خرید محصولات برند درموسیس

از کجا بفهمیم کمبود کلسیم داریم؟!

از کجا بفهمیم کمبود کلسیم داریم؟!
علائم و راه های شناخت کمبود کلسیوم در بدن کلسیم چیست؟ یکی از مواد معدنی مهم که بدن به آن نیاز دارد کلسیم است. بدن نمی‌تواند این ماده ضروری را بسازد، به همین دلیل بسیاری از افراد به کمبود کلسیم دچار می‌شوند. اگر کلسیم کافی از مواد غذایی دریافت نکنید یا...

علائم و راه های شناخت کمبود کلسیوم در بدن

کلسیم چیست؟ یکی از مواد معدنی مهم که بدن به آن نیاز دارد کلسیم است. بدن نمی‌تواند این ماده ضروری را بسازد، به همین دلیل بسیاری از افراد به کمبود کلسیم دچار می‌شوند. اگر کلسیم کافی از مواد غذایی دریافت نکنید یا مکمل کلسیم نخورید ممکن است دچار کمبود کلسیم شوید. این بیماری با نام هیپوکلسیمی نیز شناخته می‌شود. کمبود کلسیم ممکن است علائم اولیه‌ای نداشته باشد، اما اگر درمان نشود می‌تواند زندگی فرد را تهدید کند. در ادامه علائم و راه‌های شناخت کمبود کلسیم در بدن را برای شما بیان می‌کنیم و به شما میگوییم که این بیماری چگونه درمان می‌شود.

قرص جوشان کلسیم فورت های هلث

خرید قرص جوشان کلسیم فورت های هلث

کمبود کلسیم چیست؟

کلسیم یک ماده معدنی حیاتی است. بدن انسان از کلسیم برای ساخت و تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها استفاده می‌کند. کلسیم همچنین برای عملکرد صحیح قلب و سایر عضلات موردنیاز است. اگر کلسیم کافی دریافت نکنید، خطر ابتلا به اختلالاتی مانند پوکی استخوان، استئوپنی (یک بیماری استخوانی که در اثر کاهش تراکم استخوان ایجاد می‌شود)، بیماری کمبود کلسیم (هیپوکلسیمی) و … در شما افزایش پیدا می‌کند. پوکی استخوان چیست؟ اگر از این بیماری شناخت کافی داشته باشید حتما می‌دانید ارتباط کلسیم با بروز چنین بیماری چیست؟!

قد کودکانی که کلسیم کافی دریافت نمی‌کنند به‌طور کامل رشد نمی‌کند. شما باید مقدار توصیه‌شده کلسیم را در روز از طریق مواد غذایی، مکمل‌ها یا ویتامین‌ها دریافت کنید.

قرص لیبو کلسید

خرید قرص لیبو کلسید

برای مشاهده قیمت مکمل کلسیم روی لینک فوق کلیک کنید.

از کجا بفهمیم کمبود کلسیم داریم؟

افزایش سن یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش کلسیم در بدن است. البته این عارضه دلایل دیگری هم دارد که عبارت‌اند از:

  • مصرف ناکافی کلسیم به مدت طولانی به‌ویژه در دوران کودکی
  • مصرف داروهایی که جذب کلسیم را کاهش می‌دهند
  • عدم تحمل غذاهای حاوی کلسیم مانند شیر
  • تغییرات هورمونی به‌خصوص در زنان
  • برخی عوامل ژنتیکی

اطمینان از دریافت مناسب کلسیم در تمام سنین مهم است. برای کودکان و نوجوانان، مقدار توصیه‌شده روزانه کلسیم برای هر دو جنس یکسان بوده و این مقدار در جدول زیر آمده است:

گروه سنی مقدار توصیه‌شده روزانه کلسیم
0_6 ماه 1300 میلی‌گرم
7_12 ماه 1000 میلی‌گرم
1_3 سال 700 میلی‌گرم
4_8 سال 260 میلی‌گرم
9_18 سال 200 میلی‌گرم

برای بزرگ‌سالان میزان مصرف کلسیم در مردان و زنان باهم متفاوت است. این مقادیر هم در جدول زیر آمده است:

افراد مقدار توصیه‌شده روزانه کلسیم
زنان بالای 71 سال 1200 میلی‌گرم
زنان 51_70 ساله 1200 میلی‌گرم
زنان 31_50 ساله 1000 میلی‌گرم
زنان 19_30 ساله 1000 میلی‌گرم
مردان بالای 71 سال 1200 میلی‌گرم
مردان 51_70 ساله 1000 میلی‌گرم
مردان 31_50 ساله 1000 میلی‌گرم
مردان 19_30 ساله 1000 میلی‌گرم

زنان باید زودتر از مردان دریافت کلسیم را آغاز کنند. زنان با نزدیک شدن به دوران یائسگی نیاز به مصرف کلسیم دارند. زنان در دوران یائسگی باید مصرف کلسیم خود را افزایش دهند تا به پوکی استخوان و کمبود کلسیم مبتلا نشوند. کاهش هورمون استروژن در دوران یائسگی باعث می‌شود که استخوان‌های زنان سریع‌تر نازک شوند. اختلال هورمونی هیپوپاراتیروئیدیسم نیز ممکن است باعث بیماری کمبود کلسیم شود. بدن افراد مبتلابه این بیماری به اندازه کافی هورمون پاراتیروئید تولید نمی‌کند. این هورمون وظیفه کنترل سطح کلسیم خون را بر عهده دارد.

سایر علل کمبود کلسیم عبارت‌اند از سوءتغذیه و سوء جذب کلسیم. سوءتغذیه زمانی است که شما مواد مغذی کافی دریافت نمی‌کنید، درحالی‌که سوء جذب زمانی است که بدن شما نمی‌تواند ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز را از مواد غذایی جذب کند.

علائم و راه های شناخت کمبود کلسیوم در بدن

علل دیگر کمبود کلسیم عبارت‌اند از:

  • کمبود ویتامین D که جذب کلسیم را دشوارتر می‌کند؛
  • مصرف داروهایی مانند فنی توئین، فنوباربیتال، ریفامپین، کورتون و داروهای مورداستفاده برای درمان افزایش کلسیم در خون؛
  • پانکراتیت (التهاب لوزالمعده)
  • افزایش فسفات در بدن
  • شوک سپتیک (فشارخون بسیار پایین)
  • از دست دادن خون زیاد
  • نارسایی کلیه
  • مصرف بعضی داروهای شیمی‌درمانی

اگر کلسیم کافی در روز مصرف نکنید یک‌شبه دچار کمبود کلسیم نخواهید شد. با این‌ حال باید نسبت به مصرف روزانه کلسیم حساسیت به خرج دهید، زیرا ممکن است در طولانی‌مدت دچار کمبود کلسیم شوید. گیاهخواران به دلیل اینکه لبنیات غنی از کلسیم مصرف نمی‌کنند به‌احتمال‌زیاد به‌سرعت دچار کمبود کلسیم می‌شوند.   

قرص سیترابن هولیستیکا

قرص سیترابن هولیستیکا ازجمله مکمل‌های غذایی است که سرشار از کلسیم بوده و می‌تواند در طول روز، کلسیم مورد نیاز بدن را تأمین کند.

کمبود کلسیم کوتاه‌مدت علائم خاصی ایجاد نمی‌کند، چون بدن از ذخایر کلسیم استفاده می‌کند، اما اگر به مدت طولانی کلسیم مصرف نکنید ممکن است دچار عوارض جدی شوید.

علائم و راه‌های شناخت کمبود کلسیم در بدن

کلسیم برای بسیاری از عملکردهای بدن ضروری است و کمبود آن اثرات بدی بر روی عضلات، استخوان‌ها، دندان‌ها و همچنین سلامت روان خواهد داشت. اگر فرد به مدت طولانی کلسیم مصرف نکند ممکن است دچار استئوپنی یا تراکم استخوان پایین شود. اگر این بیماری‌ها درمان نشوند فرد به پوکی استخوان مبتلا می‌شود که خیلی خطرناک است و باعث می‌شود استخوان‌ها با کوچک‌ترین ضربه بشکنند. در ادامه علائم و نشانه‌های کمبود کلسیم را برای شما بیان می‌کنیم تا در صورت مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات عضلانی

مشکلات عضلانی

به منظور خرید مکمل کلسیم، باید به مراکز مکمل‌های دارویی معتبر مراجعه کرد. داروخانه روشا مفتخر است که با داشتن انواع مکمل کلسیم اورجینال و با کیفیت، نیاز مشتریان را نسبت به این دسته از محصولات دارویی برآورده سازد.

فردی که دچار کمبود کلسیم است ممکن است درد، گرفتگی و اسپاسم عضلانی، درد در ران­ و بازو هنگام راه رفتن یا حرکت، بی‌حسی و گزگز در دست‌، بازو، پا و همچنین اطراف دهان را تجربه کند. علائم شدیدتر نشان‌دهنده کمبود شدید کلسیم هستند که می‌توانند منجر به تشنج، ضربان قلب نامنظم و حتی مرگ شوند!

خستگی مفرط

کمبود کلسیم در بدن می‌تواند منجر به خستگی مفرط شود. کمبود انرژی و احساس سستی بدن در نتیجۀ کمبود کلسیم ایجاد می‌شوند. کمبود این ماده معدنی شاید یکی از دلایل بی‌خوابی باشد. خستگی مرتبط با کمبود کلسیم همچنین می‌تواند باعث سرگیجه و مه مغزی شود که با تمرکز نداشتن، فراموشی و گیجی خود را نشان می‌دهند.

علائمی بر روی ناخن و پوست

کمبود طولانی‌مدت کلسیم در بدن می‌تواند باعث خشکی پوست، ناخن‌های خشک یا شکننده، رشد موهای زائد، آلوپسی یا ریزش موی سکه‌ای، اگزما، التهاب پوست، خارش پوست و پسوریازیس شود.

علائمی بر روی ناخن و پوست

استئوپنی و پوکی استخوان

کلسیم به‌خوبی در استخوان‌ها ذخیره می‌شود، اما برای قوی ماندن استخوان‌ها به مقدار بیشتری از کلسیم نیاز است. وقتی سطح کلی کلسیم پایین باشد، استخوان‌ها ضعیف و مستعد آسیب‌دیدگی می‌شوند.

با گذشت زمان، کمبود کلسیم می‌تواند باعث استئوپنی (کاهش تراکم مواد معدنی در استخوان‌ها) شود. این بیماری هم منجر به پوکی استخوان، نازک شدن استخوان‌ها و آسیب‌پذیر شدن آن‌ها در برابر شکستگی و همچنین درد و مشکلات در عضلات و استخوان‌ها می‌شود. ممکن است سال‌ها طول بکشد تا پوکی استخوان و سایر عوارض ناشی از کمبود کلسیم در بدن ایجاد شوند.

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) شدید

سطوح پایین کلسیم با سندرم پیش از قاعدگی شدید ارتباط دارد. شرکت‌کنندگان در یک مطالعه در سال 2017 پس از مصرف روزانه 500 میلی‌گرم کلسیم به مدت 2 ماه، بهبود خلق‌ و خو و کاهش میزان حبس شدن مایعات در بدن را گزارش کردند.

قرص پی ام اس 50 فارمالایف

خرید قرص پی ام اس 50 فارمالایف

پیشنهاد ما به شما قرص پی ام اس 50 فارمالایف هستش، که یکی از محصولات گیاهی مناسب برای دوران قاعدگی و دوران یائسگی است.

 محققان به این نتیجه رسیدند که سطوح پایین ویتامین D و کلسیم در نیمه دوم چرخه قاعدگی ممکن است باعث شدت گرفتن علائم PMS شود.

مشکلات دندانی

وقتی بدن با کمبود کلسیم مواجه شود این کمبود را از طریق استخوان‌ها و دندان‌ها برطرف می‌کند. این موضوع باعث بروز مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان، شکستگی دندان، تحریک لثه‌ها و ضعیف شدن ریشه‌های دندان می‌شود. همچنین کمبود کلسیم در نوزادان ممکن است رشد دندان‌ها را در آن‌ها با اختلال مواجه کند.

افسردگی

یکی دیگر از علائم و راه‌های شناخت کمبود کلسیم در بدن افسردگی است. برخی از شواهد نشان می‌دهند که کمبود کلسیم ممکن است با اختلالات خلقی ازجمله افسردگی مرتبط باشد. البته تأیید این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. اگر علائم افسردگی دارید و نمی‌دانید کلسیم در بدن شما به مقدار کافی وجود دارد یا خیر باید به پزشک مراجعه کنید. در صورت کمبود کلسیم پزشک برای شما مکمل تجویز می‌کند. برگرفته از medicalnewstoday

سافت ژل کلسیم 6 پلاس آنتی ایجینگ

خرید سافت ژل کلسیم 6 پلاس آنتی ایجینگ

سافت ژل کلسیم 6 پلاس آنتی ایجینگ، یکی از محصولات دارویی حاوی کلسیم و گیاه دم اسبی بوده و در حفظ سلامت استخوان‌ها، غضروف ها و مفاصل موثر است.

کمبود کلسیم چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اگر علائم مربوط به کمبود کلسیم را مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید. پزشک در ابتدا در مورد سابقه خانوادگی کمبود کلسیم و پوکی استخوان از شما سؤالاتی می‌پرسد.

اگر پزشک به کمبود کلسیم مشکوک باشد، برای بررسی سطح کلسیم برای شما آزمایش خون می‌نویسد. آزمایش معمولاً سطح کلسیم کلی، سطح آلبومین و سطح کلسیم یونیزه یا آزاد را اندازه‌گیری می‌کند. آلبومین پروتئینی است که به کلسیم متصل شده و آن را از طریق خون به سایر اندام‌ها می‌رساند. اگر سطح کلسیم خون شما پایین باشد کمبود کلسیم تأیید می‌شود.

سطح نرمال کلسیم برای بزرگ‌سالان از 8.8 تا 10.4 میلی‌گرم در دسی لیتر (mg/dL) است. اگر سطح کلسیم خون کمتر از 8.8 میلی‌گرم در دسی لیتر باشد، احتمالاً فرد در معرض خطر بیماری کمبود کلسیم قرار دارد. کودکان و نوجوانان معمولاً سطح کلسیم بالاتری نسبت به بزرگ‌سالان دارند.

محصولات مکمل کلسیم

خرید محصولات مکمل کلسیم

درمان کمبود کلسیم

کمبود کلسیم به‌راحتی قابل‌درمان است، البته اگر به دلیل دریافت نکردن کلسیم کافی ایجاد شده باشد و دلیل دیگری نداشته باشد. شما می‌توانید با افزودن کلسیم بیشتر به رژیم غذایی خود کمبود کلسیم را جبران کنید. همچنین می‌توانید از مکمل‌های کلسیم استفاده کنید. ایمن‌ترین و ساده‌ترین راه برای درمان یا پیشگیری از کمبود کلسیم، افزودن کلسیم بیشتر به رژیم غذایی است.

برخی از غذاهای غنی از کلسیم عبارت‌اند از:

  • لبنیات مانند شیر، پنیر و ماست
  • لوبیا
  • انجیر
  • کلم بروکلی
  • شیر سویا
  • اسفناج
  • غلات غنی‌شده با کلسیم
  • آجیل و دانه‌ها ازجمله بادام و دانه‌های کنجد

از کجا بفهمیم کمبود کلسیم داریم؟

اگر این مواد غذایی را مصرف نمی‌کنید باید مکمل‌ها را در برنامه غذایی خود بگنجانید. البته شما نباید خودسرانه مکمل کلسیم مصرف کنید. با مصرف بیش‌ازحد کلسیم ممکن است به مشکلاتی مانند سنگ کلیه دچار شوید.

مکمل‌های کلسیمی که پزشکان معمولاً برای درمان کمبود کلسیم تجویز می‌کنند عبارت‌اند از:

  • کربنات کلسیم که بیشترین کلسیم عنصری را دارد و از بقیه اشکال کلسیم ارزان‌تر است
  • سیترات کلسیم که به‌راحتی جذب می‌شود
  • فسفات کلسیم که به‌راحتی جذب می‌شود و باعث یبوست نمی‌شود

مکمل‌های کلسیم معمولاً به شکل شربت، قرص، کپسول، قرص جوشان و قرص جویدنی در دسترس هستند.

قرص بن فیت ایکس مارت

خرید قرص بن فیت ایکس مارت

قرص بن فیت ایکس مارت، مناسب برای مراقبت ویژه و ارتقای سلامت استخوان و ماهیچه‌ها است. امروزه با اینکه مواد غذایی متنوعی در دسترس افراد قرار دارد؛ اما هنوز هم برخی افراد به‌دلایل مختلف مثل رژیم غذایی خاص یا فعالیت روزانه پرفشار، به برخی مواد معدنی و ویتامین‌ها بیشتر نیاز دارند.

عوارض کمبود کلسیم چیست؟

عوارض ناشی از بیماری کمبود کلسیم شامل آسیب به چشم‌ها، ضربان قلب غیرطبیعی و پوکی استخوان است. پوکی استخوان به‌خودی‌خود عوارضی دارد که عبارت‌اند از:

  • ناتوانی جسمی
  • شکستگی ستون فقرات یا شکستگی استخوان در سایر نقاط بدن
  • مشکل در راه رفتن

اگر کمبود کلسیم را درمان نکنید ممکن است درنهایت منجر به مرگ شود!

سافت ژل بون ریچ ابورنز

خرید سافت ژل بون ریچ ابورنز

سافت ژل بون ریچ ابرنز، یکی از داروهای تقویتی حاوی مقادیر زیادی کلسیم، ویتامین د، زینک و منیزیم بوده که می تواند به سلامت موها، ناخن ها و استخوان ها کمک کند. 

کلام پایانی

کمبود کلسیم ممکن است از عوامل مختلفی مانند رژیم غذایی، مشکلات سلامتی یا روش‌های درمانی مختلف ناشی شود. بهترین روش برای درمان کمبود کلسیم افزودن کلسیم بیشتر به رژیم غذایی است. اگر گیاهخوار هستید و یا از مواد غذایی حاوی کلسیم استفاده نمی‌کنید احتمالاً پزشک برای شما مکمل تجویز می‌کند. در صورت کمبود شدید کلسیم پزشک ممکن است مکمل کلسیم به‌صورت تزریقی برای شما تجویز کند. اکثر افرادی که تحت درمان قرار می‌گیرند، علائمشان طی چند هفته بهبود پیدا می‌کند. در ارتباط با «مصرف مکمل کلسیم در دوران بارداری و شیردهی» بیشتر بخوانید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد