خرید محصولات برند درموسیس

رژیم غذایی هاشیموتو | تاثیر رژیم غذایی در بهبود بیماری هاشیموتو

رژیم غذایی هاشیموتو | تاثیر رژیم غذایی در بهبود بیماری هاشیموتو

رژیم غذایی هاشیموتو: بررسی اجمالی، غذاها، مکمل ها و نکات

برنامه غذایی های بسیار مختلفی وجود دارند که برخی از آنها مانند رژیم پروتکل خود ایمنی رژیم غلات و یا همان بدون گلوتن باعث کاهش التهاب می‌شود که ممکن است کمک کننده تیروئیدیت هاشیموتو باشند. تیروئیدیت هاشیموتو که به آن بیماری هاشیموتو هم گفته می‌شود، یکی از انواع رایج ترین اختلالات تیروئید در ایالات متحده و دیگر کشورها است. حتی اگر این بیماری را با دارو هم کنترل کنیم، باز هم گاهی اوقات ممکن است تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت زندگی داشته باشد. طبق تحقیقاتی که انجام شده است نشان می‌دهد که با اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی سالم و استفاده از داروهای استاندارد تا حدودی می‌توان شدت علائم بیماری را بهبود بخشید. پاسخ هایی برای افراد مبتلا به تیروئید هاشیموتو ایجاد می‌شود و به همین علت رویکردهای فردی برای این بیماری بسیار اهمیت دارد. در این مطلب سعی داریم اطلاعاتی در مورد رژیم غذایی و شیوه زندگی به شما بدهیم که برای افراد مبتلا به تیروئید هاشیموتو بسیار کارآمد و مفید است.

خرید مکمل های سلنیوم

بیماری هاشیموتو چیست؟

بیماری هاشیموتو چیست؟

بیماری هاشیموتو، بیماری خود ایمنی به حساب می‌آید. در واقع سیستم ایمنی به تیروئید حمله می‌کند. این بیماری بسیار آزاردهنده است. اما خوشبختانه با سبک زندگی سالم و پیروی از رژیم غذایی هاشیموتو می‌توانید به کنترل آن بپردازید. همانطور که گفتیم سیستم ایمنی به تیروئید حمله می‌نماید و به آن آسیب وارد می‌کند. در ادامه علائمی‌ که از آسیب به این بیماری ایجاد می‌شوند را نام می‌بریم.

    • افزایش وزن
    • خستگی بیش از حد
    • ناخن های شکننده
    • نازک شدن مو
    • درد شدید مفاصل و عضلات
    • پوست خشک
    • موضوعات بارداری
    • سیکل قاعدگی نامنظم

بسیاری از محققان معتقد هستند که بیماری هاشیموتو یک نوع بیماری ژنتیکی است. همانطور که می‌دانید تیروئید غده پروانه ای شکل در پایه گردن قرار گرفته است. وظیفه این غده تولید هورمون هایی برای کمک رسانی به عملکرد صحیح بدن است. زمانی که بیماری هاشیموتو ایجاد می‌شود، در ادامه کم کاری تیروئید هم به وجود می‌آید. در واقع تیروئید ملتهب شده از تولید هورمون ممانعت می‌نماید. هورمون های مهم ترشح شده توسط غده تیروئید، تیروکسین T4 و تری یدوتیرونین T3 نام دارند. هورمون هایی که در کنترل انرژی نقش دارند. کم کاری تیروئید خود دارای مشکلات بسیار زیادی است که از جمله آنها می‌توان به فشار خون بالا، کلسترول بالا، نارسایی قلبی و ... اشاره کرد.

در صورتی که بیماری هاشیموتو کنترل و درمان نشود، حتی ممکن است به نوعی تهدید کننده زندگی افراد باشد. به همین علت توصیه می‌شود که حتماً افراد مبتلا به هاشیموتو از یک رژیم غذایی بسیار مناسب و سالم پیروی نمایند تا بیماری آنها مدیریت شود. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد بهترین رژیم غذایی هاشیموتو به شما خواهیم داد. می‌خواهیم بدانیم که چه نوع غذاهایی برای افراد مبتلا به بیماری هاشیموتو، مفید و چه غذایی برای آنها مضر است؟

چگونگی تاثیر رژیم غذایی و سبک زندگی بر بیماری هاشیموتو

چگونگی تاثیر رژیم غذایی و سبک زندگی بر بیماری هاشیموتو

رژیم غذایی و سبک زندگی افراد مهم ترین نقش را در کنترل بیماری هاشیموتو دارند، زیرا بسیاری از افراد پس از مدتی متوجه ادامه دار بودن علائم خود حتی با مصرف دارو می‌شوند. ضمن اینکه حتی برای بسیاری از افراد که علائم را نشان می‌دهند، دارویی تجویز نخواهد شد. مگر اینکه در ادامه تغییری در سطح هورمونی آنها ایجاد شود.

علاوه بر این موضوعات، طبق تحقیقاتی که انجام شده است، التهاب ممکن است یک عامل دیگری از بیماری هاشیموتو باشد که با سبک رژیک غذایی سالم در ارتباط باشد. به طور کلی باید بدانید که با سبک زندگی سالم و سالم خواری، خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها کاهش پیدا می‌کند. افرادی که به بیماری تیروئیدیت هاشیموتو مبتلا هستند، در معرض خطر بیشتری از بیماری هایی مانند کلسترول بالا، ریابت، چاقی و ... قرار می‌گیرند.

برای بهبود شرایط و کیفیت زندگی بهتر بهترین راهکار حذف برخی از غذاها، مصرف مکمل‌ها و ایجاد تغییراتی مثبت در شیوه زندگی بهترین گزینه است. به طوری که این تغییرات ممکن است باعث کاهش التهاب، کند کردن یا جلوگیری از آسیب تیروئید ، کنترل وزن بدن، قند خون و سطح کلسترول شود.

بهترین نکات رژیم غذایی هاشیموتو

در ادامه چندیدن نکت طلایی و مهم را برای کمک به درمان تیروئیدیت هاشیموتو آورده ایم. قطعا با رعایت کردن این نکات تاثیر شگفت انگیز آن راشاهده خواهید کرد.

رژیم های غذایی بدون گلوتن و غلات

طبق مطالعاتی که محققان انجام داده اند، احتمال ابتلا به بیماری سلیاک در کسانی که به هاشیموتو مبتلا هستند، بیشتر از دیگر افراد است. به همین علت، متخصصان توصیه می‌کنند که حتما همه افرادی که مبتلا به بیماری هاشیموتو هستند، حتما از نظر بیماری سلیاک هم مورد بررسی قرار بگیرند.

علاوه بر این، شواهد دیگر نشان می‌دهد که رژیم های غذایی بدون گلوتن و غلات برای افراد مبتلا به بیماری تیروئیدیت هاشیموتو بسیار مفید و تاثیرگذار است.

یک تحقیق 6 ماهه بر روی 34 زن مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو انجام شده است. رژیم غذایی بدون گلوتن برای آنها رعایت شده است. پس از بررسی ها مشخص شد که این نوع رژیم غذایی باعث کاهش سطح آنتی بادی تیروئید و در عین حال بهبود عملکرد تیروئید و سطح ویتامین D در آنها کنترل شده بود. طبق نتیجه های کلی که تا به امروز انجام شده است، مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو یا افراد دیگری که دارای بیماری های خود ایمنی هستند، با رعایت رژیم غذایی بدون گلوتن تاثیرات مثبتی را مشاهده کرده اند.

نکته قابل توجه این است که هنگام پیروی از رژیم غذایی بدون گلوتن، از تمام محصولات گندم، جو و چاودار پرهیز نمایید. برای مثال بسیاری از پاستاها، نان‌ها و سس‌های سویا دارای گلوتن هستند. قطعا جایگزین های بدون گلوتن هم برای آنها وجود دارد. سبک رژیم غذایی بدون علات نسبت به سبک رژیم غذایی بدون گلوتن محدودتر است. زیرا بسیاری از غلات برای افرادی که دارای بیماری هاشیموتو هستند، ممنوع است.

رژیم پروتکل خودایمنی برای کسانی که دارای بیماری های خودایمنی هستند، بسیار مناسب است. غذاهایی مانند غلات، لبنیات، گل شب بو، شکر اضافه شده، قهوه، حبوبات، تخم مرغ، الکل، آجیل، دانه ها، قندهای تصفیه شده، روغن ها و افزودنی های غذایی در این رژیم غذایی حذف می‌شوند.

یک مطالعه 10 هفته ای بر روی 16 زن مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو انجام شده است. رژیم غذایی AIP منجر به بهبود کیفیت زندگی آنها شده است. البته نیاز به تحقیقات بیشتری در رابطه با این موضوع وجود دارد. توجه داشته باشید که رژیم AIP یک رژیم حذف مرحله ای به حساب می‌آید. به همین علت بهتر است توسط متخصص نظارت شود.

پرهیز از لبنیات برای مبتلایان هاشیوتو

عدم تحمل لاکتوز در افراد مبتلا به بیماری هاشیموتو بسیار رایج است. طبق مطالعات انجام شده در 83 زن مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو، 9/75 درصد به عدم تحمل لاکتوز مشخص شدند. اگر شما هم مشکوک به عدم تحمل لاکتوز هستید، بهترین راهکار حذف لبنیات است. زیرا در این صورت ممکن است به مشکلات گوارشی و همچنین عملکرد تیروئید و جذب دارو بسیار کمک کننده باشد. البته باید بدانید که این راهکار برای تمامی‌افراد کاربردی نیست. زیرا طبق آزمایشات مختلف، برخی از مبتلایان این بیماری لبنیات را به خوبی تحمل می‌نمایند.

غذاهای ضد التهاب را مصرف کنید

غذاهای ضد التهاب را مصرف کنید

نیروی محرکه بیماری تیروئیدیت هاشیموتو،ريال التهاب است. به همین علت یک رژیم غذایی ضد التهابی برای مبتلایان به این بیماری بسیار مفیثد است. مثرف میوه و سبزیجات به طور قابل توجهی باعث بهبود علائم می‌شود. طبق مطالعاتی که بر روی 218 زن مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو انجام شده است، مشخص شده است که نشانگرهای استرس اکسیداتیو شرایطی که باعث التهاب مزمن می‌شوند، در آن دسته از افرادی که میوه و سبزیجات بیشتری مصرف می‌کردند، کمتر بوده است. از بهترین مواد غذایی با خواص ضد التهابی می‌توان به سبزیجات، میوه‌ها، ادویه‌ها و ماهی‌های چرب اشاره کرد.

رژیم غذایی سرشار از ماد مغذی و کامل

اگر شما از یک رژیم غذایی کم قند و غذاهای بسیار فرآوری شده اما غنی از مواد غذایی کامل پیروی نمایید، قطعا باعث بهبود سلامت شما، کنترل بهتر وزن و کاهش علائم مرتبط با بیماری تیروئیدیت هاشیوتو می‌شود. در خانه وعده های غذایی خود را با مواد مغذی مانند میوه ها و سبزیجات، چربی های سالم، پروتئین ها، کربوهیدرات های غنی از فیبر و ... تهیه کنید. زیرا تمامی‌این مواد غذایی دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند.

سایر نکات رژیمی

برخی از تحقیقات به نوعی نشان داده اند که برخی از رژیم های غذایی کم کربوهیدرات باعث کمک رسانی به کاهش وزن و آنتی بادی های تیروئید در افراد مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو می‌شوند. این رژیم های غذایی بسیار خوب و حرفه ای 12 تا 15 درصد کالری روزانه را از کربوهیدرات ها تامین می‌نمایند و باعث محدودیت در غذاهای گواتروژن می‌شوند. گواتروژن ها در سبزیجات چلیپایی و محصولات سویا به وفور یافت می‌شوند که ممکن است باعث اختلال در تولید هورمون تیروئید شوند. طبق شواهدی دیگر سویا باعث آسیب به عملکرد تیروئید می‌شود، بنابراین بسیاری از افرادی که به بیماری هاشیموتو مبتلا هستند باید از مصرف محصولات سویا اجتناب کنند. اما باز هم نیاز به تحقیقات گسترده تری در رابطه با این موضوع است.

مفیدترین مکمل ها برای هاشیموتو

برای کاهش التهاب و آنتی بادی های تیروئید در افرادی که دارای بیماری تیروئیدیت هاشیموتو هستند، چندین مکمل کارآمد بسیار کمک کننده هستند. هم چنین افرادی که این بیماری را دارند بحتما دچار کمبود برخی مواد مغذی هستند، بنابراین مصرف مکمل ها برای آنها بسیار اهمیت دارد. در ادامه به بررسی مکمل های مفید می‌پردازیم.

طبق مطالعات انجام شده، اگر افراد تنها 200 میکروگرم سلنیوم در روز مصرف نمایند، ممکن است باعث کمک به کاهش آنتی بادی های آنتی تیروئید پراکسیداز شود.

خرید مکمل سلنیوم

  • فلز روی

روی از جمله مکمل های ضروری برای برای عملکرد تیروئید است. طبق مطالعات اگر افراد در روز تنها 30 میلی گرم روی را به تنهایی یا همراه با سلنیوم مصرف نمایند، باعث بهبود عملکرد تیروئید در بیماران مبتلا به کم کاری تیروئیدیت می‌شود. 

  • کورکومین

طبق مطالعاتحیوانی و انسانی انجام شده، این ترکیب قوی ضد التهابی و آنتی اکسیدانی باعث حفاظت از تیروئید می‌شود. به طور کلی ممکن است به درمان بیماری خود ایمنی کمک نماید.

کپسول کورکومکس هلث اید

طبق تحقیقات انجام شده افرادی که به بیماری تیروئیدیت هاشیموتو مبتلا هستند، سطح پایین تری از ویتامین دی را نسبت به افراد دیگر در بدن خود دارند. . هم چنین طبق بررسی ها سطوح پایین ویتامین D در ارتباط با شدت تیروئیدیت هاشیموتو است.

خرید مکمل ویتامین دی

این نوع از ویتامین هم در افراد مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو کم است. مصرف ویتامین B کمپلکس باعث افزایش سطح B12 و دیگر ویتامین های مهم گروه B می‌شود.

قرص ب کمپلکس پلاس زینک نیچرفیت

سطوح پایین از منیزیم در ارتباط با افزایش خطر تیروئیدیت هاشیموتو و افزایش آنتی بادی تیروئید است. اگر کمبود این ماده در بدن اصلاح شود، باعث بهبود علائم در افراد مبتلا به بیماری تیروئید می‌شود.

 افرادی که به بیماری تیروئیدیت هاشیموتو مبتلا هستند، خیلی بیشتر در معرض ابتلا به کم خونی قرار دارند. به همین علت برای اصلاح کمبود، نیاز به مکمل های آهن است.

دیگر مکمل ها مانند روغن ماهی، اسید آلفا لیپوئیک و N-استیل سیستئین هم ممکن است باعث کمک به افراد مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو شود. توجه داشته باشید که استفاده از مکمل های ید ب دوز بالا اصلا توصیه نمی‌شود. در واقع مصرف آنها با دوز بالا حتما باید زیر نظر متخصص باشد.

کاهش وزن چه تاثیری بر افراد مبتلا به هاشیموتو دارد؟

کاهش وزن چه تاثیری بر افراد مبتلا به هاشیموتو دارد؟

یکی از شایع ترین مشکلات افراد مبتلا به بیماری هاشیموتو این است که حتی با رعایت رژیم غذایی، باز هم کنترلی بر کاهش وزن خود ندارند. حتی برخی از آنها به علت وجود مشکلاتی در تیروئید، تلاش های بی فایده برای کاهش وزن دارند و نتیجه ای مشاهده نمی‌نمایند. برخی از محققان معتقد هستند کهکوچکترین تغییرات در عملکرد تیروئید با افزایش وزن ارتباط دارد. اما افراد مبتلا به هاشیموتو نباید امید خود را برای کاهش وزن از دست بدهند. زیرا کاهش وزن برای آنها بسیار سودمند است می‌تواند بهو به نوعی کمک کننده کاهش علائم آنها است. یکی از بهترین روش ها برای بهبود کیفیت زندگی و کنترل وزن در مبتلایان این بیماری، پیروی از یک برنامه غذایی کم قند و بدون غذاهای فرآوری شده، اما غنی از غذاهای کامل و مواد مغذی است.

البته در این راه باید کاملا صبور باشید، زیرا درمان این نوع بیماری های خودایمنی بسیار زمانبر است. هیچ راه حل سریعی برای آنها وجود ندارد. بهترین راهکار پیروی از یک رژیم غذایی مناسب است تا علائم بیماری تیروئیدیت هاشیموتو کمتر شود. پزشک برای مبتلایان به این نوع بیماری، دارو تجویز می‌نماید. خود این افراد هم برای کمک به بهبود شرایط باید از رژیم غذایی مناسب و سرشار فیبر، چربی‌های سالم و پروتئین‌های بدون چربی استفاده نمایند. محدودیت در قندهای تصفیه شده، غذاهای فرآوری شده و چربی‌های اشباع شده بهترین گزینه است.

بهتربن مواد غذایی برای افراد مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو

اگر مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو هستید، بهره مندی از یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی بسیار اهمیت دارد، زیرا باعث کاهش شدت علائم و بهبود سلامت کلی شما می‌شود. در ادامه این نوع غذاهای مفید را به شما معرفی می‌نماییم.

انواع میوه های مفید

انواع توت ها، گلابی، سیب، هلو، مرکبات، آناناس، موز و ...

سبزیجات غیر نشاسته ای

کدو سبز، کنگر فرنگی، گوجه فرنگی، مارچوبه، هویج، فلفل، بروکلی، آرگولا، قارچ و ...

سبزیجات نشاسته ای

سیب زمینی شیرین، سیب زمینی، نخود، بلوط و کدو حلوایی و ...

چربی های سالم

آووکادو، روغن آووکادو، روغن نارگیل، روغن زیتون، تکه های نارگیل شیرین نشده، ماست پر چرب، ماست نارگیل و ...

پروتئین حیوانی

ماهی قزل آلا، تخم مرغ، ماهی کاد، بوقلمون، میگو، مرغ و ...

غلات بدون گلوتن

برنج قهوه ای، جو دوسر نورد، کینوآ، ماکارونی برنج قهوه ای و ...

دانه ها، مغزها و کره های آجیل

بادام هندی، بادام، آجیل ماکادمیا، تخمه آفتابگردان، تخم کدو، کره بادام زمینی طبیعی، کره بادام و ...

لوبیا و عدس

نخود، لوبیا سیاه، عدس و ...

چاشنی ها

زردچوبه، ریحان، رزماری، پاپریکا، زعفران، فلفل سیاه، سالسا، تاهینی، عسل، آبلیمو، سرکه سیب و ...

نوشیدنی ها

 آب، چای شیرین نشده، آب گازدار و ...

نکات قابل توجه این است که برخی از افراد مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو از تمامی‌غذاهای نام برده شده در بالا استفاده نمی‌کنند. برای مثال برخی از آنها از لبنیات و غلات استفاده نمی‌کنند. به هر صورت بهتر است بر روی رژیم غذایی خود آزمایش کنید تا متوجه شوید چه نوع غذاهایی برای شما مفیدتر است

معرفی غذاهای مضر برای افراد مبتلا به هاشیموتو

معرفی غذاهای مضر برای افراد مبتلا به هاشیموتو

حذف یا محدود کردن غذاهای زیر باعث کاهش در علائم بیماری هاشیموتو می‌شود.

قندها و دیگر شیرین کننده ها

 نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا، کیک، بستنی، شیرینی، کلوچه، آب نبات، غلات شیرین، و ...

فست فود و غذاهای سرخ شده

 سیب زمینی سرخ کرده، هات داگ، مرغ سوخاری و ...

غلات تصفیه شده

ماکارونی سفید، نان سفید، نان شیرینی و ...

غلات و غذاهای حاوی گلوتن

گندم، جو، چاودار، کراکر، نان و ...

به طور کلی برخی از متخصصین ممکن است برخی از مواد غذایی مانند لبنیات را برای افراد مبتلا به بیماری هاشیموتو حذف نمایند. اما بهتر است اسن افراد به مرور خودشان متوجه شوند که چه نوع مواد غذایی برای آنها ناسازگار است. بهتر است افراد مبتلا به هاشیمو از غذاهای مضر و مشکل ساز پرهیز نمایند و از الگوی غذایی سالم و مفید پیروی نمایند.

دیگر اصلاحات سبک زندگی برای بهبود علائم هاشیموتو

    • داشتن خواب کافی و عمیق
    • کاهش استرس و اضطراب در تمامی‌شرایط
    • انجام مراقبت های ضروری

در واقع طبق مطالعات و آزمایش هایی که بر روی 60 زن مبتلا به بیماری هاشیموتو انجام شده است، مشخص شده است که اصلاح سبک زندگی و انجام فعالیت های مفید تاثیر شگفت انگیزی بر روی کاهش استرس و کاهش افسردگی و اضطراب آنها، می‌شود. در نتیجه کیفیت زندگی آنها افزایش پیدا کرد. استراحت بدن در هنگام احساس خستگی بسیار اهمیت دارد. هم چنین، توصیه می‌شود تا داروهای تیروئید را با معده خالی حداقل نیم تا یک ساعت قبل از صبحانه یا حداقل 3 تا 4 ساعت بعد از شام مصرف نمایید، زیرا در این صورت جذب بیشتری دارد. توجه داشته باشید که موادی مانند قهوه دارای تداخل با جذب داروهای تیروئید هستند. به همین علت بهتر است با یک متخصص باتجربه در مورد حداکثر جذب داروها مشورت نمایید.

زمانی که داروهای خود را برای اولین بار شروع می‌نمایید، ممکن است مدت زمانی طول بکشد تا به آنها عادت نمایید. اگر پس از مدتی علائم شما بهبود نیافت، حتما با متخصص مشورت نمایید، زیرا علائم بیماری هاشیموتو ممکن است بر روی کیفیت زندگی تاثیرداشته باشد.

تشخیص و علائم بیماری تیروئیدیت هاشیموتو

تشخیص و علائم بیماری تیروئیدیت هاشیموتو

تیروئیدیت هاشیموتو از یک نقص ایمنی همراه با عوامل محیطی بوجود می‌آید، البته این علائم هنوز به طور کامل شناخته نشده اند. در واقع تشخیص بستگی به عوامل مختلفی مانند علائم و نتایج آزمایشگاهی دارد. در تشخیص آزمایشگاهی، علائمی‌مانند افزایش هورمون محرک تیروئید TSH، سطوح پایین تیروکسین آزاد FT4 و افزایش آنتی بادی های ضد پراکسیداز تیروئید ضد TPO را نشان می‌دهد.

برخی از افراد که به بیماری تیروئیدیت هاشیموتو مبتلا هستند، همچنین دارای آنتی بادی های مسدود کننده گیرنده TSH (TBII) و آنتی بادی های آنتی تیروگلوبولین ضد Tg هستند. این آنتی بادی ها به طور کامل به غده تیروئید حمله می‌کنند. در واقع در اثر این بیماری، تخریب تیروئید ایجاد می‌شود. ممکن است در اوایل این بیماری نتایج آزمایشگاهی نشان از پرکاری تیروئید بدهد. به همین علت تشخیص بیماری تیروئیدیت هاشیموتو معمولا بسیار سخت است. به طوری که حتی برخی از افراد ممکن است ت چندین ماه متوجه نوع بیماری خود نشوند. به همین علت دریافت دارو هم با تاخیر شروع می‌شود. این بیماری هم در مردان و هم در زنان ایجاد می‌شود. البته این بیماری 5 تا 10 برابر بیشتر در زنان توسط متخصصین تشخیص داده مس شود. باا فزایش سن خطر ابتلا به این بیماری هم افزایش پیدا می‌کند. به طوریکه بیشتر زنان در سن 30 تا 50 سالگی به این بیماری تشخیص داده می‌شوند. اگر به طور کلی مقایسه نماییم، بیشترین سن تشخیص بیماری تیروئیدیت هاشیموتو، 45 تا 65 سال برآورد شده است.

شناخت علائم بیماری تیروئیدیت هاشیموتو

در زمان بیماری تیروئیدیت هاشیموتو تقریباً تمام سیستم های بدن تحت تأثیر قرار می‌گیرنددر ادامه به بررسی علائم بیماری تیروئیدیت هاشیموتو می‌پردازیم.

    • افزایش وزن
    • خستگی مفرط
    • متمرکز نبودن
    • موهای نازک و درشت
    • پوست خشک
    • ضربان قلب آهسته یا نامنظم
    • کاهش قدرت عضلانی
    • تنگی نفس
    • کاهش تحمل ورزش
    • عدم تحمل سرما
    • فشار خون بالا
    • ناخن های شکننده
    • یبوست
    • گردن درد یا حساسیت تیروئید
    • افسردگی و اضطراب
    • بی نظمی‌در دوران قاعدگی
    • بیخوابی
    • تغییر صدا

برخی از افراد نسبت به درمان تیروئیدیت هاشیموتو حساسی به خرج نی دهند و درمان را به تعویق می‌اندازند. در این صورت امکان ایجاد عوارض جانبی بسیار جدی مانند افزایش خطر بیماری های قلبی، اختلالات شناختی و حتی مرگ است.

سخن پایانی

در آخر باید بدانید که تیروئیدیت هاشیموتو یک نوع بیماری خودایمنی شایع شناخته شده است که تیروئید را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم متفاوتی در این بیماری ایجاد می‌شود. گاهی حتی با مصرف داروهای مرتبط باز هم علائم ادامه پیدا می‌کنند. در همین راستا بهتر است علاوه بر مصرف داروها، از یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم پیروی نمایید تا شرایط بهبود یابد. به طور کلی شرایط برای هر فرد مبتلا به این نوع بیماری متفاوت است. به همین علت هر فرد مبتلایی باید یک الگوی غذایی متناسب را داشته باشد. مشورت با یک پزشک متخصص کاربلد و حرفه ای، می‌تواند در یافتن یک الگوی غذایی مناسب به شما کمک نماید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد