خرید محصولات برند درموسیس

چه افرادی ریسک کمبود ویتامین دی دارند؟

چه افرادی ریسک کمبود ویتامین دی دارند؟

افرادی که ریسک کمبود ویتامین دی دارند را به چه علائمی می‌توان شناسایی کرد؟!

دریافت ویتامین دی D کافی، برای حفظ عملکرد خوب بدن هر فرد مورد نیاز است. ویتامین دی به تقویت استخوان‌ها و به پیشگیری از برخی سرطان ها کمک می‌کند. علائم کمبود ویتامین دی می‌تواند شامل ضعف عضلانی، درد، خستگی و افسردگی باشد. برای دریافت مقدار کافی ویتامین دی لازم است به غذاهای خاص، مکمل‌ها و دریافت نور خورشید با دقت توجه کنید.

سافت ژل ویتامین د3 1000 واحد ابورنز

چرا کمبود ویتامین دی مهم است؟

ویتامین دی یکی از ویتامین‌هایی است که بدن ما برای سالم ماندن به آن نیاز دارد. این ویتامین عملکردهای زیادی دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • قوی نگه داشتن استخوان‌ها: داشتن استخوان‌های سالم از شما در برابر بیماری‌های مختلف از جمله راشیتیسم محافظت می‌کند. راشیتیسم اختلالی است که باعث می‌شود کودکان استخوان‌های ضعیف و نرمی داشته باشند. علت آن کمبود ویتامین دی در بدن است. بدن شما به ویتامین دی نیاز دارد تا بتواند از کلسیم و فسفر برای تقویت استخوان‌ها استفاده کند. در بزرگسالان، داشتن استخوان‌های نرم وضعیتی به نام استئومالاسی است.

افرادی که ریسک کمبود ویتامین دی دارند

    • جذب کلسیم: ویتامین دی به همراه کلسیم به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند و استخوان‌ها را قوی و سالم نگه می‌دارد. استخوان‌های ضعیف می‌تواند منجر به پوکی استخوان و از دست دادن تراکم استخوان شود که می تواند در نهایت به شکستگی منجر شود. ویتامین دی هنگامی که از طریق خوراکی یا از قرار گرفتن در معرض نور خورشید دریافت شود، به شکل فعال ویتامین تبدیل می شود. این فرم فعال است که باعث جذب بهینه کلسیم از رژیم غذایی شما می‌شود.

جذب کلسیم

    • کار با غدد پاراتیروئید: غدد پاراتیروئید دقیقه به دقیقه کار می‌کنند تا با برقراری ارتباط با کلیه‌ها، روده و اسکلت، کلسیم خون را متعادل کنند. زمانی که کلسیم کافی در رژیم غذایی وجود داشته باشد و ویتامین دی فعال کافی وجود داشته باشد، کلسیم رژیم غذایی جذب شده و در سراسر بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر دریافت کلسیم ناکافی باشد یا ویتامین دی کم باشد، غدد پاراتیروئید کلسیم را از اسکلت قرض می‌گیرند تا کلسیم خون را در محدوده طبیعی نگه دارند.

ویتامین دی رو از کجا تامین کنیم؟

شما می‌توانید ویتامین دی  را از راه های مختلفی دریافت کنید. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

    • قرار گرفتن در معرض نور آفتاب. معمولاً 15 تا 20 دقیقه سه روز در هفته کافی است
    • از طریق غذاهایی که مصرف می‌کنید
    • از طریق مکمل های غذایی

از طریق مکمل های غذایی

نور خورشید چه ارتباطی با دریافت ویتامین دی  کافی دارد؟

نور خورشید فوایدی برای سلامتی دارد. ویتامین دی  زمانی تولید می‎شود که پوست شما در معرض نور خورشید، یا به عبارت بهتر، اشعه ماوراء بنفش B (UV-B) که خورشید ساطع می‌کند، قرار گیرد. مقدار ویتامین دی  که پوست شما می‌سازد به عوامل زیر بستگی دارد:

    • زمان روز: پرتوهای خورشید بین ساعت 10 صبح تا 3 بعد از ظهر بیشترین قدرت را دارند.
    • میزان پوشش ابر و آلودگی هوا.
    • محل زندگی شما: شهرهای نزدیک به خط استوا سطح نور فرابنفش (UV) بالاتری دارند. این نور UV-B موجود در نور خورشید است که باعث می شود پوست شما ویتامین دی بسازد.
    • محتوای ملانین پوست: ملانین یک رنگدانه قهوه ای مایل به سیاه در چشم، مو و پوست است. ملانین باعث برنزه شدن پوست می شود. هرچه پوست شما تیره‌تر باشد، برای دریافت ویتامین دی کافی از خورشید، بیشتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید.

سافت ژل ویتامین د3 2000 واحد ویواتیون

علت پزشکی کمبود ویتامین دی چیست؟

کمبود ویتامین دی می‌تواند ناشی از شرایط پزشکی خاص باشد، مانند:

    • فیبروز کیستیک، بیماری کرون و بیماری سلیاک: این بیماری ها به روده اجازه نمی‌دهند ویتامین دی کافی را از طریق مکمل‌ها جذب کنند؛
    • جراحی‌های کاهش وزن: جراحی‌های کاهش وزن که اندازه معده را کاهش می‌دهند یا بخشی از روده کوچک را دور می‌اندازند، مصرف مقادیر کافی از برخی مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی را بسیار دشوار می‌کنند. این افراد نیاز به نظارت دقیق توسط پزشکان خود دارند و باید در طول زندگی خود به مصرف ویتامین دی و سایر مکمل‌ها ادامه دهند؛

فیبروز کیستیک

    • چاقی: شاخص توده بدنی بیشتر از 30 با سطوح پایین ویتامین دی مرتبط است. سلول‌های چربی ویتامین دی را ایزوله نگه می‌دارند تا ترشح نشود. کمبود ویتامین دی در افراد چاق بیشتر است. چاقی اغلب مصرف دوزهای بیشتری از مکمل‌های ویتامین دی  را برای رسیدن و حفظ سطح نرمال دی  ضروری می‌کند.؛
    • بیماری‌های کلیه و کبد: این بیماری‌ها میزان آنزیم مورد نیاز برای تغییر ویتامین دی را به شکلی که در بدن استفاده می‌شود کاهش می‌دهد. کمبود این آنزیم منجر به سطح ناکافی ویتامین دی فعال در بدن می‌شود.

چه عوامل دیگری می تواند منجر به کمبود ویتامین دی  شود؟

عوامل دیگری علاوه بر عوامل پزشکی می‌تواند ریسک کمبود ویتامین دی را افزایش دهد، این عوامل در ادامه آورده شده‌اند:

    • سن: توانایی پوست در ساخت ویتامین دی با افزایش سن کاهش می یابد.
    • تحرک: افرادی که در خانه هستند یا به ندرت بیرون می‌روند (به عنوان مثال، افرادی که در خانه‌های سالمندان و سایر مکان‌ها هستند) نمی‌توانند از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به عنوان منبع ویتامین دی استفاده کنند.

رنگ پوست تیره و ویتامین د3

    • رنگ پوست: پوست‌های تیره کمتر از پوست‌های روشن قادر به تولید ویتامین دی هستند.
    • شیر مادر: شیر مادر تنهت حاوی مقدار کمی ویتامین دی است. اغلب شیرخشک‌های مخصوص نوزادان نیز حاوی مقدار کمی از ویتامین دی هستند. بنابراین نوزادان در معرض خطر عدم دریافت ویتامین دی کافی هستند. این امر به ویژه در مورد نوزادانی که فقط با شیر مادر تغذیه می شوند صادق است.

علائم و نشانه های کمبود ویتامین دی  چیست؟

کمبود شدید ویتامین دی باعث راشیتیسم می‌شود که در کودکان به صورت الگوهای رشد نادرست، ضعف عضلات، درد در استخوان ها و بدشکلی در مفاصل ظاهر می‌شود. این امر بسیار نادر است. با این حال، کودکانی که کمبود ویتامین دی دارند نیز ممکن است دچار ضعف عضلانی یا عضلات دردناک شوند. کمبود ویتامین دی  در بزرگسالان کاملاً آشکار نیست. علائم و نشانه‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کمبود ویتامین دی

    • خستگی
    • درد استخوان
    • ضعف عضلانی، درد عضلانی، یا گرفتگی عضلات
    • تغییرات خلقی، مانند افسردگی
    • کمبود شدید ویتامین دی و گروه های در معرض خطر

اطلاعات به دست آمده از بررسی ملی رژیم غذایی و تغذیه بریتانیا نشان می دهد که از هر 5 بزرگسال، 1 نفر و از هر 6 کودک 1 کودک ممکن است کمبود شدید ویتامین دی  داشته باشند.

در Medicalnewstoday از اثرات کمبود ویتامین دی در زنان باردار به تفصیل صحبت‌شده‌است.

افرادی که در معرض ریسک کمبود ویتامین دی هستند

در این بخش قصد داریم به دسته ای از افراد که ریسک کمبود ویتامین دارند اشاره کنیم، با مطالعه این بخش پاسخ سوال چه افرادی ریسک کمبود ویتامین دی دارند؟ را دریافت خواهید کرد.

    • نوزادان و کودکان کمتر از 5 سال
    • زنان باردار و شیرده، به ویژه نوجوانان و زنان جوان
    • افراد مسن بالای 65 سال
    • افرادی که برای ایجاد سنتز ویتامین دی پوستی در معرض نور خورشید قرار نمی‎گیرند
    • افرادی که پوست تیره‌تری دارند

قرص ویتامین د3 1000 واحد هلث اید

کمبود شدید ویتامین دی مسئول بار قابل توجهی از عوارض و مرگ و میر افراد در این گروه‌ها است و بسیاری از آنها ممکن است از این که در معرض ریسک کمبود ویتامین دی بالا هستند آگاه نباشند. داده‌های NHS نشان داد که 160 مورد بین سال‌های 2002 تا 2008 با عوارض کمبود شدید ویتامین دی از جمله راشیتیسم، تشنج هیپوکلسمیک و کاردیومیوپاتی (وضعیتی که ممکن است کشنده باشد) به خدمات بهداشتی در غرب اسکاتلند مراجعه کردند.

به منظور پرداختن به مشکل کمبود شدید ویتامین دی  در بریتانیا، SACN توصیه کرد که افراد متعلق به گروه‌های در معرض خطر ذکر شده در بالا باید مکمل ویتامین دی  کافی برای تامین میزان مصرف مواد مغذی مرجع (RNI) مصرف کنند. با این حال، این توصیه‌ها به طور گسترده اجرا نشده است. بنابراین، از NICE توسط وزارت بهداشت خواسته شد تا راهنمایی برای حمایت از افزایش مصرف مکمل در میان گروه‌های در معرض خطر برای جلوگیری از کمبود عمیق ویتامین دی  ایجاد کند.

قرص ویتامین د3 فورت 2000 میلی گرم هولیستیکا

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل به تشریح پاسخ این سوال که چه افرادی ریسک کمبود ویتامین دی دارند بپردازیم. همچنین در خلال تشریح این مسئله مبحث کمبود مکمل ویتامین D، علائم و عوارض آن را مطرح کردیم. امیدواریم مطالب گفته شده در این مطلب برای شما مفید و سودمند واقع شده باشد.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد