خرید محصولات برند درموسیس

چه زمانی مکمل آهن مصرف کنیم تا بهتر جذب بدن شود؟

چه زمانی مکمل آهن مصرف کنیم تا بهتر جذب بدن شود؟

بهترین زمان مصرف مکمل آهن

آهن یک ماده معدنی ضروری برای بدن است که اکسیژن را به تمام سلول‌های بدن منتقل می‌کند. مقدار اضافی آهن در کبد، طحال، مغز استخوان و ماهیچه‌ها ذخیره می‌شود تا در مواقع ضروری مورداستفاده قرار بگیرد. افرادی که فقر مکمل آهن دارند دچار کم‌خونی می‌شوند. از علائم فقر آهن می‌توان به خستگی، ضعف، سردرد و … اشاره کرد. با انواع مکملهای آهن در این لینک آشنا شوید.

خرید مکمل آهن

کپسول آهن لیپیفر

آهن در مواد غذایی زیادی ازجمله نان‌ها و غلات غنی‌شده با آهن، گوشت قرمز، لوبیا، عدس، مرغ و لبنیات یافت می‌شود. بااین‌حال، گاهی اوقات بعضی افراد به مکمل‌های آهن نیاز دارند تا سطح آهن خون آن‌ها به حالت عادی برگردد و کم‌خونی در آن‌ها درمان شود. طبق گزارش سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده، بدن انسان روزانه به 18 میلی‌گرم آهن نیاز دارد. زمان مصرف مکمل آهن بستگی به وقت غذا خوردن فرد دارد.

بهترین زمان مصرف مکمل آهن با معده خالی است، بنابراین در حالت ایده آل حداقل ۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذا خوردن مکمل آهن را مصرف کنید. در ادامه مواردی را بیان می‌کنیم که به شما در جذب بهتر آهن کمک می‌کنند.

چرا به آهن نیاز داریم؟

آهن یک ریزمغذی ضروری برای بدن است. بدن شما برای تولید هموگلوبین که یک عنصر ضروری در تولید گلبول‌های قرمز است به آهن نیاز دارد. هموگلوبین اکسیژن را از ریه‌ها به بقیه اندام‌ها می‌رساند. آهن همچنین خستگی را کاهش می‌دهد و از عملکرد طبیعی سیستم ایمنی حمایت می‌کند.

خستگی

شما باید بدانید که چه مقدار آهن از رژیم غذایی خود دریافت می‌کنید. اگر این مقدار کافی باشد که هیچ، اما اگر کافی نباشد دچار فقر آهن می‌شوید که باعث علائم زیر می‌شود:

    • خستگی
    • رنگ‌پریدگی
    • تنگی نفس
    • سردرد
    • ضربان قلب نامنظم
    • ضعف
    • کم شدن اشتها

این علائم به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند. مثلاً ورزش بیش‌ازحد، مشکلات سوء جذب آهن و یا رژیم غذایی کم آهن می‌تواند باعث فقر آهن شود. اگر رژیم خاصی دارید یا آهن کافی از طریق مواد غذایی دریافت نمی‌کنید ممکن است دچار فقر آهن باشید و باید آزمایش خون بدهید. اگر کمبود آهن داشته باشید باید با تجویز پزشک مکمل مصرف کنید تا دچار عوارض فقر آهن مانند کم‌خونی نشوید.

کپسول آیرون فورت فارمد سلامت سینا

چه زمانی مکمل آهن مصرف کنیم تا بهتر جذب بدن شود؟

دو نوع آهن در بدن وجود دارد: آهن هِم و غیر هِم. آهن هِم فقط در پروتئین‌های حیوانی یافت می‌شود، درحالی‌که آهن غیر هِم در غذاهای حیوانی و گیاهی وجود دارد. آهن هِم در مقایسه با آهن غیر هِم راحت‌تر جذب می‌شود. به همین دلیل است که با خوردن گوشت قرمز می‌توانید از فقر آهن جلوگیری کنید.

برخی غذاها مانند چای و شیر جذب آهن را کاهش می‌دهند. به همین دلیل افرادی که مکمل‌های آهن مصرف می‌کنند، معمولاً چند ساعت قبل و بعد از مصرف مکمل خود باید از مصرف این نوشیدنی‌ها اجتناب کنند. به همین دلیل، مطمئن‌ترین و بهترین زمان مصرف مکمل آهن با معده خالی همراه با آب یا نوشیدنی حاوی ویتامین C است، زیرا ویتامین سی جذب آهن را افزایش می‌دهد.

کپسول آیروویت ویتان

تحقیقات نشان می‌دهند که 80 درصد از جمعیت جهان آهن کافی برای تأمین نیاز بدن خود را دریافت نمی‌کنند و به همین دلیل به فقر آهن ضعیف یا شدید دچار می‌شوند. برای اینکه به‌طور طبیعی از فقر آهن جلوگیری کنید می‌توانید غذاهای غنی از آهن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

غذاهایی که حاوی آهن هستند در زیر آمده‌اند:

  • صدف

همه صدف‌ها فوق‌العاده مغذی هستند. 100 گرم صدف حدود 17 درصد از آهن موردنیاز روزانه یا حدود 3 میلی‌گرم آهن برای بدن فراهم می‌کند. این ماده غذایی همچنین سرشار از ویتامین C است که به‌طور طبیعی جذب آهن را افزایش می‌دهد.

  • اسفناج

اسفناج منبعی از آهن غیر هِم است؛ یعنی به‌خوبی جذب بدن نمی‌شود. بااین‌حال، اسفناج سرشار از ویتامین C است که به‌طور قابل‌توجهی جذب آهن را افزایش می‌دهد. 100 گرم اسفناج معادل 2.7 میلی‌گرم آهن دارد.

بهترین زمان مصرف مکمل آهن

  • گوشت قرمز

گوشت قرمز یکی دیگر از منابع آهن است. صد گرم گوشت چرخ‌کرده 2.7 میلی‌گرم آهن دارد. گوشت سرشار از پروتئین با کیفیت بالا، چندین نوع ویتامین B، روی و سلنیوم است و یکی از در دسترس­ترین منابع آهن هِم به شمار می‌رود.

  • بوقلمون

گوشت بوقلمون مملو از پروتئین و آهن است. این منبع عالی ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگری نیز دارد. صد گرم گوشت بوقلمون به‌طور متوسط 1.43 میلی‌گرم آهن برای بدن شما فراهم می‌کند.

  • شکلات تلخ

شکلات تلخ یک خوراکی خوشمزه، مغذی و سرشار از آهن است. 28 گرم شکلات تلخ به‌طور متوسط 3.4 میلی‌گرم آهن دارد. شکلات تلخ همچنین به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و باکتری‌های خوب را در روده افزایش می‌دهد. البته بهترین نوع شکلات تلخ شکلات حاوی حداقل ۷۰ درصد کاکائو است.

شکلات تلخ

این‌ها منابع خوبی از آهن هستند، اما اگر به این مواد غذایی حساسیت دارید یا تمایلی به خوردن آن‌ها ندارید می‌توانید از مکمل‌ها استفاده کنید. اگر می‌خواهید مکمل آهن مصرف کنید باید بدانید که بهترین زمان مصرف مکمل آهن چه زمانی است.

بهترین زمان مصرف آهن برای خانم‌ها چه زمانی است؟

مقدار موردنیاز آهن روزانه برای دختران بالغ و نوجوان حداقل بین 10 تا 15 میلی‌گرم است. بهترین راه برای اطمینان از جذب کامل آهن در بدن این است که آن را صبح ناشتا با معده خالی مصرف کنید. زنان باردار روزانه به حداقل 27 میلی‌گرم آهن نیاز دارند که تقریباً دو برابر مقدار مصرف آهن در حالت عادی است. این موضوع به این دلیل است که بدن در دوران بارداری به خون بیشتری نیاز دارد تا اکسیژن را به اندام‌های مادر و جنین برساند.

زنان باردار معمولاً به مکمل‌های آهن نیاز دارند که پزشک برایشان تجویز می‌کند. اگر مقدار آهن در خون مادران باردار کم باشد نوزاد آن‌ها با وزن کم یا خیلی زود به دنیا میاید. زنان بارداری که به تهوع صبحگاهی مبتلا هستند یا معده حساسی دارند باید اواخر روز چند ساعت قبل از شام آهن مصرف کنند تا هضم برای آن‌ها راحت شود. مادران در دوران شیردهی روزانه به حداقل 9 میلی‌گرم آهن نیاز دارند، اما نیاز بعضی افراد به آهن بعد از زایمان افزایش می‌یابد و باید بیشتر از این مقدار آهن مصرف کنند.

قرص یونی فرو ابیان دارو

اگر مشکلات گوارشی مانند تهوع صبحگاهی، ریفلاکس و … ندارید بهتر است مکمل آهن را صبح ناشتا میل کنید. از مصرف این مکمل‌ها با شیر و چای خودداری کنید، زیرا جذب آن را کاهش می‌دهند. آیا مصرف قرص آهن در دوران پریود مفید است؟!

وبسایت activeiron.com بهترین زمان مصرف آهن برای خانم‌ها را اینگونه وصف‌کرده‌است:

برای زنان بزرگسال و نوجوان، حداقل مصرف توصیه شده روزانه آهن بین 10 تا 15 میلی گرم است. بهترین راه برای اطمینان از جذب کامل آهن در بدن این است که آن را صبح ناشتا مصرف کنید.

بهترین زمان مصرف قرص آهن در دوران بارداری 

هنگامی که باردار هستید، روزانه به حداقل 27 میلی گرم آهن نیاز دارید که تقریباً دو برابر مقدار مورد نیاز معمولی است. این به این دلیل است که بدن شما حجم خون بیشتری دارد. حدود 18 درصد از تمام زنان باردار در ایالات متحده آهن کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند.

مصرف مکمل آهن می تواند به شما در رسیدن به نیاز روزانه به آهن کمک کند. مصرف مداوم آهن به میزان نامناسب می‌تواند منجر به سطوح پایین آهن شود و در نتیجه نوزاد شما با وزن کم یا خیلی زود به دنیا بیاید.

کپسول فرودین هولیستیکا

زنان باردار مبتلا به تهوع صبحگاهی یا معده حساس باید در اواخر روز آهن مصرف کنند تا هضم آنها راحت شود.

هنگامی که شیر می دهید، روزانه به حداقل 9 میلی‌گرم آهن نیاز دارید؛ اما برای برخی از زنان پس از زایمان ممکن است نیاز آنها بیشتر باشد.

اگر مشکلی در معده خود ندارید ( تهوع صبحگاهی، رفلاکس و غیره )، اول صبح مکمل آهن خود را مصرف کنی

بهترین زمان مصرف آهن برای مردان چه زمانی است؟

مقدار موردنیاز آهن برای مردان بالغ و نوجوان حدود 10 میلی‌گرم در روز است. به‌طور طبیعی زنان به آهن بیشتری نیاز دارند، زیرا مردان ذخیره آهن بیشتری در بدن خود دارند. البته مردانی که به‌طور حرفه‌ای ورزش می‌کنند به مقدار بیشتری آهن نیاز دارند. این موضوع در مورد دوچرخه‌سواران و یا دوندگان صدق می‌کند. همچنین افرادی که مشکلات سوء جذب آهن مانند بیماری IBS (سندروم روده تحریک‌پذیر) یا اسید معده پایینی دارند لازم است تا با مراجعه به پزشک نسبت به دریافت مکمل‌های آهن اقدام کنند.

اگر به دلیل احساس خستگی، نداشتن تمرکز یا هر علائم دیگری به پزشک مراجعه کردید و تشخیص داده شد که به فقر آهن مبتلا هستید، مکمل‌های خود را اول صبح مصرف کنید تا بهتر جذب شوند.

سندروم روده تحریک‌پذیر

بهترین زمان مصرف آهن برای گیاهخواران کی است؟

همان‌طور که گفتیم آهن غیر هِم در منابع گیاهی وجود دارد و به‌راحتی جذب بدن نمی‌شود. به همین دلیل گیاهخواران آهن زیادی دریافت نمی‌کنند و بیشتر در معرض خطر فقر آهن قرار دارند. بسیاری از غذاهای گیاهی غنی از آهن حاوی اگزالات هستند. این ماده جذب آهن را کاهش می‌دهد. البته یک منبع آهن خوب برای گیاهخواران اسفناج است، زیرا ویتامین سی دارد و آهن آن بهتر جذب بدن می‌شود. اما خوب گیاهخواران معمولاً به مکمل‌های آهن نیاز دارند.

کارشناسان توصیه می‌کنند که گیاهخواران هر روز صبح با معده خالی مکمل آهن مصرف کنند. برای جذب بهتر آهن می‌توانید آن را با آب‌پرتقال که ویتامین سی دارد میل کنید.

کپسول سیدرال فارمانوترا

بهترین زمان مصرف آهن در ورزشکاران چه زمانی است؟

فقر آهن در ورزشکاران استقامتی مانند ورزشکاران سه‌گانه، دوندگان دوی ماراتن و … رایج است و تقریباً 60 درصد از زنان و 40 تا 50 درصد از مردان ورزشکار هر سال تحت تأثیر این کمبود قرار می‌گیرند. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که ورزشکاران برای تأمین اکسیژن موردنیاز بدن در حین ورزش به گلبول‌های قرمز بیشتری نیاز دارند که آهن آن‌ها را تولید می‌کند. به همین علت هم ورزشکاران به آهن بیشتری نیاز دارند.

اگر ورزشکاران غذاهای غنی از آهن مصرف نکنند باید مکمل‌های آهن را برای افزایش سطح انرژی و همچنین عملکرد فیزیکی و ذهنی خود استفاده کنند. ورزشکاران باید مکمل‌های آهن را حداقل 1 ساعت قبل از تمرین یا 2 ساعت بعد از تمرین برای اطمینان از جذب بهتر آن مصرف کنند.

چه زمانی مکمل آهن مصرف کنیم تا بهتر جذب بدن شود؟

کلام آخر

به‌عنوان یک قاعده، افرادی که مکمل آهن مصرف می‌کنند باید آن را صبح ناشتا با آب یا نوشیدنی حاوی ویتامین C مثل آب پرتقال مصرف کنند. کسانی که معده حساس و یا مشکلات گوارشی دارند باید آهن را بلافاصله بعد از وعده غذایی خود مصرف کنند. البته جذب آهن به این روش کم می‌شود، اما بازهم بهتر از مصرف نکردن آن است. اگر قصد تجربۀ والدگری را دارید توصیه می‌کنیم پیرامون کم خونی در دوران بارداری هم بخوانید.

هنگام انتخاب مکمل آهن باید به دو نکته توجه داشته باشید.

    • جذب کم
    • تحریک معده

انتخاب یک مکمل مناسب که با شرایط شما سازگار باشد مهم‌ترین نکته در هنگام خرید مکمل آهن است. البته این مکمل بیشتر توسط پزشک تجویز می‌شود. به همین دلیل باید هرگونه مشکلات گوارشی و مصرف داروهای دیگر را به اطلاع پزشک خود برسانید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد