خرید محصولات برند درموسیس

نگاهی به دلایل لاغری و آنچه شما را در دسته‌بندی افراد لاغر قرار می‌دهد!

نگاهی به دلایل لاغری و آنچه شما را در دسته‌بندی افراد لاغر قرار می‌دهد!
چرا شناخت دلایل لاغری می‌تواند نجات‌بخش باشد؟!

نگاهی به دلایل لاغری در دنیایی که با تبلیغات رسانه‌ها دائم می‌شنویم که لاغری یک مزیت است و افراد به هر قیمتی می‌خواهند به سمت هرچه لاغرتر شدن گام بردارند شاید کمتر کسی به پدیده‌ی «لاغری» به اندازه‌ی «چاقی» به چشم یک معضل نگاه کند. تا آنجا که به طور کلی ذهنیت افراد نسبت به لاغری امری ایده‌آل است که نیاز به صرف وقت برای بررسی آن نباشد. اشتباه محضی که می‌تواند اثرات مخربی بر احوال جامعه بگذارد.

کاهش وزن همچون افزایش وزن می‌تواند زمینه‌ساز بروز بیماری‌های بسیاری باشد. درست است که لاغری برای فردی با 100 کیلوگرم وزن می‌تواند یک امتیاز محسوب شود؛ اما فرد بالغی با 40 کیلوگرم وزن لاغری نه تنها برایش امتیاز نیست و تهدیدات خودش را بر سلامتی وی مدارد که حتی برای خود فرد هم اتفاق خوشایندی به لحاظ روحی نمی‌تواند باشد.

لاغری ممکن است دلایل متعددی داشته باشد. ما در این مقاله سعی داریم به بررسی دلایل لاغری و ارائه راهکار درمانی مناسب بپردازیم. و همچنین چند نمونه مکمل‌های افزایش اشتها را معرفی کرده ایم.

نگاهی به دلایل لاغری

کاهش وزن می تواند هشداری برای سلامتی باشد

پیش از هرچیز لازم است بدانید به چه فردی لاغر گفته می‌شود تا بتوانید راه‌حل درمانی مناسب با آن را پیدا کنید. فردی که دارای شاخص توده‌ی بدنی ناهماهنگ با قد و سنش باشد لاغر محسوب می‌شود. شاخص توده‌ی بدنی که آن را به اختصار BMI می‌نامیم یک عدد منحصربه‌فرد است که با توجه به وزن و قد هر فرد به طور مجزا محاسبه می‌شود. و به همین دلیل این عدد برای همه‌ی افراد یکسان نیست.

هرگاه BMI فرد بالاتر از حد استاندارد خود باشد فرد را چاق می‌دانیم و به عکس اگر این عدد پایین‌تر از حد استانداردش باشد فرد لاغر دانسته می‌شود.

مروری بر دلایل لاغری

دلایل زیادی می‌تواند موجب لاغری در افراد بشود، بررسی در گزارش‌ها و آمارهای ارائه‌شده ما را به لیستی از عمده‌ترین دلایل رساند که در ادامه آن را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

    • عدم دریافت مواد مغذی مناسب برای بدن؛
    • تغذیه نامناسب؛
    • اشتهای کم؛
    • استرس و بی‌خوابی؛
    • تغییرات هورمونی؛
    • بیماری‌های غده تیروئید؛
    • انجام ورزش‌های هوازی و ورزش‌های سنگین؛
    • ابتلا به بیماری‌های قند و یا کم‌خونی.

نگاهی به دلایل لاغری

بسیار حائز اهمیت است که بدانید لاغری بیش از حد می‌تواند منجر به اختلال در فعالیت قلب، کبد و کلیه‌ها شود. به همین دلیل برای پیشگیری از هر گونه آسیب به این اندام‌ها باید نسبت به درمان به موقع اقدام شود.

نگاهی به دلایل لاغری و ارائه‌ی راهکار مناسب با آن:

 

  1. عدم دریافت مواد مغذی مناسب برای بدن

حتما پیرامون خود دیده‌اید افرادی را که علی‌رغم شتهای زیاد و مصرف بالای مواد غذایی همچنان دچار کاهش وزن هستند. درست است که تغذیه می‌تواند منجر به افزایش وزن شود با اینحال باید برنامه غذایی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که بدن بتواند تمام مواد مغذی را دریافت کند. بدن به انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین، فیبر و … نیاز دارد. درنتیجه شما باید در برنامه غذایی خود مقدار مناسبی از این مواد را بگنجانید.

برای درمان مشکل لاغری لازم است مواد غذایی مناسب را به اندازه‌ی کافی مصرف کنید. به طور مثال برای اینکه پروتئین را به میزان کافی دریافت کنید  باید انواع حبوبات، گوشت‌های قرمز، مرغ، ماهی و تخم مرغ‌ها را در برنامه بگنجانید.  همچنین تامین ویتامین‌ها با مصرف انواع میوه‌ها و سبزیجات امکان‌پذیر است.

مکمل تغذیه ای وی ام پروتئین ایران دارو

استفاده کافی از کربوهیدرات‌ها نیز می‌تواند دشمن اصلی کاهش وزن شما باشد؛ البته مکمل‌های دارویی نیز برای این مواد وجود دارد. باید توجه داشته باشید که مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌های دارویی بدون مشورت با پزشک یا داروساز، راه مناسبی برای درمان نیست. استفاده از یک رژیم غذایی غنی می تواند تناسب وزن و سلامت بدن را حفظ کند.

  1. تغذیه نامناسب

پس تا اینجا مشخص شد یک رژیم غذایی مناسب شامل انواع ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌هاست. شما نمی‌توانید تنها با پرخوری لاغری را درمان کنید. پرخوری کردن به معده‌ی شما آسیب‌های گاها جبران ناپذیری وارد می‌کند. مناسب‌ترین کار این است که تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش دهید و به جای مصرف تنقلات، فست فودها و هله‌هوله‌های بی ارزش از میان‌وعده‌های با ارزش غذایی بالا جایگزین کرد.

تغذیه نامناسب

برای مثال استفاده از انواع پاستاها، تن‌های ماهی و ساندویچ کره بادام زمینی و عسل می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. میوه‌ای مانند موز می‌تواند درمان کننده‌ی کاهش وزن باشد. روزانه حداقل دو موز را در میان وعده‌های خود بگنجانید. برای درمان لاغری به جای پرخوری، برنامه غذایی اصولی را دنبال کنید.

  1. اشتهای کم

دلایل مختلفی ممکن است برای بی‌اشتهایی وجود داشته باشد، در برخی موارد عدم تمایل به وعده غذایی می‌تواند دلیل اصلی باشد. پس به آسانی با ایجاد تنوع در برنامه می‌توانید لاغری خود را درمان کنید؛ اما برخی موارد دلیل اصلی بی اشتهایی، تنش‌های روحی یا مشکلات معده و روده است. در این مورد شما باید با مشورت پزشک، آزمایشات مناسب را انجام دهید. در صورت اختلال در عملکرد هر یک از این بخش‌ها، با دریافت نسخه درمانی می‌توانید مسیر بهبودی را انجام دهید.

پس از درمان این اختلالات، اشتهای طبیعی شما باز خواهد گشت و در نتیجه لاغری ناشی از این موارد نیز درمان خواهد شد. برای افزایش اشتها میتوان به کمک مکمل‌های افزایش اشتها رفت که داری مخمر هستند رفت که میتوان با کلیک روی لینک تمامی این موارد را مشاهده کنید.

ساشه کلشیک فرزنیوس کابی

استرس و بیخوابی

بیخوابی های مداوم می تواند سبب کاهش شدید وزن شود. مطمئن باشید یکی از عمده‌ترین دلایل لاغری استرس و بی‌خوابی است. استرس تمام حالت‌های جسمی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بنابراین اگر دچار لاغری هستید و از این قضیه در عذابید وضعیت خواب خود را مورد بررسی قرار دهید و اگر ایراد کار را در آن یافتید در اولین فرصت برای درمان باید با یک روانشناس مشورت کنید.

پس از غلبه بر استرس و تنظیم خواب، لاغری شما درمان خواهد شد. اکثر داروهای شیمیایی درمانی استرس، اعتیاد آور هستند. اعتیاد دارویی می‌تواند زمینه ساز بیماری‌های دیگر شود؛ به همین دلیل به هیچ‌عنوان بدون مشورت روانپزشک و توصیه‌ی تخصصی وی سرخود اقدام به مصرف این داروها نکنید.

قرص تگ و نخت (روز و شب) یوروویتال

  1. تغییرات هورمونی

هورمون‌ها بسیاری از فعالیت‌های بدن را کنترل می‌کنند. گاهی تغییر در هورمون‌ها می‌توانند عملکرد بدن را مختل کند و حتی ممکن است زمینه ساز لاغری باشد. حتما هورمون‌های خود را بررسی کنید. با انجام آزمایشات مورد نیاز این مورد کاملا مشخص و درمان خواهد شد.

  1. بیماری‌های غده تیروئید

غده تیروئید در سوخت و ساز بدن نقش دارد. در نتیجه کم کاری، پرکاری یا عدم فعالیت این غده می‌تواند عواقب مختلفی به دنبال داشته باشد. لاغری و افزایش شدید وزن از نتایج تغییر در عملکرد غده تیروئید هستند. ممکن است غده تیروئید بیش از حد فعال باشد در این حالت شما به هیپرتیروئیدیسم یا پرکاری غده تیروئید مبتلا هستید. بد نیست در اینجا شما را به خواندن مقاله‌های «کم کاری تیروئید» و »پرکاری تیروئید» ارجاع بدهیم.

بیماری‌های غده تیروئید

 

 لاغری بیش از حد، ریزش مو و خشکی پوست‌ها از عوامل این بیماری هستند. تشخیص این بیماری تنها از طریق انجام آزمایش ممکن است. افراد مبتلا به این بیماری بسته به شدت بیماری دوره‌های درمانی را طی می‌کنند. این بیماران باید داروهای خاصی را مصرف کنند. این داروها عملکرد غده تیروئید و سوخت و ساز بدن را تنظیم می‌کنند. در نتیجه با کاهش میزان سوخت و ساز بدن، کاهش وزن ناشی از این بیماری درمان خواهد شد.

  1. انجام ورزش های هوازی و ورزشهای سنگین

برخی افراد در انجام ورزش افراط می‌کنند، آنها بدون توجه به نیاز بدن ورزش می‌کنند. بدن آب و مواد معدنی مختلف را در اثر تعریق از دست می‌دهد و در نتیجه عضلات بدن کاهش می‌یابد. لاغری نتیجه قطعی این سبک زندگی است. برای انجام ورزش باید برنامه منسجم با توجه به جنسیت و قد و وزن تعیین کرد. علاوه بر این، با استفاده از یک متخصص باید برنامه غذایی مناسبی را تدوین نمود. تا ضمن انجام ورزش، بدن مواد مورد نیاز را دریافت کند.

علاوه بر این، باید در حین ورزش میزان کافی آب و الکترولیت های مورد نیاز بدن را دریافت کنید. فراموش نکنید ورزش سنگین تهدیدی جدی برای سلامتی محسوب می‌شود.

قرص مخمر آبجو هلث اید

  1. ابتلا به بیماری های قند یا کم خونی

یکی دیگر از دلایل لاغری، ابتلا به بیماری های مانند دیابت و کم خونی است. ابتلا به هر دو این بیماری‌ها سبب کاهش توده بدنی می‌شود. اشتهای افراد کاهش پیدا می‌کند. پیامد هر دوی این بیماری‌ها، کاهش وزن است. درمان این بیماری‌ها ممکن است کمی طولانی باشد. اما حتما باید احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را در افراد مبتلا به لاغری بررسی کرد.

کم خونی

 در صورت وجود هر یک از این بیماری‌ها باید اقدامات درمانی مناسب انجام شود. کاهش وزن تنها عارضه‌ی ناشی از این دو بیماری نیست. این بیماری‌ها به آسانی می‌توانند عملکرد بسیاری از اندام ها مانند قلب و کلیه و کبد حتی مغز را تحت تاثیر قرار دهند. پس برای حل مشکل کاهش وزن ابتدا باید بدن خود را خوب بشناسید. سپس عارضه‌ای و دردها را درمان کنید. در این مرحله است که می توانید با لاغری نامناسب خود خداحافظی کنید.

  1.  از دست دادن عضلات

از دست دادن عضله یا تحلیل عضلانی می تواند منجر به کاهش وزن غیرمنتظره شود. علامت اصلی ضعف عضلانی است. حتی ممکن است یکی از اندام های شما کوچکتر از دیگری به نظر برسد. بدن شما از توده چربی و توده بدون چربی تشکیل شده است که شامل ماهیچه، استخوان و آب می شود. اگر عضله را از دست بدهید، وزن کم خواهید کرد.

اگر برای مدتی از عضلات استفاده نکنید، ممکن است این اتفاق بیفتد. این بیماری در افرادی که ورزش نمی‌کنند، روی میز کار نمی‌کنند یا در بستر هستند، شایع است. به طور کلی، ورزش و تغذیه مناسب از دست دادن عضلات را معکوس می کند.

سایر علل احتمالی از دست دادن عضلات عبارتند از:

    • صدمات، مانند شکستگی استخوان
    • سالخورده
    • می سوزد
    • سکته
    • آرتروز
    • روماتیسم مفصلی
    • پوکی استخوان
    • اسکلروز چندگانه
    • آسیب عصبی

در وبسایت healthline در خصوص کاهش وزن بدون دلیل و بدون تلاش گفته‌شده است در صورت وجود چنین شرایطی باید نگران بود؛ چراکه این شرایط ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه‌ای باشد؛ بنابراین چنانچه کاهش وزن در طی مدت زمان 6 تا 12 ماه مقدار قابل توجهی باشد و به عبارتی بیش از 5 درصد از وزن کلی بدن باشد لازم است بدون لحظه‌ای تردید به پزشک مراجعه کنید. پزشک با بررسی شکایت شما و دقت به سایر علائم کمک خواهد کرد تا دلیل این کاهش وزن غیرمنطقی را دریابد.

به یاد داشته باشید، همیشه کاهش وزن جدی نیست. ممکن است بعد از یک رویداد تغییر دهنده زندگی یا استرس زا رخ دهد. با این حال، کاهش وزن ناخواسته ممکن است نشانه‌ی یکی از این شرایط پزشکی باشد که با شناخت آن‌ها می‌توانید مانیتور دقیق‌تری از شرایط بدنی خود داشته باشید .

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد