خرید محصولات برند درموسیس

از اهمیت مصرف مکمل ید در دوران پیش از بارداری چه می‌دانید؟!

از اهمیت مصرف مکمل ید در دوران پیش از بارداری چه می‌دانید؟!

مکمل ید در دوران پیش از بارداری توصیه‌ای جدی با عواقبی جدی 

دوران بارداری یکی از دوره‌های مهم در زندگی هر مادری است. معمولاً زمانی که یک زوج برای بارداری اقدام می‌کنند تغییرات ساده‌ای در رژیم غذایی توصیه می‌شود تا احتمال بارداری موفق را افزایش دهد. یکی از توصیه‌های رایج برای زنانی که سعی در باردارشدن دارند، افزایش مصرف مکمل ید است. کاربرد ید در بدن را اینگونه می‌توان توضیح داد که ید یک ماده معدنی مغذی است که به تضمین باروری و بارداری سالم کمک می‌کند.

مصرف مکمل ید در دوران پیش از بارداری

برای بارداری باید از قبل برنامه‌ریزی کرد و شرایط را فراهم کرد. قبل از بارداری باید شرایط جسمی و روحی را موردبررسی قرار داد. تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی قبل از بارداری باید به‌اندازه در بدن فرد وجود داشته باشند تا از مشکلات دوان بارداری و مشکل بر روی جنین پیشگیری شود.

اهمیت ید در دوران پیش از بارداری

ید یک ماده مغذی ضروری برای تولید هورمون‌های تیروئید است. هورمون‌های تیروئید مسئول تنظیم رشد، نمو و متابولیسم بدن هستند. قبل از باردارشدن، هورمون‌های تیروئید تخمک‌گذاری و همچنین متابولیسم و مدیریت وزن را تنظیم می‌کنند. همه این عوامل در بهبود شانس بارداری طبیعی دخیل هستند.

پس از بارداری، ید برای رشد جنین بسیار مهم است، زیرا هورمون تیروئید نیز در رشد مغز نقش دارد. این بدان معناست که کمبود ید در یک زن باردار می‌تواند باعث مشکلات یادگیری و توقف رشد شود و بر هوش کودک تأثیر بگذارد.

امی ویتال ید +فولیک

نیاز به ید در دوران بارداری و شیردهی به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. اگر نیاز به ید در این دوران برآورده نشود، تولید هورمون‌های تیروئید ممکن است کاهش یابد و برای نیازهای مادر، جنین و نوزاد ناکافی باشد. استفاده از مکمل‌های ید در این دوران ضروری است و به رفع نیازهای ید در بدن کمک می‌کند، زیرا نیاز به ید در دوران بارداری و پس از زایمان افزایش می‌یابد. استفاده از مکمل ید از کمبود ید و پیامدهای آن پیشگیری می‌کند.

تقریباً بیش از 1.8 میلیارد نفر در سراسر جهان ید کافی را در رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند، به همین دلیل در معرض خطر کمبود ید قرار می‌گیرند. ید یک ماده ضروری برای بدن است که غده تیروئید به مقدار کم از آن برای ساخت هورمون‌های تیروئید نیاز دارد. سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می‌کند که برای جلوگیری از مشکلات ناشی از کمبود ید به غذایتان نمک یددار اضافه کنید.

مصرف مکمل ید در دوران پیش از بارداری

زنان باردار یا شیرده به ید بیشتری نیاز دارند، زیرا دو نفر از این ید تغذیه می‌کنند. به همین دلیل این مادران باید ید بیشتری مصرف کنند تا مشکل خاصی برای مادر و جنین ایجاد نشود. مادران باردار ید را بین خود و جنین تقسیم می‌کنند. در مادران شیرده هم ید از طریق شیر مادر به نوزاد می‌رسد.

عملکرد تیروئید در دوران بارداری افزایش می‌یابد، زیرا هورمون‌های تیروئیدی که توسط مادر تولید می‌شوند برای رشد و تکامل کودک و تنظیم رشد مغز و سیستم عصبی کودک ضروری هستند. بافت عصبی جنین از ماه دوم بارداری شروع به رشد می‌کند. اگر زنان در دوران بارداری یا نوزادان ید بسیار کمی داشته باشند آسیب واردشده به آن‌ها ممکن است جبران‌ناپذیر باشد. تحقیقات نشان داده است که کمبود شدید ید می‌تواند رشد فیزیکی طبیعی کودکان را متوقف کند و همچنین به رشد طبیعی ذهنی آن‌ها آسیب برساند.

ضریب هوشی (IQ)

ید بیش‌ازحد هم می‌تواند به بدن آسیب برساند و اثرات منفی بر مادر و نوزاد داشته باشد. مثلاً ید اضافی باعث افزایش هورمون تیروئید در بدن می‌شود. این حالت به‌عنوان پرکاری تیروئید شناخته می‌شود. در پرکاری تیروئید غدۀ تیروئید بیش‌ازحد فعال است و هورمون تیروئید زیادی تولید می‌کند.

پرکار بودن غدۀ تیروئید موجب افزایش سوخت‌وساز بدن می‌شود. درنتیجه علائمی مانند عصبانیت، اضطراب، تپش قلب، لرزش دست، تعریق بیش‌ازحد، کاهش وزن، بی‌خوابی و … در فرد ظاهر می‌شود.

فواید مصرف مکمل‌های ید در بارداری

سه ماه اول بارداری دوران مهمی برای تأثیر غیرقابل‌برگشت هورمون‌های تیروئید بر رشد مغز کودکان است. دریافت ید ناکافی عامل بسیاری از ناتوانی‌های ذهنی و فکری است که پیامدهای زیادی برای هر نسل دارد.

چندین مطالعه گزارش کرده‌اند که مصرف مکمل ید در دوران بارداری به عملکرد طبیعی تیروئید مادر و رشد نوزاد کمک می‌کند. البته میزان نیاز به ید به عوامل مختلفی مانند زمان مصرف مکمل ید، تعداد دوره‌های ارزیابی، تعداد جفت‌های جنین و … بستگی دارد.

قرص یدوفولیک درسا دارو

ویژگی های قرص یدوفولیک درسا دارو:

    • مناسب برای مادران باردار
    • حاوی مقادیر زیادی از اسیدفولیک و ید
    • کمک به تامین موادمغذی مورد نیاز جنین در شکم مادر
    • کمک به تقویت و رشد هرچه بهتر سیستم عصبی، بینایی و شنوایی جنین و نوزاد

دریافت ید کافی تضمین می‌کند که کودک شما نیز تیروئید سالم و نرمالی داشته باشد. در موارد نادری که تیروئید جنین رشد نکرده باشد ممکن است اثرات منفی مانند ضریب هوشی پایین، تأخیر در رشد، ناشنوایی، اختلال در رشد فیزیکی و سایر مشکلات را ایجاد کند.

ید همچنین در شیردهی نقش کلیدی دارد، زیرا مادر ید را از طریق شیر به کودک خود منتقل می‌کند؛ یعنی مصرف مکمل ید در دوران پیش از بارداری و در طول دوران بارداری به حمایت از رشد مغز و تیروئید کودک شما ادامه می‌دهد تا زمانی که شیردهی را متوقف کنید و به‌طور کامل به نوزاد مواد غذایی جامد بدهید.

تأمین ید بدن در زنان باردار

همان‌طور که در مقاله مکمل ید چیست گفتیم، ید یک ماده معدنی ضروری برای بدن ما محسوب می‌شود. این ماده معدنی به‌ویژه در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد و می‌تواند به پیشگیری از برخی شرایط سلامتی پیش از بارداری و پس‌ازآن کمک کند.

تأمین ید بدن در زنان باردار

بررسی‌هایی که در سال 2011-2012 انجام شد نشان داد که سطح ید در بین زنان در سنین باروری نسبتاً پایین است. درحالی‌که اکثر زنان 16 تا 44 ساله سطح ید کافی داشتند، حدود 18 درصد از آن‌ها دارای سطوح کمتر از نصف غلظت توصیه‌شده ید بودند.

به همین ترتیب، تقریباً دوسوم زنان در سنین باروری سطح ید کمتری از توصیه سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای زنان باردار و شیرده داشتند. واضح است که نیاز به ید بیشتری در رژیم غذایی زنان وجود دارد، بنابراین بیایید ببینیم چگونه می‌توانیم این سطوح را افزایش دهیم.

ازآنجایی‌که ید توسط بدن ساخته نمی‌شود، دریافت ید از طریق مواد غذایی برای زنانی که سعی در باردارشدن دارند بسیار مهم است. منابع خوب ید را می‌توان در انواع غذاها و محصولات یافت، ازجمله:

جلبک دریایی

جلبک دریایی

    • نان غنی‌شده با نمک؛
    • غذاهای دریایی؛
    • جلبک دریایی؛
    • نمک یددار؛
    • برخی از سبزیجات، مانند سیب‌زمینی پخته، ذرت کنسرو شده و لوبیا سبز؛
    • محصولات لبنی مانند ماست و شیر؛
    • مولتی‌ویتامین‌هایی که حاوی ید هستند.

نمک یددار به‌عنوان منبع اصلی ید در جهان شناخته می‌شود، اما پزشکان متخصص توصیه می‌کنند که زنان باردار باید از مکمل ید در دوران پیش از بارداری، در طول بارداری و پس‌ازآن استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود که نیازهای ید بدن آن‌ها برآورده می‌شود. مادران باردار و شیرده مسئول رفع نیاز به ید در خود و جنین و نوزاد هستند. مکمل‌های ید به شکل قرص، کپسول، قطره یا تزریقی در دسترس قرار دارند.

قرص یدوفولیک درسا دارو

در نوامبر سال 2016 بررسی‌هایی بر روی زنان انجام شد. زنانی که مکمل‌های ید دریافت می‌کردند احتمال کمتری داشت که به پرکاری تیروئید (غده تیروئید پرکار) بعد از زایمان مبتلا شوند، اما در مقایسه با افرادی که ید دریافت نکرده بودند احتمال بیشتری وجود داشت که در دوران بارداری تهوع یا استفراغ را تجربه کنند.

شواهد موجود حاکی از آن است که مکمل ید احتمال پرکاری تیروئید پس از زایمان را کاهش می‌دهد، اما احتمال اثرات نامطلوب در مورد تحمل گوارشی در بارداری را افزایش می‌دهد.

مقادیر موردنیاز ید در زنان پیش از بارداری

توصیه می‌شود زنانی که قصد باردارشدن دارند و یا باردار یا شیرده هستند باید روزانه حداقل 150 میکروگرم ید از طریق مکمل‌ها و همچنین رژیم غذایی سالم دریافت کنند.

مقامات بهداشت توصیه کرده‌اند که 150 تا 200 میکروگرم یدید پتاسیم در روز به شکل قرص در دوران قبل از بارداری، بارداری و شیردهی موردنیاز است. البته این مقادیر با توجه به شرایط هر فرد متفاوت است و پزشک میزان و زمان مصرف دقیق مکمل‌های ید را مشخص می‌کند.

قرص ید مام خوارزمی

زنان باردار می‌توانند ید را از منابع غذایی نیز دریافت کنند. غذاهای دریایی یک منبع عالی هستند، اما زنان باردار و شیرده نباید بیشتر از دو وعده غذای دریایی پخته در هفته استفاده کنند، زیرا سطوح بالای جیوه موجود در برخی ماهی‌ها ممکن است برای آن‌ها مضر باشد. منابع دیگر ید در غذا عبارت‌اند از نان، تخم‌مرغ، لبنیات و نمک یددار.

البته همان‌طور که گفتیم زنان پیش از بارداری و در دوران بارداری و همچنین پس از زایمان باید از مکمل‌های ید استفاده کنند.

کلام آخر

بدن انسان ید را در غده تیروئید ذخیره می‌کند. در بارداری تیروئید بسیار فعال است و تقریباً 50 درصد بیشتر از حالت معمول هورمون‌های تیروئیدی تولید می‌کند. زنان در دوران بارداری به ید اضافی نیاز دارند تا هورمون‌های کافی برای حمایت از رشد جنین تولید کنند.

نوزادی که از شیر مادر تغذیه میکند.

فعالیت تیروئید در هنگام شیردهی به حالت عادی بازمی‌گردد، اما بازهم مصرف مکمل ید توصیه می‌شود، زیرا نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند تمام ید خود را از شیر مادر دریافت می‌کنند.

ازآنجایی‌که تولید سطوح بالاتر مواد مغذی موردنیاز برای رشد سالم کودک زمان‌بر است، مصرف مکمل ید نیز در زمانی که زنان در حال برنامه‌ریزی برای بارداری هستند توصیه می‌شود. اگر فردی قبل از بارداری ید کافی دریافت نکند ممکن است ذخایر کافی برای تأمین نیازهای جنین در مراحل بعدی بارداری را نداشته باشد.

با رفتن به لینک‌های «بهترین مکملهای ید ایرانی» و «بهترین مکملهای ید خارجی» با محصولات مورد تایید کارشناسان روشا آشنا شوید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد