خرید محصولات برند درموسیس

مصرف مکمل زینک برای سلامت پوست معجزه‌ای که نباید از آن غافل شد!

مصرف مکمل زینک برای سلامت پوست معجزه‌ای که نباید از آن غافل شد!

میزان مصرف زینک برای سلامت پوست

مصرف مکمل زینک برای سلامت پوست را از اینجا شروع میکنیم،  پوست بزرگ‌ترین اندام بدن است و بنابراین باید از آن مراقبت کرد. پوست به مواد مغذی زیادی نیاز دارد تا سالم و شفاف بماند. این اندام هر چهار تا شش هفته یک‌بار تغییر می‌کند. بنابراین باید نیازهای پوست خود را بشناسید و برای رفع آن‌ها تلاش کنید. واقعیت این است که اگر می‌خواهید پوستی سالم داشته باشید باید به‌خوبی آن را تغذیه کنید و از درون هم به تغذیه خودتان اهمیت بدهید.

قرص اولترا زینک ویتابیوتیکس

به این منظور باید انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی را به‌صورت خوراکی دریافت کنید و همچنین از انواع کرم‌ها به‌صورت موضعی بر روی پوست خود استفاده کنید. یکی از انواع این مواد مغذی برای پوست زینک است. این ماده در بسیاری از فرایندهای بدن نقش دارد. در ادامه این مقاله درباره فواید زینک برای سلامت پوست و همچنین میزان مصرف زینک برای سلامت پوست با شما صحبت می‌کنیم.

زینک یا روی چیست؟

زینک چیست؟ زینک یک ماده معدنی ضروری برای بدن است. این ماده برای سلامت پوست و زیبایی، رشد سلولی، کلاژن سازی و بهبود زخم بسیار اهمیت دارد. یکی از مهم‌ترین فواید مکمل زینک این است که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. زینک فواید زیادی برای بدن دارد، اما به زیبایی هم مرتبط می‌شود. مثلاً اینکه زینک یکی از روش‌های درمان آکنه یا همان جوش است.

قرص جوشان بایولکترا زینک هرمس

جالب اینجاست که لایه رویی پوست ما (اپیدرم) حاوی زینک بیشتری از لایه‌های زیرین آن است، به همین دلیل استفاده از مکمل‌های زینک و اطمینان از کافی بودن زینک در بدن می‌تواند از رشد سلول‌های جدید و سالم روی پوست حمایت کند.

فواید زینک برای سلامت پوست

زینک فواید زیادی برای بدن دارد. در مقاله زینک یا روی چیست گفتیم که زینک برای فعالیت بیش از 300 آنزیم که به متابولیسم، هضم، عملکرد اعصاب و بسیاری از فرآیندهای دیگر بدن کمک می‌کنند ضروری است. علاوه بر این، وجود زینک برای توسعه و عملکرد سلول‌های ایمنی بدن حیاتی است.

اما این ماده معدنی به‌طور خاص اثرات خوبی بر روی پوست دارد. در ادامه این فواید را برای شما بیان می‌کنیم:

زینک جوش را درمان می‌کند

زینک زمانی که با سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی همراه شود می‌تواند جراحات و جوش­های پوستی را درمان کند. اگر این ویتامین‌ها و مواد معدنی را به‌صورت خوراکی دریافت کنید می‌تواند اثرات خوبی بر روی پوست داشته باشد.

مصرف مکمل زینک برای سلامت پوست

زینک زخم را بهبود می‌بخشد

شما می‌توانید از زینک اکساید به‌صورت موضعی بر روی زخم و التهابات پوستی استفاده کنید. این ماده قرمزی و التهاب را کاهش می‌دهد و به ترمیم زخم کمک می‌کند. به همین دلیل است که بعد از انجام لیزر پماد زینک اکساید تجویز می‌شود.

زینک از پوست در برابر اشعه UV محافظت می‌کند

زینک اکساید معمولاً در ترکیبات کرم‌های ضد آفتاب قوی یافت می‌شود، زیرا این ماده می‌تواند نور خورشید را منعکس کند و مانعی بین پوست و هرگونه اشعه مضر UV ایجاد کند. زینک اکساید یکی از دو فیلتر فیزیکی خورشید است که قادر به انحراف اشعه ماوراءبنفش، محافظت از پوست در برابر آسیب‌های خورشید و پیری زودرس است.

زینک اکساید

زینک خاصیت آنتی باکتریال دارد

زینک ضد باکتری است و به همین دلیل وقتی روی زخم می‌زنید از عفونت آن جلوگیری می‌کند. همچنین می‌تواند یک ضد آفتاب بی‌خطر برای کودکان و افرادی که پوست حساس دارند باشد.

زینک را می‌توان به‌صورت خوراکی و موضعی مصرف کرد

استفاده از زینک برای سلامت پوست به‌صورت موضعی و خوراکی توصیه می‌شود و می‌تواند به بهبود زخم‌ها و کاهش التهاب کمک کند و شرایط التهابی مانند آکنه را بهبود ببخشد.

زینک به ساخت کلاژن کمک می‌کند

از آنجایی‌ که زینک به‌عنوان یک کو فاکتور آنزیمی عمل می‌کند، باعث سنتز کلاژن و ترمیم DNA می‌شود و پوست را جوان‌تر و سالم‌تر نشان می‌دهد.

مکمل زینک برای سلامت پوست

زینک بدون نسخه در دسترس است

محصولات زینک مانند پماد زینک اکساید خطری برای پوست ندارند و در همه داروخانه‌ها در دسترس هستند. در شرایط بروز التهاب می‌توانید بدون نسخه این پماد را تهیه کرده و از آن استفاده کنید.

زینک و جوش

زینک معمولاً در درمان و مدیریت جوش تأثیرگذار است. این ماده فعالیت کراتینوسیت و پاسخ التهابی به باکتری‌ها را کاهش می‌دهد و ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

مطالعه‌ای که روی 332 بیمار جوش‌دار انجام شد نشان داد که افرادی که مکمل زینک خوراکی را به اندازه 30 میلی‌گرم در روز مصرف کرده بودند تعداد جوش­های آن‌ها در 12 هفته 49.8 درصد کاهش یافت. همچنین التهاب در گروهی که مکمل زینک مصرف کرده بودند 31.2 درصد کاهش یافت.

کپسول زینک پلاس پابا یوروویتال

مطالعات دیگر همچنین نشان داده‌اند که افراد مبتلابه جوش و آکنه سطوح پایینی از زینک در بدن خود دارند و مکمل‌های ساده زینک می‌توانند آکنه را کاهش دهند. میزان مصرف زینک برای سلامت پوست و درمان جوش بین 10-20 میلی‌گرم در روز است.

زینک و اگزما

اگزما حالتی است که در آن پوست قسمت‌هایی از بدن خشک و قرمز شده و خارش بیش‌ازحد دارد. کمبود زینک در افراد مبتلابه اگزما هم دیده می‌شود. یک مطالعه در سال 1999 بر روی افراد مبتلابه اگزما انجام شد. این افراد به مدت یک ماه روزانه 60 میلی‌گرم مکمل زینک مصرف کردند و به طرز قابل‌توجهی اگزما در آن‌ها بهبود پیدا کرد.

زینک و اگزما

یک مطالعه متفاوت که در سال 2009 در مجله پوست ترکیه منتشر شد، سطوح سرمی فلزات کمیاب را در بیماران مبتلابه اگزما بررسی کرد و دریافت که مواد معدنی ضروری یعنی زینک، سلنیوم و آهن در گروه مبتلابه اگزما کمتر از حد نرمال بود. این یافته‌ها در یک مطالعه در سال 2010 که در مجله Pediatric Allergy and Immunology منتشر شد و نشان داد که سطوح پایین زینک و مس با اگزمای کودکان مرتبط است و مصرف مکمل زینک در کودکان می‌تواند اگزما را درمان کند.

چه کسانی باید از زینک استفاده کنند؟

به‌طورکلی، افرادی که مشکلات پوستی مانند جوش­های قرمز، پوست حساس و ملتهب دارند می‌توانند از پماد زینک استفاده کنند. این افراد همچنین می‌توانند زینک را به‌صورت خوراکی مصرف کنند و یا از مواد غذایی حاوی زینک استفاده کنند.

مصرف مکمل زینک برای سلامت پوست

افرادی که دچار جراحت و یا زخم شده‌اند می‌توانند از زینک استفاده کنند. زینک از عفونت کردن زخم جلوگیری می‌کند. البته بهتر است در این شرایط برای مصرف زینک با پزشک مشورت کنید.

زینک در مواد غذایی طبیعی یافت می‌شود. این مواد غذایی عبارت‌اند از:

    • صدف
    • پروتئین حیوانی در گوشت گاو، جگر، بره
    • شیر
    • پنیر
    • تخم‌مرغ
    • غلات
    • آجیل

افرادی که گیاهخوار هستند نمی‌توانند از مواد غذایی حیوانی استفاده کنند و معمولاً سطح زینک در بدن آن‌ها پایین است. این افراد می‌توانند از مکمل‌های زینک برای درمان این کمبود استفاده کنند.

مصرف مکمل زینک برای سلامت پوست

دوز مصرف روزانه زینک 8 یا 9 میلی‌گرم برای زنان، 11 میلی‌گرم برای مردان، 11 میلی‌گرم در دوران بارداری و 12 میلی‌گرم در دوران شیردهی است. حداکثر میزان زینک روزانه که بدن می‌تواند آن را تحمل کند 40 میلی‌گرم است. اگر می‌خواهید از زینک برای سلامت پوست استفاده کنید می‌توانید مکمل زینک بخرید.

قرص زینک گلوکونات و ویتامین ث سندروس

لازم به ذکر است که مصرف زینک اضافی نه‌تنها برای پوست خوب نیست، بلکه عوارضی را هم برای بدن ایجاد می‌کند. عدم دریافت میزان کافی از زینک هم می‌تواند باعث مشکلاتی مانند آکنه، اگزما و درماتیت (التهاب پوست) شود.

گروه‌هایی که در معرض خطر کمبود زینک هستند عبارت‌اند از:

    • وگان­ها یا گیاهخواران
    • افرادی که محدودیت مصرف پروتئین به‌ویژه پروتئین حیوانی دارند، مانند افراد با اوره بالا
    • افراد مبتلابه سندرم روده چکه کن / سوء جذب (کاهش جذب زینک)
    • مصرف زیاد الکل (جذب روی را کاهش می‌دهد)
    • کمبود ویتامین A و D

اگر فردی بیش‌ازحد زینک دریافت کند ممکن است دچار علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، گرفتگی شکم و معده و سردرد شود. مصرف بیش‌ازحد روی حتی می‌تواند میزان مس و پاسخ ایمنی بدن را کاهش دهد. بنابراین، بسیار مهم است که مراقب میزان مصرف زینک باشید.

کپسول زینک پاور هولیستیکا

نحوه استفاده از زینک برای سلامت پوست

اگر می‌خواهید زینک را به روتین درمان جوش­های خود اضافه کنید باید بهترین فرم آن را برای نیازهای خود انتخاب کنید. به‌عنوان‌مثال، زینک و مکمل‌های خوراکی ممکن است بر روی جوش­های زیاد و شدید مؤثرتر باشند. داروهای ضد آکنه بدون نسخه (OTC) معمولاً قادر به درمان جوش­های بزرگ و کیست‌ها نیستند.

اگر آکنه شما خفیف است می‌توانید از زینک به‌طور موضعی روی آن‌ها استفاده کنید. این تمام چیزی است که برای کمک به رفع جوش به آن نیاز دارید. آکنه‌های خفیف شامل جوش­های سرسیاه، سرسفید و … هستند.

حداقل یک ماه و تا سه ماه باید از زینک به‌صورت موضعی استفاده کنید تا نتیجه را ببینید. اگر تا این زمان متوجه هیچ تغییری نشدید، با یک پزشک صحبت کنید. شاید نیاز باشد که از مکمل‌های زینک به‌صورت خوراکی برای درمان جوش­ها استفاده کنید. شاید هم لازم باشد تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید.

سافت ژل زینک پلاس ویتامین دی 1000 آنتی ای جینگ

برای مصرف موضعی زینک اقدامات زیر را انجام دهید:

    1. ناحیه کوچکی از پوست مانند داخل بازو را انتخاب کنید
    2. مقدار کمی از پماد زینک را بمالید و 24 ساعت صبر کنید
    3. در صورت عدم بروز عوارض می‌توانید پماد را به جوش­های صورت خود بمالید. اما اگر دچار قرمزی، بثورات پوستی یا کهیر شدید مصرف محصول را قطع کنید

همیشه باید دستورالعمل‌های روی برچسب محصول را دنبال کنید. برخی از محصولات را باید در ابتدا به مقدار کم مصرف کنید و سپس مقدار آن را افزایش دهید.

عوارض جانبی زینک

اگرچه زینک ازنظر تغذیه‌ای و فیزیولوژیکی برای بدن مهم است، اما دریافت بیش‌ازحد آن نیز می‌تواند عوارضی ایجاد کند. برای نوجوانان، حداکثر مقدار زینک روزانه 34 میلی‌گرم است. برای بزرگ‌سالان، این مقدار به 40 میلی‌گرم در روز می‌رسد.

از دست دادن اشتها

اگر بیش‌ازحد زینک می‌خورید یا مصرف می‌کنید، ممکن است به عوارض زیر دچار شوید:

    • دل‌درد
    • اسهال
    • سردرد
    • از دست دادن اشتها
    • حالت تهوع
    • استفراغ
    • ناراحتی معده

زینک بیش‌ازحد حتی می‌تواند با سطح کلسترول خوب (HDL) تداخل داشته باشد. مصرف بیش‌ازحد مکمل‌های زینک می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی شود. مصرف بیش‌ازحد مکمل‌های زینک همچنین می‌تواند شما را در معرض خطر عوارض عصبی مانند ضعف و بی‌حسی در اندام‌ها قرار دهد.

قبل از افزودن مکمل‌های زینک به برنامه روزانه خود حتماً با یک پزشک صحبت کنید. مکمل‌های زینک ممکن است با برخی از داروهای تجویزی ازجمله آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهایی که برای بیماری‌های خود ایمنی استفاده می‌شوند تداخل داشته باشند.

قرص زینک ایکس مارت (30 میلی گرم)

کلام آخر

مکمل زینک یک ماده معدنی ضروری است که هم به‌صورت خوراکی و هم به‌صورت موضعی برای درمان مشکلات پوستی استفاده می‌شود. به دلیل اثرات ضدالتهابی که زینک دارد برای درمان جوش و آکنه بسیار مفید است. برای استفاده از زینک چه به‌صورت خوراکی و چه به‌صورت موضعی با یک متخصص پوست مشورت کنید. پزشک نوع پوست شما و نیاز آن را می‌داند و یک محصول مناسب با پوست شما برایتان تجویز خواهد کرد.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد