خرید محصولات برند درموسیس

علائم کمبود ویتامین دی زنگ خطری بر سلامتی!

علائم کمبود ویتامین دی زنگ خطری بر سلامتی!

علائم کمبود ویتامین دی را می‌توان به راحتی تشخیص داد البته که با انجام آزمایش بسیار دقیق تر است. در هر صورت باید تمام نشانه‌های کمبود ویتامین‌ها را جدی گرفت زیرا ویتامین‌ها نقش مهمی در سلامتی انسان دارند. یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها در بدن ویتامین دی است. این ویتامین برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری است. هر چیزی در بدن انسان باید به میزان کافی و متعادل وجود داشته باشد. افزایش و کاهش مواد مؤثر و ویتامین‌ها در بدن ممکن است منجر به مشکلاتی در بدن انسان شود.

کپسول نرم ویتامین د3 1000 ای اچ

ویتامین D یک ویتامین بسیار حیاتی است که عملکردهای بسیار مهمی دارد و از بروز بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان پیشگیری می‌کند. ویتامین دی یک پیش ساز هورمون است و زمانی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، بدن کلسترول خوب را به ویتامین دی تبدیل می‌کند.

همچنین این ویتامین در بعضی از مواد غذایی مانند ماهی‌های چرب و لبنیات غنی‌شده وجود دارد. البته دریافت میزان کافی از این ویتامین از طریق مواد غذایی به‌تنهایی بسیار دشوار خواهد بود. درک صحیح از مقدار نیاز بدن به ویتامین دی به شما در تدوین یک رژیم غذایی کامل و مغذی کمک بسیاری می‌کند.

نشانه‌ها و علائم کمبود ویتامین دی در بدن

ویتامین دی مزیت‌های زیادی برای بدن انسان دارد. این مزیت‌ها در مقاله دوز مناسب مصرف ویتامین دی عنوان شده است. بنابراین کاهش سطح ویتامین دی در بدن می‌تواند مشکلات زیادی را برای فرد به وجود بیاورد.

    • از بین رفتن استخوان‌ها
    • ابتلا به سرطان
    • افسردگی
    • دیابت نوع 2
    • بیماری‌های قلبی و عروقی
    • کاهش وزن
    • مولتیپل اسکلروزیس (MS)

علائم کمبود ویتامین دی

کمبود ویتامین D در بسیاری از کشورهای جهان شایع است. مطالعات نشان می‌دهد که حدود یک میلیارد نفر در سراسر جهان به کمبود ویتامین دی مبتلا هستند. پس بهتر است در حالت عادی 1000 واحد مکمل ویتامین D را استفاده کرد. همچنین برای مشاهده و خرید آنلاین مکمل ویتامین دی روی لینک ابی کلیک کنید.

دوز مصرف ویتامین دی

علائم کمبود ویتامین دی

در اینجا به بیان برخی از علائم کمبود ویتامین دی می‌پردازیم:

  1. بیماری یا عفونت مکرر

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ویتامین دی تقویت سیستم ایمنی بدن است. این ویتامین باعث می‌شود تا بدن بتواند در برابر ویروس‌ها و میکروب‌ها مقاومت کند. اگر به میزان کافی ویتامین دی در بدن شما وجود داشته باشد، کمتر به بیماری مبتلا خواهید شد.اگر خیلی زیاد بیمار می‌شوید، مثلاً زیاد سرما می‌خورید یا در فصل پاییز و زمستان به آنفلوانزا مبتلا می‌شوید ممکن است کمبود ویتامین دی داشته باشید.

بین کمبود ویتامین دی و بیماری‌های مربوط به دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی، برونشیت و ذات‌الریه ارتباط مستقیم وجود دارد. شواهد نشان می‌دهد که مصرف روزانه 4 هزار واحد بین‌المللی از مکمل‌های ویتامین D می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های دستگاه تنفسی را کاهش دهد.

  1. خستگی و بی‌حالی

افراد زیادی هستند که در طول روز و بدون اینکه کار زیادی انجام داده باشند احساس خستگی می‌کنند. این افراد همچنین صبح به‌سختی از خواب بیدار می‌شوند و اغلب بدن‌درد دارند. این علائم می‌تواند نشان‌دهنده کمبود ویتامین دی باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که کمبود ویتامین دی منجر به خستگی و درنتیجه پایین آمدن کارایی فرد می‌شود.

خستگی و بی‌حالی

کمبود ویتامین دی در کودکان نیز باعث خواب ناکافی، اختلال در خواب و به‌سختی خوابیدن می‌شود. نکته جالب این است که استفاده از مکمل ویتامین دی در افرادی که همیشه احساس خستگی می‌کنند بسیار مفید است و به آن‌ها احساس شادابی می‌دهد.

  1. استخوان‌درد و کمردرد

ویتامین D از راه­های مختلفی باعث سلامتی و تقویت استخوان‌ها می‌شود. به‌عنوان‌مثال ویتامین دی با افزایش جذب کلسیم در بدن به رشد استخوان‌ها کمک زیادی می‌کند. استخوان‌درد و کمردرد می‌تواند نشانه‌ای از کمبود ویتامین D در بدن باشد. طبق تحقیقات رابطه مستقیمی بین کمردرد مزمن و کمبود سطح ویتامین دی در بدن وجود دارد.

مطالعات نشان داده‌اند که افراد مبتلا به ورم مفاصل، درد عضلانی و کمردرد مزمن نسبت به افرادی که این علائم را ندارد، از سطح ویتامین دی کمتری برخوردار هستند.

در مقاله‌ای در وبسایت healthtalk از فواید ویتامین در و اثراتش بر استخوان‌ها چنین آمده است: «فواید ویتامین D  جذب کلسیم و فسفر را به استخوان‌ها و دندان‌ها افزایش می‌دهد و آن‌ها را انعطاف‌پذیرتر می‌سازد. این کار به جلوگیری از شکست استخوان و رشد اختلالات اسکلتی مانند پوکی استخوان کمک می‌کند.

همچنین این ویتامین به تنظیم میزان کلسیم در جریان خون شما کمک و منجر به بهبود عملکرد قلب هم می‌شود، حمایت از سیستم ایمنی با مبارزه با باکتری‌ها و عدم تعادل موادمعدنی برای حفظ سلامت کلیه‌ها و گیرنده‌های عصبی سالم از دیگر تاثیرات این ویتامین محسوب می‌شود.

استخوان‌درد و کمردرد

  1. افسردگی

یکی از علائم شایع در بروز افسردگی کمبود ویتامین دی در بدن است. کمبود این ویتامین به‌ویژه در افراد مسن خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد. در آزمایش افراد افسرده معمولاً سطح ویتامین دی بسیار پایین است. این افراد می‌توانند تحت نظر پزشک مکمل ویتامین دی مصرف کنند و علائم افسردگی را کاهش دهند.

متعادل شدن سطح ویتامین دی به افرادی که دچار افسردگی فصلی هستند بسیار کمک می‌کند. افسردگی فصلی معمولاً در ماه‌های سردتر سال اتفاق می‌افتد.

  1. مشکل در ترمیم زخم‌ها

گاهی بعد از یک جراحت کوچک یا بعد از یک جراحی زخم‌ها به‌کندی بهبود پیدا می‌کنند. این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از کمبود ویتامین دی باشد. ویتامین دی روند تولید سلول‌های پوستی جدید را تسریع می‌کند. به همین دلیل زمانی که این ویتامین کم باشد زخم‌ها به‌راحتی خوب نمی‌شوند.

سافت ژل ویتامین د3 1000 واحد ابورنز

ویتامین دی برای جراحی دندان و بهبود لثه بعد از جراحی هم بسیار ضروری است. همچنین وجود ویتامین D برای کنترل التهاب زخم و مبارزه با عفونت بسیار لازم است. افرادی که به دیابت مبتلا هستند و زخم­های زیادی بر روی پای آن‌ها ایجاد می‌شود، برای بهبودی از این شرایط و کاهش التهابات به میزان کافی از ویتامین دی نیاز دارند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مکمل‌های ویتامین دی در روند ترمیم زخم‌ها بسیار مفید است.

  1. از بین رفتن استخوان‌ها

ویتامین D که به جذب کلسیم کمک می‌کند، نقش بسیار مهمی در رشد و تقویت استخوان‌ها دارد. بسیاری از افراد مسن که دچار پوکی یا تحلیل رفتن استخوان می‌شوند باید کلسیم بیشتری مصرف کنند. البته این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از کمبود ویتامین دی نیز باشد.

کاهش تراکم استخوان به دلیل کمبود ویتامین دی ممکن است باعث شکستگی استخوان در افراد مسن و بانوان بشود. البته یک مطالعه نشان داده که مصرف مکمل هیچ نقشی در بهبود تراکم استخوان‌ها نداشته است. با این‌حال دریافت ویتامین D کافی می‌تواند پوکی استخوان را کاهش داده و از شکستگی آن‌ها جلوگیری کند.

  1. ریزش مو

معمولاً استرس به‌عنوان یک دلیل شایع برای ریزش مو شناخته می‌شود، اما این مشکل ممکن است به علل دیگری نیز رخ دهد. ریزش موی شدید می‌تواند نشانه‌ای از یک کمبود در بدن باشد. ریزش مو در زنان با کمبود ویتامین دی ارتباط دارد.

علائم کمبود ویتامین دی

سطوح پایین ویتامین D ممکن است منجر به بیماری آلوپسی شود. بیماری آلوپسی یک بیماری خود ایمنی است که با ریزش شدید مو از سر و سایر قسمت‌های بدن مشخص می‌شود. این بیماری می‌تواند به دلیل راشیتیسم ایجاد شود. راشیتیسم به دلیل کمبود ویتامین D در کودکان ایجاد می‌شود.

در تحقیقات انجام‌شده محققان از  مکمل ویتامین دی به‌صورت موضعی بر روی افراد مبتلا به آلوپسی استفاده کردند. این ویتامین باعث رویش مجدد مو در این افراد شد. البته بسیاری از موارد ازجمله ژنتیک می‌تواند بر روی ریزش مو تأثیر داشته باشد. برای پیگیری این موضوع باید آزمایش‌های لازم را انجام دهید و با نظر پزشک نسبت به نوع درمان آن اقدام کنید.

قطره اولترا ویتامین دی ویتابیوتیکس

  1. درد عضلانی

درد عضلانی می‌تواند به دلایل زیادی رخ دهد. کمبود ویتامین دی یکی از علت‌های درد عضلانی در کودکان و بزرگ‌سالان است. یکی از گیرنده‌های ویتامین D در سلول‌های عصبی قرار دارد که گیرنده درد نام دارد. وقتی این ویتامین در بدن کاهش می‌یابد، این گیرنده‌ها به فرد با ایجاد درد هشدار می‌دهند.

استفاده از مکمل‌های ویتامین دی احساس درد را در افراد مبتلا به کمبود این ویتامین کاهش می‌دهد. کودکانی که در سن رشد قرار دارند، معمولاً با کمبود ویتامین دی درد را در عضلات خود احساس می‌کنند.

  1. افزایش وزن

کمبود ویتامین دی باعث افزایش وزن می‌شود. افرادی که اضافه‌وزن دارند در مرحله اول کاهش وزن باید کمبودهای ویتامینی بدن خود را بشناسند. شاید با استفاده از مکمل‌های ویتامین دی به‌راحتی وزن کم کنند.

افزایش وزن

  1. اضطراب

اضطراب هم مانند افسردگی می‌تواند به علت کمبود ویتامین دی ایجاد شود. طبق مطالعاتی که انجام شده، سطح کلسیدیول که از مشتقات ویتامین دی است، در افرادی که اضطراب داشتند پایین بود. سطح موردنیاز و کافی ویتامین دی در زنان باردار می‌تواند به کاهش اضطراب، بهبود کیفیت خواب و جلوگیری از افسردگی پس از زایمان کمک کند.

علل کمبود ویتامین D

کمبود ویتامین D یعنی میزان ویتامین دی در خون کمتر از 20 نانوگرم در میلی‌لیتر باشد.

قرص ویتامین د3 فورت 2000 میلی گرم هولیستیکا

هیچ دلیلی وجود ندارد که ثابت کند کمبود ویتامین دی به دلیل تغذیه ایجاد می‌شود. در اینجا برخی از دلایل کمبود ویتامین دی را بیان می‌کنیم:

    • پوست تیره
    • افزایش سن
    • اضافه‌وزن یا چاقی
    • نخوردن ماهی و لبنیات
    • زندگی در مناطق شمالی کره زمین که خورشید کمتر به آن می‌تابد.
    • استفاده از کرم ضد آفتاب با اس پی اف بالا
    • ماندن در خانه
    • بیماری مزمن کلیوی، بیماری کبدی یا هیپرپاراتیروئیدیسم
    • بیماری‌هایی که بر جذب مواد مغذی تأثیر می‌گذارد، مانند بیماری کرون یا بیماری سلیاک
    • جراحی بای پس معده
    • استفاده از داروهای خاصی که بر متابولیسم ویتامین D تأثیر می‌گذارند، مانند استاتین­ها و استروئیدها

در اینجا تلاش کردیم تا علائم و نشانه‌های کمبود ویتامین دی را برایتان توضیح دهیم. البته هیچ‌کدام از این علائم به‌طور قطع نشان‌دهنده کمبود ویتامین دی نیستند. شما می‌توانید با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات لازم، از میزان ویتامین دی در بدنتان اطلاع پیدا کنید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد