خرید محصولات برند درموسیس

آیا مصرف مکمل زینک باعث رشد موهای زائد می‌شود؟!

آیا مصرف مکمل زینک باعث رشد موهای زائد می‌شود؟!

موهای زائد بدن بسیار آزاردهنده هستند، به‌ویژه زمانی که روی صورت رشد می‌کنند. شاید مکمل‌های مختلف بتوانند بر روی رشد این موها تأثیر بگذارند. البته باید مراقب باشید، چون مصرف بیش‌ازحد مکمل‌ها ممکن است دردسرساز شود. از فواید مصرف زینک برای بدن بخوانید.

آیا مصرف مکمل زینک باعث رشد موهای زائد می‌شود؟!

زینک یکی از مکمل‌هایی است که شاید بتواند از رشد موهای زائد جلوگیری کند. بسیاری از زنان با مشکل رشد موهای زائد بر روی صورت و بدن خود دست‌ و پنجه نرم می‌کنند. بعضی افراد معتقدند که مکمل زینک باعث بدتر شدن وضعیت موهای زائد آن‌ها می‌شود. در این مقاله قصد داریم این موضوع را بررسی کنیم که آیا مصرف مکمل زینک باعث رشد موهای زائد می‌شود یا اینکه از رشد موهای زائد جلوگیری می‌کند. برای رسیدن به پاسخ این سؤال با ما همراه باشید.

کپسول زینک پلاس آپوویتال

زینک چیست؟

زینک یک ماده معدنی است که به‌طور طبیعی در غذاهای مختلف یافت می‌شود و معمولاً به‌صورت مکمل در دسترس است. این ماده همچنین به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند؛ یعنی از آسیب سلولی جلوگیری می‌کند و مزایای ضدالتهابی فراوانی دارد.

زینک به‌عنوان یک ماده مغذی ضروری در بسیاری از عملکردهای مهم بدن نقش دارد ازجمله:

    • عملکرد سیستم ایمنی
    • سنتز پروتئین
    • التیام زخم
    • رشد بدن
    • سلامت تیروئید
    • تنظیم قند خون

آیا مصرف مکمل زینک باعث رشد موهای زائد می‌شود؟!

درحالی‌که اکثر مردم زینک را از منابع غذایی به دست می‌آورند، برخی از گروه‌ها بیشتر از سایرین در معرض کمبود زینک قرار دارند. به‌عنوان‌مثال، افرادی که از رژیم گیاهخواری پیروی می‌کنند ممکن است سطح زینک پایینی داشته باشند، زیرا جذب و استفاده از زینک موجود در غذاهای گیاهی برای بدن سخت‌تر از روی موجود در منابع حیوانی است. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که زنان مبتلابه PCOS ممکن است در معرض خطر بیشتری برای کمبود زینک قرار داشته باشند. از میزان مصرف زینک برای سلامت پوست چه می‌دانید؟!

علت ایجاد موهای زائد چیست؟

در یک مطالعه 60 زن مبتلابه بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) موردمطالعه قرار گرفتند. بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک معمولاً باعث هیرسوتیسم (پرمویی) می‌شود. در این مطالعه این بیماران ترکیبی از 100 میلی‌گرم منیزیم، 4 میلی‌گرم زینک، 400 میلی‌گرم کلسیم و 200 واحد ویتامین D را به مدت سه ماه مصرف کردند. در پایان مطالعه، زنانی که مکمل‌ها را مصرف می‌کردند، موهای صورتشان به میزان قابل‌توجهی کمتر شد و التهاب کمتری نیز داشتند.

قرص یونی زینک ابیان

تحقیقات قبلی نشان داده بود که وقتی زنان مبتلابه PCOS روزانه 50 میلی‌گرم زینک را به مدت دو ماه مصرف می‌کردند، نسبت به زنانی که دارونما مصرف می‌کردند، موهای بیشتری روی سرشان درمیامد، اما موهای صورتشان کمتر می‌شد. پس نتیجه می‌گیریم که یکی از مهم‌ترین علل رشد موهای زائد بر روی صورت و بدن به‌خصوص در خانم‌ها بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک است.

زینک فواید زیادی دارد، اما شما باید ببینید که آیا علت رشد موهای زائد مسائل هورمونی است یا اینکه دلایل دیگری دارد. بعدازاینکه علت مشخص شد می‌توانید نسبت به درمان آن اقدام کنید. برگرفته از  peoplespharmacy

ارتباط مصرف مکمل زینک با موی زائد در چیست؟

زینک برای عملکرد بسیاری از هورمون‌ها ازجمله انسولین و هورمون‌های تیروئید اهمیت زیادی دارد. این ماده معدنی میتواند از رشد موهای زائد جلوگیری کند. در ادامه به تعدادی از فواید این ماده معدنی در درمان بیماری PCOS می‌پردازیم.

موی زائید

کنترل قند خون

بسیاری از بیماران PCOS از مقاومت به انسولین و افزایش سطح قند خون رنج می‌برند. مصرف مکمل زینک می‌تواند قند خون را کنترل کند. زینک به‌طور طبیعی باعث کاهش سطح انسولین خون می‌شود و برای کسانی که به هایپرانسولینمی (میزان انسولین بیش‌ازحد) مبتلا هستند مفید است. کنترل قند خون در اوایل شروع بیماری PCOS از دیابت پیشگیری می‌کند.

کاهش علائم دردناک PMS (سندرم پیش از قاعدگی)

PCOS معمولاً باعث چند برابر شدن علائم PMS مانند گرفتگی عضلات، درد شکم، نفخ، اضطراب و سردرد می‌شود. مکمل زینک می‌تواند این علائم را تسکین دهد. مصرف 30 تا 50 میلی‌گرم زینک چند هفته قبل از قاعدگی (یعنی پس از تخمک‌گذاری) می‌تواند یک روش ساده و ارزان برای کاهش علائم PMS باشد.

علائم PMS

افزایش قدرت باروری

PCOS باردارشدن را سخت می‌کند. کمبود زینک هم باعث بدتر شدن شرایط می‌شود. سطوح پایین زینک با مشکلات عملکرد تخمدان، پریودهای نامنظم یا حتی عدم تخمک‌گذاری مرتبط است. مطالعات حیوانی نشان می‌دهند که کمبود روی می‌تواند میزان باروری را کاهش دهد.

تقویت قلب

زنانی که از سندرم تخمدان پلی کیستیک رنج می‌برند در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند، زیرا این اختلال می‌تواند منجر به افزایش تری گلیسیرید پلاسما و کاهش سطح کلسترول خوب (HDL) شود. مکمل زینک اثرات مطلوبی بر کلسترول دارد. این مکمل می‌تواند کلسترول کلی، کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید را کاهش دهد.

قرص زینک پلاس سوپرابیون

کاهش هیرسوتیسم (پرمویی)

رشد موهای زائد بدن و صورت یا هیرسوتیسم یکی دیگر از عوارض جانبی بسیار شایع سندرم تخمدان پلی کیستیک است. در اینجا این سؤال پیش می‌آید که نقش مکمل زینک چیست؟ آیا مصرف مکمل زینک باعث رشد موهای زائد می‌شود؟ باید بگوییم که مکمل زینک می‌تواند رشد موهای زائد در اثر PCOS را قطع کند.

از آنجایی‌ که زینک باعث تعادل هورمونی می‌شود می‌تواند یک درمان کاملاً طبیعی برای رشد موهای زائد بدن و صورت باشد. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مکمل منیزیم، روی، کلسیم و ویتامین D به مدت 12 هفته منجر به کاهش قابل‌توجه هیرسوتیسم می‌شود.

کاهش ریزش مو

PCOS باعث افزایش رشد موهای زائد صورت و بدن می‌شود، اما می‌تواند موهای سر را کاهش دهد، چون باعث ریزش مو هم می‌شود. مکمل زینک می‌تواند ریزش موی مربوط به PCOS را کاهش دهد.

ریزش مو 

بهبود جوش

مصرف زینک می‌تواند جوش‌های مرتبط با PCOS را نیز درمان کند. اثرات ضد باکتریایی و اثرات ضدالتهابی زینک به تسکین جوش در زنان مبتلابه PCOS کمک می‌کند. زینک همچنین می‌تواند به‌عنوان یک جایگزین مؤثر برای آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان آکنه التهابی مورداستفاده قرار بگیرد.

مبارزه با التهاب

سندرم تخمدان پلی کیستیک باعث التهاب مزمن درجه پایین می‌شود. التهاب هم علائم سندرم پیش از قاعدگی و جوش را تشدید می‌کند. کمبود زینک باعث واکنش التهابی در بدن می‌شود و التهاب مزمن ایجاد می‌کند. ازاین‌رو، زینک باید به لیست مکمل‌های درمانی PCOS اضافه شود. مکمل زینک همچنین از عملکرد تیروئید پشتیبانی می‌کند و استرس را کاهش می‌دهد. هر دو مورد می‌توانند باعث بهبود علائم PCOS شوند. شما می‌توانید برای بهره‌مندی از خواص زینک از مواد غذایی حاوی زینک و یا محله‌ای زینک استفاده کنید.

مکمل های زینک

مواد غذایی حاوی زینک

ساده‌ترین راه برای افزایش زینک در بدن استفاده از مواد غذایی سرشار از زینک است. مواد غذایی حاوی زینک عبارت‌اند از:

    • صدف
    • گوشت بره ارگانیک
    • بادام‌هندی
    • نخود
    • تخم کدو
    • کفیر (نوعی نوشیدنی تخمیری)
    • پودر کاکائو
    • دانه کنجد

البته امروزه شیوه‌های کشاورزی مدرن منجر به کاهش سطح زینک در خاک شده است؛ یعنی گاهی اوقات دریافت زینک کافی از طریق یک رژیم غذایی سالم دشوار است. این موضوع همچنین می‌تواند دلیل کمبود زینک در بسیاری از مردم سراسر جهان باشد. اگر به کمبود زینک دچار هستید و علائمی مانند ریزش مو و رشد موهای زائد روی صورت و بدن خود دارید می‌توانید با مشورت پزشک مکمل زینک مصرف کنید.

بادام هندی 

بااین‌حال، توجه داشته باشید که زینک می‌تواند در جذب کلسیم و آهن اختلال ایجاد کند. ازآنجایی‌که این دو مکمل معمولاً برای بیماران PCOS تجویز می‌شوند، بهتر است آن‌ها را در زمان‌های مختلف مصرف کنید تا تداخلی ایجاد نشود.

قرص اولترا زینک ویتابیوتیکس

عوارض جانبی زینک

هر مکملی که برای بدن فایده داشته باشد در صورت مصرف بی‌رویه و خودسرانه می‌تواند عوارضی هم برای بدن ایجاد کند. به همین دلیل قبل از مصرف طولانی‌مدت مکمل زینک با یک پزشک مشورت کنید. زینک بیش‌ازحد می‌تواند به سیستم عصبی آسیب برساند.

مصرف 150 تا 450 میلی‌گرم زینک در روز با اثرات مزمنی مانند کاهش مس، تغییر عملکرد آهن در بدن، ضعف سیستم ایمنی و کاهش سطوح کلسترول خوب (HDL) همراه است. کاهش مس در بدن با مصرف زینک زیاد و تقریباً 60 میلی‌گرم در روز تا 10 هفته گزارش شده است.

افرادی که بیش از 40 میلی‌گرم زینک در مکمل‌ها مصرف می‌کنند ممکن است نتوانند آهن را به‌خوبی جذب کنند. علاوه بر این، روی می‌تواند جذب مس را نیز کاهش دهد. کاهش مس در بدن باعث کم‌خونی و علائم عصبی می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید برای کاهش موهای زائد مکمل زینک مصرف کنید حتماً با یک پزشک مشورت کنید تا دوز موردنیاز را برای شما مشخص کند.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد