خرید محصولات برند درموسیس

مکمل ید چیست؟ فواید و کاربردهای ید برای بدن

مکمل ید چیست؟ فواید و کاربردهای ید برای بدن

بعضی عناصر شیمیایی و معدنی برای بدن ضروری هستند. شاید از میزان دقیق آن‌ها در بدن اطلاع نداشته باشید، اما زمانی که یک بیماری یا مشکل جسمی برایتان پیش می‌آید پزشک معمولاً با نوشتن آزمایش سطح مواد مولتی ویتامین و مینرال‌های بدن شما را بررسی می‌کند تا ببیند مشکل از کجاست. یکی از مواد معدنی مهم ید است که بدن برای عملکرد درست به آن نیاز دارد، اما آیا میدانید فواید و کاربرد ید در بدن چیست؟

ید برای عملکرد تیروئید ضروری است. تیروئید شما برای تولید هورمون های ضروری برای متابولیسم به آن نیاز دارد . کمبود می تواند منجر به کم کاری تیروئید شود ، به این معنی که تیروئید شما آنطور که باید کار نمی کند و می تواند منجر به مشکلاتی مانند خستگی، درد مفاصل و مشکلات باروری شود. این ماده معدنی برای زنان باردار و کودکان خردسال نیز مهم است، زیرا در رشد استخوان و مغز مناسب نقش دارد. بسیاری از مردم تمام ید مورد نیاز خود را از غذا دریافت می کنند. با این حال، برخی به مکمل نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که نیازهای خود را برآورده می کنند. 

مکمل ید چیست؟

ید که به آن یدید (iodide) هم گفته می‌شود نوعی ماده معدنی است که به‌طور طبیعی در خاک و آب اقیانوس‌ها یافت می‌شود. بسیاری از آب‌های شور و غذاهای گیاهی حاوی ید هستند و این ماده معدنی بیشتر در نمک یددار موجود است.

ید یک ماده معدنی ضروری است و بدن به آن نیاز دارد. بدن نمی‌تواند ید را به‌طور مستقل تولید کند و به همین دلیل باید آن را از طریق رژیم غذایی یا مصرف مکمل‌ها به دست آورید. شاید ندانید مکمل ید چیست. مکمل ید داروهایی حاوی ید هستند که کمبود ید در بدن را جبران می‌کنند. البته افراد می‌توانند به‌طور منظم از نمک غنی‌شده با ید استفاده کنند تا این ماده را به اندازه کافی در رژیم غذایی خود دریافت کنند.

قرص یدوفولیک درسا دارو

دریافت ید کافی در رژیم غذایی مهم است، زیرا هورمون‌ها، رشد جنین و … را تنظیم می‌کند. اگر سطح ید در بدن شما پایین باشد پزشک ممکن است مکمل ید را برای شما تجویز کند. فواید مکمل ید زیاد است و از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

ید برای عملکرد تیروئید نیز مهم است. تیروئید یک اندام پروانه‌ای شکل در گردن است که هورمون‌هایی را تولید می‌کند. این هورمون‌ها تنظیم فعالیت‌های بدن مانند متابولیسم (تبدیل غذا به انرژی) را بر عهده دارند.

کاربردها و فواید مکمل ید برای بدن

ید یک ماده معدنی ضروری برای بدن ما محسوب می‌شود. این ماده معدنی به‌ویژه در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد و می‌تواند به پیشگیری از برخی شرایط سلامتی در آینده و پس از بارداری کمک کند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین کاربردها و فواید مکمل ید برای بدن اشاره می‌کنیم:

افزایش سلامت تیروئید

افزایش سلامت تیروئید

ید در سلامت تیروئید نقش حیاتی دارد. غده تیروئید که در قسمت جلوی گردن قرار گرفته به تنظیم تولید هورمون‌های تیروئید کمک می‌کند. این هورمون‌ها متابولیسم، سلامت قلب و موارد دیگر را کنترل می‌کنند.

غده تیروئید برای تولید هورمون‌های تیروئید به ید کمی نیاز دارد. تولید هورمون تیروئید بدون ید ممکن است کاهش یابد. غده تیروئیدی که هورمون تیروئید کمی تولید می‌کند به‌اصطلاح تیروئید کم‌کار نامیده می‌شود. این موضوع یک بیماری به نام کم‌کاری تیروئید را ایجاد می‌کند.

از علائم کم‌کاری تیروئید می‌توان به کاهش تحمل سرما، اختلال در حرکت، کاهش اشتها، زبر شدن پوست، ریزش و شکنندگی موها، احساس خستگی و ضعف شدید، کلفت شدن غیرطبیعی صدا به‌خصوص در بانوان، گواتر و … اشاره کرد. البته تمام این علائم در همه افراد مبتلابه بیماری کم‌کاری تیروئید ایجاد نمی‌شود و هر بیمار ممکن است یک یا چند علائم مختلف داشته باشد.

مکمل ید چیست؟ فواید و کاربردهای ید برای بدن

شما می‌توانید با مصرف لبنیات، غذاهای غنی‌شده با ید و ماهی‌های آب شور ید کافی را از رژیم غذایی خود دریافت کنید. ید همچنین در غذاهای گیاهی که در خاک طبیعی غنی از ید رشد می‌کنند موجود است. همچنین می‌توانید این ماده معدنی را با چاشنی نمک یددار به غذای خود اضافه کنید.

درحالی‌که ید به سلامت کلی تیروئید کمک می‌کند، مصرف ید بیش‌ازحد نیز می‌تواند تأثیر منفی بر غده تیروئید داشته باشد. به همین دلیل است که نباید بدون توصیه پزشک از مکمل‌های ید استفاده کنید.

کاهش خطر برای برخی از انواع گواتر

زمانی که غده تیروئید خیلی بزرگ می‌شود بیماری گواتر را ایجاد می‌کند. غده تیروئید ممکن است درنتیجۀ کم‌کاری یا پرکاری تیروئید بزرگ شود. پرکاری تیروئید درنتیجۀ یک غده تیروئید بیش‌فعال ایجاد می‌شود.

انواع گواتر

کیست‌های غیر سرطانی تیروئید نیز می‌توانند باعث بزرگ شدن غده تیروئید شوند. گاهی اوقات بیماری گواتر به‌عنوان پاسخ مستقیم به کمبود ید ایجاد می‌شود. این مورد شایع‌ترین علت گواتر در سراسر جهان است. البته این بیماری در ایالات‌متحده و سایر کشورهایی که به غذاهای غنی از ید دسترسی دارند شایع نیست.

گواتر ناشی از کمبود ید می‌تواند با افزودن ید به غذاها یا استفاده از مکمل‌های ید برطرف شود.

مدیریت پرکاری غده تیروئید

یک کاربرد ید در بدن مدیریت پرکاری تیروئید است. نوع خاصی از ید به نام ید رادیواکتیو برای درمان پرکاری غده تیروئید توصیه می‌شود. این دارو که ید رادیویی (radioiodine) نیز نامیده می‌شود، از طریق دهان مصرف می‌شود. این روش دارویی برای از بین بردن سلول‌های اضافی تیروئید و برای کمک به کاهش مقادیر هورمون تیروئید استفاده می‌شود.

ید رادیواکتیو

خطر استفاده از ید رادیواکتیو این است که ممکن است سلول‌های تیروئید زیادی را از بین ببرد. این موضوع می‌تواند میزان تولید هورمون تیروئید را کاهش دهد و درنتیجه به کم‌کاری تیروئید منجر شود. به همین دلیل، ید رادیواکتیو معمولاً به‌عنوان آخرین روش درمانی تیروئید پرکار و در صورت عدم پاسخ داروهای ضد تیروئید به کار گرفته می‌شود.

ید رادیواکتیو مکمل ید نیست. مکمل‌های ید برای کم‌کاری تیروئید استفاده می‌شوند. برای پرکاری تیروئید هرگز نباید از مکمل‌های ید استفاده کنید.

درمان سرطان تیروئید

ید رادیواکتیو همچنین می‌تواند یک گزینه درمانی احتمالی برای سرطان تیروئید باشد. این روش تقریباً مانند درمان پرکاری تیروئید عمل می‌کند. هنگامی‌که ید رادیواکتیو را به‌صورت خوراکی مصرف می‌کنید، این دارو سلول‌های تیروئید ازجمله سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد. این روش معمولاً به‌عنوان یک درمان پس از جراحی تیروئید برای اطمینان از حذف تمام سلول‌های سرطانی از بدن استفاده می‌شود.

مکمل ید چیست؟

خرید قرص یدوفولیک درسا دارو

ویژگی های قرص یدوفولیک درسا دارو:

    • مناسب برای مادران باردار
    • حاوی مقادیر زیادی از اسیدفولیک و ید
    • کمک به تامین موادمغذی مورد نیاز جنین در شکم مادر
    • کمک به تقویت و رشد هرچه بهتر سیستم عصبی، بینایی و شنوایی جنین و نوزاد

به گفته انجمن سرطان آمریکا، درمان با ید رادیواکتیو به‌طور قابل‌توجهی شانس بقا را برای افراد مبتلابه سرطان تیروئید افزایش می‌دهد.

رشد مغز نوزاد در دوران بارداری

بدن بانوان در دوران بارداری به ید بیشتری نیاز دارد. مصرف ید در دوران بارداری با رشد مغز جنین مرتبط است. یک بررسی نشان داد که نوزادانی که مادرشان در دوران بارداری دچار کمبود ید بودند، با ضریب هوشی پایین‌تر و اختلال فکری بزرگ می‌شوند.

مصرف روزانه توصیه‌شده ید در دوران بارداری 220 میکروگرم است. این مقدار در بزرگ‌سالان غیر باردار 150 میکروگرم در روز است. اگر باردار هستید حتماً از پزشک خود در مورد مکمل ید بپرسید، زیرا ممکن است این ماده در ویتامین‌های دوران بارداری شما وجود نداشته باشد. در صورت کمبود این ماده معدنی ممکن است به مکمل‌های ید نیاز داشته باشید.

قرص ید مام خوارزمی

در دوران شیردهی هم باید بر میزان مصرف ید خود نظارت داشته باشید. مقدار توصیه‌شده روزانه ید در دوران شیردهی 290 میکروگرم است. یدی که از رژیم غذایی و مکمل دریافت می‌کنید از طریق شیر مادر به نوزاد شیرخوار منتقل می‌شود. این دوره برای رشد مغز کودک بسیار حیاتی است، بنابراین نوزادان تا زمانی که به سن 6 ماهگی برسند به 110 میکروگرم ید در روز نیاز دارند.

بهبود عملکرد شناختی

فواید عصبی ید در دوران بارداری به عملکرد سالم مغز در دوران کودکی نیز کمک می‌کند. ید همچنین باعث کاهش خطر ناتوانی ذهنی می‌شود. به‌احتمال‌زیاد کودکان تمام ید موردنیاز خود را از طریق رژیم غذایی دریافت می‌کنند.

بهبود وزن هنگام تولد

ید در دوران بارداری علاوه بر مغز بر وزن مناسب هنگام تولد نیز تأثیر می‌گذارد. یک مطالعه بر روی زنان باردار مبتلابه گواتر نشان داد که مصرف روزانه 400 میلی‌گرم ید به مدت شش تا هشت هفته در درمان گواتر مربوط به کمبود ید مفید است. در این مطالعه یک بهبود کلی در وزن نوزادان هنگام تولد مشاهده شد.

بهبود وزن هنگام تولد

اگر پزشک تشخیص بدهد که شما دچار کمبود ید هستید می‌توانید از مکمل‌های ید استفاده کنید. در غیر این صورت مصرف بی‌رویه ید باعث مشکلات سلامتی می‌شود.

کمک به درمان بیماری فیبروکیستیک پستان

مکمل‌های ید می‌توانند به درمان بیماری فیبروکیستیک پستان کمک کنند. این بیماری غیر سرطانی در زنان در سنین باروری شایع‌تر است و می‌تواند باعث ایجاد توده‌های دردناک در سینه شود.

اگرچه ید ممکن است به درمان کیست‌های فیبروکیستیک پستان کمک کند، اما شما نباید خوددرمانی انجام دهید. فقط درصورتی‌که پزشک مکمل‌های ید را تجویز کند می‌توانید آن‌ها را مصرف کنید. در غیر این صورت، ممکن است در معرض خطر عوارض جانبی ناشی از سمی شدن ید قرار بگیرید.

بیماری فیبروکیستیک پستان

ضدعفونی کردن آب

ید تنها یکی از روش‌های ضدعفونی کردن آب است. اگر به دلیل سفر یا اثرات یک بلای طبیعی مانند زلزله به آب آشامیدنی دسترسی ندارید می‌توانید برای ضدعفونی کردن آب‌های موجود از ید استفاده کنید. شما می‌توانید از تنتور ید مایع 2 درصد استفاده کنید. به این صورت که پنج قطره از آن را به یک لیتر آب شفاف اضافه کنید. اگر آب کدر است می‌توانید ده قطره به ازای هر لیتر اضافه کنید.

ید می‌تواند آب را ضدعفونی کند، اما اگر مقدار ید در بدن افزایش پیدا کند ممکن است اثرات بدی داشته باشد. کل ید دریافتی بدن نباید از 2 میلی‌گرم در روز تجاوز کند.

محافظت در برابر بارش هسته‌ای

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در موارد اضطراری هسته‌ای استفاده از یدید پتاسیم (KI) را برای محافظت از غده تیروئید در برابر آسیب‌های ناشی از تشعشعات هسته‌ای توصیه می‌کنند. یدید پتاسیم به شکل قرص و مایع موجود است.

اگرچه یدید پتاسیم کاملاً بی‌خطر نیست، اما هر چه زودتر آن را دریافت کنید از غده تیروئید در صورت بروز چنین شرایط اضطراری بیشتر محافظت می‌شود. عوارض مصرف پتاسیم عبارت‌اند از: ناراحتی گوارشی، التهاب و واکنش آلرژیک.

یدید پتاسیم به شکل قرص

درمان عفونت‌ها

برای کمک به درمان و پیشگیری از عفونت می‌توان از ید به‌صورت موضعی به شکل مایع استفاده کرد. ید با از بین بردن باکتری‌ها در بریدگی‌ها و خراش‌های خفیف و اطراف آن به کاهش عفونت کمک می‌کند. در نوزادان نباید از ید به‌صورت موضعی استفاده کرد. همچنین نباید برای بریدگی عمیق، گزش حیوانات یا سوختگی از ید استفاده شود.

کمبود ید چیست؟

اگر میزان ید دریافتی شما کمتر از 10 تا 20 میکروگرم در روز باشد ممکن است دچار کمبود ید شوید. کمبود ید منجر به مشکلاتی در تولید هورمون تیروئید می‌شود که می‌تواند به بیماری تیروئید ازجمله گواتر (بزرگ شدن تیروئید) و کم‌کاری تیروئید بیانجامد. علاوه بر این، کمبود ید می‌تواند منجر به ناتوانی‌های شناختی در کودکانی شود که از مادران مبتلابه کمبود ید متولد می‌شوند.

امی ویتال ید+فولیک

چه عواملی باعث کمبود ید می‌شود؟

ازآنجایی‌که بدن نمی‌تواند ید تولید کند، پس باید به اندازه کافی ید را در رژیم غذایی خود استفاده کنید. اگر از طریق رژیم غذایی یا مکمل‌ها ید کافی دریافت نکنید ممکن است دچار کمبود ید شوید. از زمان معرفی نمک یددار، کمبود ید در ایالات‌متحده نادر بوده است. بااین‌حال، برخی از گروه‌ها در معرض افزایش خطر کمبود ید هستند، ازجمله:

    • افرادی که از نمک یددار استفاده نمی‌کنند
    • افراد باردار
    • وگان­ها (گیاهخواران)
    • کسانی که در جذب ید مشکل دارند و مواد غذایی گواتروژنی مصرف می‌کنند. این مواد جذب ید را کاهش می‌دهند

برخی از گواتروژن­ها عبارت‌اند از کلم بروکلی، کلم، گل‌کلم، کلم پیچ و توت‌فرنگی. اگر تیروئید شما عملکرد طبیعی دارد و مکمل‌های ید هم مصرف می‌کنید لازم نیست نگران کمبود ید باشید.

گیاهخواران

چگونه بفهمیم کمبود ید داریم؟

بیماری گواتر معمولاً اولین علامت بالینی کمبود ید است. زمانی که غده تیروئید بزرگ می‌شود گواتر ایجاد می‌کند. این بیماری گاهی از طریق گردن قابل‌مشاهده و یا قابل لمس خواهد بود. این مشکل به دلیل کمبود ید رخ می‌دهد. غده تیروئید آن‌قدر بزرگ می‌شود تا بتواند ید بیشتری جذب کند.

علائم گواتر عبارت‌اند از:

    • توده گردن قابل‌مشاهده و قابل‌لمس؛
    • گرفتگی گلو؛
    • سرفه کردن؛
    • گرفتگی صدا؛
    • مشکل در تنفس یا بلع غذا.

علاوه بر این، اگر کمبود ید دارید ممکن است به کم‌کاری تیروئید مبتلا شوید. کم‌کاری تیروئید زمانی اتفاق می‌افتد که غده تیروئید ید بسیار کمی برای تولید هورمون تیروئید در اختیار دارد.

قرص یدوفولیک درسا دارو

کم‌کاری تیروئید می‌تواند علائم مختلفی ایجاد کند، ازجمله:

    • افزایش وزن؛
    • کمبود انرژی؛
    • خواب‌آلودگی؛
    • خشکی پوست؛
    • مشکل در تمرکز؛
    • افسردگی؛
    • یبوست؛
    • احساس سرما.

کودکان مبتلابه کم‌کاری تیروئید ممکن است اثرات مشابه بزرگ‌سالان و علائم دیگر مانند رشد فیزیکی کند، مشکلات خلقی، مشکل تمرکز و مشکلات یادگیری را تجربه کنند.

آزمایش‌های غربالگری نوزاد می‌تواند کمبود ید را در نوزادان تشخیص دهد. کمبود مکمل ید ممکن است باعث ایجاد کم‌کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان شود. علائم کمبود ید در نوزادان ممکن است شامل مشکل در خوردن، خواب‌آلودگی بیش‌ازحد یا یبوست باشد. البته کمبود ید گاهی اوقات ممکن است اصلاً هیچ علامتی نداشته باشد.

آزمایش‌های غربالگری نوزاد

اگر سطح ید شما پایین باشد پزشک به شما مصرف مکمل‌های ید را توصیه می‌کند. تنها راه برای اطلاع دقیق از میزان ید در بدن این است که سطح ید بدن خود را از طریق آزمایش ادرار بررسی کنید.

عوارض جانبی ید چیست؟

شاید شما هم بخواهید در دوران بارداری یا هنگام کمبود ید مکمل ید مصرف کنید. کاربرد ید در بدن زیاد است. بااین‌حال، مصرف مکمل‌هایی مانند ید ممکن است عوارض جانبی خاصی داشته باشند. این عوارض جانبی می‌توانند شایع یا شدید باشند.

عوارض جانبی رایج ید

به‌طورکلی، دریافت ید به مقدار متوسط از نمک یددار یا غذای موجود در رژیم غذایی نباید مشکلی ایجاد کند. به این دلیل است که بدن ید اضافی را از طریق ادرار دفع می‌کند. ید ممکن است آلرژی و حساسیت ایجاد کند. بااین‌حال، تحقیقات جدیدتر نشان می‌دهد که حساسیت به ید ممکن است درواقع به دلیل ماده دیگری به‌جز خود ید ایجاد شود. معمولاً این امر با قرار گرفتن در معرض مواد حاجب یددار رخ می‌دهد.

ماده حاجب یددار شکلی از مواد حاجب درون وریدی است که باعث افزایش قابلیت دید ساختارهای عروقی و ارگان‌ها در طی فرآیند رادیوگرافی می‌شود. بعضی از آسیب‌ها مانند سرطان به‌خوبی توسط ماده حاجب یددار مشاهده می‌شوند.

حالت تهوع

واکنش‌های آلرژیک خفیف به مواد حاجب یددار عبارت‌اند از:

    • سردرد؛
    • حالت تهوع؛
    • کهیر؛
    • راش پوستی؛
    • تعریق.

عوارض جانبی شدید مصرف ید

این عوارض نادر هستند و خیلی کم اتفاق می‌افتند. آنافیلاکسی یک حالت تهدیدکننده زندگی است که ممکن است بدون هشدار قبلی و به دلیل قرار گرفتن در معرض یک آلرژن رخ دهد. علائم شدید دیگر مصرف ید عبارت‌اند از:

    • کهیر شدید؛
    • تورم گلو
    • خس‌خس سینه
    • بی‌هوشی
    • گرفتگی صدا
    • مشکل در بلع
    • استفراغ
    • اسهال
    • گرگرفتگی صورت

قرص ید مام خوارزمی

البته این عوارض در صورت استفاده از مکمل‌های ید به‌ندرت اتفاق می‌افتند.

تداخلات دارویی مکمل‌های ید

مکمل‌های ید ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشند. مثلاً:

    • داروهای ضد تیروئید مورداستفاده برای درمان پرکاری تیروئید.
    • مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) که برای درمان فشارخون بالا و بیماری قلبی استفاده می‌شوند.
    • داروهای ادرارآور مانند اسپیرونولاکتون (آلداکتون) و آمیلوراید (میدامور)

چه مقدار مکمل ید مصرف کنیم؟

همیشه قبل از مصرف مکمل با یک پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید که نوع مکمل و دوز مصرفی مناسب برای شما کدام است.

چه مقدار مکمل ید مصرف کنیم

ازآنجایی‌که بدن هورمون‌های تیروئیدی را به‌طور مداوم تولید می‌کند، همه کودکان و بزرگ‌سالان نیاز به مصرف منظم ید دارند. علاوه بر این، افراد باردار به مقادیر بیشتری از ید برای حمایت از رشد جنین نیاز دارند. هر فرد به مقدار ید متفاوتی نیاز دارد:

    • 120 میکروگرم در روز برای نوزادان 6 ماهه؛
    • 130 میکروگرم در روز برای نوزادان 7-12 ماهه؛
    • 90 میکروگرم در روز برای کودکان 1-8 سال؛
    • 120 میکروگرم در روز برای کودکان 9-13 ساله؛
    • 150 میکروگرم در روز برای بزرگ‌سالان و نوجوانان بالای 14 سال؛
    • 220 میکروگرم در روز در دوران بارداری؛
    • 290 میکروگرم در دوران شیردهی.

غلظت نرمال ید در ادرار بین 100 تا 200 میکروگرم در لیتر است. مقادیر کمتر از 20 میکروگرم در لیتر نشان‌دهنده کمبود ید در بدن است. برای درمان کمبود ید می‌توانید از مکمل‌های ید استفاده کنید.

ید در چه موادی وجود دارد؟

ید در منابع غذایی یافت می‌شود و به‌عنوان مکمل نیز در دسترس است. اکثر افراد می‌توانند نیاز خود به ید را از طریق منابع غذایی تأمین کنند، اما اگر از مواد غذایی که در ادامه میگوییم استفاده نمی‌کنید می‌توانید مکمل‌های ید را جایگزین کنید.

منابع غذایی یددار

رایج‌ترین منبع ید نمک یددار است که حاوی 76 میکروگرم در یک‌چهارم قاشق چای‌خوری است. این میزان نمک یددار 51 درصد از مصرف روزانه توصیه‌شده برای بزرگ‌سالان را تأمین می‌کند. بااین‌حال، این غلظت ممکن است بسته به سازنده آن متفاوت باشد. البته می‌توانید از روی بسته‌بندی نمک‌ها بفهمید که حاوی چه مقدار ید هستند.

منابع غذایی یددار

علاوه بر این، بسیاری از غذاها حاوی ید هستند. ماهی و جلبک دریایی غنی‌ترین غذاها ازنظر ید به شمار می‌روند. به‌عنوان‌مثال، یک وعده ماهی کاد حاوی حدود 158 میکروگرم ید و یک وعده جلبک دریایی حاوی حدود 116 میکروگرم ید است. سایر غذاهای غنی از ید عبارت‌اند از:

    • نانی که با خمیر یددار درست می‌شود
    • صدف خوراکی
    • ماست
    • شیر
    • ماکارونی غنی‌شده که در نمک یددار جوشانده شده است
    • تخم‌مرغ

مکمل‌های ید

ویتامین‌ها و مکمل‌ها ازنظر محتوای ید با یکدیگر تفاوت دارند. شما می‌توانید از مکمل‌های ید به‌صورت روزانه مصرف کنید، البته نباید این کار را بیش‌ از اندازه انجام دهید. مکمل‌های ید اغلب به‌صورت یدید پتاسیم یا یدید سدیم عرضه می‌شوند. برخی از مکمل‌های ید نیز از جلبک دریایی تهیه می‌شوند. این مکمل‌ها به‌صورت قطره، کپسول و قرص در دسترس هستند. اگر گیاهخوار هستید یا آلرژی غذایی دارید باید مکمل‌های خود را با دقت بیشتری انتخاب کنید.

«بهترین مکملهای ید ایرانی» و «بهترین مکملهای ید خارجی» را کلیک کرده و با لیستی از بهترین محصولات که به تایید کارشناسان رسیده‌انده آشنا شوید.

ید به‌سرعت در معده و روده کوچک جذب می‌شود. سپس از طریق جریان خون حرکت می‌کند. گیرنده‌های ید که در غده تیروئید هستند به یدها متصل شده و آن‌ها را جذب می‌کنند.

مکمل‌های ید

کلام آخر

ید ماده معدنی موردنیاز بدن شما برای تولید هورمون‌های تیروئید است. این هورمون‌ها نقش اساسی در تنظیم وزن بدن و حفظ انرژی دارند. کمبود مکمل ید می‌تواند منجر به کم‌کاری تیروئید شود. در کم‌کاری تیروئید این غده به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی‌کند و تیروئید بزرگ می‌شود. درنتیجه فرد به بیماری گواتر مبتلا می‌شود.منابع متداول ید نمک، مکمل‌ها و غذاهایی مانند سبزیجات و غذاهای دریایی هستند. شما می‌توانید از مکمل‌های ید استفاده کنید تا دچار کمبود ید و کم‌کاری تیروئید نشوید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد