خرید محصولات برند درموسیس

اثرگذاری نقش ویتامین ای در پیشگیری از بیماری ها

اثرگذاری نقش ویتامین ای در پیشگیری از بیماری ها

نقش ویتامین ای در پیشگیری از بیماری ها چنانچه باید و شاید برای اکثریت افراد، روشن نیست. در این مقاله موضوع فوق با استناد به منابع علمی بررسی شده است. با وبلاگ داروخانه روشا همراه باشید.

آشنایی بیشتر با ویتامین ای

پیش از پاسخ به سوال فواید ویتامین ای چیست؟ لازم است بدانیم بخشی از ویتامین‌ها محلول در آب و برخی محلول در چربی هستند؛ ویتامین ای یک ویتامین محلول در چربی است. این ویتامین از ترکیباتی به اسم «توکوفرول» و «توکوترینول» ساخته شده است. ویتامین ای در بدن انسان، در کبد و بافت‌های چربی ذخیره می‌شود.

سافت ژل ویتامین ای 400 واحد ویواتیون

ویتامین مذکور به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان از بافت بدن در مقابل آسیب‌های ناشی از عناصری به نام رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند به سلول‌، بافت‌ و اندام‌ها آسیب برسانند. رادیکال‌های آزاد، سلول‌هایی با پوسته‌هایی معیوب هستند که منجر به وارد آمدن آسیب به سلول‌های سالم بدن می‌شوند و یکی از علل پیری نیز به شمار می‌آیند.

ویتامین E به تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس‌ها، باکتری‌ها و به تشکیل گلبول‌های قرمز خون و گشاد شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند که خون در داخل آن لخته نشود؛ این امر به بدن در استفاده از ویتامین K نیز یاری می‌رساند. هم‌چنین یکی از عواملی که ارتباط سلول‌ها را با یکدیگر ممکن می‌کند ویتامین E است. سلول‌ها از ویتامین E برای تعامل با یکدیگر استفاده می‌کنند و به آن‌ها کمک می‌کند تا بسیاری از وظایف مهم خود را انجام دهند. از جمله علائم کمبود ویتامین ای می‌توان به اختلالات در سیستم ایمنی بدن، مشکلات عصبی، آب مروارید و «آنمی» (کمبود گلبول‌های قرمز خون) اشاره کرد.

ویتامین ای و بیماری‌های بدخیم

کپسول ویتامین ای 400 یوروویتال

این موضوع که آیا ویتامین E می‌تواند بیماری‌های بدخیم را بهبود بخشد؛ موضوعی است که هنوز به تحقیقات علمی بیشتری نیاز دارد ولی تا زمان حال نشانه‌های امیدبخشی از تأثیر ویتامین E بر درمان بیماری‌های صعب‌العلاج مشاهده شده است. اصلی‌ترین دلیل تأثیرگذاریِ ویتامین E بر جلوگیری از بیماری‌های صعب‌العلاج، آنتی‌اکسیدان بودن آن است که منجر به مبارزه با رادیکال‌های آزاد که تخریب گر سلول‌ها هستند می‌شود. ویتامین E به دلیل توانایی آن در از بین بردن «رادیکال‌های لیپیدی» و خاتمه دادن به واکنش‌های زنجیره‌ای، قادر است که از بیماری‌های بدخیم پیشگیری کرده یا در معالجه‌ی آن‌ها کمک کند.

نقش ویتامین ای در پیشگیری از بیماری ها – مشکلات قلبی عروقی

طبق تحقیقات انجام شده تا این تاریخ، مشخص شده است که ویتامین E از شدت بیماری‌های قلبی می‌کاهد ولی این موضوع به انجام آزمایش‌های بیشتری نیاز دارد. نحوه‌ی کمکِ ویتامین E به پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی عروقی، ازجمله از طریق مهار «اکسیداسیون کلسترول لیپوپروتئین» با چگالی کم است. طبق برخی تحقیقات دیگر؛ به نظر می‌رسد تأثیر شفابخش ویتامین E در زمینه‌ی بیماری‌های قلبی عروقی برای طیف‌های خاصی از بیماران (مثل بیماران دیابتی) بیشتر است؛ ولی این موضوع هنوز به تحقیق بیشتری احتیاج دارد.

نقش ویتامین ای در پیشگیری از بیماری ها – بیماری‌های چشم

به باور اکثر محققان، ویتامین ای می‌تواند از سلول‌ها و بافت‌های سالم چشم در مقابل رادیکال‌های آزاد و صدمات آن محافظت کند؛ به‌طور مثال عارضه‌ی «آب مروارید» نتیجه‌ی صدمات همین رادیکال‌های آزاد به سلول‌های چشم محسوب می‌شود.

مواد غذایی و ویتامین E

گذشته از عرضه‌ی ویتامین E در قالب مکمل و دارو، برخی مواد غذایی حاوی ویتامین ای وجود دارد؛ ازجمله سبزی‌های برگ دار مانند اسفناج و کلم پیچ و روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون. سایر منابع ویتامین ای عبارت است از: بادام- روغن جوانه‌ی گندم- فندق- تخم آفتاب گردان- زردآلو- کیوی- گرانولا- شلغم- فلفل دلمه‌ای- مارگارین- خردل- گوجه فرنگی- کلم بروکلی- گندمِ سبوس دار- پونه- زیتون

ویتامین ای و مشکلات شناختی

سافت ژل ویتامین ای 200 واحد ویواتیون

در تحقیقی که در سال 2012 به عمل آمد مشخص شد که در حدود 9 درصد از انسان‌های 65 ساله و بالاتر، به آلزایمر یا اختلالات شناختی مبتلا هستند. تحقیقات به عمل آمده حاکی از احتمال ایجاد اختلالِ شناختی توسط رادیکال‌های آزاد سمی در بدن است.
ویتامین E برای مقابله با این نوع بیماری‌ها هم می‌تواند مفید باشد. می‌توان برای پیشگیری و درمان آلزایمر و برای درمان اختلالات شناختیِ خفیف (mild cognitive impairment) از ویتامین E استفاده کرد. به‌طور کلی، با وجود اثبات این امر، هنوز به تحقیقات علمی بیشتری در این زمینه نیاز است.

یادآوری

در پایان، یادآوری می‌کنیم که علی‌رغم اثبات نقش ویتامین ای در پیشگیری از بیماری ها باید متوجه عوارض مصرف بیش از حد ویتامین ای که شامل حالت تهوع، خستگی، اسهال و ضعف عضلانی است، باشیم. معمولاً در صورت مصرف روزانه 1000 میلی‌گرم ویتامین E مشکلی پیش نخواهد آمد؛ مگر این که شخص، دارای شرایط فیزیکی یا بیماریِ خاصی باشد که در آن صورت مشورت با پزشک درباره‌ی دوز مصرف ویتامین ای ضروری است.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد