خرید محصولات برند درموسیس

هرآنچه باید درباره کوآنزیم کیوتن (CoQ10) و استاتین‌ها (داروهای ضد کلسترول خون) بدانید!

هرآنچه باید درباره  کوآنزیم کیوتن (CoQ10) و استاتین‌ها (داروهای ضد کلسترول خون) بدانید!

همه چیز درباره کوآنزیم کیوتن (CoQ10) و استاتین‌ها (داروهای ضد کلسترول خون)

کوآنزیم Q10 یا CoQ10 ماده‌ای است که به صورت طبیعی در بدن انسان ساخته‌ می‌شود و سلول‌ها از آن برای تولید انرژی استفاده‌ می‌کنند. این ماده یک آنتی‌اکسیدان قوی محسوب‌ می‌شود که‌ می‌تواند با رادیکال‌های آزاد و آسیب‌رسان به سلول‌ها و DNA، مبارزه کند.

خرید مکمل کیوتن

با این حال هر چه سن بالاتر‌ می‌رود، توانایی بدن برای ساخت این کوآنزیم مفید کمتر‌ می‌شود. علاوه بر این برخی از بیماری‌ها از جمله دیابت، بیماری پارکینسون و مشکلات قلبی، باعث کاهش تولید کوآنزیم کیوتن‌ می‌شوند. هر چند هنوز مشخص نیست بیماری به صورت مستقیم باعث کاهش تولید این ماده‌ می‌شود یا با سرعت گرفتن روند پیری سلول‌ها در حین بیماری، توانایی تولید CoQ10 در بدن کاهش‌ می‌یابد.

اگرچه بدن انسان‌ می‌تواند کوآنزیم کیوتن را تولید کند؛ اما‌ می‌توانید آن را از رژیم غذایی خاصی نیز دریافت کنید. بهترین منابع CoQ10 ماهی‌های چرب و گوشت‌های خاص مانند جگر گاو هستند. همچنین این کوآنزیم در غلات کامل نیز وجود دارد. شکل مصنوعی CoQ10 به عنوان مکمل در اکثر داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مختلف موجود است.

سطح کوآنزیم Q10 و استاتین‌ها در بدن و عوارض جانبی آن

سطح کوآنزیم Q10 و استاتین‌ها در بدن و عوارض جانبی آن

استاتین‌ها، داروهایی هستند که برای کاهش کلسترول تجویز‌ می‌شوند. هر چند این داروها عملکرد موثری دارند، اما برای همه افراد مناسب نیستند و‌ می‌توانند عوارض جانبی زیر را به همراه داشته باشند:

    • درد عضلانی
    • حالت تهوع و اسهال
    • آسیب به کبد و کلیه
    • افزایش سطح قند خون و دیابت نوع 2

برخی از افراد مشکلات جدی‌تر از جمله وضعیتی به نام رابدومیولیز را تجربه‌ می‌کنند. رابدومیولیز زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های ماهیچه‌ای تجزیه‌ می‌شوند. با فروپاشی عضلات، پروتئین خاصی در جریان خون آزاد شده که‌ می‌تواند باعث مشکلات شدید کلیوی شود.

در کنار این عوارض، استاتین‌ها همچنین سطح کوآنزیم Q10 بدن را کاهش‌ می‌دهند و با کم شدن این کوآنزیم مفید، عوارض جانبی استاتین‌ها افزایش پیدا‌ می‌کند.

قرص را-کیوتن رها

مزایای احتمالی مکمل‌های کوآنزیم کیوتن (CoQ10)

مصرف مکمل‌های CoQ10‌ می‌تواند به افزایش سطح این کوآنزیم در بدن کمک کرده و عوارض جانبی استاتین‌ها را کاهش دهد.

درمان دردهای عضلانی

در مطالعه‌ای که در یک مجله علمی آمریکایی منتشر شده، محققان نشان دادند مکمل‌های کوآنزیم Q10، دردهای عضلانی و ناراحتی‌های مربوط به مصرف‌کنندگان استاتین‌ها را کاهش‌ می‌دهد. هر چند یک مطالعه دیگر نشان داد مصرف این مکمل‌ها تاثیری روی بهبود دردهای عضلانی ندارد.

درد های عضلانی

سلامت قلب

مکمل CoQ10 ممکن است در کاهش کلسترول و بهبود سلامت قلب موثر باشد. مطالعات کافی برای تایید این موضوع وجود ندارد، اما‌ می‌توان مکمل‌های CoQ10 را با استاتین‌ها برای نتایج بهتر ترکیب کرد.

مطالعات زیادی برای بررسی ارتباط بین مکمل‌های کوآنزیم کیوتن و سلامت قلب انجام شده است. به عنوان مثال یکی از این مطالعات نشان داد بیماران مبتلا به نارسانی قلبی با مصرف مکمل‌های CoQ10، علائم و عوارض کمتری نسبت به افرادی که دارونما مصرف کرده‌اند را داشتند. بررسی دیگری نشان می‌دهد که CoQ10 ممکن است سلامت رگ‌های خونی را در افراد سالم یا افراد دارای بیماری قلبی بهبود ببخشد. با این حال همه تحقیقات مثبت نیستند. در حالی که زمانی تصور‌ می‌شد مکمل CoQ10‌ می‌تواند فشار خون را بهبود ببخشد، یک مطالعه که اخیرا منتشر شده نشان‌ می‌دهد که CoQ10 فشار خون را بیشتر از دارونما کاهش نداده است.

سلامت قلب

ملاحظات دیگر

مکمل‌های کوآنزیم Q10 عوارض جانبی کمی دارند و به نظر‌ می‌رسد شایع‌ترین آنها ناراحتی معده باشد. این ماده همچنین‌ می‌تواند سطح قند خون را کاهش دهد؛ بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید هنگام مصرف این مکمل، سطح قند خون خود را با دقت بیشتری کنترل کرده و یا به طور کامل از این مکمل‌ها اجتناب کنند.

خرید مکمل های کو آنزیم کیوتن

مکمل‌های CoQ10 می‌توانند با برخی داروها از جمله بتابلوکرها، برخی داروهای ضد افسردگی و داروهای شیمی‌درمانی تداخل داشته باشند. اگر از مکمل‌های CoQ10 استفاده‌ می‌کنید، احتمالا نیاز به تغییر دوز استاتین وجود داشته باشد. پس حتما قبل از مصرف CoQ10 با پزشک خود مشورت کنید.

قرص کو آنزیم کیوتن 100میلی گرم گلدن لایف

جمع بندی

هرچند مکمل‌های کوآنزیم کیوتن (CoQ10) نویدبخش سلامت قلب هستند، اما اثربخشی آنها برای بهبود دردهای عضلانی ناشی از استاتین‌ها مشخص نیست. به طور کلی مطالعات بیشتری برای تایید اثر این مکمل‌ها بر عوارض جانبی استاتین‌ها نیاز است.

اگر استاتین مصرف‌ می‌کنید و عوارض جانبی ناخوشایندی دارید، برای مصرف مکمل‌های CoQ10 با پزشک خود مشورت کنید. از آنجایی که مصرف این مکمل‌ها عوارض خاصی ندارد،‌ می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد