خرید محصولات برند درموسیس

«آفتاب‌ سوختگی» یک میان‌بُر برای زود رسیدن به سرطان پوست

«آفتاب‌ سوختگی» یک میان‌بُر برای زود رسیدن به سرطان پوست

آفتاب سوختگی چیست؟

خاطرتان باشد در مقاله‌ی «ضد آفتاب چیست؟» به شرح کاملی از چرای استفاده از این پراهمیت‌ترین محصول پوستی پرداختیم و از جمله تهدیداتی که در صورت جدی نگرفتن این موضوع برشمردیم ابتلا به سرطان پوست، تسریع فرآیند پیری و ایجاد لک‌های قهوه‌ای بود. اگر هم نخوانده‌اید مقاله‌ی فوق را که حتما آن را در لیست مطالعه‌ی خود بگذارید تضمین می‌دهم در مقابل وقت کوتاهی که از شما می‌گیرد اطلاعات ارزشمندی در اختیار شما بگذارد؛ اما در این مقاله هدف ما پرداختن به این سوال مهم است که «آفتاب سوختگی چیست؟»

آفتاب سوختگی یک میان‌بُر برای زود رسیدن به سرطان پوست

به‌هرحال یکی دیگر از تهدیدات آفتاب برای پوست بی‌حفاظ، موضوع همین مقاله‌ی پیش رو یعنی آفتاب سوختگی است و قابل تامل اینکه همین آفتاب سوختگی در نهایت راه را برای تهدید ارشد «سرطان پوست» هموار می‌کند؛ فکر می‌کنم قانع شده باشید که تا انتهای راه همراه باشید تا علاوه بر آشنایی با پدیده‌ی آفتاب سوختگی از مقابله با آفتاب سوختگی و درمان آفتاب سوختگی هم مطالب ارزشمندی به گنیجه‌ی اطلاعات خود بیفزایید.

هر آنچه از آفتاب سوختگی نمی‌دانستید؟!

آفتاب‌ سوختگی مصیبتی که بعد از رفع درد کوتاه مدت آن، برطرف شدن التهاب و قرمزی روی پوست  و کم‌رنگ شدن آثار آن باز هم از خطرات آن در امان نخواهید بود و در حقیقت آسیب‌های پایدار آن تا مدت‌ها پس از ابتلا باقی خواهد بود. از جمله این آسیب‌ها می‌توان به melanoma و carcinoma اشاره کرد که از خطرناک‌ترین انواع سرطان پوست محسوب می‌شود.

آفتاب سوختگی یک میان‌بُر برای زود رسیدن به سرطان پوست

خبر بسیار بدی بود می‌دانم؛ اما خبر خوب اینجاست که این موضوع کاملا قابل پیش‌گیری است و بهترین زمانی که می‌توان برای شروع پیشگری از آن در نظر گرفت همین امروز و همین لحظه‌ای است که خواندن این مقاله را انتخاب کرده‌اید.

آفتاب‌سوختگی چیست؟

آفتاب سوختگی یک واکنش سریع به اشعه‌ی ماوراء بنفش است، زمانی که به بیرونی ‌ترین لایه‌ی پوست می‌تابد. ملانین‌ها رنگدانه‌ای هستند که به پوست شما رنگ می‌دهند و از این رو یک نقش محافظتی در مقابل اشعه‌ی خورشید برای پوست شما ایفا می‌کنند. به طور مثال هنگام ورزش کردن اگر به کمک ضدآفتاب‌ها پوست خود را استتار نکرده باشید ملانین پوست شما در اثر مواجه با پرتوهای فرابنفش آفتاب ملانین‌سازی در پوستتان را شروع کرده و موجب برنزه شدن پوست شما می‌شود.

آفتاب‌سوختگی چیست

بر کسی اهمیت استفاده از کرم‌های ضد آفتاب و تاثیری که لوگیری از صدمات UV روی پوست دارند پوشیده نیست، آفتاب سوختگی یکی از میان بی‌شماری آسیب‌های این اشعه است. شما می‌توانید برای خرید آنلاین کرم ضدآفتاب‌های مناسب پوست خود از طریق لینک آبی اقدام کنید.

میزان ملانین تولید شده توسط پوست شما به وسیله‌ی ژنتیک تعین می‌شود. به همین دلیل چنانچه فردی پوستش در مقایسه با سایرین میزان کمتری ملانین تولید کند در صورت حضورِ بدون محافظ در معرض آفتاب دچار قرمزی، تورم و درد می‌شود. این وضعیت را آفتاب سوختگی می‌نامند که می‌تواند از ملایم تا شدید دامنه‌ی ابتلا به آن متفاوت باشد.

پس از ابتلا به آفتاب‌سوختگی این احتمال وجود دارد که پوست شما فرآیند پوسته‌ریزی را آغاز کند، این نشانه‌ای از تلاش بدن برای رهایی از سلول‌های آسیب‌دیده است. دقت داشته باشید که به هیچ عنوان این فکر به سرتان نزند که در انجام این فرآیند به بدن کمک کنید و خودتان اقدام به کندن پوسته‌ها کنید، اجازه بدهید این فرآیند طبیعی طی شود.

آیا پوست سفید و سبزه توان یکسانی در مقابله با آفتاب سوختگی دارند؟

شاید بی‌انصافی به نظر برسد ولی در هر حال برخی افراد برای ابتلا به آفتاب سوختگی مستعدتر هستند و مشخصا باید اشاره کرد که صاحبین پوست‌های سفید به دلیل میزانِ کمتر ملانین در مقایسه با پوست‌های تیره، بیشترین خطر آفتاب سوختگی تهدیدشان می‌کند با این حال این اصلا به این معنی نخواهد بود که سبزه‌ها از آفتاب سوختگی در امان هستند.

به هر صورت حتی بدون ابتلا به آفتاب سوختگی، نور آفتاب می‌تواند پوست بدون حفاظ شما را به سرطان مبتلا کند؛ بنابراین چنانچه پوست برنزه‌ی شما بر خلاف پوست سفید دوستتان در مقابل آفتاب سرخ نمی‌شود و در ظاهر چیزی نشان نمی‌دهد به این معنی نیست که آفتاب نمی‌تواند به سلول‌های پوستی شما آسیب برساند. سرطان همواره در کمین پوست شماست. برای اینکه آن را جدی‌تر بگیرید به شاخص‌های زیر توجه کنید:

شاخص UV:

شاخص UV

فارغ از اینکه در چه فصلی از سال زندگی می‌کنید و یا شدت تابش نور آفتاب به چه میزان است هر روزی از سال می‌تواند همراه با ریسک ابتلا به انواع عوارض پوستی و بیماری‌ها باشد. با این حال به کمک شاخص UV  می‌توان شدت و ضعف میزان تابش خورشید را مشخص کرد و در روزهایی که فاکتور UV بالاتر است میزان مراقبت را جدی‌تر انجام داد.

 روزهای ابری :

همین‌که خورشید را در وسط آسمان مشاهده نمی‌کنیدو یا از تابش مستقیم نور آفتاب دستتان را حائل بر چشم‌هایتان نمی‌کنید به این معنی نیست که نیازی به محافظت نیست. ضروری است بدانید که حتی در روزهای بارانی تا ۸۰ درصد اشعه ماورا بنفش می‌تواند از ابرها عبور کرده و به زمین برسد.

ضدآفتاب

رنگ صورتی ملایم پوست:

پوست سفیدتان تنها اندکی ملتهب شده و به صورتی می‌زند؟ همین اندازه کافی است برای اینکه فرآیند درمان را شروع کنید نیازی نیست حتما در مقابل آفتاب سرخ شده باشید. هر آسیبی ولو ملایم می‌تواند شروع سرطان پوست باشد.

با همه‌ی آنچه گفته شد باز هم تلاش می‌کنید ابتلا به آفتاب سوختگی را به قضا و قدر سپرده و بدون محافظ در معرض نور خورشید قرار بگیرید؟

ریسک ابتلای مجدد به آفتاب سوختگی را هم بپذیر!

واقعیت این است که آفتاب سوختگی‌های متعدد، ریسک ابتلای مجدد را افزایش می‌دهد. برای افرادی که زمینه‌ی ژنتیکی دارند آفتاب سوختگی می‌تواند نقش پررنگی در ابتلا به سرطان پوست را ایفا کند. بر اساس تحقیقات منتشر شده اشعه‌ی ماوراء بنفش با صدمه زدن به پوست توانایی تغییر ژن سرکوب تومور را داشته و از این جهت به سلول‌های پوستی آسیب‌دیده، فرصت کمتری برای تغییر پیش از رسیدن به سرطان را می‌دهد.

آفتاب سوختگی

حقیقتی هولناک، بی‌مبالاتی در نوجوانی و انتقام در پیری!

در کودکی یا نوجوانی به آفتاب سوختگی مبتلا شده‌اید؟ این یعنی احتمال ابتلای شما به سرطان پوست نسبت به سایرین ولو در اوخر سالمندی 2 برابر بیشتر است . امیدوارم حالا دیگر متوجه شده باشید این موضوعی نیست که با سهل انگاری از کنارش گذشت؛ بنابراین چنانجه از جمله افرادی هستید که کارتان در فضای روباز است و یا فرزندانتان برای بازی زیاد در محیط‌های روباز فعالیت می‌کنند نسبت به این موضوع بسیار حساس باشید.

علی‌رغم آنچه گفته شد به راحتی می‌توانید ریسک ابتلا به سرطان پوست را با تمرین کردن برای محافظت از آن کاهش دهید. ضمنا تلاش کنید در این باره بیشتر بخوانید و اطلاعات خود را بالا ببرید . بدیهی‌ترین کار برای محافظت از پوست استفاده از کرم ضد آفتاب طیف وسیع پیش از خارج شدن از منزل است.

راه‌هایی برای درمان آفتاب سوختگی:

برای اینکه بتوان مسیر درمان آفتاب سوختگی را بررسی کرد بسیار مهم است که بدانیم شما در کدام بازه‌ی سنی هستید. به عبارتی اینکه کودک هستید یا بزرگسال می‌تواند مسیر را شفاف‌تر کند.

راه‌هایی برای درمان آفتاب سوختگی

5 راه برای درمان آفتاب سوختگی در بزرگسالان:

5 راهی که در ادامه می‌آید را به خاطر بسپارید تا چنانچه خودتان یا فردی در مجاورت شما به چنین آسیبی مبتلا شد بتوانید اقدامات موثر اولیه را به بهترین نحو انجام دهید؛ اما از خاطر نبرید چنانچه همواره اقدامات پیشگیرانه را مدنظر داشته باشید شاید هیچ‌گاه نیاز به درمان پیدا نکنید. شناخت «ویژگی ضد آفتاب خوب» شما را به جاده‌ی پیشگیری از آفتاب سوختگی هدایت می‌کند.

1. سریع وارد عمل شوید و آن را خنک کنید.

در نزدیکی استخر منزلتان یا آقیانوس آرام هستید؟ بسیار خب به محض آفتاب سوختگی برای چند ثانیه پوست خود را به آب بسپارید و سپس به سرعت از قرار گرفتن در معرض خورشید فرار کنید. حتی می‌توانید از یخ برای سرد نگه‌داشتن کمپرس آب یخ خود استفاده کنید؛ البته به خاطر بسپارید به هیچ‌وجه از یخ به طور مستقیم روی پوست خود استفاده نکنید. این می‌تواند التهاب را تشدید کند.

2. شوینده‌ها در این ایام مهم هستند.

صابون ممنوع

دقت کنید در این ایام که پوستتان در اثر آفتاب سوختگی زبر و ملتهب شده است به هیچ وجه از صابون‌ها و شوینده‌های سخت استفاده نکنید. مصرف این شوینده‌ها می‌تواند موجب تحریک بیشتر پوست شود.

3. پوست خیستان را به رطوبتِ لوسیون‌ها بسپارید.

در حالی که پوستتان هنوز خیس از شنا کردن، دوش گرفتن و یا کمپرس کردن است از یک لوسیون مرطوب‌کننده‌ی پوست روی آن استفاده کنید. دقت کنید که منظورمان پمادی که مبتنی بر نفت باشد نیست؛ چراکه ممکن است در این شرایط گرما را به دام انداخته و سوزش پوست را بدتر کند. در عوض تکرار مرطوب‌کردن پوست به کمک یک لوسیون مناسب در روزهای پس از ابتلا به آفتاب سوختگی می‌تواند نقش مهمی در تسریع فرآیند درمان داشته باشد. در لینکِ «ویژگی های یک مرطوب کننده خوب» شما را به دنیای مرطوب‌کننده‌ها برده‌ایم، سری به آن بزنید.

4. کاهش التهاب

این عمل را به کمک مشورت با یک پزشک انجام دهید تا مطمئن باشید انجام آن شما را متوجه هیچ خطری نمی‌کند. یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی همچون ایپوبروفن‌، ناپروکسن و یا آسپرین در روزهای آغازین ابتلا به آفتاب سوختگی می‌تواند به رفع تورم و التهاب کمک شایانی کند. همچنین استفاده کردن از کرم ضد آفتاب را به مدت چند روز تا رفع قرمزی و تورم ادامه دهید. همچنین برای تسریع در رفع التهاب لباس‌های گشاد و آزاد بپوشید تا پوستتان تنفس راحت‌تری داشته باشد. از کمپرس سرد تا ماسک آلوئه‌ورا همگی می‌توانند موجب رفع التهاب پوستی شما شوند.

5. مصرف مایعات را جدی بگیرید.

مصرف مایعات را جدی بگیرید

نوشیدن مایعات هرچه بیشتر به بازیابی الکترولیت‌ها کمک فراوانی می‌کند؛ بنابراین در این شرایط از آب آشامیدنی تا گرفتن آب میوه‌های طبیعی در مسیر درمان بسیار پر اهمیت است.

 در نهایت مراجه به پزشک:

اگر کودک شما دچار عارضه‌ی آفتاب سوختگی شده است و یا خودتان در بخش بزرگی از بدنتان به این تجربه‌ی ناخوشایند مبتلا شده‌اید بهتر است آب دستتان است زمین گذاشته و سراغ یک پزشک بروید. در مواقع حاد ممکن است بدون حضور پزشک اقدامات شما منجر به ایجاد عفونت شود.

درمان آفتاب سوختگی برای کودکان:

یکی از لذت‌بخش‌ترین بوهای دنیا استنشاق عطر تن نوزادان است. پوستی لطیف و خوشبو که بسیار هم آسیب‌پذیر است. آفتاب سوختگی اولیه در نوزادان را به راحتی می‌توان تشخیص داد و با یک کرم ملایم هم آن را به سرعت بهبود بخشید. این سرعت بهبود در مقایسه با پوست بزرگسالان به دلیل پوست جوان نوزاد است که قدرت بهبود آن بسیار بالاست با این حال این پوست جوان توانایی حفاظت از خود در مقابل نور خورشید را ندارد به همین سبب هم ضروری است که کودکان زیر 6 ماه در معرض آفتاب قرار نگیرند.

درمان آفتاب سوختگی برای کودکان

لازم است نوزادان بالای 6 ماه به کمک والدینشان نه تنها با کرم ضد آفتاب مخصوص پوستشان از مواجه مستقیم آفتاب در امان بمانند؛ بلکه پوشیدن عینک آفتابی از همین سنین ضروری است. با این همه چنانچه نشانه‌هایی از آفتاب سوختگی در کودک خود مشاهده می‌کنید خوب است مسیر زیر را دنبال کنید:

کودک زیر 1 سال:

وضعیت اورژانسی است بدون فوت وقت کودک را به پزشک برسانید.

کودک بالای 1 سال:

اگر درد شدید، تاول، رخوت و التهاب شدید را شاهد هستید در این مورد هم باید سریعا کودک را به پزشک نشان دهید.

در هرصورت آفتاب سوختگی می‌تواند موجب کمبود شدید آب شود پس تا می‌توانید به کودک خود آب و آب میوه بدهید تا کودک با هر بار ادرار مایعات بدن را عوض کند. دقت کنید چنان چه کودک مرتب دفع ادرار ندارد این یک نشانه‌ی خطرناک است، مشکل را سریعا با پزشک وی مطرح کنید. با رعایت موارد زیر تا می‌توانید میزانِ تهدیدات را کاهش دهید.

    • لوسیون مرطوب کننده‌ی کودکی که باید در جعبه‌ی وسایل ضروری کودک باشد، در این روزها بسیار به کار می‌آید. پوست کودک را مرتب مرطوب کنید.
    • از الکل و محصولاتی که در ترکیبات خود از الکل استفاده کرده‌اند، در این ایام به هیچ وجه برای کودک استفاده نکنید.
    • برخی کرم‌های پزشکی چون hydrocortisone یا benzocaine ممکن است شما را برای استفاده وسوسه کنند، مراقب باشید بدون تشخیص پزشک چنین ریسکی نکنید.
    • مادامی که پوست کودک التیام یابد از قرار گرفتن مجدد وی در معرض آفتاب خودداری کنید.
    • همواره و تا همیشه دقت کنید پوست کودک بدون حفاظت در معرض آفتاب قرار نگیرد. بگذارید او نیز از شما بیاموزد مراقفبت از پوست یک عادت جدی و ضروری است.

کودک بالای 1 سال

«آفتاب سوختگی»، «درمان آفتاب سوختگی» و «مقابله با آفتاب سوختگی» موضوعاتی که در این نوشتار به بررسی آنها و مسائل پیرامونشان پرداختیم، از ابتلا در کودکان تا بزرگسالان و نحوه‌ی درمانشان را نیز باز کردیم. پیشنهاد جدی می‌کنیم نه تنها خودتان که این مقاله را برای عزیزانتان ارسال کنید. بر همه‌ی ما لازم است اطلاعات خود را در این باره افزایش دهیم.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد