خرید محصولات برند درموسیس

ویتامین دی چه نقشی در جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس ایفا می‌کند؟

ویتامین دی چه نقشی در جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس ایفا می‌کند؟

نقش ویتامین دی در بالا بردن سیستم ایمنی بدن

پیشتر در مقالۀ مربوط به «ویتامین دی چیست؟» گفتیم که این ویتامینِ محلول در چربی نقش‌های مهمی در بدن شما ایفا می‌کند. نقشی که ویتامین دی بالا بردن قوای سیستم ایمنی بازی می‌کند برخی را به این فکر واداشته که آیا می‌توان به کمک مکمل‌های ویتامین دی خطر ابتلا به کرونا ویروس را کاهش داد؟!

در حالی که داروهای ضد ویروسی مانند Paxlovid به عنوان درمانی برای کووید-19 امیدوار کننده هستند، اقدامات پیشگیرانه مانند فاصله گذاری فیزیکی و بهداشت مناسب می‌تواند شما را از ابتلا به ویروس محافظت کند. تحقیقات همچنین این گزاره را که ویتامین دی حافظ سلامت سیستم ایمنی بدن است را تایید می‌کند. در این مقاله قصد داریم به این سوال مهم بپردازیم که چگونه مکمل این ماده غذایی ممکن است به محافظت در برابر شرایط تنفسی کمک کند؟!

چگونگی اثرگذاری ویتامین D بر سلامت سیستم ایمنی بدن:

نقش ویتامین دی به واسطۀ خواص ضد التهابی، تنظیم‌کنندۀ سیستم ایمنی و فعال کردن سیستم دفاعی از مسائل بسیار مهم است. سیستم ایمنی بدن انسان اولین خط دفاعی بدن در مقابل عفونت‌ها و ویروس‌های حمله‌کننده است؛ بنابراین پرواضح است که استفاده از منابعی که به تقویت این خط مقدم کمک کند باید مورد توجه هر دوست‌دار سلامتی قرار بگیرد.

چگونگی اثرگذاری ویتامین D بر سلامت سیستم ایمنی بدن:

ویتامین D برای تقویت عملکرد سلول های ایمنی، از جمله سلول های T و ماکروفاژها که از بدن شما در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کنند، شناخته شده است. در واقع، این ویتامین برای عملکرد سیستم ایمنی به قدری مهم است که سطوح پایین ویتامین D با افزایش حساسیت به عفونت، بیماری و اختلالات مرتبط با ایمنی مرتبط است .

تحقیقات به روشنی نشان می‌دهد که سطوح پایین ویتامین دی با افزایش خطر بیماری‌های تنفسی، از جمله سل، آسم، و بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)، و همچنین عفونت‌های تنفسی ویروسی و باکتریایی مرتبط است. همچنین کمبود ویتامین دی ارتباط مستقیمی با کاهش عملکرد ریه دارد و این عاملی است که کمی‌تواند توانایی بدنتان را در مبارزه با عفونت‌های تنفسی پایین بیاورد.

آیا مصرف ویتامین D می تواند از ابتلا به COVID-19 جلوگیری کند؟

تا به امروز مطالعات زیادی تاثیر ویتامین دی را بر جلوگیری از ابتلا به کووید بررسی نکرده‌اند، اینکه مدت زمان زیادی از شناخت بشر نسبت به این ویروس نگذشته است دلیل این کمبود تحقیقات است؛ با این حال، مطالعات موجود نشان داده‌اند که کمبود ویتامین D ممکن است به عملکرد سیستم ایمنی آسیب برساند و خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی را افزایش دهد و برخی دیگر هم تایید کرده‌اند که مکمل‌های ویتامین D می‌توانند سیستم ایمنی را تقویت کرده و به طور کلی بدن را در برابر عفونت‌های تنفسی محافظت کنند. این داده‌ها گواهی است که بتوانیم کووید 19 را در دسته‌بندی بیماری‌های تنفسی زیر مجموعه‌ بیماری‌هایی در نظر بگیریم که ویتامین دی بتواند ابتلا به آن را کاهش دهد.

سافت ژل ویتامین د3 1000 ابورنز

کاهش عفونت‌های حاد تنفسی با مصرف مکمل ویتامین دی 

یک بررسی اخیر که شامل 11321 نفر از 14 کشور بود نشان داد که مصرف مکمل ویتامین D خطر ابتلا به عفونت‌های حاد تنفسی (ARI) را در افرادی که سطح ویتامین D کمبود و کافی داشتند کاهش می‌دهد.

به طور کلی، این مطالعه نشان داد که مکمل های ویتامین D خطر ابتلا به حداقل یک ARI را تا 12 درصد کاهش می‌دهد. اثر محافظتی در افرادی با سطوح پایین ویتامین D قوی‌تر بود.

علاوه بر این، این بررسی نشان داد که مکمل‌های ویتامین D زمانی که روزانه یا هفتگی در دوزهای کوچک مصرف می‌شوند در محافظت در برابر ARI مؤثرتر هستند و زمانی که در دوزهای بزرگ‌تر و با فاصله زیاد مصرف می‌شوند کمتر مؤثر هستند.

همچنین مکمل های ویتامین D مرگ و میر را در افراد مسن که بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های تنفسی مانند COVID-19 هستند کاهش داده است.

آیا مصرف ویتامین D می تواند از ابتلا به COVID-19 جلوگیری کند؟

پیشگیری از بروز طوفان سیتوکین با ویتامین دی

نوعی از پروتئین با نام سیتوکین در سیستم ایمنی بدن وجود دارد که نقشش ایفای اثرات پیش التهابی و ضد التهابی است؛ از این‌رو کمک شایانی در محافظت از بدن در برابر ابتلا به عفونت و بیماری می‌کند. علی‌رغم فوایدی که در مورد حضور سیتوکین به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر در سیستم ایمنی مطرح است؛ اما همین پروتئین در مواقعی می‌تواند موجب صدمه زدن به بافت‌های بدن باشد.

هرگاه سیتوکین‌های پیش التهابی در پاسخ به عفونت‌ها به شکلی کنترل‌نشده شروع به آزادسازی می‌کنند، این وضعیت نامنظم انتشار نه تنها صدمه‌های بافتی را به‌دنبال دارد؛ بلکه پیشرفت بیماری را هم با سرعت بیشتری رقم خواهد زد. این وضعیت را با نام «طوفان سیتوکین» شناسایی می‌کنند. جالب است بدانید که کمبود ویتامین دی در تقویت احتمال بروز طوفان سیتوکین اثرگذار است.

بنا به منابع معتبر موجود طوفان سیتوکین عامل اصلی نارسایی اندام های متعدد و سندرم زجر تنفسی حاد (ARDS) و همچنین عامل مهمی در پیشرفت و شدت کووید-19 است. به عنوان مثال، نشان داده شده است که بیماران مبتلا به موارد شدید COVID-19 تعداد زیادی سیتوکین، به ویژه اینترلوکین-1 (IL-1) و اینترلوکین-6 (IL-6) آزاد می‌کنند.

فرض محققان بر این است که کاهش دریافت ویتامین دی توسط بدن عوارض شدید کووید 19 را بالا می‌برد؛ بنابراین توصیه این است که با مصرف مکمل‌های ویتامین دی عوارض مربوط به طوفان سیتوکین و التهاب کنترل نشده را در افراد مبتلا به COVID-19 کاهش دهید.

سافت ژل ویتامین د3 2000 واحد ویواتیون

در همین لحظه‌ای که شما مخاطب عزیز مشغول خواندن این مقاله هستید، همچنان کارآزمایی‌های بالینی متعددی در حال بررسی اثرات ویتامین دی بر افراد مبتلا به کووید دی هستند. تا وقتی بشر با تحقیقات زیاد به نتایج قطعی‌تری برسد لازم است به این نکته با تاکید بگوییم صرف مصرف مکمل ویتامین دی اگرچه کمک‌کننده است اما به تنهایی توان مقابله با کووید را ندارد.

با این حال، کمبود ویتامین D ممکن است با آسیب رساندن به عملکرد سیستم ایمنی، مستعد ابتلا به عفونت و بیماری کلی را افزایش دهد. این به ویژه با توجه به اینکه بسیاری از افراد دچار کمبود ویتامین D هستند، به ویژه افراد مسن که بیشتر در معرض خطر ابتلا به عوارض جدی مرتبط با COVID-19 هستند، نگران کننده است. آگاهی از موارد فوق حداقل اقدامی را که باید در شما منجر شود، مراجعه به پزشک و تقاضای سطح ویتامین دی بدنتان است. این امر به ویژه در ماه های زمستان بسیار مهم است.

آیا مصرف ویتامین D می تواند از ابتلا به COVID-19 جلوگیری کند؟

بسته به سطح خون شما، مصرف مکمل با 1000 تا 4000 واحد بین المللی ویتامین D در روز معمولا برای اکثر افراد کافی است. با این حال، کسانی که سطوح خونی پایینی دارند، اغلب به دوزهای بسیار بالاتری نیاز دارند تا سطح خود را به محدوده مطلوب افزایش دهند.

اگرچه توصیه‌ها در مورد اینکه چه چیزی سطح بهینه ویتامین D را تشکیل می‌دهد متفاوت است، اکثر کارشناسان موافق هستند که سطوح بهینه ویتامین D بین 30 تا 60 نانوگرم در میلی‌لیتر (75 تا 150 نانومول در لیتر) قرار دارد .

جمع‌بندی:

ویتامین دی نقش‌های مهمی در بدن شما ایفا می‌کند، اخیرا با بروز کووید 19 محققان تحقیقات ویژ‌ه‌ای برای بررسی تاثیر مکمل ویتامین دی در کاهش اثرات این بیماری را در دستور کار خود قرار داده‌اند. تحقیقات علمی تا به این لحظه نشان می دهد که مکمل ویتامین D ممکن است در برابر عفونت های تنفسی، به ویژه در میان افرادی که کمبود این ویتامین دارند، محافظت کند.

همچنین  سطوح کافی ویتامین D ممکن است به افراد مبتلا به COVID-19 کمک کند تا از پیامدهای نامطلوب خودداری کنند. با این حال، همچنان تضمینی نیست که آیا خرید مکمل‌های ویتامین D خطر ابتلا به COVID-19 را در نتیجه ابتلا به ویروس کرونا کاهش می دهد یا خیر.

کارشناسان روشا در جهت آسودگی خاطر شما در انتخاب «بهترین مکمل‌های ویتامین دی» توصیه‌هایی دارند که با رفتن روی لینک پیشین به آن‌ها دسترسی خواهید داشت، با این وجود همچنان تاکید ما بر این است پیش از اینکه به کمک پزشک خود متوجه میزان ویتامین دی سطح خونتان نشده‌اید اقدام به مصرف خودسرانه هیچ مکملی نکنید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد