خرید محصولات برند درموسیس

11 روش درمان سریع حالت تهوع | درمان‌ های خانگی حالت تهوع

11 روش درمان سریع حالت تهوع | درمان‌ های خانگی حالت تهوع

داروهای ‌ضدتهوع‌ می‌توانند به کاهش علائم تهوع کمک کنند. با این حال با عوارض جانبی مانند خواب‌آلودگی همراه هستند. به همین دلیل برخی از افراد ترجیح‌ می‌دهند از روش‌های طبیعی و خانگی برای درمان تهوع استفاده کنند. تهوع احساس ناخوشایندی است و‌ می‌تواند به دلایل متعددی از جمله بارداری و سفر ایجاد شود. برای حالت تهوع چه بخوریم؟ در این بخش با برای درمان استفراغ چه بخوریم؟ آشنا می شوید تا برای از بین بردن این حالت ناخوشایند، دست به دامان داروها نشوید.

درمان خانگی حالت تهوع

11 درمان‌ سریع حالت تهوع خانگی

1. مصرف زنجبیل

زنجبیل یک درمان طبیعی محبوب برای تهوع است. مکانیسم اثر زنجبیل برای درمان این حالت ناخوشایند هنوز مشخص نیست؛ اما کارشناسان معتقدند ترکیبات زنجبیل ممکن است مشابه داروهای ضدتهوع عمل کند. مطالعات مختلف نشان داده‌اند زنجبیل‌ می‌تواند تهوع را در شرایط مختلف کاهش دهد. برای مثال زنجبیل‌ می‌تواند به طور موثری در کاهش تهوع ناشی از بارداری یا ‌شیمی‌درمانی نقش داشته باشد. اما هیچ اتفاق نظری برای مصرف این خوراکی وجود ندارد؛ برخی مطالعات نشان‌ می‌دهند مصرف روزانه 1500 میلی‌گرم زنجبیل مفید خواهد بود.

رفع حالت تهوع

مصرف زنجبیل برای اکثر افراد خطری به همراه ندارد. اما‌ می‌تواند با عوارض جانبی مانند سوزش سر دل همراه باشد. مطالعات اندکی که روی زنان باردار و سالم انجام شده نیز نشان از عوارض جانبی ناچیز این خوراکی دارد. بنابراین اکثر کارشناسان زنجبیل را درمان ایمن و موثری برای تهوع صبحگاهی در دوران بارداری معرفی‌ می‌کنند.

2. رایحه‌درمانی با نعناع فلفلی

رایحه‌درمانی یا آروماتراپی با اسانس نعناع فلفلی یکی دیگر از روش‌ درمان تهوع خانگی است.

یک مطالعه روی 100 نفر نشان داده اسانس نعناع فلفلی به تنهایی یا همراه با داروها، به طور قابل توجهی تهوع را بهبود‌ می‌بخشد. در مطالعه دیگری، اسانس این ماده باعث کاهش تهوع، استفراغ و احساس خشکی در افراد تحت ‌شیمی‌درمانی شده است. در مطالعه سوم، استفاده از اسپری حاوی اسانس نعناع فلفلی در شروع احساس تهوع، ظرف 2 دقیقه علائم را تا 79 درصد کاهش داده است. برای استفراغ چی خوبه؟

نوشیدن دمنوش یا چای نعناع فلفلی نیز ممکن است اثرات ضد تهوع مشابهی داشته باشد. البته هنوز تاثیر دمنوش این ماده توسط مطالعات علمی اثبات نشده است. توجه داشته باشید اطلاعات اندکی در مورد خطرات مصرف روغن نعناع فلفلی وجود دارد و مطالعات بیشتری نیاز است تا اثر مصرف خوراکی این ماده تایید شود.

3. طب سوزنی یا طب فشاری

طب سوزنی و فشاری از درمان‌های سنتی چینی برای تهوع و استفراغ هستند. در طب سوزنی، درمانگر سوزن‌های باریکی را در نقاط خاصی از بدن فرو‌ می‌کند. در مقابل، در طب فشاری به جای سوزن، به همان نقاط بدن فشار وارد‌ می‌شود تا آنها را تحریک کند. هر دو تکنیک با تحریک رشته‌های عصبی، سیگنال‌هایی را به مغز و نخاع ارسال‌ می‌کنند که این سیگنال‌ها‌ می‌توانند تهوع را کاهش دهند.

یک مطالعه نشان داده طب سوزنی‌ می‌تواند شدت تهوع و استفراغ ناشی از ‌شیمی‌درمانی را کاهش دهد. تحقیق دیگری که 12 مطالعه مختلف را بررسی و مقایسه کرده نشان‌ می‌دهد طب سوزنی ممکن است نسبت به دارونما یا مراقبت‌های معمول، تهوع و استفراغ پس از عمل جراحی را بهتر تسکین دهد.

درمان حالت تهوع خانگی

شواهدی وجود دارد که طب سوزنی ممکن است تهوع دوران بارداری را کاهش دهد. با این حال تحقیقات در این زمینه قطعی نیستند. اکثر مطالعاتی که تاثیر طب فشاری و طب سوزنی روی کاهش حالت تهوع را بررسی‌ می‌کنند، از تحریک نقطه نیگوآن مچ دست (P6 یا دروازه داخلی) صحبت‌ می‌کنند. شما خودتان هم‌ می‌توانید این نقطه را تحریک کنید. برای این کار انگشت شست خود را 2 تا 3 عرض انگشت زیر مچ دست، بین 2 رباط برجسته، قرار دهید. تصویر زیر نشان‌ می‌دهد چگونه‌ می‌توانید این نقطه را پیدا کنید.

طب فشاری

پس از یافتن این نقطه، آن را به مدت یک دقیقه با انگشت شست فشار دهید. سپس همین کار را روی دست دیگرتان تکرار کنید و تا زمانی که نیاز بود، این کار را انجام دهید.

4. لیمو

بوهای مرکباتی مانند بوی لیموی تازه خرد شده، ممکن است به کاهش تهوع بارداری کمک کند. در یک مطالعه قدیمی که در سال 2014 انجام شده، 100 زن باردار پس از احساس تهوع، اسانس لیمو یا روغن بادام را استنشاق کردند. در پایان مطالعه 4 روزه، افرادی که بوی لیمو را استنشاق کرده بودند تا 9 درصد شدت تهوع کمتری نسبت به گروه روغن بادام داشتند. برش زدن لیمو یا ایجاد منفذ و خراش روی پوست آن برای درمان حالت تهوع موثر است؛ زیرا باعث آزاد شدن اسانس‌های آن‌ می‌شود.

کپسول گیاهی زینتوما گل دارو

5. کنترل تنفس

تنفس عمیق و آهسته نیز‌ می‌تواند به کاهش تهوع کمک کند.

یک مطالعه در سال 2020 نشان داد انجام 6 روز تمرین تنفسی به طور قابل توجهی تهوع، استفراغ و احساس خشکی ناشی از ‌شیمی‌درمانی را بهبود‌ می‌بخشد. مطالعه دیگری نیز یافته‌های مشابهی داشت و گزارش کرد افرادی که پس از عمل جراحی، تمرین تنفس عمیق را انجام دادند، بلافاصله پس از عمل و 12 تا 24 ساعت بعد از جراحی، شدت تهوع کمتری را تجربه کردند.

یکی از تمرینات تنفسی مفید، تنفس عمیق از طریق بینی به مدت 3 ثانیه، نگه داشتن نفس به مدت 3 ثانیه، و سپس بازدم به مدت 3 ثانیه است.

برای حالت تهوع چه بخوریم

6. استفاده از ادویه‌ جات خاص

استفاده از برخی ادویه‌های خاص‌ می‌تواند به عنوان درمان خانگی حالت تهوع و معده درد موثر باشد. البته اکثر این توصیه‌ها تنها بر پایه شواهد تجربی است. با این حال تحقیقات قدیمی نشان‌ می‌دهد برخی ادویه‌ها‌ می‌توانند خاصیت ضدتهوع داشته باشند. این ادویه‌ها عبارتند از:

رازیانه:‌ می‌تواند علائم قاعدگی از جمله تهوع را کاهش دهد و باعث دوره‌های قاعدگی کوتاه‌تر شود.

دارچین:‌ می‌تواند شدت تهوع در دوران قاعدگی را کاهش دهد.

عصاره زیره:‌ می‌تواند در بهبود علائمی مانند درد شکم، تهوع، یبوست و اسهال در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر موثر باشد.

اگرچه این سه ادویه ممکن است در تسکین تهوع برخی افراد موثر باشند، اما مطالعات اندکی اثر مستقیم آنها را روی تهوع را بررسی کرده‌اند. همچنین توجه داشته باشید که مطالعات فوق از دوزهای 180 تا 420 میلی‌گرم در روز استفاده کرده‌اند که این دوز برای مصرف روزمره ادویه‌ها دشوار است.

خرید مکمل کمک درمانی

7. آرام‌ سازی یا ریلکس کردن عضلانی

ریلکس کردن عضلات نیز ممکن است به تسکین تهوع کمک کند. یکی از تکنیک‌ها، ریلکس کردن تدریجی عضلات است که در آن افراد به صورت مداوم عضلات خود را منقبض و شل‌ می‌کنند تا به آرامش ذهنی و جسمی برسند.

یک مطالعه اخیر نشان داده آرام کردن تدریجی عضلات به طور موثری شدت تهوع ناشی از ‌شیمی‌درمانی را کاهش‌ می‌دهد. راه دیگر برای شل کردن عضلات، ماساژ است. بر اساس یک مطالعه در سال 2020، ماساژ پا ممکن است به طور موثری تهوع و استفراغ در افراد تحت ‌شیمی‌درمانی را کاهش دهد.

درمان حالت تهوع

8. مکمل ویتامین B6

ویتامین B6 یا پیریدوکسین، درمان جایگزین برای زنان بارداری است که تمایل دارند از مصرف داروهای ضدتهوع اجتناب کنند. 

یک مطالعه نشان‌ می‌دهد مکمل ویتامین B به طور موفقیت‌آمیزی تهوع دوران بارداری را کاهش‌ می‌دهد. به همین دلیل کارشناسان توصیه‌ می‌کنند در دوران بارداری از مکمل ویتامین B6 به عنوان درمان بی‌خطر برای تهوع خفیف استفاده کنید. مصرف ویتامین B6 در مقدار 10 تا 25 میلی‌گرم و 3 یا 4 بار در روز، در دوران بارداری بی‌خطر است و عوارض جانبی بسیار اندکی دارد. با این حال مطالعات چندانی در این زمینه انجام نشده و همچنان نیاز به تحقیقات بیشتر وجود دارد.

9. تغییر در رژیم غذایی

ایجاد تغییرات کوچک در برنامه غذایی ممکن است به تسکین تهوع کمک کند.

به عنوان مثال یک رژیم غذایی ساده با مواد غذایی که هضم آنها آسان است، مانند موز، برنج، ماست و سیب زمینی پخته،‌ می‌تواند تهوع را تسکین و احتمال ناراحتی معده را کاهش دهد. همچنین استفاده از وعده‌های کوچک‌تر اما به تعداد زیاد، به کاهش تهوع کمک خواهد کرد.

برای حالت تهوع چی خوبه

برخی تحقیقات نشان‌ می‌دهد وعده‌های غنی از پروتئین نسبت به وعده‌های پرچرب یا سرشار از کربوهیدرات، در بهبود علائم تهوع بهتر عمل‌ می‌کنند. بعد از هر وعده غذایی، حداقل 30 تا 60 دقیقه در وضعیت نشسته بمانید تا از تهوع ناشی از رفلاکس معده به مری پیشگیری شود.

10. داشتن فعالیت بدنی

انجام فعالیت بدنی مرتب یکی دیگر از روش‌ درمان حالت تهوع خانگی است. یک مطالعه کوچک روی 42 زن باردار، ارتباط بین افزایش فعالیت بدنی و کاهش شدت تهوع را نشان داد. مطالعه دیگری گزارش کرده یک جلسه تمرین مقاومتی یا استقامتی در زنان مبتلا به سرطان پستان، عوارض جانبی ‌شیمی‌درمانی از جمله تهوع و خستگی را بهبود‌ می‌بخشد.

برخی از انواع فعالیت‌های بدنی مانند یوگا‌ می‌توانند به شکل ویژه برای تهوع مفید باشند. یک مطالعه در افراد تحت ‌شیمی‌ درمانی نشان داده ترکیب یوگا و داروهای ضد استفراغ نسبت به فقط مصرف دارو، تاثیر بیشتری در کاهش تهوع و استفراغ شدید دارد.

11. نوشیدن آب کافی

کم‌آبی بدن یا دفع آب بیشتر از مصرف آن،‌ می‌تواند علائم متعددی از جمله سردرد و خستگی ایجاد کند. در برخی افراد، کم‌آبی ممکن است تهوع را تشدید کند. بنابراین مصرف آب کافی ضروری است، به ویژه اگر احساس تهوع‌ می‌کنید.

درمان سریع حالت تهوع

اگر تهوع همراه با استفراغ دارید، سعی کنید مایعات از دست رفته را با نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت جایگزین کنید. از جمله:

  • آب معدنی
  • سبزیجات
  • نوشابه‌های ورزشی

قرص ومیگان دینه

سوالات متداول

در ادامه به برخی از سوالات متداول در مورد درمان سریع حالت تهوع پاسخ داده شده است:

درمان سریع حالت تهوع چیست؟

برای بالا آوردن چی خوبه؟ انجام تمرینات تنفس عمیق. توصیه‌ می‌شود تنفس عمیق از طریق بینی به مدت 3 ثانیه، نگه داشتن نفس به مدت 3 ثانیه، و سپس بازدم به مدت 3 ثانیه را تمرین کنید.

بهترین درمان خانگی تهوع چیست؟

برای شماهم سوال باشد که برای حالت تهوع چی خوبه ؟  بسیاری از روش‌های خانگی مانند فعالیت بدنی، نوشیدن آب کافی و رژیم غذایی ساده‌ می‌توانند در بلند مدت از ایجاد حالت تهوع پیشگیری کنند.

کدام نوشیدنی برای درمان تهوع خوب است؟

چای نعناع فلفلی برای تسکین تهوع مصرف‌ می‌شود. مطالعات نشان‌ می‌دهند اسانس نعناع فلفلی‌ می‌تواند نسبت به سایر درمان‌ها، تهوع و استفراغ را بهتر تسکین کند.

کدام گیاهان برای درمان تهوع مفید هستند؟

زنجبیل درمان طبیعی شناخته شده‌ای برای بهبود تهوع است. گیاهانی مانند دارچین و رازیانه نیز ممکن است تهوع مرتبط با قاعدگی را بهبود بخشند.

جمع بندی

راهکارهای طبیعی درمان تهوع که در این بخش با آنها آشنا شدیم‌ می‌توانند بدون استفاده از دارو، حالت تهوع را کاهش و تسکین دهند. این روش‌ها شامل درمان‌های گیاهی، تغییرات غذایی و تکنیک‌های ریلکس کردن عضلات هستند. اما اگر تهوع شما ادامه دارد، توصیه‌ می‌شود برای دریافت راهنمایی بیشتر حتما با پزشک مشورت کنید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد