خرید محصولات برند درموسیس

معرفی 7 درمان خانگی برای کنترل کردن فشار خون بالا

معرفی 7 درمان خانگی برای کنترل کردن فشار خون بالا

مدیریت سطح فشار خون بالا و بهبود سلامت قلب به ویژه در دوران میانسالی به بعد بسته به سبک زندگی افراد می‌تواند به یک روتین آزاردهنده برای برخی تبدیل شود. گاهی همین فشار خون خواهد توانست منجر به مرگ افراد شده و خسارات جبران ناپذیری به خانواده‌ها وارد کند. در این مطلب در ابتدا توضیحی کوتاه از چیستی فشار خون ارائه خواهیم کرد و سپس با شما از روش‌های غیرپزشکی که به سادگی در خانه قادر به انجامشان هستید صحبت خواهیم کرد.

فشار خون بالا چیست؟

نیرویی که به کمک آن فشار خون از قلب به داخل عروق پمپ می‌شود را فشار خون می‌گویند. هرگاه فشار خون فرد در محدوده‌ی طبیعی خود باشد فشارسنج عددی کمتر از 120/80 میلی متر جیوه (میلی متر جیوه) را نشان می‌دهد. زمانی که فشار خون فرد بالا باشد اتفاقی که می‌افتد این است که خون با قدرت بسیار بیشتری نسبت به وضعیت طبیعی در شریان‌ها حرکت می‌کند و در نتیجه افزایش فشار تحمیل شده بر بافت‌های شریانی خون منجر به آسیب رگ‌های خونی می‌شود.فشار خون بالا را در دسته‌ی بیماری‌هایی که با نام قاتل خاموش شناسایی می‌شوند شناسایی می‌کنند؛ چراکه بدون علائمی که قابل مشاهد باشد تا مرز زدن آسیب‌های جبران ناپذیر حتی پیش می‌رود.

فشار خون بالا چیست؟

پیشنهادهایی برای مبارزه با فشار خون بالا

1. متوقف نشوید.

چه درگیر فشار خون بالا باشید چه نه، در هر صورت برای تضمین سلامت خود برنامه‌ی خود را به گونه‌ای بچینید که در طی روز بیشترین پویایی ممکن را داشته باشید. فعالیت روزانه‌ی شما نقش مهمی در سلامتتان در طول حیات خواهد داشت. فعالیت بدنی منظم به کاهش فشار خون، بهبود خلق و خو، افزایش  قدرت وبالا بردن تعادل شما کمک می کند. همچنین خطر ابتلا به دیابت و سایر انواع بیماری‌های قلبی را هم کاهش می‌دهد. ممکن است شما تا به این لحظه سبک زندگی کم فعالیتی را داشته‌اید و بعد از خواندن این مطلب تصمیم بگیرید سبک زندگی خود را تغییر دهید؛ در این صورت ضمن تبریک برای گرفتن چنین تصمیم شجاعانه‌ای از شما می‌خواهیم که حتما با پزشک خود برای شروع یک برنامه ورزشی ایمن مشورت کنید. تعجیل نداشته باشید مسیر زندگی یک طیف است و نباید با نگاهی صفر و یکی سنگ بزرگی برای برداشتن انتخاب کنید. بهتر از هرکسی میدانید که سنگ‌های بزرگ علامت نزدن هستند. شاید علاقه‌ای به انجام ورزش‌های مقاومتی نداشته باشید در آن صورت از شما می‌خواهیم با پیاده‌روی‌های منظم شروع کنیدو سپس آرام آرام به سمتی بروید که حداقل 2 روز در هفته فعالیت‌های تقویت عضلات را انجام دهید. این توصیه‌ی انجمن قلب آمریکا است؛ بنابراین آن را جدی بگیرید.

2. رژیم غذایی DASH چگونه کمک حالتان خواهد شد.

    • رژیم غذایی DASH به طور کلی به رژیم غذایی گفته می‌شود که موارد زیر در آن دیده شود:
    • تاکید بر مصرف میوه، سبریجات و غلات کامل
    • حذف غذاهایی که حاوی چربی‌های اشباع شده‌ی بالا باشند از جمله لبنیات و گوشت‌های پرچرب.
    • کاهش مصرف فست‌فودها، جانک فودها، دسرها و نوشیدنی‌های شیرین و فرآوری‌شده. پیروی از این رژیم غذایی برای توقف فشار خون بالا قادر خواهد بود که فشار خون سیستولیک شما را تا 11 میلی متر جیوه کاهش دهد.

پیشنهادهایی برای مبارزه با فشار خون بالا

3. نمک همان سم سفید است، مصرف بالای آن را محدود کنید!

مهم است بدانید کاهش مصرف سدیم برای کاهش فشار خون یک امر حیاتی است. گاهی هنگامی که فرد شروع به مصرف بالای نمک می‌کند بدن وی در یک اقدام دفاعی شروع به حفظ مایعات می‌کند در چنین شرایطی با افزایش شدید فشار خون روبهرو خواهیم شد. بنا بر توصیه‌ی AHA  مصرف سدیم خود را به بین 1500 میلی گرم (میلی گرم) تا 2300 میلی گرم در روز محدود کنید، یعنی کمی بیش از نصف قاشق چای خوری نمک خوراکی در طی روز برای هر فرد کافی است. به‌نظر می‌رسد بعد از خواندن این سطر بلافاصله میزان مصرف نمک خود را محاسبه کرده و حالا متوجه‌ی خطری که تهدیدتان می‌کند باشید. اگر اینگونه است «روشا» رسالت خود را به درستی انجام داده است! بد نیست نسبت به این موضوع هم هوشیار باشید که غذاهای فرآوری شده نیز تمایل دارند سرشار از سدیم باشند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که همیشه برچسب مواد غذایی را بخوانید و در صورت امکان جایگزین های کم سدیم را انتخاب کنید.

4. همیشه پای «کاهش وزن» در میان است!

افراد دارای اضافه وزن همواره با تهدیدهای متنوعی از سلامتی روبه‌رو هستند. این تهدید در زمین بازی فشار خون هم حی و حاضر است. درواقع وزن بالا و افزایش فشار خون با هم ارتباطی تنگاتنگ دارند به این شکل که با از دست دادن تنها 5 کیلو از وزن خود کمک بسیاری به کاهش فشار خون خود کرده‌اید. چالب است بدانید حفظ تناسب اندام برای مدیریت فشار خون ارتباط مستقیمی با چربی‌های پهلو دارد؛ چراکه چربی اضافی دور کمر، به نام چربی احشایی، ممکن است بر سلامت قلب تأثیر منفی بگذارد و در درازمدت منجر به مشکلات جدی سلامتی، از جمله فشار خون بالا شود.

قرص گارسین 500 میلی گرم گل دارو

5. هنوز قانع نشده‌اید به سیگار لعنتی‌تان یک نه قاطع بگویید؟!

با هر یک نخ سیگاری که به پایان می‌رسانید برای چند دقیقه فشار خون خود را بالا نگه می‌دارید. اگر مصرف سیگارتان پیوسته و مداوم است خبر بدی برایتان داریم، فشار خون شما برای مدت طولانی بالا است. خبر بدتر اینکه مبتلایان به فشار خون بالا که مصرف سیگار دارند با احتمالی چند برابری در معرض حمله‌ی قلبی هستند. حتی دود سیگار می تواند شما را در معرض خطر افزایش فشار خون و بیماری قلبی قرار دهد.کاهش فشار خون با معرفی 8 گیاه دارویی 

6. مصرف الکل را به جشن‌ها محدود کنید!

اگر جز جمعیت حداقلی هستید که به طور کلی به شراب نه می‌گویند که درود بر شما، بنا به مطالعات علمی مصرف حتی یک فنجان کوچک شراب می‌تواند همراه با عوارض باشد در غیر این صورت برای سلامتی و لذت بردن از یک زندگی بدون مریضی پیشنهاد می2کنیم مصرف هر نوع مشروبات الکی را محدود به سالی چند بار کنید. باید بدانید نوشیدن مقادیر بیش از حد الکل می تواند منجر به بسیاری از مشکلات سلامتی، از جمله فشار خون بالا شود همچنین می‌تواند اثربخشی برخی از داروهای فشار خون را کاهش دهد.

تهدیدهای فشار خون بالا

7. اگر شدنی است، استرس‌هایتان را مدیریت کنید!

خوب می‌دانیم این که به افرادی که درگیر استرس هستند بگوییم مضطرب نباشید مانند این است که به دیگری بگوییم لطفا سرما نخور! امری به واقع محال. واضح است که در دنیای پرشتاب امروزی که پر از تقاضاهای روزافزون است، کاهش سرعت و آرامش می‌تواند دشوار باشد. با این حال، مهم است که هر از گاهی از مسئولیت های روزانه خود دور شوید تا به مدیریت سطوح استرس کمک کنید.استرس می تواند به طور موقت فشار خون شما را افزایش دهد. مقدار زیاد آن می تواند فشار شما را برای مدت طولانی نگه دارد. این به شناسایی محرک استرس شما کمک می کند. ممکن است شغل، رابطه یا امور مالی شما باشد. با شناخت منبع استرس خواهید توانست هترین مسیر مدیریت آن را هم پیدا کنید. به خاطر بسپارید در این دنیا ما جز خودمان کسی را نداریم پس مراقب خودمان باشیم.

قرص کاردیوتون دینه

تهدیدهای فشار خون بالا

عدم درمان فشار خون بالا همراه است با عوارض جدی سلامتی از جمله سکته مغزی، حمله قلبی و آسیب کلیوی. به همین خاطر اهمیت دارد که به شکل منظم به پزشک مراجعه کنید و با دریافت معاینه‌های منظم نسبت به وضعیت فشار خون خود هشیار باشید. برای مبتلایان به فشار خون بالا و یا کسانی که در معرض ابتلا به این قاتل خاموش هستند همواره سوالاتی مطرح است که در ادامه به صورت خلاصه پاسخ آن‌ها را با شما به اشتراک می‌گذاریم تا به مخاطب این مطلب در فهم تهدیدها و فرصت‌های مراقبت از این بیماری کمک کرده باشیم.

جمع‌بندی:

فشار خون بالا از آنجا که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد از جمله امراضی است که حیاتی است پس از ورود به ایام میانسالی به شکل مرتب با مراجعه به پزشک و گرفتن چکاپ‌های مرتبط نسبت به وضعیت آن حساس بود. اگرچه در این مطلب راهکارهای غیرکلینیکی برای بهبود حال مبتلایان به فشار خون بالا ارائه شده اما لازم است بدانید که این پیشنهادها تنها کمک کننده‌ی مسیر کلینیکی توصیه شده‌ی پزشک شماست و به هیچ عنوان جایگیزین داروهای تجویزی برای این مورد نخواهند بود.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد