خرید محصولات برند درموسیس

نحوه تشخیص کمبود ید در بدن، آنچه به شما از بروز خطرات ناشی از کمبود ید نجات می‌دهد!

نحوه تشخیص کمبود ید در بدن، آنچه به شما از بروز خطرات ناشی از کمبود ید نجات می‌دهد!

ید یکی از مواد معدنی مهم است که بدن نمی‌تواند آن را تولید کند، به همین دلیل به‌راحتی دچار کمبود ید می‌شویم. نحوه تشخیص کمبود ید در بدن از طریق علائم آن است. این علائم تقریباً زیاد هستند و در کنار مواردی مانند سن و شرایط سلامتی به پزشک کمک می‌کنند تا کمبود ید را در افراد تشخیص دهد.

کمبود مکمل ید مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد می‌کند و اگر درمان نشود ممکن است این مشکلات وخیم شوند. اما آیا شما علائم و نشانه‌های کمبود ید در بدن را می‌شناسید؟ در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا این علائم را به شما معرفی کنیم. در صورت بروز دو یا چند علائم حتماً به پزشک مراجعه کنید.

قرص یدوفولیک درسا دارو

ید چیست؟

ید یکی از مواد معدنی موجود در زمین است. بدن انسان برای ساخت هورمون‌های تیروئید به ید نیاز دارد. بدن ید را تولید نمی‌کند، بنابراین باید این ماده را از طریق غذایی که می‌خورید دریافت کنید. شما می‌توانید ید را از چند روش مختلف به بدن خود برسانید:

    1. ید در برخی غذاها وجود دارد. این ماده به‌طور طبیعی در آب دریا یافت می‌شود. جلبک دریایی، میگو و سایر غذاهای دریایی مقادیر زیادی ید دارند. برخی از محصولات لبنی و سایر غذاها هم با ید غنی می‌شوند.
    2. ید به نمک خوراکی اضافه می‌شود. کمبود ید در گذشته رایج‌تر بود، اما امروزه به نمک‌ها ید اضافه می‌کنند تا مردم به‌صورت روزمره این ماده معدنی را دریافت کنند.
    3. ید به‌عنوان یک مکمل غذایی در دسترس است. در صورت کمبود ید پزشک ممکن است برای شما مکمل ید تجویز کند.

ید چیست؟

کمبود ید چیست؟

کمبود ید زمانی اتفاق می‌افتد که ید کافی در بدن فرد وجود نداشته باشد. یک بدن سالم برای متابولیسم و عملکرد خوب غده تیروئید به مقدار مناسبی از ید نیاز دارد.

کمبود ید شایع‌ترین علت بیماری‌های مربوط به غده تیروئید است. ازجمله این بیماری‌ها می‌توان به کم‌کاری و پرکاری تیروئید اشاره کرد. این بیماری‌ها در صورت عدم درمان ممکن است به مغز کودکان آسیب جدی وارد کنند و باعث ناتوانی ذهنی در آن‌ها شوند. ید یک ماده معدنی است که به‌طور طبیعی در آب دریا و خاک وجود دارد. بدن برای ساخت هورمون تیروئید به این ماده معدنی نیاز دارد. هورمون تیروئید بر متابولیسم بدن تأثیر می‌گذارد و برای رشد و عملکرد مغز، اعصاب و استخوان‌ها ضروری است.

قرص ید مام خوارزمی

کمبود ید مشکلی است که به‌ویژه در بین کودکان و زنان باردار و شیرده شایع شده است. کمبود ید این افراد را در معرض خطر مشکلات مربوط به تیروئید قرار می‌دهد و منجر به عواقب جدی دیگری نیز می‌شود. اگر مادران باردار به میزان کافی ید دریافت نکنند به جنین هم ید کافی نمی‌رسد و نوزادان با سطح ید بسیار کم متولد می‌شوند. کمبود ید در جنین باعث مشکلات زیر می‌شود:

    • آسیب مغزی
    • ناتوانی ذهنی ازجمله شدیدترین شکل آن یعنی بیماری کرتینیسم
    • IQ پایین
    • کاهش رشد در کودکان

کمبود ید در زنان هم ممکن است مشکلات جبران‌ناپذیری را به وجود آورد. مثلاً کمبود ید باعث مشکلات باروری مثل باردار نشدن و مشکلات در دوران بارداری مانند سقط‌جنین، به دنیا آوردن نوزاد مرده و آسیب مغزی و عصبی به جنین در حال رشد می‌شود.

IQ پایین

علائم کمبود ید چیست؟

بسیاری از مردم نمی‌دانند که کمبود ید دارند، چون نحوه تشخیص کمبود ید در بدن خیلی آسان نیست. بااین‌حال، برخی از افرادی که ید کافی ندارند دچار گواتر یا بزرگ شدن غده تیروئید در گردن می‌شوند.

یکی از اولین نشانه‌های کمبود ید بزرگ شدن غده تیروئید است. این وضعیت گواتر نامیده می‌شود. تیروئید به‌آرامی بزرگ‌تر می‌شود، زیرا تلاش زیادی می‌کند تا ید موردنیاز بدن را تأمین کند. گواتر علائمی دارد که ازاین‌بین می‌توان به تنگی نفس، خفگی و مشکل در بلع اشاره کرد.

بزرگ شدن غده تیروئید

کمبود ید همچنین می‌تواند منجر به کم‌کاری تیروئید شود. کم‌کاری تیروئید علائمی ایجاد می‌کند که عبارت‌اند از:

    • ناباروری
    • گرفتگی و کلفت شدن صدا به‌خصوص در خانم‌ها
    • گیجی
    • خستگی مداوم
    • ضعف عضلانی
    • افزایش وزن غیرطبیعی
    • مشکل در یادگیری و به خاطر سپردن
    • یبوست
    • ضربان قلب ضعیف و کند
    • خشکی پوست
    • ریزش مو
    • پف صورت
    • احساس سرما

خستگی مداوم

علت کمبود ید چیست؟

در برخی از مناطق ایران ید بسیار کمی در خاک وجود دارد، بنابراین افرادی که در آنجا زندگی می‌کنند بیشتر در معرض خطر کمبود ید قرار می‌گیرند. برای مقابله با کمبود ید معمولاً نمک‌ها را یددار می‌کنند. بسیاری از افراد معمولی می‌توانند ید موردنیاز خود را از مواد غذایی تأمین کنند، اما زنان باردار و شیرده باید ید بیشتری مصرف کنند.

برخی از افراد به اندازه کافی ید دریافت نمی‌کنند، زیرا غذاهای حاوی ید مانند غذاهای دریایی کمی گران هستند و همه نمی‌توانند از آن‌ها بخورند. خوردن نمک مخصوص یا بدون ید نیز به این معنی است که ید در رژیم غذایی برخی افراد جایی ندارد.    

علت کمبود ید چیست؟

درحالی‌که هرکسی ممکن است دچار کمبود ید شود، افرادی که بیشتر در معرض خطر کمبود ید هستند عبارت‌اند از:

    • زنان باردار
    • مادران شیرده
    • جنین (نوزادان متولد نشده)
    • نوزادان تازه متولدشده

نحوه تشخیص کمبود ید در بدن

برای تشخیص کمبود ید باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک احتمالاً یک سری معاینات فیزیکی انجام می‌دهد و درنهایت برای شما آزمایش ادرار یا آزمایش خون می‌نویسد تا سطح هورمون محرک تیروئید (TSH) را بررسی کند. اگر نتایج آزمایش‌ها سطوح غیرطبیعی TSH را نشان دهند، ممکن است پزشک برای اطمینان آزمایش‌های بیشتری مانند سونوگرافی و اسکن را برای بررسی غده تیروئید تجویز کند.

محرک تیروئید (TSH)

همچنین در آزمایش غربالگری بارداری و بعد از به دنیا آمدن نوزاد سطح هورمون تیروئید او را بررسی می‌کنند. اگر کمبود ید داشته باشید بهتر است به یک پزشک متخصص غدد مراجعه کنید تا درمان‌های تخصصی را برای شما تجویز کند. برگرفته از healthdirect

بدن انسان به چه مقدار ید نیاز دارد؟

ید هم مانند سایر مواد مغذی و ویتامین‌ها برای بدن ضروری است، اما باید مقدار مصرف آن را بدانید. درصورتی‌که ید کافی دریافت نکنید دچار کمبود ید می‌شوید و در صورت مصرف بیش‌ازحد ید هم مسموم خواهید شد. مقدار توصیه‌شده مصرف روزانه ید برای سنین مختلف در جدول زیر آمده است:

سن مرد زن بارداری شیردهی
تولد تا 6 ماهگی 110 میکروگرم 110 میکروگرم _ _
7_12 ماهگی 130 میکروگرم 130 میکروگرم _ _
1_3 سالگی 90 میکروگرم 90 میکروگرم _ _
4_8 سالگی 90 میکروگرم 90 میکروگرم _ _
9_13 سالگی 120 میکروگرم 120 میکروگرم _ _
14_18 سالگی 150 میکروگرم 150 میکروگرم 220 میکروگرم 290 میکروگرم
بالای 19 سال 150 میکروگرم 150 میکروگرم 220 میکروگرم 290 میکروگرم

چگونه کمبود ید را درمان کنیم؟

فقط نحوه تشخیص کمبود ید در بدن مهم نیست، بلکه بعد از تشخیص باید به دنبال درمان آن باشید. کمبود ید معمولاً با قرار دادن غذاهای حاوی ید در رژیم غذایی، استفاده از نمک یددار و مصرف مکمل‌های ید درمان می‌شود. افراد مبتلابه کم‌کاری تیروئید معمولاً با نوع مصنوعی هورمون تیروئید درمان می‌شوند که باید تا آخر عمر آن را مصرف کنند.

چگونه از کمبود ید پیشگیری کنیم؟

بهترین راه برای جلوگیری از کمبود ید پیروی از یک رژیم غذایی حاوی ید است. ید در مواد غذایی که در ادامه از آن‌ها نام می‌بریم وجود دارد:

    • ماهی‌های خاصی مانند ماهی کاد و تن
    • میگو، جلبک دریایی و سایر غذاهای دریایی
    • محصولات لبنی مانند شیر، ماست و پنیر

قرص ید و فولیک امی ویتال

استفاده از نمک یددار نیز راه مهمی برای جلوگیری از کمبود ید است. وقتی در حین پخت‌وپز یا صرف غذا به آن نمک اضافه می‌کنید، بهتر است از نمک یددار استفاده کنید. اکثر مردم می‌توانند ید کافی را از طریق خوردن مواد غذایی غنی از ید مانند غذاهای دریایی دریافت کنند. برای افزایش میزان ید در رژیم غذایی خود می‌توانید از مقدار کمی نمک یددار استفاده کنید و همچنین نان بسته‌بندی‌شده مصرف کنید.

تمام زنانی که قصد باردارشدن دارند، باردار هستند یا در دوران شیردهی قرار دارند باید حداقل 150 میکروگرم ید در روز مصرف کنند. البته در این دوران برای مصرف مکمل ید حتماً باید با پزشک خود صحبت کنید. مصرف بیش‌ازحد ید می‌تواند باعث مشکلات تیروئید شود، بنابراین از مصرف دوز توصیه‌شده مکمل‌ها تجاوز نکنید.

قرص یدوفولیک درسا دارو

کلام آخر

ید یک ماده مغذی حیاتی است که بدن برای تولید هورمون تیروئید به آن نیاز دارد. ید مخصوصاً برای افرادی که باردار یا شیرده هستند مهم است. اگر کمبود ید به‌موقع تشخیص داده نشود می‌تواند عوارضی مانند متابولیسم نامناسب یا حتی نقایص مادرزادی ایجاد کند. البته نحوه تشخیص کمبود ید در بدن کار خیلی ساده‌ای نیست و باید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

اگر از غذاهای حاوی ید استفاده کنید یا در هنگام پخت به غذاها نمک یددار اضافه کنید احتمالاً دچار کمبود ید نخواهید شد. اگر باردار هستید و یا در دوران شیردهی قرار دارید هم حتماً باید با تجویز پزشک مکمل ید مصرف کنید، زیرا این ماده برای مادر و جنین و نوزاد اهمیت زیادی دارد.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد