خرید محصولات برند درموسیس

عوارض مصرف مکمل بیوتین را شناسایی کنید تا به هوایِ فایده، ضرر نکنید!

عوارض مصرف مکمل بیوتین را شناسایی کنید تا به هوایِ فایده، ضرر نکنید!

فواید بیوتین بخصوص برای ریزش مو بسیار مشهور است اما عوارض مصرف مکمل بیوتین چیست؟ در این مقاله به توضیح مختصر و مفید خواص بیوتین و شرح عوارض احتمالی آن و راه جلوگیری از عوارض بیوتین می‌پردازیم؛ با وبلاگ داروخانه روشا همراه باشید.

عوارض مصرف مکمل بیوتین – مقدمه

قرص بیوتین یوروویتال

بیوتین که ویتامین B7 نیز نامیده می‌شود؛ اسیدهای چرب و «گلیکوز» تولید می‌کند و به متابولیزه کردنِ (سوخت و سازِ) آمینواسیدها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها یاری می‌رساند. کارکردهای فوق باعث می‌شود بیوتین یکی از مهم‌ترین عناصر برای تبدیل غذا به انرژی در بدن انسان باشد. بیوتین در شیر گاو، هویج، فندق ماهیِ سالمون و غذاهای دیگر وجود دارد. بزرگ‌ترین خطر بیوتین از مصرف بیش از اندازه‌ی آن به وجود می‌آید؛ بنابراین مقدار مصرف آن بهتر است توسط پزشک تعیین شود.

فواید مصرف بیوتین

بیوتین در تقویت چندین سیستم بدن هم نقش مهم و مفیدی دارد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

    • کبد
    • سیستم عصبی
    • چشم

بیوتین به حفظ سلامتی مو، پوست و ناخن مشهور است. این موضوع در برخی آزمایش‌های محدود تأیید شده ولی هنوز محتاج مستندات علمی بیشتری است. طبق اظهار منابع مطمئن، بیوتین به درمان برخی از بیماری‌ها نیز کمک می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

    • هیپوگلیسمی (افت قند خون به زیر شصت میلی گرم بر دسی لیتر)
    • هیپرلیپیدمی (افزایش چربی خون)
    • کنترل گلوکز در بیماران چاقِ مبتلا به دیابت (در صورت ترکیب با کروم پیکولینات).

کنترل گلوکز

عوارض مصرف مکمل بیوتین چیست؟

اگر که دوز مکمل بیوتین توسط پزشک تعیین یا از طریق مصرف مواد غذایی کسب شود هیچ‌گونه عارضه‌ی منفی برای آن وجود ندارد. بیوتین مکملی است که باید با دستور پزشک مصرف شود. اکثر افراد، بیوتین مورد نیاز بدن خود را از غذاهای مختلف دریافت می‌کنند. لازم است قبل از مصرف بیوتین در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید یا بیماری‌های احتمالی خود با پزشک حرف بزنید.

مکمل ویتامین ث

عوارض دیگر بیوتین به شرح زیر است:

    • امکان دارد مصرف بیش از حد مکمل بیوتین سطح ویتامین C را کاهش داده و باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شود.
    • مصرف بیش از حد مکمل بیوتین می‌تواند سطح قند خون را بیشتر کند که این موضوع برای افراد دیابتی خطرناک خواهد بود.
    • مصرف بی‌رویه‌ی بیوتین سطح ویتامین B6 را کاهش داده و بر سیستم عصبی تأثیر منفی می‌گذارد.
    • بیوتین زیادبه‌جای اینکه پوست فرد را شاداب و سالم کند می‌تواند خود، منجر به بثورات پوستی شود.
    • اگر دوز بالایی از مکمل بیوتین مصرف شود احتمال این که انسولینِ بدن را تحت تأثیر قرار داده و در کبد شخص ایجاد مشکل کند وجود دارد.
    • مصرف بی‌رویه‌ی بیوتین، ادرار را زیاد کرده و کلیه‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد.

قرص بیوتین 1000 میکرو گرم برونسون

عوارض تداخل دارویی بیوتین

به‌طور کلی نه تنها بیوتین، بلکه تمامی مکمل‌ها و ویتامین‌ها امکان دارد تأثیرات منفی بر روی عملکرد برخی داروهای دیگر بگذارند. به این حالت، تداخل دارویی گفته می‌شود. همان طور که در بخش دیگری از این مقاله اشاره شده طبق اظهار منابع معتبر، بیوتین می‌تواند نتایج آزمایش‌های پزشکی را مختل کند. این موضوع در سال 2017 توسط سازمان غذا و داروی آمریکا در بیانیه‌ای رسمی اعلام شده است.

هم‌چنین برخی عادت‌های غذایی و سبک زندگی می‌تواند باعث کمبود بیوتین در بدن شود. یک آزمایش انجام شده بر روی زنان سیگاری اثبات کرده که میزان بیوتین زنان سیگاری می‌تواند کمتر باشد. آزمایشی دیگر ثابت کرد که مصرف مداوم سفیده‌ی تخم مرغ باعث کمبود بیوتین در بدن می‌شود؛ این اتفاق از تأثیر سفیده‌ی تخم مرغ خام در ضعیف شدن اجزای حساس  پاسخگو به بیوتین در بدن اتفاق می‌افتد.

عوارض تداخل دارویی بیوتین

علایم کمبود بیوتین

    • ریختن موی سر یا نازک شدن آن
    • کلسترول خون بالا
    • بثورات پوستی (مثلاً پوسته‌های قرمز دور دهان، چشم و بینی)
    • مشکلات قلبی

دلایل کمبود بیوتین

برای درک بهتر عوارض مصرف مکمل بیوتین بهتر است که از مهم‌ترین دلایل کمبود بیوتین مطلع باشیم:

  1. داروها

بعضی داروها امکان دارد مانع جذب درست ویتامین‌ها به بدن شود. در میان این داروها می‌توان به داروهای ضد تشنج و آنتی‌بیوتیک‌ها اشاره کرد.

  1. لوله‌ی تغذیه

اگر بیمار از لوله‌ی تغذیه استفاده می‌کند امکان دارد که دچار کمبود بیوتین شود؛ لذا تا رسیدن به وضعیت عادی باید از مکمل‌های بیوتین استفاده کند.

عوارض مصرف مکمل بیوتین

  1. بیماری‌های روده

افرادی که به بیماری‌های روده و گوارش مبتلا هستند از جمله مبتلایان به بیماری «کرون» و «کولیت» امکان دارد به کمبود بیوتین دچار شوند؛ زیرا بیماری‌های مزمن روده می‌تواند مانع جذب بیوتین به بدن شود.

  1. رژیم غذایی طولانی مدت

اشخاصی که رژیم‌های غذایی سخت و طولانی مدت می‌گیرند در معرض ابتلا به کمبود بیوتین قرار دارند. آن‌ها با چنین رژیم‌هایی به‌احتمال زیاد مواد معدنی و ویتامین‌های کافی را دریافت نخواهند کرد. اگر هدفِ شخص، کم کردن وزن باشد با برنامه‌ی تغذیه‌ی متعادل‌تر می‌تواند به هدف خود برسد و نیازی به رژیم‌های غذایی خیلی سخت‌گیرانه نیست.

  1. نقص آنزیم بیوتینداز

این یک نقص ژنتیکی و بسیار نادر است. بدن انسان قادر است چند بار بیوتین را بازیافت کرده و از آن استفاده کند. بدن افرادی که به نقص آنزیم بیوتینداز دچار است نمی‌تواند بیوتین را بازیافت کند و به همین دلیل در خطر ابتلا به کمبود بیوتین قرار دارد. معمولاً این اختلال، علایم شدیدی دارد و در چند ماه اول تولد نوزاد تشخیص داده می‌شود.

خرید بیوتین و رفع عوارض مصرف مکمل بیوتین

در زمان خرید بیوتین باید حتماً آن را از داروخانه‌های معتبر تهیه کنید. طبق نوشته‌ی وب‌سایت معتبر healthline بیوتین حتی در آمریکا توسط «سازمان غذا و داروی آمریکا» از جنبه‌ی کیفیت مورد نظارت قرار نمی‌گیرد و به همین دلیل در هر کشوری مطمئن بودن برند و داروخانه‌ای که بیوتین از آنجا خریداری می‌شود اهمیتی دو چندان دارد.

مکمل بیوتین

عوارض مصرف مکمل بیوتین – جمع‌بندی

اکثر افراد، موهای حجیم و ناخن‌های قوی را می‌پسندند. با این حال، سبک زندگی پر استرس یک مانع واقعی برای داشتن سلامتی کامل پوست و مو و ناخن است. در حال حاضر در بیشتر آگهی‌ها گفته می‌شود که برای داشتن موی پرپشت و پوست و ناخن زیبا و سالم، تنها چیزی که نیاز دارید بیوتین است. بیوتین در اغلب بروشورهای تبلیغاتی به‌عنوان یک مکمل جادویی معرفی می‌شود که می‌تواند تمام مشکلات زیبایی فرد را حل و به افراد در تقویت سلامت مو و رشد ناخن کمک کند.

باید گفت که مستندات علمی در تأیید موارد فوق تا حدی وجود دارد ولی نه این قدر اغراق آمیز. از طرف دیگر، در سراسر دنیا مدتی است که برای این که فرد سریع‌تر نتیجه‌ی دلخواه را از مصرف بیوتین بگیرند دوزهای بالا مصرف می‌شود. این مصرف دوزهای بالای بیوتین می‌تواند خیلی خطرناک باشد. به همین دلیل نباید مکمل بیوتین را بدون مشورت پزشک یا فرد متخصص مصرف کرد و باید از مسائلی مانند این که آمپول بیوتین چیست و چه کاربردهایی دارد؟

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد