خرید محصولات برند درموسیس

12 مزیت مصرف روغن ماهی | فواید مصرف امگا 3

12 مزیت مصرف روغن ماهی | فواید مصرف امگا 3

12 مزیت مصرف روغن ماهی

روغن ماهی به عنوان منبع بسیار عالی از امگا 3 برای سلامت قلب و مغز مفید است. اگر علاقه ای به خوردن ماهی ندارید، مکمل های روغن ماهی جایگزین بسیار مناسبی هستند. از جمله پرمصرف ترین مکمل های غذایی می‌توان به روغن ماهی اشاره کرد. اسیدهای چرب امگا3 در روغن ماهی برای سلامت بدن بسیار اهمیت دارند. اگر ماهی چرب را در برنامه غذایی خود قرار نداده اید، مصرف مکمل روغن ماهی می‌تواند به شما کمک کند تا به اندازه کافی اسیدهای چرب امگا 3 دریافت نمایید. در ادامه این مطلب به 12 مزیت روغن ماهی برای سلامتی می‌پردازیم.

روغن ماهی چیست؟

روغن ماهی چیست؟

به روغن و یا چربی که از بافت ماهی استخراج شود، روغن ماهی گفته می‌شود. معمولا روغن ماهی تهیه شده از ماهی های روغنی مانند شاه ماهی، ماهی تن، آنچوی و ماهی خال مخالی است. طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی (WHO)مصرف 1 تا 2 وعده ماهی در هفته برای سلامتی بسیار مفید است. علت این موضوع هم وجود اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی است که فواید بسیار خوبی برای بدن انسان دارد. هم چنین از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت می‌نماید. اگر شما در هفته یک یا دو وعده ماهی را در برنامه غذایی خود قرار نداده اید، برای دریافت امگا 3 کافی، مکمل های روغن ماهی را حتما مصرف کنید.

حدود 30 درصد از روغن ماهی از امگا3 و 70 درصد مابقی هم از دیگر چربی ها تشکیل شده است. هم چنین روغن ماهی دارای ویتامین A و ویتامین D است. اگر شما به دنبال مصرف امگا 3 سالم تر هستید، توصیه می‌شود تا روغن ماهی مصرف کنید، زیرا امگا 3 در روغن ماهی نسبت به امگا 3 دیگر گیاهان سالم تر است.

امگا 3 اصلی در روغن ماهی ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)است، در مقابل امگا 3 موجود در منابع گیاهی دیگر معمولا اسید آلفا لینولنیک (ALA) هستند. به طور کلی EPA و DHA برای سلامتی بدن بسیار مفیدتر هستند.

به هیچ عنوان جایگزینی برای امگا 3 قرار ندهید. برای مثال از امگا 6 به جای مصرف امگا 3 استفاده نکنید، زیرا این عدم تعادل اسیدهای چرب در نهایت باعث ایجاد بسیاری از بیماری ها می‌شود. در ادامه به بررسی 12 مزیت روغن ماهی می‌پردازیم.

1. حمایت از سلامت قلب

همانطور که می‌دانید یکی از علت های اصلی مرگ و میر در جهان بیماری قلبی است. طبق مطالعات انجام شده، افرادی که در رژیم غذایی خود به طور مرتب هفته ای یک یا دو مرتبه ماهی می‌خورند، خیلی کمتر به بیماری قلبی دچار می‌شوند. در واقع مصرف ماهی و یا روغن ماهی باعث کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی می‌شود. در ادامه این مطلب به بررسی فواید روغن ماهی برای سلامت قلب انسان می‌پردازیم.

حمایت از سلامت قلب

  • بهبود سطح کلسترول

مصرف روغن ماهی باعث بهبود سطح کلسترول می‌شود. در واقع این روغن، باعث افزایش سطح کلسترول(HDL) خوب و البته کاهش سطح کلسترول بد(LDL) می‌شود.

  •  کاهش سطح تری گلیسیرید

باعث کاهش 15 تا 30 درصدی تری گلیسیرید می‌شود.

  • کاهش فشار خون

حتی اگر مقادیر کمی‌روغن ماهی مصرف کنید، باز هم در کاهش فشار خون افراد مبتلا به فشار خون بالا موثر است.

  •  جلوگیری از سکته و حملات قلبی

طبق شواهد روغن ماهی باعث جلوگیری از حملات قلبی یا سکته می‌شود. به همین علت توصیه می‌شود تا به میزان توصیه شده مصرف نمایید.

قرص روغن ماهی 1000 میلی گرم هلث اند مور

2. کمک به درمان برخی از شرایط سلامت روان

مغز انسان حدودا از 60 درصد چربی تشکیل شده است و بیشتر این چربی موجود در مغز از اسیدهای چرب امگا ‌3 است. به همین علت مصرف امگا 3 اهمیت دارد، در واقع برای عملکرد طبیعی مغز الزامی‌ است.

طبق چندین مطالعه انجام شده، برخی از افرادی که مبتلا به بیماری های روانی هستند، دارای سطوح خونی امگا 3 بسیار کمتری می‌باشند. به طور کلی بر اساس تحقیقات انجام شده، امگا 3 باعث جلوگیری از بروز برخی از مشکلات سلامت روان می‌شود یا حتی می‌تواند در بهبود علائم آنها بسیار موثر باشد. برای مثال باعث کاهش احتمال ابتلا به اختلالات روانپزشکی در افراد در معرض خطر می‌شود.

افرادی که دارای بیماری های اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی هستند، می‌توانند از مکمل روغن ماهی با دوز بالا مصرف نمایند، زیرا باعث کاهش علائم این بیماری ها می‌شود. البته تمامی‌این موارد باز هم نیاز به تحقیقات بیشتری دارند.

روغن ماهی برای حمایت از سلامت چشم

3. حمایت از سلامت چشم

چشمان شما هم مانند مغز شما وابسته به به چربی های امگا 3 هستند. طبق شواهد آن دسته از افرادی که امگا 3 کافی به بدن خود نمی‌رسانند، خطر ابتلا به بیماری های چشمی‌ را در خود افزایش می‌دهند. همانطور که می‌دانید با افزایش سن، سلامت چشم کمتر می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث ایجاد دژنراسیون ماکولا (AMD) مرتبط با سن شود. شما با قرار دادن ماهی در برنامه غذایی خود خطر ابتلا به AMD را کاهش خواهید داد. طبق مطالعات انجام شده آن دسته از افرادی که مبتلا به AMD هستند، بهتر است به مدت 19 هفته روغن ماهی با دوز بالا مصرف نمایند، زیرا باعث بهبود این بیماری می‌شود. البته طبق تحقیقات هنوز ابهاماتی وجود دارد. به همین دلیل نیاز به تحقیقات بیشتری برای رفع ابهامات تاثیر روغن ماهی بر بیماری AMD است.

4. کمک به کاهش التهاب

مشخص شده است که التهاب مزمن با شرایط سلامتی مانند دیابت، افسردگی و بیماری قلبی در ارتباط است. درمان علائم این بیماری ها با کاهش التهاب امکان پذیر است. همانطور که توضیح داده ایم، روغن ماهی خواص ضد التهابی دارد. نکته قابل توجه این است که گاهی استرس و افزایش وزن در سطوح بالاتر التهاب موثر است.

در واقع، مکمل های روغن ماهی برای افراد مبتلا به آرتروز که دارای درد مفاصل هستند، بسیار مفید است و در واقع علائم این بیماری را کاهش می‌دهد.

روغن ماهی برای کمک به سلامت پوست

5. کمک به سلامت پوست

پوست یکی از مهمترین عضو بدن است که باید در حفظ سلامت و شادابی آن کوشا باشیم. پوست انسان دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا5 است. به مرور زمان میزان سلامت پوست انسان کاهش پیدا می‌کند. به طور کلی افرادی که دارای سن بالاتری هستند و کسانی که بیش از حد در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، خیلی بیشتر باید مراقب سلامت پوست خود باشند. مکمل های روغن ماهی حتی در سلامت پوست هم بسیار کمک کننده هستند، به طوریکه حتی برای بیماری هایی مانند پسوریازیس و درماتیت بسیار مفید است.

6. کمک به حاملگی سالم

مصرف امگا 3 به خانم های باردار توصیه می‌شود، زیرا برای رشد و نمو اولیه جنین بسیار اهمیت دارد. به همین علت پزشکان توصیه به مصرف امگا 3 در دوران بارداری و حتی شیردهی می‌نمایند.

برای بهبود رشد مغز کودک هم مصرف مکمل های روغن ماهی اهمیت دارد. مادران با مصرف مکمل روغن ماهی در دوران بارداری و شیردهی به رشد بینایی کودک خود کمک می‌کنند. البته این روغن حتی خطر ابتلا به آلرژی را هم کاهش می‌دهد.

7. کاهش کبد چرب

کبد انسان باعث پردازش مقدار زیادی چربی بدن می‌شود و در نهایت در افزایش وزن موثر است. همانطور که می‌دانید بیماری کبد جزء شایع ترین بیماری ها است. مکمل های روغن ماهی در بهبود عملکرد کبد و التهاب آن بسیار موثر هستند که در کاهش علائم NAFLD و میزان چربی در کبد بسیار کمک کننده هستند.

8. بهبود علائم افسردگی

طبق تحقیقاتی در گذشته، افرادی که مبتلا به افسردگی بوده اند، میزان کمتری امگا 3 در خون خود داشتند. اما هم چنان تحقیقات بیشتری در حال انجام است و نتایج هم چنان متناقض است. برخی دیگر از تحقیقات مشخص کرده اند که روغن های ماهی سرشار از EPA نسبت به DHA خیلی بیشتر در کاهش علائم افسردگی موثر بوده است.

سافت ژل امگا3 1000 میلی گرم نکستایل

9. بهبود بیش فعالی در کودکان

امروزه بسیاری از مادران با وضعیت بیش فعالی فرزندان خود درگیر هستند. همانطور که در قسمت بالاتر هم توضیح داده ایم، امگا 3 بخش قابل توجهی از مغز را تشکیل داده است، در همین راستا دریافت میزان کافی از امگا 3 در اوایل زندگی بسیار اهمیت دارد، زیرا برای جلوگیری از بیش فعالی موثر است. به طور کلی مکمل های روغن ماهی می‌تواند در بهبود بیش فعالی، بی توجهی و پرخاشگری کودکان موثر باشد.

10. کمک به جلوگیری از علائم زوال ذهنی

عملکرد مغز با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند، در نتیجه امکان ایجاد بیماری آلزایمر افزایش می‌یابد. آن دسته از افرادی که در رژیم غذایی خود ماهی مصرف می‌نمایند، با افزایش سن رول کندی عملکرد مغزشان کاهش پیدا می‌کند.

با این حال برای اثبات چنین شواهدی نیاز به تحقیقات بیشتری است. به طور کلی طبق تحقیقات بسیار کوچکی که انجام شده است، مصرف روغن ماهی در افراد مسن، باعث بهبود در عملکرد حافظه می‌شود.

11.بهبود علائم آسم و خطر ابتلا به آلرژی

آسم بیماری شایع در نوزادان است که در التهاب ریه ها و مشکل در تنفس نقش دارد. طبق مطالعاتی که انجام شده است، بهبود علائم آسم به ویژه در اوایل زندگی با مصرف روغن ماهی امکان پذیر است. با این حال مطالعات مختلف نتایج متفاوتی ارائه داده اند، به همین علت نیاز به تحقیقات بیشتری است. مادران شیرده می‌توانند از روغن ماهی برای دریافت امگا3 مصرف نمایند تا خطر ابتلا به آسم را در نوزادان خود کاهش دهند. به طور کلی مکمل های روغن ماهی در زنان باردار بسیار اهمیت دارد، زیرا باعث کاهش خطر ابتلا به آلرژی در کودکان می‌شود.

مصرف روغن ماهی برای بهبود سلامت استخوان

12. بهبود سلامت استخوان

از دست دادن مواد معدنی ضروری استخوان ها با افزایش سن امری طبیعی است. این موضوع به مرور زمان می‌تواند باعث آرتریت و پوکی استخوان شود. طبق تحقیقات انجام شده، امگا 3 هم مانند کلسیم و ویتامین D در سلامت استخوان ها بسیار مفید است. آن دسته از افرادی که به میزان کافی امگا 3 مصرف می‌نمایند، تراکم استخوان بهتری هم خواهند داشت. با این حال نیاز به تحقیقات بیشتری برای اثبات این موضوع است. طبق مطالعات قدیمی‌که انجام شده است، مصرف مکمل های روغن ماهی باعث کاهش علائم شکستگی استخوان می‌شود.

بهترین زمان مصرف روغن ماهی

در هر ساعتی از روز می‌توانید مکمل روغن ماهی را مصرف کنید. جذب بهتر اسیدهای چرب امگا 3 با دیگر چربی های رژیمی‌امکان پذیر است. به همین علت، توصیه می‌شود تا مکمل روغن ماهی را با غذاهای حاوی چربی میل کنید. توجه داشته باشید که حتما برچسب روغن ماهی را مشاهده کنید، در این بین مکمل هایی را خریداری نمایید که سطح بالاتری از EPA و DHA دارند.

بهترین زمان مصرف روغن ماهی

آشنایی با فواید اصلی روغن ماهی

روغن ماهی یک نوع چربی به حساب می‌آید که بافت و یا گاهی هم از کبد ماهی خارج می‌شود. با مصرف روغن ماهی سطح تری گلیسیرید و کلسترول خون کاهش پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که افزایش سطح کلسترول در بدن پیامدهای منفی مانند ایجاد بیماری های قلبی عروقی را در پی دارد. یکی دیگر از فواید روغن ماهی برای بدن، کنترل سطح فشار خون بالا است.

جالب است بدانید که مکمل روغن ماهی حتی از ایجاد بیماری سرطان سینه هم پیشگیری می‌نماید. همان طور که می‌دانید بیماری سرطان سینه تبدیل به یکی از رایج ترین بیماری ها در زنان شده است. به همین علت برای جلوگیری از بروز چنین بیماری هایی، مصرف روغن ماهی بهترین گزینه است.

از دیگر فواید روغن ماهی می‌توان به پیشگیری از بروز مشکلات روده بزرگ و سرطان پروستات اشاره کرد.

بهتری منبع برای اسیدهای چرب امگا 3، روغن ماهی است. از ویژگی های اصلی اسیدهای چرب امگا 3 برای سلامتی می‌توان به رشد مناسب چشم، مغز و سلول های تولید مثلی، سلامت قلب و ریه، عملکرد بهینه سیستم ایمنی و ... اشاره کرد.

مصرف روغن ماهی برای چه کسانی مضر است؟

تداخل دارویی و یا مکملی ممکن است برای مکمل های روغن ماهی هم وجود داشته باشد. در صورت استفاده از داروهای خاص و یا رقیق کننده خون، در صورت ابتلا به بیماری های قلبی، بیماری کلیوی، بیماری کبدی یا هر هر نوع بیماری دیگری، مکمل روغن ماهی را بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید.

مصرف روغن ماهی از چه سنی مجاز است؟

جالب است بدانید که حتی نوزادان هم نیاز به امگا 3 دارند. آنها امگا 3 مورد نیاز خود را از شیر مادر و یا شیر خشک به اندازه نیاز دریافت می‌کنند. اما کودکان بالای یکسال بهتر است شروع به خوردن غذاهای دارای امگا 3 و یا روغن ماهی نمایند.

شناخت علائم کمبود امگا 3 در بدن

    • داشتن مشکلات قاعدگی در بانوان
    • داشتن علائم آلرژی
    • داشتن درد در پا و مفاصل
    • نداشتن تمرکز
    • خستگی بیش از حد و بی خوابی
    • داشتن مشکلاتی در پوست، مو و ناخن

آیا روغن ماهی تاثیری در رشد مو دارد؟

برخی از افراد روغن ماهی را در رشد مو موثر می‌دانند و از آن استفاده می‌کنند. طبق مطالعه ای که انجام شده است، آن دسته از زنانی که به مصرف روغن ماهی با آنتی اکسیدان پرداختند، متوجه تراکم موهای خود شدند.

روغن ماهی باعث افزایش جریان خون در فولیکول‌ها می‌شود در نهایت منجر به افزایش عرضه مواد مغذی می‌شود. با این فرآیند تاثیر بسزایی در رشد مو خواهد داشت. 

سخن پایانی

همانطور که توضیح داده ایم امگا 3 باید به میزان کافی در روز مصرف شود. روغن ماهی یکی از منابع سرشار از امگا 3 است. اگر شما به هر علتی از خوردن ماهی های چرب و غذاهای دریایی پرهیز می‌کنید، بهترین راهکار مصرف مکمل های روغن ماهی است تا امگا 3 مورد نیاز را به بدن خود برسانید. در صورت مصرف داروهای خاص حتما قبل از مصرف مکمل روغن ماهی با پزشک متخصص مشورت نمایید.

در این مطلب در مورد خواص امگا 3 و روغن ماهی برای شما توضیح داده ایم. شما می‌توانید برای بهبود و حتی پیشگیری برخی بیماری ها، از مکمل روغن ماهی استفاده کنید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد