خرید محصولات برند درموسیس

اهمیت مصرف ید در کودکان، از دوران بارداری مادر تا بعد از تولد!

اهمیت مصرف ید در کودکان، از دوران بارداری مادر تا بعد از تولد!

مصرف مکمل ید در کودکان یکی از موارد ضروری است که باید در نظر گرفته شود. به گفته یک متخصص غدد، کودکانی که از رژیم‌های غذایی محدود استفاده می‌کنند ممکن است در معرض خطر سطوح پایین ید باشند که می‌تواند مانع رشد و عملکرد بدن شود. ید برای رشد، نمو و سلامتی کودکان بسیار مهم است. شما می‌توانید ید را از نان بسته‌بندی شده، غذاهای دریایی، تخم مرغ، میوه و سبزی‌ها، گوشت و لبنیات دریافت کنید. سن کودک، دوران بارداری و شیردهی می‌تواند بر میزان ید مورد نیاز بدن تأثیر بگذارند.

مصرف ید در کودکان

همانطور که می‌بینید مصرف ید در کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو در این مقاله سعی داریم تا تمامی مفاهیم مورد نیاز در رابطه با مصرف ید در کودکان را شرح دهیم؛ بنابراین تا انتهای این مقاله با ما باشید تا هر آنچه که باید درباره مصرف ید در کودکان بدانید به شما بگوییم.

ید چیست؟

قبل از آن‌که به طور خاص به تشریح مفاهیم مصرف ید در کودکان بپردازیم بهتر است با مفهوم ید و دلایل مصرف آن آشنا شوید. ید یک ماده مغذی ضروری برای انسان است. مصرف ید برای رشد، توسعه و سلامتی مهم است، اما ما فقط به مقدار کمی از آن نیاز داریم. ید به طور طبیعی در دریا و در برخی از خاک‌ها وجود دارد. همچنین ید در موجودات دریایی (از جمله ماهی، میگو و جلبک دریایی)، برخی از گیاهانی که در خاک غنی از ید رشد می‌کنند و در محصولات حیواناتی که در خاک ید دارند، یافت می‌شود. ید به برخی غذاها مانند نمک و نان‌های پخته شده تجاری نیز اضافه می‌شود.

ماهی، میگو و جلبک دریایی

مصرف ید در کودکان

غدد تیروئید کودکان برای تولید هورمون‌هایی که متابولیسم، رشد و تکامل را کنترل می‌کنند به ید نیاز دارند. اگر کودکان و حتی بزرگسالان ید کافی در رژیم غذایی خود دریافت نکنند، ممکن است دچار کمبود ید شوند. این امر می‌تواند باعث افزایش اندازه غده تیروئید شود.

بزرگ شدن غده تیروئید یا گواتر می‌تواند:

    • بر تولید هورمون‌ها تأثیر می‌گذارد
    • باعث مشکلات بلع و تنفس شود
    • منجر به کم کاری تیروئید می‌شود که می‌تواند باعث مشکلاتی مانند افزایش وزن، خشکی پوست، ریزش مو، خستگی، عدم تحمل سرما و افسردگی شود
    • منجر به توقف رشد و اختلالات فکری کودکان می‌شود

توقف رشد و اختلالات فکری کودکان

بنابراین با توجه به موارد بالا اهمیت مصرف ید در کودکان کاملاً مشخص می‌شود. مصرف ید در کودکان یکی از ضروری ترین مسائلی است که خانواده‌ها باید به آن توجه کنند.

مصرف ید در دوران بارداری و شیردهی و آثار آن بر کودک

در دوران بارداری، غده تیروئید زنان باید به شدت کار می‌کند. این امر به این دلیل است که هورمون‌هایی که تولید می‌کند به رشد مغز و سیستم عصبی نوزاد متولد نشده کمک می‌کند. از آنجایی که غده تیروئید یک زن باردار سخت‌تر کار می‌کند، به ید اضافی نیاز دارد تا دچار کمبود ید نشود. کمبود شدید ید در یک زن باردار ممکن است منجر به سقط جنین، مرده زایی یا ناتوانی ذهنی در کودک او شود.

قرص یدوفولیک درسا دارو

پس از تولد، نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند به شیر مادر به عنوان منبع ید وابسته هستند که باعث رشد مغز و سیستم عصبی آنها می‌شود. این بدان معناست که کمبود ید در مادران شیرده نیز می‌تواند خطری برای نوزادان باشد. اگر باردار هستید، در تلاش برای باردار شدن هستید، یا در حال شیردهی هستید، توصیه می‌شود که مکمل ید 150 میکروگرم (میکروگرم) را در روز مصرف کنید. اگر از قبل مشکلات تیروئیدی دارید، قبل از مصرف مکمل‌های ید با پزشک خود مشورت کنید.

منابع مؤثر ید برای کودکان

گنجاندن غذاهای زیر در رژیم غذایی خانواده شما در هر هفته به اطمینان از دریافت ید کافی شما و فرزندانتان کمک می‌کند:

    • نان بسته‌بندی شده: توجه داشته باشید که نان ارگانیک، نان بدون نمک، نان بسته‌بندی نشده و مخلوط نان برای تهیه نان در خانه، ممکن است حاوی ید نباشد، بنابراین یا برچسب غذا را بررسی کنید یا از محل فروش نان بپرسید؛
    • غذاهای دریایی: کارشناسان 2 تا 3 وعده غذای دریایی در هفته را توصیه می‌کنند. اگر باردار هستید، در انتخاب ماهی باید مراقب باشید. برخی از ماهی‌ها مانند پولکی، اره ماهی و تن ماهی دارای سطوح بالاتر جیوه نسبت به بقیه هستند. ماهی سالمون کنسرو شده و جلبک دریایی بهترین منابع غذایی ید هستند؛

منابع مؤثر ید برای کودکان

    • تخم مرغ، سبزی‌ها، گوشت و لبنیات: توجه داشته باشید که میزان ید موجود در این غذاها متفاوت است(وگان ها ممکن است نیاز به مصرف مکمل های ید یا غذاهای گیاهی غنی از ید مانند شیر سویا غنی شده و جلبک دریایی داشته باشند).

میزان استاندارد مصرف ید در کودکان

مقادیر مرجع مواد مغذی، موارد زیر را برای مصرف ید در کودکان، زنان باردار و زنان شیرده توصیه می‌کند:

    • نوزادان خردسال 0 تا 6 ماهه به 90 میکروگرم در روز نیاز دارند
    • نوزادان بزرگتر 7 تا 12 ماهه به 110 میکروگرم در روز نیاز دارند
    • کودکان 1 تا 8 ساله به 90 میکروگرم در روز نیاز دارند
    • کودکان 9 تا 13 ساله به 120 میکروگرم در روز نیاز دارند
    • نوجوانان 14 تا 18 ساله و بزرگسالانی که نه باردار هستند و نه شیرده به 150 میکروگرم در روز نیاز دارند
    • زنان باردار و زنانی که سعی در باردار شدن دارند به 220 میکروگرم در روز نیاز دارند
    • زنان شیرده به 270 میکروگرم در روز نیاز دارند

مصرف ید در کودکان

ضرورت مصرف ید در کودکان

کمبود ید عامل اصلی آسیب مغزی در دوران کودکی است. کمبود ید در کودکان منجر به اختلال در رشد شناختی و حرکتی می‌شود که بر عملکرد کودک در مدرسه تأثیر می‌گذارد. همچنین این مسأله در بزرگسالی، بر بهره‌وری و توانایی یافتن شغل افراد تأثیر می‌گذارد. افراد مبتلا به کمبود ید ممکن است 15 امتیاز IQ را از دست بدهند و خوب است بدانید که نزدیک به 50 میلیون نفر از درجاتی از آسیب مغزی ناشی از کمبود ید رنج می‌برند.

به ویژه مهم است که زنان باردارید کافی را در رژیم غذایی خود دریافت کنند، زیرا ید یک ماده مغذی کلیدی در روند رشد جنین است، به ویژه در مورد مغز. کمبود ید در دوران بارداری نه تنها منجر به آسیب مغزی به جنین می‌شود، بلکه باعث کاهش وزن هنگام تولد، نارسی و افزایش مرگ و میر پری ناتال و نوزاد می‌شود. کودکان خردسال نیز به ویژه در معرض خطر هستند زیرا مغز هنوز برای رشد خود در دو سال اول زندگی به ید نیاز دارد. علاوه بر این، کمبود ید در کودکان باعث اختلال در رشد جسمی و شناختی و کم کاری تیروئید نیز می‌شود.

ید و فولیک اسید امی ویتال

آخرین تخمین جهانی حاکی از آن است که 1.88 میلیارد نفر، از جمله 241 میلیون کودک در سن مدرسه، دریافت ناکافی ید در رژیم غذایی دارند حتی اگر کمبود ید در کشورهای در حال توسعه شدیدتر باشد، به همان اندازه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. برگرفته از  pubmed

کمبود ید به راحتی با هزینه کم قابل پیشگیری است. یکی از بهترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌های پیشگیری از اختلال کمبود ید، ید دادن ساده نمک خوراکی به کودکان است که در حال حاضر در بسیاری از کشورها انجام می‌شود. در جاهایی که یدسازی نمک برای حداقل یک سال انجام شده است، بهبود وضعیت ید در جمعیت بسیار زیاد بوده است.

نمک خوراکی

سخن پایانی

مصرف قرص ید در کودکان یکی از موارد ضروری و مهم است که کودکان حتی قبل از تولد باید آن را از طریق مادر دریافت کنند. کمبود ید در کودکان و حتی بزرگسالان آسیب‌های جبران ناپذیری را به آنها وارد می‌کند؛ از این رو مصرف ید در کودکان موردی است که والدین باد مدام به آن توجه کنند. در این مقاله سعی کردیم دلایل اهمیت و ضرورت مصرف ید در کودکان و موارد اساسی مرتبط با مصرف ان را به طور کامل شرح دهیم. امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید و سودمند واقع شده باشد.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد