خرید محصولات برند درموسیس

 چرا مراجعه به پزشک در عرض 48 ساعت پس از بروز علائم آنفولانزا ضروری است؟

 چرا مراجعه به پزشک در عرض 48 ساعت پس از بروز علائم آنفولانزا ضروری است؟

 چرا مراجعه به پزشک در عرض 48 ساعت پس از بروز علائم آنفولانزا ضروری است؟

چندین داروی ضد ویروسی تجویزی در دسترس هستند که اگر در 48 ساعت اول توسط پزشک متخصص تجویز شوند، در بهبودی بیماری آنفولانزا و کاهش شدت و مدت آن نقش بسزایی خواهند داشت. این داروهای ضد ویروسی تجویز شده توسط پزشک تاثیر بسزایی در از بین بردن آنفولانزا و هم چنین کاهش شدت علائم آن دارند. آن دسته از افرادی که در معرض خطر ابتلا به عوارض شدید بیماری آنفولانزا هستند، حتما باید از داروهای تجویز شده در روزهای اول مصرف نمایند. اگر داروهای ضد ویروسی در 48 ساعت اول بیماری مورد استفاده قرار بگیرند، 1 تا 2 روز طول مدت بیماری را کاهش می‌دهند.

خرید مکمل تقویت سیستم ایمنی

آنفولانزا در برخی از سال‌ها بسیار شدیدتر است و حتی ممکن است زودتر شروع شود. در این بین واکسن آنفولانزا بسیار کمک کننده خواهد بود، زیرا می‌تواند خطر بیماری را در صورت بیمار شدن، به حد قابل توجهی کاهش دهد. به طور کلی باید بدانید که بیماری آنفولانزا بسیار جدی است، اما متاسفانه برخی از افراد آن را جدی نمی‌گیرند. آنها معتقد هستند که در صورت ابتلا به آنفولانزا می‌توانند در رختخواب استراحت کنند و مایعات فراوان بنوشند تا بهبودی پیدا کنند. اما باید بدانید که این طرز فکر کاملا اشتباه است، زیرا در این صورت امکان طولانی‌تر و شدید شدن شدن بیماری و در مواقع بسیار حاد، امکان مرگ هم وجود دارد. به همین دلیل گفته می‌شود که حتی اگر واکسن آنفولانزا زده اید یا در سال جاری یک بار عفونت را پشت سر گذاشته اید، باز هم باید در اولین نشانه‌های علائم به پزشک مراجعه کنید.

آنفولانزا را جدی بگیرید

آنفولانزا را جدی بگیرید

دکتر نورمن مور، متخصص ویروس شناس و مدیر بیماری‌های عفونی ابوت، گفت: همه ما باید بدانیم که آنفولانزا می‌تواند یک بیماری کشنده باشد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده برآورد کرده است که آنفولانزا سالانه می‌تواند باعث بستری شدن 140000 تا 810000 نفر از افراد در بیمارستان‌ها و مرگ 12000 تا 61000 نفر از افراد شود. طبق بررسی‌های انجام شده، در سال 2020 مرگ و میر ناشی از آنفولانزا به 65 درصد افزایش یافته است.

آزمایش آنفولانزا

برخی از پزشکان برای تشخیص بیماری آنفولانزا نیاز به مشاهده نتایج آزمایش دارند. در برخی از مواقع تنها با یک معاینه ساده نمی‌توان به طور قطعی متوجه شد که آیا فرد آنفولانزا گرفته است یا خیر؟

به همین دلیل است که آزمایش در این شرایط می‌تواند به محدود کردن زمینه احتمالات کمک کند. خوشبختانه در طول فصل آنفولانزا، آزمایش سریع آنفولانزا می‌تواند به پزشکان کمک شایانی نماید تا خیلی سریع تشخیص دهند که آیا فرد دچار بیماری آنفولانزا شده است یا خیر؟

آزمایش آنفولانزا

دکتر مور گفت: «برای سال‌های متمادی، تعیین اینکه آیا فردی به بیماری باکتریایی یا ویروسی مبتلا شده است، موضوعی بوده است که تنها با آزمایش‌های آزمایشگاهی و حضور تکنسین‌های کاربلد مشخص میشده است. اما اکنون، با پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه فناوری‌های آزمایشگاهی این فرآیند بسیار آسان تر شده است. به طوری که حتی در یک محیط مراقبت فوری، مطب پزشک، کلینیک‌ها نتایج بسیار سریع و حتی دقیق تر ارائه می‌شود. مور توضیح داد که آزمایش آنفولانزای مولکولی به ارائه دهندگان این امکان را می‌دهد که خیلی سریع و با استفاده از یک سواب، در عرض چند دقیقه نتایج آنفولانزا را دریافت کنند. منظور این است که افراد می‌توانند خیلی سریع و دقیق متوجه شوند که آیا دچار بیماری آنفولانزا شده اند یا خیر؟

درمان اولیه موثرترین راه است!

بهترین راهکار این است که در صورت متوجه شدن علائم بیماری آنفولانزا خیلی سریع به پزشک متخصص مراجعه کنید و زمان را از دست ندهید. زیرا با گذشت زمان، شدت و علائم بیماری افزایش خواهد یافت.

مور گفت: «درمان آنفولانزا تنها زمانی مفید است که در 48 ساعت اول علائم انجام شود. اگر افراد در صورت مشاهده علائم بیماری آنفولانزا بی تفاوت باشند و منتظر بمانند تا با گذشت زمان بهتر شوند، ممکن است بازه مناسب درمان را از دست بدهند.

نکته قابل توجه این است که علائم آنفولانزا حتی تا دو هفته هم می‌تواند ادامه داشته باشد. با توجه به این موضوع بسیاری از افراد از کار و زندگی خود باز خواهند ماند. منظور این است که بسیاری از آنها نمی‌توانند مدرسه بروند، برخی دیگر نمی‌توانند به محل کار بروند. به طوری که حتی در صورت به موقع درمان نشدن، امکان شدت بیماری با گذشت زمان وجود خواهد داشت. به طور کلی اگر داروهای ضد ویروسی در 48 ساعت اول بیماری مصرف شوند، بیمار خیلی سریع تر بهبود می‌یابد.

مور اعتقاد دارد که مراجعه زودهنگام به پزشک می‌تواند سود اقتصادی داشته باشد. منظور او این است که افراد می‌توانند زودتر به سر کار بازگردند یا فرزندشان خیلی سریع تر به مدرسه برود و از درس‌ها عقب نماند.

در صورت ابتلا شدن به بیماری آنفولانزا، شروع درمان پس از قرار گرفتن در معرض بیماری و قبل از شروع علائم مشخص شده است که 70 تا 90 درصد در پیشگیری از آنفولانزا موثر است.

برای خانواده‌های پرجمعیت درمان به موقع بیماری آنفولانزا بسیار اهمیت دارد، زیرا در این خانواده‌ها امکان انتقال بیماری به افراد دیگر بسیار بیشتر است. به همین علت در صورت ابتلای یک فرد از خانواده به آنفولانزا، درمان به موقع می‌تواند حتی از لحاظ اقتصادی هم بسیار به صرفه باشد. به این منظور که افراد دیگر مبتلا نخواهند شد و از کار و مدرسه باز نمی‌مانند. به طور کلی باید بدانید که داشتن یک گزینه پیشگیرانه پس از قرار گرفتن در معرض بیماری بسیار نجات دهنده و سودمند است.

داروی آنفولانزا

داروی آنفولانزا نمی‌خواهید؟ مراجعه به پزشک همچنان مفید است

 به گفته گریسون، درمان‌های ضد ویروسی دارای اشکالات مختلفی هستند و عوارض جانبی می‌تواند شامل تهوع، استفراغ، اسهال و ... باشد.

گریسون و مور معتقد هستند اگر شما جزء افرادی هستید که علاقه ای به درمان به واسطه داروهای ضد ویروسی ندارید، باز هم باید معاینه شوید. گریسون گفت: مراجعه به پزشک در مواقعی که مشکوک به آنفولانزا هستید به چند دلیل اهمیت دارد:

    • تمامی‌داروهای مورد استفاده برای کاهش مدت زمان آنفولانزا به نسخه نیاز دارند
    • درمان پیشگیرانه برای اعضای خانواده شما نیاز به نسخه دارد
    • ممکن است بیماری ایجاد شده شما آنفولانزا نباشد، که در این صورت دانستن اینکه برای جلوگیری از بیماری چه باید کرد، بسیار اهمیت دارد.

پنومونی همچنین بیماری شبیه به آنفولانزا است. به همین دلیل گاهی ممکن است با آنفولانزا اشتباه گرفته شود.  اگر فردی همراه با تب سرفه می‌کند و بیماری او آنفولانزا نیست، ممکن است پزشک تشخیص دهد که فرد از نظر ذات الریه مورد بررسی قرار بگیرد. به همین منظور آزمایشی برای وی تجویز خواهد کرد. مور گفت: اگر افراد مبتلا به ذات الریه تصور کنند که آنفولانزا دارند، آنتی بیوتیک مورد نیاز خود را دریافت نخواهند کرد. اگر فردی که دارای بیماری ذات الریه است، در زمان مناسب درمان نشود، ممکن است پیامدهای بسیار بدی مانند مرگ را به دنبال داشته باشد.

مور در ادامه صحبت‌های خود گفت: درسی که در اینجا وجود دارد این است که آزمایش پزشکان کمک می‌کند تا تصمیمات درمانی بهتری بگیرند و مردم زودتر بهبود یابند.

دانستن اینکه آیا به آنفولانزا مبتلا شده‌اید یا نه بسیار اهمیت دارد. در این صورت شما می‌توانید به دیگر افرادی که با آنها در ارتباط بوده اید، هشدار دهید و آن افراد در صورت شروع علائم، بتوانند درمان را آغاز نمایند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

حتما شما هم می‌خواهید بدانید چه مدت پس از مشاهده علائم آنفولانزا باید به پزشک مراجعه نمایید؟ مور گفت: برای درمان آنفولانزا، باید هر چه زودتر اقدام نمایید. به گفته گریسون، آنفولانزا دارای علائم مشخصی است که در زیر توضیح میدهیم.

    • تب‌های بیشتر از 100.5 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) درجه
    • لرز
    • خستگی
    • بدن درد
    • سردرد
    • حالت تهوع یا استفراغ

اما بهترین راهکار برای جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا همان واکسن آنفولانزا است. مور می‌گوید: یک چیزی که من به مردم تاکید می‌کنم این است که اگر به اینکه خودتان دچار آنفولانزا شوید، اهمیت نمی‌دهید، همچنان به اطرافیانتان فکر کنید. من سالانه واکسن آنفولانزا را بیشتر برای محافظت از خانواده‌ام، محل کارم و جامعه‌ام می‌زنم و به سلامت آنها اهمیت می‌دهم. به همین دلیل توصیه می‌شود تمامی‌افراد به صورت سالانه واکسن آنفولانزا را بزنند تا ویروس را به افراد دیگر در خانواده و جامعه انتقال ندهند.

چه تفاوتی بین آنفولانزا و سرماخوردگی وجود دارد؟

چه تفاوتی بین آنفولانزا و سرماخوردگی وجود دارد؟

تفاوت بین آنفولانزا و سرماخوردگی سوالی است که ذهن بسیاری از افراد را درگیر می‌کند. در واقع باید بدانید که سرماخوردگی و آنفولانزا هر دو سیستم تنفسی افراد را درگیر می‌کنند، اما هر کدام از این بیماری‌ها توسط ویروس‌های مختلفی ایجاد می‌شوند. آنفولانزا بیماری است که تمامی‌قسمت‌های سیستم تنفسی به ویروس آلوده می‌شوند. بینی، گلو، مجاری تنفسی و حتی ریه در بیماری آنفولانزا درگیر می‌شوند. اما ویروس سرماخوردگی به این صورت است که معمولا باعث ایجاد عفونت در سیستم تنفس فوقانی (بینی و گلو) می‌شود. به طور کلی آنفولانزا دارای حالات بسیار شدیدتری نسبت به سرماخوردگی است. علائمی‌مانند بدن درد، تب، خستگی و ... در آنفولانزا ایجاد می‌شوند که این علائم به ندرت در بیماری سرماخوردگی ایجاد می‌شود.

برای پیشگیری از آنفولانزا چه کاری انجام دهیم؟

نوع انتقال ویروس آنفولانزا و سرماخوردگی شبیه به یکدیگر هستند. ویروس‌های این دو نوع بیماری (آنفولانزا و سرماخوردگی) به واسطه ترشحات تنفسی فرد بیمار خیلی سریع به افراد دیگر سرایت پیدا می‌کند. به همین علت فرد بیمار حتما باید در موقع عطسه و یا سرفه بهداشت را رعایت نماید، در غیر این صورت می‌تواند خیلی سریع فردی دیگر را مبتلا کند. برای مثال اگر فرد بیمار در هنگام عطسه دست خود را در جلوی دهان بگیرد، دست او آلوده به ویروس می‌شود. حال اگر دست خود را بر روی سطحی بگذارد، فردی دیگر دست خود را به همان سطح بزند و دست خود را به سمت دهان و یا بینی ببرد، او هم درگیر بیماری خواهد شد. در این حالت ویروس به افراد دیگر انتقال پیدا می‌کند.

برای پیشگیری از انتشار ویروس توجه به نکات زیر الزامی‌است:

    • شستشوی دست‌ها به طور مرتب با آب و صابون ضروری است. در مواقعی که دسترسی به آب و شوینده وجود ندارد، استفاده از پاک کننده‌های الکلی بهترین گزینه هستند.
    • در هنگام عطسه و سرفه حتما باید جلوی بینی و دهان را با دستمال بگیرید. در صورت در دسترس نبودن دستمال، از آرنج خود در هنگام عطسه و سرفه استفاده کنید تا دست‌های شما آلوده نشوند.
    • از دست زدن به چشم‌ها، بینی و دهان خود اجتناب کنید. با انجام این کار از ورود ویروس به بدن خود پیشگیری خواهید کرد.
    • به تمیز کردن سطوحی بپردازید که توسط افراد زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. منظور سطوحی مانند کیبورد کامپیوتر، گوشی تلفن محل کار و .... است. زیرا همانطور که می‌دانید ویروس توانایی زنده ماندن تا 8 ساعت بر روی سطوح را دارد.
    • در فصل شیوع آنفولانزا از رفتن به مکان‌های شلوغ خودداری نمایید.
    • تزریق واکسن قبل از شروع فصل آنفولانزا را فراموش نکنید. به طور کلی واکسن بهترین گزینه برای پیشگیری از آنفولانزا است.
    • تقویت سیستم ایمنی با تغذیه سالم را در اولویت قرار دهید. در رژیم غذایی خود سبزیجات دارای برگ سبز و سبزیجات زرد و انواع میوه‌ها را قرار دهید.
    • ورزش کردن را در برنامه‌های روزانه خود قرار دهید. حتی ممکن است ورزشکاران هم به بیماری آنفولانزا دچار شوند، اما قطعا آنها خیلی سریع تر بهبود خواهند یافت و علائم کمتری در آنها بروز می‌کند

آیا افرادی که دارای آلرژی هستند، خیلی بیشتر به آنفولانزا مبتلا می‌شوند؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند کسانی که دارای آلرژی هستند، خیلی بیشتر به بیماری آنفولانزا مبتلا می‌شوند، اما باید بدانید که این باور کاملا غلط است. آلرژی هیچ گونه تاثیری بر افزایش احتمال ابتلا به بیماری آنفولانزا ندارد. اما بیماران مبتلا به آسم در صورت ابتلا به ویروس آنفولانزا خیلی بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر عوارض ناشی از بیماری قرار خواهند گرفت. در این بین افراد دیگری که در صورت ابتلا به آنفولانزا بیشتر درمعرض خطر قرار می‌گیرند عبارتند از:

    • افراد دارای ضعف سیستم ایمنی
    • زنان باردار
    • افراد مبتلا به دیابت
    • افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی
    • افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی
    • افراد مسن

در افراد زیر احتمال عوارض آنفولانزا بسیار بیشتر است:

    • کودکان زیر5 سال
    • افراد بالای 65 سال
    • افراد ساکن در خانه سالمندان
    •  افرادی که مدت زمان زیادی در مراکز درمانی بستری هستند.
    • خانم‌های باردار و کسانی که کمتر از دو هفته از زایمان آنها می‌گذرد
    • افرادی با سیستم ایمنی ضعیف
    • افراد دارای بیماری‌های مزمن مانند آسم ، بیماران قلبی ، کلیوی ، کبدی و دیابت
    • افراد بسیار چاق با BMI بیشتر از 40

توجه داشته باشید که واکسن آنفولانزا تاثیر صد در صدی ندارد. با این حال اولین قدم مبارزه بر علیه آنفولانزا باز هم واکسن است.

مدت زمان دوره کمون یا نقاهت آنفولانزا

معمولا دوره کمون بیماری آنفولانزا حدود 1 الی 4 روز است. منظور از کمون دوره ای است که طی آن ویروس در بدن است و به رشد خود ادامه می‌دهد. حتی گاهی ممکن است افراد در طی این دوره هیچ نوع علائمی‌نداشته باشند. در این مواقع به این معنا نیست که امکان انتقال بیماری نیست. بسیاری از بیماران حتی یک روز قبل از ظهور علائم هم می‌توانند بیماری آنفولانزا را به افراد دیگر منتقل کنند.

همانطور که می‌دانید هنگام سرفه میلیو‌ن‌­ها قطره کوچک منتشر می‌شوند. امکان گسترش ویروس با سرفه، عطسه بسیار زیاد است. این ویروس‌هایی که از عطسه و سرفه منتشر می‌شوند، از طریق چشم‌ها، دهان و بینی وارد بدن افراد دیگر می‌شوند.

بررسی انواع ویروس آنفولانزا

بررسی انواع ویروس آنفولانزا

ویروس آنفولانزا باعث ایجاد بیماری آنفولانزا می‌شود، این ویروس شامل سه نوع A,B,C  است. آنفولانزا نوع A و B باعث ایجاد بیماری‌های تنفسی در اوایل زمستان می‌شوند. این دو نوع از بیماری آنفولانزا معمولاً ارتباطی با افزایش بستری شدن بیماران و مرگ و میر آن‌ها دارد. آنفولانزا نوع C تفاوت‌هایی با دو نوع A و B دارد. معمولا عفونت در نوع C به گونه ای است که باعث ایجاد بیماری‌های خفیف دستگاه تنفسی می‌شود. در نوع C ممکن است فرد هیچ گونه علائمی‌نداشته باشد. توجه داشته باشید که این بیماری باعث ایجاد اپیدمی‌نمی‌شود. اما کنترل ویروس آنفولانزا در نوع A و B بسیار اهمیت دارد.   

سخن پایانی

به طور کلی باید بدانید که مراجعه به پزشک در عرض 48 ساعت پس از بروز علائم آنفولانزا بسیار اهمیت دارد. زیرا این بیماری می‌تواند تأثیرات جدی و پیشرفته‌ای بر روی سیستم تنفسی انسان داشته باشد. آنفولانزا معمولا دارای علایمی‌از جمله تب، سرفه، عطسه، خستگی، درد عضلانی و ... است. البته گاهی این علایم در عرض چند روز بهبود می‌یابند، اما در برخی از افراد اینطور نیست و گاهی بیماری شدیدتر هم می‌شود، به خصوص افراد مسن، کودکان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، باید خیلی بیشتر مراقب باشند، زیرا عفونت می‌تواند به شدت پیشرفت نماید و در عرض چند روز عوارض جدی‌تری مانند التهاب ریه‌ها و عفونت‌های تنفسی را نشان دهد.

یکی دیگر از مزیت‌های مراجعه به پزشک در زمان مناسب می‌تواند در تشخیص دقیق بیماری درمان مناسب کمک کند. اث بخشی درمان زود هنگام با داروهای ضد ویروسی بسیار بیشتر است و خطر عوارض جدی و شدید را کاهش می‌دهد. در این بین پزشک ممکن است توصیه‌هایی درباره مراقبت‌های خانگی اثربخش و پیشگیری از انتشار عفونت به دیگران نیز به شما بدهد. در آخر باید بدانید که مراجعه به پزشک در عرض 48 ساعت پس از بروز علائم آنفولانزا می‌تواند به سرعت تشخیص و درمان بیماری کمک کند و از پیامدهای جدی‌تر پیشگیری نماید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد