خرید محصولات برند درموسیس

آیا مصرف مکمل زینک در دوران بارداری و شیردهی مفید است؟

آیا مصرف مکمل زینک در دوران بارداری و شیردهی مفید است؟

تغذیه در دوران بارداری و شیردهی بسیار مهم است. پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متنوع در دوران بارداری و شیردهی به شما کمک می‌کند تا مواد مغذی لازم برای رشد را به کودک خود برسانید. مکمل زینک هم به‌طور ویژه‌ای در دوران بارداری و شیردهی موردنیاز است، زیرا هم برای رشد و نمو کودک و هم برای سلامت کلی بدن مادر ضروری است. به‌طور کلی فواید مصرف زینک برای بدن بسیار زیاد است.

به‌طورکلی مصرف مکمل زینک در دوران بارداری و شیردهی یا مولتی‌ویتامین‌هایی که حاوی زینک هستند در این دوران بی‌خطر است. بسیاری از افرادی که در دوران بارداری و شیردهی قرار دارند از مکمل‌ها و ویتامین‌ها استفاده می‌کنند که بیشتر آن‌ها حاوی زینک هستند. البته برای مصرف مکمل‌ها در دوران بارداری و شیردهی حتماً با پزشک مشورت کنید. در ادامه به بررسی مصرف مکمل زینک در دوران بارداری و شیردهی می‌پردازیم.

قرص زینک پلاس سوپرابیون

نقش زینک در دوران بارداری و شیردهی

زینک در طول دوره بارداری، رشد جنین و ترشح شیر نقش مهمی ایفا می‌کند. به همین دلیل نیاز زینک در دوران بارداری و شیردهی افزایش پیدا می‌کند. این نیاز را می‌توان با مصرف غذاهای حاوی زینک یا مکمل‌های زینک برآورده کرد.

زینک به‌طور گسترده به دلیل نقش حیاتی در تقسیم سلولی، تمایز و عملکردی که برای رشد بافت‌های بدن دارد شناخته می‌شود. آنزیم‌های وابسته به زینک برای مکانیسم‌های پیچیده مختلفی در طول تکثیر سلولی، بلوغ، متابولیسم DNA و RNA، تشخیص و انتقال سیگنال، بیان ژن و تنظیم هورمون موردنیاز هستند. درنتیجه، زینک یک ماده مغذی کلیدی در طول بارداری، رشد و نمو جنین و عملکرد غدد پستانی برای سنتز و ترشح شیر است.

سافت ژل زینک پلاس ویتامین دی 1000 آنتی ای جینگ

مصرف زینک در دوران بارداری

مصرف زینک در دوران بارداری یکی از اقدامات ضروری است که باید انجام دهید. شکل مناسب زینک که بیشتر در این دوره مورداستفاده قرار می‌گیرد زینک سولفات است. خطر آسیب جنین در صورت استفاده از مکمل زینک در دوره بارداری بعید است. مقدار توصیه‌شده مصرف زینک در دوره بارداری 11 میلی‌گرم در روز برای افراد 19 تا 50 ساله و 12 میلی‌گرم در روز برای افراد 14 تا 18 ساله است.

مقدار مصرف زینک در طول بارداری بیشتر از حالت عادی است که البته این مقدار را پزشک مشخص می‌کند، زیرا ممکن است نیاز یک فرد با فرد دیگر متفاوت باشد.

مصرف زینک در دوران بارداری

مصرف زینک در دوران شیردهی

زینک در دوران شیردهی هم باید مصرف شود تا نیازهای مادر و کودک را برطرف کند. مصرف زینک بیش‌ازحد در دوران شیردهی اصلاً ایمن نیست، زیرا زینک اضافی بدن مادر از شیر دفع می‌شود و وارد بدن نوزاد می‌شود. افزایش زینک در بدن نوزاد باعث کمبود مس در شیرخوار می‌شود. مقدار توصیه‌شده زینک در رژیم غذایی مادر شیرده 12 میلی‌گرم در روز برای افراد 14 تا 50 ساله است.

نوع مناسب زینک در دوران شیردهی هم زینک سولفات است، اما ممکن است پزشک برای هر فرد یک نوع زینک متفاوت تجویز کند. مصرف زینک در دوران شیردهی نه‌تنها بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود، بلکه بسیاری از متخصصان بهداشت نیز توصیه می‌کنند که این کار را انجام دهید.

کپسول نرم زینک پلاس استار ویت

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند در معرض خطر کمبود زینک قرار دارند. در بزرگ‌سالان، اثرات نامطلوب کمبود زینک شامل سیستم ایمنی ضعیف، اسهال، کاهش وزن، و مشکل در تمرکز است. برای نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند و شیر مادر به‌عنوان منبع اصلی زینک آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، کمبود زینک می‌تواند باعث عملکرد ضعیف سیستم ایمنی و اختلالات فیزیکی و شناختی شود.

بدن انسان نمی‌تواند زینک را ذخیره کند، بنابراین باید هرروز زینک مصرف کنید. زینک در بسیاری از غذاها یافت می‌شود و بیشتر بزرگ‌سالان در سراسر جهان زینک را به اندازه کافی از مواد غذایی دریافت می‌کنند. بااین‌حال، بارداری و شیردهی ذخایر زینک بدن را کاهش می‌دهند. بنابراین اگر فردی غذاهای حاوی زینک مصرف نمی‌کند باید از مکمل‌های زینک استفاده کند.

مکمل های زینک

مصرف مکمل زینک در دوران بارداری و شیردهی خیلی مهم است، پس برای دریافت مکمل و اطلاع از دوز مناسب آن حتماً با پزشک خود مشورت کنید. برگرفته  drugs

کمبود زینک در دوران بارداری

در مطالعات حیوانی و در زنان باردار مبتلابه آکرودرماتیت انتروپاتیکا (نوعی بیماری ژنتیکی) نشان داده شده است که کمبود شدید زینک در دوران بارداری اثرات مخربی بر نتیجه بارداری دارد. ناهنجاری‌های متعدد بر روی جنین، مرگ جنین، تأخیر در رشد جنین و عوارض تهدیدکننده زندگی مادر در دوران بارداری و زایمان از عوارض کمبود زینک در دوران بارداری هستند.

اگرچه کمبود شدید زینک در سراسر جهان نادر است، اما کمبود زینک خفیف تا متوسط در چندین منطقه جغرافیایی در جهان در زنان باردار و شیرده بسیاری دیده می‌شود. تخمین زده شده که 82 درصد از زنان باردار در جهان زینک کافی دریافت نمی‌کنند. دریافت زینک کم ممکن است بر نتایج بارداری و رشد نوزاد تأثیر بگذارد.

قرص یونی زینک ابیان

آیا مصرف مکمل زینک در دوران بارداری و شیردهی مفید است؟

دریافت مقدار کافی از زینک برای سلامت کلی مادران باردار و شیرده و رشد و تکامل نوزاد آن‌ها بسیار مهم است. بااین‌حال، به دلیل نیازهای رشد و تغذیه‌ای کودک میزان زینک در بدن مادر کاهش پیدا می‌کند. این موضوع مادر را مستعد کمبود زینک می‌کند، به همین دلیل است که مصرف مکمل زینک یا گنجاندن غذاهای غنی از زینک در رژیم غذایی مادران باردار و شیرده ضروری است.

زینک در عملکرد سیستم ایمنی و بهبود زخم‌ها نقش مهمی دارد و برای متابولیسم سلولی ضروری است. در اینجا به برخی از فواید زینک در دوران بارداری و شیردهی می‌پردازیم:

پشتیبانی از سیستم ایمنی

زینک برای عملکرد سالم سیستم ایمنی ضروری است و به جلوگیری از بیماری‌ها و عفونت‌ها کمک می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف زینک به‌محض بروز علائم می‌تواند طول دوره و شدت سرماخوردگی را کاهش دهد. به همین دلیل هم برای مادران باردار و شیرده مناسب است. برگرفته از verywellfamily

پشتیبانی از سیستم ایمنی

کمک به بهبودی پس از زایمان

زینک برای کمک به بهبود زخم‌ها و ضایعات پوستی ضروری است و ازاین‌جهت به یکی از مفیدترین مواد مغذی تبدیل شده است. مادران باردار می‌توانند برای کمک به بهبود زخم‌ها و جراحات پس از زایمان از مکمل زینک استفاده کنند.

افزایش محتوای زینک در شیر مادر

بر اساس یک مطالعه، افزایش مصرف زینک در دوره شیردهی می‌تواند غلظت زینک را در شیر مادر افزایش دهد، بنابراین نیاز نوزاد به زینک هم تأمین می‌شود.

شواهد متفاوتی وجود دارد که نشان می‌دهند میزان مصرف زینک مادر به‌صورت زینک به نوزاد می‌رسد یا خیر. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که زنان با سطوح بالای مصرف زینک مقدار بیشتری از این ماده در شیر خود دارند، اما مطالعات دیگر نشان می‌دهند که سطوح زینک در شیر مادر، چه در زنانی که زینک بیشتری مصرف می‌کنند چه آن‌هایی که زینک مصرف نمی‌کنند مشابه است.

کپسول زینک پلاس آپوویتال

موارد احتیاط مصرف زینک در دوران بارداری و شیردهی

مصرف مکمل‌های زینک در دوران بارداری و شیردهی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود، اما چندین مورد وجود دارد که ابتدا باید از آن‌ها آگاه باشید:

    • اگر آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنید، زینک می‌تواند بر اثربخشی آن‌ها تأثیر بگذارد. زینک ممکن است از جذب برخی آنتی‌بیوتیک‌ها جلوگیری کند. اگر برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز شده است، از پزشک خود بپرسید که آیا می‌توانید مکمل زینک خود را در کنار آن‌ها مصرف کنید یا خیر.
    • مکملی بخرید که فقط حاوی زینک و مواد معدنی و ویتامین‌های مفید دیگر باشد. اکثر مکمل‌ها مواد افزودنی دیگری دارند که ممکن است برای مادران باردار و شیرده مناسب نباشند.

دوران بارداری و شیردهی

    • درنهایت، باید توجه داشته باشید که مقادیر بسیار زیاد زینک می‌تواند باعث مسمومیت با زینک شود. میزان توصیه‌شده مصرف زینک در دوران بارداری 11 و 12 میلی‌گرم بسته به سن است و این میزان در دوران شیردهی به 12 میلی‌گرم ثابت می‌رسد. مقدار ۴۰ میلی‌گرم زینک در روز بسیار زیاد در نظر گرفته می‌شود و ممکن است باعث مسمومیت شود. علائم مسمومیت با زینک شامل حالت تهوع، استفراغ، اسهال و سردرد است. اگر فکر می‌کنید شاید با زینک مسموم شده باشید حتماً به اورژانس مراجعه کنید.

کلام آخر

به دلیل نیازهای اضافی بدن برای رشد و تغذیه جنین و نوزاد در دوران بارداری و شیردهی سطح زینک در بدن کاهش پیدا می‌کند. شما می‌توانید تنها از طریق رژیم غذایی و با خوردن غذاهای غنی از زینک مانند گوشت، صدف، غلات کامل و لبنیات زینک کافی دریافت کنید. بااین‌حال، به شرطی که از حد بالای توصیه‌شده 40 میلی‌گرم در روز تجاوز نکنید، مصرف مکمل روی در دوران بارداری و شیرزهی نیز بی‌خطر است.

کپسول زینک پلاس 5 میلی گرم یوروویتال

اگر زینک را به‌عنوان بخشی از یک مولتی‌ویتامین مصرف می‌کنید، حتماً ترکیبات آن را بخوانید که مواد افزودنی نداشته باشد، زیرا این مواد برای دوران بارداری و شیردهی مناسب نیستند. بنابراین قبل از مصرف مکمل زینک در دوران بارداری و شیردهی با پزشک مشورت کنید و خودتان سرخود اقدام به مصرف آن‌ها نکنید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد