خرید محصولات برند درموسیس

معرفی مواد غذایی حاوی ید

معرفی مواد غذایی حاوی ید

معرفی مواد غذایی حاوی ید به شما کمک می‌کند تا این مواد غذایی را بشناسید و از آن‌ها به‌جای مکمل‌ها استفاده کنید، چون مکمل ید یک ماده معدنی ضروری است که بدن نمی‌تواند آن را بسازد. بنابراین شما باید این ماده معدنی را از طریق غذا یا مکمل‌ها به دست بیاورید.

ید به‌طور طبیعی در برخی غذاها یافت می‌شود و به مکمل‌ها و برخی از انواع نمک هم اضافه می‌شود. بدن برای ساخت هورمون‌های تیروئید به ید نیاز دارد. این هورمون‌ها به ساخت پروتئین‌ها، فعالیت آنزیم‌ها و همچنین تنظیم متابولیسم طبیعی بدن کمک می‌کنند.

معرفی مواد غذایی حاوی ید

اگر ید کافی در بدن شما وجود نداشته باشد هورمون‌های تیروئیدی به‌درستی کار نمی‌کنند، درنتیجه به کم‌کاری یا پرکاری غده تیروئید مبتلا می‌شوید. هرکدام از این شرایط مشکلاتی را برای بدن شما ایجاد می‌کنند که با دریافت ید کافی می‌توانستید از آن‌ها پیشگیری کنید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا منابع غذایی ید که بسیار مفید و در دسترس هستند را به شما معرفی کنیم.

چه مقدار ید مصرف کنیم؟

پزشکان توصیه می‌کنند که بزرگ‌سالان زن و مرد باید روزانه 150 میکروگرم ید مصرف کنند. زنان در دوران بارداری به 220 و در دوران شیردهی به 290 میکروگرم ید در روز نیاز دارند.

بالاترین میزان ید که بدن می‌تواند آن را تحمل کند (UL) عوارض جانبی نامطلوبی در افراد مختلف ایجاد نمی‌کند. UL ید برای بزرگ‌سالان بالای 19 سال و زنان باردار و شیرده 1100 میکروگرم در روز است. اگر بیشتر از این مقدار در روز ید مصرف کنید ممکن است دچار مسمومیت با ید شوید. البته مواد غذایی مقدار زیادی ید به بدن شما وارد نمی‌کنند. مسمومیت با ید معمولاً در اثر مصرف بیش‌ازحد مکمل‌ها ایجاد می‌شود.

چه مقدار ید مصرف کنیم؟

بنابراین اگر پزشک برای شما مکمل ید تجویز کرده حتماً به مقدار مصرف آن توجه کنید. افرادی که بیشتر در معرض خطر کمبود ید قرار دارند زنان باردار و افرادی هستند که از رژیم‌های غذایی کم ید و کم‌نمک استفاده می‌کنند. عدم مصرف مقدار کافی ید در روز می‌تواند منجر به مشکلات طولانی‌مدت برای غده تیروئید شود. گواتر، کم‌کاری تیروئید و عوارض بارداری همگی می‌توانند ناشی از کمبود ید باشند.

معرفی مواد غذایی حاوی ید

همان‌طور که اشاره کردیم، ید یک ماده معدنی و مهم برای بدن است که می‌توانید آن را به اندازه کافی از رژیم غذایی خود دریافت کنید. غده تیروئید شما برای تولید هورمون‌های تیروئید که وظایف مهم زیادی در بدن دارند به ید نیاز دارد. تقریباً یک‌سوم جمعیت جهان در معرض خطر کمبود ید قرار دارند. این مشکل در ساکنان کشورهای اروپایی شایع‌تر است، زیرا خاک این مناطق ید کمی دارد.

قرص یدوفولیک درسا دارو

کمبود ید می‌تواند منجر به تورم غده تیروئید (بیماری گواتر) و کم‌کاری تیروئید شود که خستگی، ضعف عضلانی و افزایش و کاهش وزن و … را به همراه دارند. در اینجا منابع غذایی حاوی ید را به شما معرفی می‌کنیم. با قرار دادن این مواد غذایی در رژیم خود دچار کمبود ید نخواهید شد.

 جلبک دریایی

جلبک دریایی منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و کالری کمی دارد. این ماده خوراکی یکی از بهترین منابع طبیعی ید است. البته مقدار ید موجود در آن به نوع جلبک دریایی، منطقه‌ای که در آن رشد کرده و آماده‌سازی آن بستگی دارد. البته این ماده مغذی در فرهنگ غذایی ایرانی جایگاهی ندارد، اما خوب برخی افراد از آن در سوشی و … استفاده می‌کنند.

 جلبک دریایی

ماهی کاد

ماهی کاد یک ماهی سفید است که بافت ظریف و طعم ملایمی دارد. این ماهی چربی و کالری نسبتاً کمی دارد، اما مقدار زیادی از مواد معدنی و مواد مغذی ازجمله ید را برای بدن فراهم می‌کند. به‌طورکلی ماهی‌های کم‌چرب دارای بالاترین میزان ید هستند. برای مثال، 85 گرم ماهی کاد تقریباً 63 تا 99 میکروگرم یا 42 تا 66 درصد از مقدار توصیه‌شده روزانه ید را برای شما تأمین می‌کند.

ماهی کاد

لبنیات

محصولات لبنی یکی از منابع اصلی ید هستند. تقریباً تمام برندهای شیر پاستوریزه حداقل 88 میکروگرم ید در 1 فنجان شیر برای بدن تأمین می‌کنند. ماست همچنین منبع لبنی خوبی از ید است. یک فنجان ماست ساده تقریباً نیمی از مقدار توصیه‌شده روزانه ید را تأمین می‌کند. مقدار ید موجود در پنیر بسته به نوع آن متفاوت است. مثلاً 30 گرم پنیر چدار حدود 12 میکروگرم ید برای بدن فراهم می‌کند.

نمک ید دار

افزودن ید به نمک خوراکی خیلی وقت است که برای کمک به کاهش بروز گواتر یا تورم غده تیروئید آغاز شده است. تقریباً 71 میکروگرم ید در یک‌ چهارم قاشق چای‌خوری نمک یددار وجود دارد که 47 درصد از نیاز روزانه بدن به ید را تأمین می‌کند. البته نمک همچنین حاوی سدیم است که برای فشارخون بالا ضرر دارد. به همین دلیل افرادی که به فشارخون مبتلا هستند و نمک مصرف نمی‌کنند ممکن است دچار کمبود ید شوند.

قرص ید مام خوارزمی

نمک یددار معمولاً در فروشگاه‌های مواد غذایی یافت می‌شود. مصرف یک‌دوم قاشق چای‌خوری نمک یددار در روز ید کافی را برای جلوگیری از کمبود ید فراهم می‌کند.

میگو

میگو یک غذای دریایی کم‌کالری و غنی از پروتئین است که ید هم دارد. علاوه بر این، میگو مواد مغذی کلیدی مانند ویتامین B12، سلنیوم و فسفر را نیز برای بدن فراهم می‌کند. میگو و سایر غذاهای دریایی منابع خوبی از ید هستند، زیرا مقداری از ید موجود در آب دریا را به خود جذب می‌کنند. 85 گرم میگو حاوی حدود 35 میکروگرم ید یا 23 درصد از مصرف توصیه‌شده ید روزانه است.

میگو

ماهی تن

ماهی تن هم یک غذای کم‌کالری، با پروتئین بالا و سرشار از ید است. علاوه بر این، منبع خوبی از پتاسیم، آهن و ویتامین‌های گروه B به‌حساب می‌آید. ماهی تن همچنین منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 است که می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهند.

ماهی‌هایی که چربی بیشتری دارند حاوی مقادیر ید کمتری هستند. ماهی تن هم یک ماهی چرب است و مقدار ید کمتری نسبت به ماهی کاد دارد. با این‌ حال، تن ماهی منبع نسبتاً خوبی از ید است، زیرا 85 گرم تن ماهی 17 میکروگرم یا حدود 11 درصد از مصرف روزانه توصیه‌شده ید را برای بدن شما تأمین می‌کند.

تخم‌ مرغ

تخم‌مرغ هم یکی از منابع خوب ید است. یک تخم‌مرغ کامل کمتر از 100 کالری دارد و منبعی از پروتئین، چربی‌های سالم و مجموعه وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. البته اکثر این مواد مغذی ازجمله ید از زرده تخم‌مرغ به دست می‌آیند.

تخم‌ مرغ

زرده تخم‌مرغ منبع خوبی از ید است، زیرا ید به غذای مرغ اضافه می‌شود. بااین‌حال، مقدار ید موجود در زرده تخم‌مرغ به خوراک مرغ بستگی دارد. به‌طور متوسط، یک تخم‌مرغ بزرگ حاوی 24 میکروگرم ید یا 16 درصد از ارزش روزانه ید است.

آلو خشک

آلوی خشک‌شده هم یک منبع گیاهی خوب از ید است که در لیست معرفی مواد غذایی حاوی ید جای دارد. گیاهخواران به‌راحتی می‌توانند برای جبران کمبود ید از این میوه خشک‌شده استفاده کنند. پنج آلو خشک‌شده حدود 13 میکروگرم یا حدود 9 درصد از مقدار توصیه‌شده ید را تأمین می‌کنند.

قرص ید و فولیک اسید امی ویتال

آلو معمولاً برای کمک به رفع یبوست شناخته می‌شود. این موضوع به دلیل محتوای بالای فیبر و سوربیتول (نوعی الکل قند) است. آلو دارای بسیاری از ویتامین‌ها و مواد مغذی ازجمله ویتامین K، ویتامین A، پتاسیم و آهن است. آلو مواد مغذی زیادی دارد و می‌تواند به بهبود سلامت قلب، کاهش خطر سرطان روده بزرگ و حتی کاهش اشتها کمک کند.

لوبیا لیما (لوبیا عروس)

لوبیا لیما که به نام لوبیا عروس نیز شناخته می‌شود یک منبع خوب از ید است. این حبوبات منبع خوبی از فیبر، منیزیم و فولات به شمار می‌رود که آن را به انتخابی مناسب برای سلامت قلب تبدیل می‌کند. این ماده غذایی برای گیاهخوارانی که کمبود ید دارند مناسب است. با توجه به نوع ید در خاک، آب و کودها، مقدار ید در میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند متفاوت باشد. با این‌ حال، یک فنجان لوبیا لیما پخته‌شده به‌طور متوسط حاوی 16 میکروگرم ید یا 10 درصد ارزش روزانه این ماده معدنی است. برگرفته از منابع معتبر healthline

لوبیا لیما (لوبیا عروس)

کلام پایانی

ید یک ماده معدنی مهم برای بدن است. البته مواد غذایی کمی هستند که ید دارند. مثلاً جلبک یک ماده طبیعی غنی از ید است، اما افراد کمی در ایران از این ماده غذایی استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که بسیاری از مردم در سراسر جهان در معرض خطر ابتلا به کمبود ید هستند.

غذاهای حاوی مکمل ید شامل جلبک دریایی، لبنیات، ماهی تن، میگو و تخم‌مرغ هستند. علاوه بر این، بیشتر نمک‌های خوراکی هم یددار می‌شوند، چون تقریباً همه مردم نمک مصرف می‌کنند و به این شیوه می‌توان از کمبود ید جلوگیری کرد. تمام مواد غذایی که در این مطلب ذکر کردیم علاوه بر ید مواد معدنی و مغذی دیگر هم دارند که به‌طورکلی برای سلامتی مفید هستند.

حال که تا پایان این مطلب آمده‌اید پیشنهاد من به شما خواندن چک لیست پیشنهادی کارشناسان روشا در باب معرفی بهترین مکملهای ید ایرانی و بهترین مکملهای ید خارجی است.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد