خرید محصولات برند درموسیس

بدون اینکه دندان‌هایتان سیاه شوند مکمل آهن مصرف کنید!

بدون اینکه دندان‌هایتان سیاه شوند مکمل آهن مصرف کنید!

جلوگیری از سیاه شدن دندانها با مصرف مکمل آهن

ممکن است بعد از انجام یک آزمایش خون پزشک بگوید که فقر آهن دارید و باید مکمل آهن مصرف کنید. در این لحظه حتماً به یاد دندان کودکانی می­افتید که به خاطر مصرف قطره آهن سیاه شده‌اند. احتمالاً شما نگران می‌شوید که نکند دندان­های شما هم سیاه شوند. مکمل آهن چیست؟

مکمل‌های آهن یا سولفات به شکل قرص و قطره در دسترس هستند. قطره آهن چون به شکل مایع است بهتر جذب بدن می‌شود، اما ممکن است لکه‌های سیاهی را روی دندان به وجود بیاورد. اما آیا روش‌هایی برای جلوگیری از سیاه شدن دندان‌ها با مصرف مکمل آهن وجود دارد؟ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا جواب این سؤال را بدهیم. درضمن مهم است که بهترین زمان مصرف مکمل آهن را هم بدانید!

کپسول آیروویت ویتان

جلوگیری از سیاه شدن دندان‌ها با مصرف مکمل آهن

کمبود آهن عوارض زیادی را برای بدن ایجاد می‌کند. از بین این عوارض و مشکلات می‌توان به کم‌خونی، خستگی مفرط، ضربان قلب نامنظم، هوس خوردن خاک و … اشاره کرد. برای درمان کمبود آهن می‌توان از غذاهای حاوی این فلز استفاده کرد، اما بعضی از افراد مانند زنان در دوران قاعدگی و بارداری مجبور به مصرف مکمل‌های آهن هستند.

مصرف این مکمل عوارضی برای دندان‌ها دارد که از مهم‌ترین آن‌ها میتوان سیاه شدن دندان به‌خصوص در کودکان با دندان شیری را نام برد. در ادامه به شما میگوییم که استفاده از مکمل‌های آهن چه ضررهایی ممکن است برای دندان‌ها داشته باشد.

جلوگیری از سیاه شدن دندانها با مصرف مکمل آهن

لک و سیاه شدن دندان‌ها

درحالی‌که مکمل قرص آهن معمولاً باعث لکه‌دار شدن دندان‌ها نمی‌شود، استفاده از مکمل‌های آهن مایع می‌تواند دندان‌ها را سیاه کند. لکه‌های آهن بر روی دندان سرسخت هستند و ممکن است برای سفید شدن دندان‌ها به بلیچینگ حرفه‌ای نیاز داشته باشید. اگر پزشک توصیه کرده که آهن مایع مصرف کنید باید از روش‌های جلوگیری از سیاه شدن دندان‌ها با مصرف مکمل آهن استفاده کنید که در ادامه مقاله برای شما توضیح می‌دهیم.

پریودنتیت

اگر باید از آهن مایع به مدت طولانی استفاده کنید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به نوع شدیدی از بیماری لثه به نام پریودنتیت قرار بگیرید. آهن می‌تواند منجر به بیماری ریفلاکس معده به مری شود و اگر این بیماری را درمان نکنید لثه‌های شما آسیب می‌بینند و دندان‌هایتان هم در معرض فرسایش قرار می‌گیرند.

بیماری ریفلاکس به انتقال اسید معده به قسمت فوقانی دستگاه گوارش و مری اشاره دارد. اگر اسید به گلو و دهان برسد و با لثه‌های شما برخورد کند می‌تواند باعث ایجاد تورم، درد و خونریزی شود.

پریودنتیت

پریودنتیت یک بیماری شدید مربوط به لثه است که باعث التهاب، درد و خونریزی لثه می‌شود. اگر این بیماری درمان نشود بافت روی لثه را تخریب می‌کند. همچنین، استخوان‌های فک ممکن است درنتیجه بیماری ریفلاکس شدید ضعیف بشوند یا آسیب ببینند. اگر به دلیل مصرف آهن دچار ریفلاکس معده شدید، با پزشک خود صحبت کنید تا در صورت نیاز برای شما داروهای مسدودکننده اسید یا آنتی‌اسید تجویز کند.

پوسیدگی دندان

قطره آهن همچنین ممکن است منجر به پوسیدگی یا سوراخ شدن دندان‌ها شود. آهن می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد. وقتی مینای دندان از بین برود باکتری‌ها به دندان نفوذ می‌کنند و باعث عفونت ریشه دندان و آبسه می‌شوند.

پوسیدگی دندان

اگر در اثر مصرف مکمل آهن دندان­های شما فرسوده شوند باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید. کلاً در طول زمان مصرف مکمل آهن بهتر است هر چند وقت یک‌بار به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا دندان­های شما را از نظر لک و پوسیدگی بررسی کند. دندان‌پزشک شاید برای شما خمیردندان تقویتی مینای دندان تجویز کند تا مینای دندان قوی‌تر شود و عفونت نکند و دندان‌ها هم پوسیده نشوند.

چرا مکمل آهن دندان‌ها را سیاه می‌کند؟

مکمل‌های سنتی و قدیمی آهن خوراکی معمولاً باعث سیاهی دندان می‌شوند و برای لبخند زدن مشکل ایجاد می‌کنند. آهن یک فلز است و همراه با برخی از فلزات دیگر مانند نقره و منگنز می‌تواند در تماس با دندان‌های شما آن‌ها را سیاه و لکه‌دار کند. آهن همچنین به دلیل واکنشی که با مکمل کلسیم می‌دهد دندان‌ها را سیاه می‌کند. به همین دلیل افرادی که از مکمل‌های آهن استفاده می‌کنند و شیر و پنیر زیادی می‌خورند دندان‌هایشان بیشتر سیاه و لک می‌شوند.

قرص یونی فرو سوییس

تغییر رنگ دندان‌ها به قهوه‌ای تیره یا مشکی متمایل به قهوه‌ای ناشی از آهن برای اولین بار در دندان‌های مردانی مشاهده شد که در کارخانه‌های بزرگ ریخته‌گری آهن در انقلاب صنعتی کار می‌کردند. قرار گرفتن در معرض غلظت‌های زیاد آهن باعث شد که دندان‌های این افراد سیاه و لک شوند.

این روزها مردم به فکر زیبایی هستند و به داشتن دندان‌هایی سفید و درخشان هم بسیار اهمیت می‌دهند. اگر نیاز است تا از مکمل‌های آهن استفاده کنید ممکن است دندان‌هایتان سیاه شوند. آهن می‌تواند به حفره‌ها و شکاف‌های دندان بچسبد و تمیز کردن آن‌ها را نیز دشوار کند. دندان‌پزشکان میگویند که لکه‌های ایجادشده در اثر استفاده از مکمل‌های آهن همیشگی هستند. اگر هم قرار باشد از بین بروند خیلی سخت از بین می‌روند.

کسانی که از مکمل‌های آهن خوراکی استفاده می‌کنند مجبورند از روش‌هایی مانند رقیق کردن آن با آب‌میوه یا آب گوجه‌فرنگی استفاده کنند یا آن را به‌وسیله نی و قطره‌چکان بخورند تا آهن به دندان‌هایشان برخورد نکند. بااین‌حال، آهن خوراکی با بزاق دهان مخلوط می‌شود و می‌تواند راهی برای تماس با دندان‌ها پیدا کند.

کپسول فرودین هولیستیکا

حتی مکمل‌های آهن که به شکل قرص هستند هم می‌توانند باعث سیاهی دندان شوند، چون بعضی افراد عادت دارند قرص را بجوند یا در دهان خود نگهدارند که باعث می‌شود قرص با بزاق دهان مخلوط شده و به دندان‌ها برسد. در ادامه این مقاله روش‌هایی را به شما آموزش می‌دهیم که از سیاه شدن دندان در هنگام مصرف مکمل آهن جلوگیری می‌کنند. برگرفته از  activeiron

روش‌های جلوگیری از سیاه شدن دندان با مصرف آهن

افرادی که فقر آهن و کم‌خونی دارند می‌توانند مواد غذایی سرشار از آهن مثل اسفناج، لوبیا، گوشت قرمز و … را در رژیم غذایی خود قرار دهند. اما افرادی هستند که به کمبود آهن شدید مبتلا می‌شون و باید مکمل آهن مصرف کنند تا کمبود آن‌ها جبران شود. مکمل‌های آهن ممکن است دندان‌های شما را سیاه کنند، به همین دلیل در اینجا روش‌هایی را برای شما بیان می‌کنیم تا از سیاهی دندان‌ها در اثر مصرف آهن جلوگیری کنید.

روش‌های جلوگیری از سیاه شدن دندان با مصرف آهن

آهن را رقیق کنید.

برای اینکه آهن مایع به مینای دندان آسیب نرساند و رنگ دندان‌ها را سیاه نکند می‌توانید قبل از مصرف آن را در آب رقیق کنید. برای این کار مقدار تجویزشده آهن را در یک لیوان آب مخلوط کرده و به‌سرعت بنوشید تا آهن با دندان‌ها برخورد زیادی نداشته باشد. اگر با رقیق کردن آهن بازهم دندان‌هایتان در حال سیاه شدن هستند به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا دندان‌هایتان را با یک روش مناسب از لکه‌ها پاک کند.

شربت آیروفیکس دایونیکس فارما

از نی استفاده کنید.

یکی دیگر از روش‌های مؤثر برای جلوگیری از سیاه شدن دندان‌ها با مصرف مکمل آهن این است که آهن مایع را با نی مصرف کنید. اگر آهن مایع با دندان‌های شما تماس پیدا نکند نمی‌تواند دندان‌های شما را لک کند. اگر آهن باوجود استفاده از نی با دندان‌های شما تماس پیدا کرد، پس‌ازآن مقدار زیادی آب بنوشید تا آهن را از روی دندان‌هایتان بشوید.

اگر به دلیل کم‌خونی یا فقر آهن از مکمل‌های آهن استفاده می‌کنید هر چند وقت یک‌بار به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا اگر نیاز باشد گزینه‌های درمانی را برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان‌ها برای شما انجام دهد.

از نی استفاده کنید.

قرص آهن را جایگزین قطره کنید.

آهن مایع که به‌صورت قطره در داروخانه‌ها موجود است بهتر جذب بدن می‌شود. اما برای اینکه از سیاه شدن دندان‌ها جلوگیری کنید می‌توانید از پزشک بخواهید که برای شما قرص آهن بنویسد. البته پزشک باید سطح آهن شما را به‌دقت کنترل کند تا ببیند که آیا قرص هم به‌اندازه قطره در درمان کم‌خونی شما مؤثر است یا خیر. اگر باوجود مصرف قرص بازهم کمبود آهن داشتید شاید لازم باشد از قطره آهن استفاده کنید.

از قطره‌چکان استفاده کنید.

برای اینکه قطره آهن دندان‌های شما را سیاه نکند می‌توانید از قطره‌چکان برای خوردن قطره استفاده کنید. قطره‌چکان را از میزان آهن تجویزشده پر کنید و سپس آن را در انتهای دهان خالی کرده و سریع آن را قورت دهید تا به دندان‌هایتان نرسد. برگرفته از drgeedari

از قطره‌چکان استفاده کنید.

مسواک بزنید.

هنگامی‌که از مکمل‌های آهن استفاده می‌کنید حتماً دو بار در روز به مدت دو دقیقه با دقت مسواک بزنید. این کار به کاهش تغییر رنگ دندان کمک می‌کند. استفاده از خمیر جوش‌شیرین نیز در زمان مصرف مکمل آهن توصیه می‌شود. این روش برای از بین بردن لکه‌های دندان به‌ویژه در کودکان مؤثر است، اما ممکن است کودکان این روش را نپسندند.

شما می‌توانید برای کودکتان به‌جای مسواک از یک دستمال مرطوب با جوش‌شیرین استفاده کنید و دندان‌های تغییر رنگ یافته را با انگشت خود به‌آرامی ماساژ دهید. اگر این روش هم تأثیری نداشت باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

مسواک تپه

کلام آخر

مکمل‌های آهن معمولاً برای درمان فقر آهن استفاده می‌شوند. برای اینکه بتوانید به‌راحتی مکمل آهن مصرف کنید و نگران سیاهی دندان‌هایتان نباشید باید چند نکته را رعایت کنید. مثلاً اینکه تا جای ممکن از قرص آهن به‌جای قطره آهن استفاده کنید. اگر مجبور به خوردن قطره آهن هستید آن را با آب یا آب‌پرتقال مخلوط کنید تا غلظت آن کم شود و سریع‌تر بتوانید آن را قورت دهید تا کمترین تماس را با دندان‌هایتان داشته باشد. اگر متوجه تیره شدن دندان‌هایتان شدید حتماً به دندان‌پزشک مراجعه کنید. در پایان بد نمی‌دانیم با فواید و مضرات مصرف مکمل آهن هم آشنا شوید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد