خرید محصولات برند درموسیس

آیا مکمل زینک می‌تواند از بیمار شدن ما جلوگیری کند؟

آیا مکمل زینک می‌تواند از بیمار شدن ما جلوگیری کند؟

تاثیر مکمل زینک بر تقویت سیستم ایمنی

مکمل زینک یا همان روی یک ماده معدنی است که در بسیاری از عملکردهای بدن نقش دارد. زینک سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، زخم‌ها را بهبود می‌بخشد و از رشد طبیعی بدن حمایت می‌کند. زینک یا روی چیست؟ ابتدا به این سوال پاسخ بدهید و سپس به‌دنبال عوارض کمبود این ماده در بدن باشید!

کمبود زینک معمولاً در کشورهای درحال‌توسعه بیشتر اتفاق میفتد. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که زینک به کنترل عفونت‌ها کمک می‌کند و باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود. زینک همچنین التهاب خارج از کنترل را مدیریت می‌کند. التهابی که کنترل نشود خطرناک است و حتی می‌تواند کشنده باشد. در این مقاله تأثیر مکمل زینک بر تقویت سیستم ایمنی را بررسی می‌کنیم.

قرص یونی زینک ابیان

چرا مردم زینک مصرف می‌کنند؟

این روزها زینک به یک درمان محبوب برای بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و کرونا تبدیل شده است. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که قرص‌های زینک می‌توانند مدت سرماخوردگی و تعداد دفعات ابتلا به عفونت‌های تنفسی را کاهش دهند.

زینک به مبارزه با عفونت و بهبود زخم‌ها کمک می‌کند. زینک موضعی مانند پماد زینک اکساید برای درمان بثوراتی که در اثر استفاده از پوشک در نوزادان ایجاد شده و همچنین تحریکات پوستی استفاده می‌شود. همچنین مطالعات نشان داده‌اند که زینک به درمان زخم، بیش فعالی در بزرگ‌سالان (ADHD)، جوش، کم‌خونی سلول داسی شکل و … کمک می‌کند.

تاثیر مکمل زینک بر تقویت سیستم ایمنی

علاوه بر این‌ها، زینک به‌عنوان درمانی برای تبخال، کلسترول بالا، آرتریت روماتوئید، ایدز (HIV) و … موردمطالعه قرار گرفته است. البته زینک بر روی این شرایط فواید قطعی ندارد.

پزشکان معمولاً مکمل‌های زینک را برای افرادی که کمبود زینک دارند تجویز می‌کنند. گیاهخواران، افراد مبتلابه اعتیاد الکل و افرادی که رژیم غذایی مناسبی ندارند بیشتر در معرض خطر کمبود زینک قرار دارند. کسانی که مشکلات گوارشی خاصی مانند بیماری کرون دارند هم در این دسته قرار می‌گیرند.

آیا مکمل زینک می‌تواند از بیمار شدن ما جلوگیری کند؟

زینک می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. البته این موضوع به دوز مصرفی زینک هم بستگی دارد. تأثیر مکمل زینک بر تقویت سیستم ایمنی زیاد است، درصورتی‌که با مشورت پزشک و به مقدار موردنیاز مصرف شود. مقدار توصیه‌شده مصرف زینک در جدول زیر آمده است:

دسته‌بندی افراد میزان توصیه‌شده مصرف زینک (روزانه)
کودکان 7 ماهه _3 ساله 3 میلی‌گرم
کودکان 4_8 سال 5 میلی‌گرم
کودکان 9_13 سال 8 میلی‌گرم
دختران 14_18 سال 9 میلی‌گرم
دختران 19 سال به بالا 8 میلی‌گرم
زنان باردار 14_18 سال 12 میلی‌گرم
زنان باردار بالای 19 سال 11 میلی‌گرم
مادران شیرده 14_18 سال 13 میلی‌گرم
مادران شیرده 19 سال به بالا 12 میلی‌گرم
مردان 14 سال به بالا 11 میلی‌گرم

سطح مصرف قابل‌تحمل زینک بالاترین مقداری است که بیشتر افراد می‌توانند با خیال راحت مصرف کنند. اصلاً بیشتر از مقدار توصیه‌شده زینک مصرف نکنید، مگر اینکه پزشک برای شما تجویز کرده باشد.

برای جلوگیری از تحریک معده بهتر است زینک را با غذا مصرف کنید. برای کوتاه کردن مدت سرماخوردگی بهتر است قرص‌های زینک را هر 2 تا 3 ساعت در عرض 48 ساعت از شروع علائم مصرف کنید. مکمل‌های زینک به‌صورت قرص و شربت وجود دارند.

آیا می‌توان زینک را به‌طور طبیعی از غذاها دریافت کرد؟

زینک را به‌طور طبیعی از غذاها دریافت کرد؟

مواد غذایی متنوعی وجود دارند که حاوی زینک هستند و می‌توانید زینک را از آن‌ها دریافت کنید. برای تقویت سیستم ایمنی با زینک این مواد غذایی را مصرف کنید:

    • گوشت قرمز
    • طیور
    • صدف
    • غلات غنی‌شده با زینک
    • غلات کامل
    • لوبیا و آجیل

با مراجعه به verywellhealth اطلاعات جامعی پیرامون علائم کمبود زینک به‌دست خواهید آورد، چنانچه خواندن یک مقالۀ زبان اصلی برایتان دشوار است می‌توانید «علائم کمبود زینک» را در وبلاگ روشا مطالعه کنید.

زینک چگونه به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند؟

عنصر کمیاب زینک برای سیستم ایمنی ضروری است و کمبود آن ممکن است بر جنبه‌های متعدد ایمنی بدن تأثیر بگذارد. بین کمبود روی و ایمنی بدن در افراد مسن ارتباط ویژه‌ای وجود دارد، ازجمله کاهش فعالیت تیموس و هورمون‌های تیموس، تغییر تعادل سلول‌های کمکی T، کاهش پاسخ به واکسیناسیون و اختلال در عملکرد سیستم ایمنی. زینک برای رشد و نمو همه موجودات ضروری است و سرعت بالای تکثیر و تمایز سلول‌های ایمنی نیاز به تأمین مداوم زینک برای بدن دارد.

آیا مکمل زینک می‌تواند از بیمار شدن ما جلوگیری کند؟

بارزترین مثال برای اثرات کمبود زینک آکرودرماتیت انتروپاتیک است. این بیماری یک بیماری نادر ارثی است که باعث آتروفی تیموس و حساسیت بالا به عفونت‌های باکتریایی، قارچی و ویروسی می‌شود. این بیماری یک سندرم سوء جذب زینک است که بر اساس جهش در ژن پروتئین انتقال زینک در روده ایجاد می‌شود. همه علائم این بیماری را می‌توان با مصرف مکمل‌های غذایی زینک برطرف کرد. کمبود زینک تنها یک جزء از سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، بلکه اثرات پیچیده‌ای بر روی سیستم ایمنی دارد.

مکمل زینک در شرایط آزمایشگاهی می‌تواند باعث ایجاد شرایط موردنیاز برای جذب لکوسیت‌ها به محل عفونت شود. به همین دلیل عفونت‌ها زودتر خوب می‌شوند.

قرص اولترا زینک ویتابیوتیکس

زینک بر جنبه‌های متعددی از سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد. این ماده برای رشد طبیعی و عملکرد سلول‌های واسطه ایمنی ذاتی، نوتروفیل‌ها و سلول‌های NK ضروری است. ماکروفاژها نیز تحت تأثیر کمبود زینک هستند. کمبود زینک بر رشد و عملکرد سلول‌های T و B تأثیر منفی می‌گذارد. توانایی زینک برای عملکرد به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان و تثبیت غشاها نشان می‌دهد که در جلوگیری از آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد در طول فرآیندهای التهابی نقش دارد.

زینک با تجزیه پروتئین‌های درون ویروس‌ها و باکتری‌ها آن‌ها را ضعیف می‌کند، به همین دلیل است که طول مدت سرماخوردگی و بیماری‌های عفونی را کاهش می‌دهد. زینک همچنین سلول‌های دفاعی بدن مانند لنفوسیت‌ها را تقویت می‌کند و ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

قرص زینک ایکس مارت

خطرات مصرف زینک چیست؟

مکمل‌های زینک ممکن است معده و دهان را تحریک کنند. قرص‌های زینک می‌توانند حس بویایی و چشایی شما را برای چند روز تغییر دهند. در صورت مصرف طولانی‌مدت این مکمل‌ها سطح مس بدن کاهش پیدا می‌کند. اسپری بینی زینک باعث از دست دادن بویایی می‌شود که ممکن است دائمی باشد.

زینک ممکن است با برخی داروها مانند قرص‌های ضدبارداری، برخی آنتی‌بیوتیک‌ها و مکمل‌های دیگر مانند کلسیم، منیزیم، مس و آهن تداخل داشته باشد. اگر پزشک برای شما مکمل زینک تجویز کرد حتماً مصرف داروهای دیگر را به او اطلاع دهید.

افرادی که به زینک حساسیت دارند، مبتلابه ویروس ایدز (HIV) و یا هموکروماتوز هستند نباید بدون مشورت با پزشک مکمل زینک مصرف کنند. مصرف بیش‌ازحد زینک می‌تواند باعث تب، سرفه، حالت تهوع، کاهش عملکرد سیستم ایمنی، عدم تعادل مواد معدنی، تغییرات کلسترول و مشکلات دیگر در بدن شود. مصرف دوزهای بالای زینک در زنان باردار می‌تواند به جنین آسیب برساند.

قرص جوشان بایولکترا زینک هرمس

کلام آخر

برای دریافت زینک کافی و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توانید از مواد غذایی حاوی زینک و یا مکمل‌های زینک استفاده کنید. مواد غذایی حاوی زینک شامل گوشت قرمز، آجیل، لوبیا و … است. اگر هم به این مواد غذایی حساسیت دارید، گوشت‌خوار هستید و یا به دلایلی نمی‌توانید زینک را از مواد غذایی دریافت کنید می‌توانید مکمل زینک مصرف کنید. برای مصرف مکمل زینک باید با یک پزشک مشورت کنید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد