیشتر از پوست شما محافظت می‌کند.

قانع شدید که حتی در روزهای بارانی و ابری بهتر است زیر چتر ساحلی باشید یا سایه‌ی درختان را برای دمی استراحت کردن انتخاب کنید؟ البته که پیش از آن مصرف ضد آفتاب را هم فراموش نکنید.

ارتباط  نوع پوست با میزان آفتاب سوختگی و مقدار استفاده از ضدآفتاب :

    • پوست خیلی روشن آسیب‌پذیری خیلی بیشتر (به دلیل میزان متفاوت ملانین)
    • پوست روشن در شرایط یکسان نسبت به پوست‌های تیره انرژی خورشید را بیشتر جذب می‌کند؛
    • پوست تیره هم در مقابل UV آسیب‌پذیر است؛ اما از آنجا که این پوست ملانین در آن بیشتر است در قیاس با دو نوع دیگر کمتر تهدید می‌شود.

به زودی در مطلبی جداگانه از اهمیت طیف گسترده بودن ضد آفتاب‌ها خواهیم نوشت، توصیه می‌کنیم مقالات جدید روشا را از دست ندهید. اگر مایل باشید می‌توانید با عضویت در خبرنامه آنلاین روشا از انتشار مقاله‌های جدید با خبر شوید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد