خرید محصولات برند درموسیس

17 خاصیت امگا 3 برای سلامتی طبق شواهد علمی!

17 خاصیت امگا 3 برای سلامتی طبق شواهد علمی!

17 مورد از فواید و خواص امگا 3 (بر اساس شواهد علمی)

امگا 3 خواص و فواید زیادی برای سلامتی دارد. این ماده می‌تواند به سلامت مغز و قلب کمک کند، التهاب را کاهش دهد و از بدن در برابر چندین بیماری مزمن محافظت کند.

امگا 3 ماده‌ی مهمی در بدن محسوب می‌شود. این ماده مغذی مزایای بسیار قدرتمندی برای بدن و مغز شما دارد و تعداد کمی از مواد مغذی به اندازه امگا 3 مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. در این مقاله 17 خاصیت امگا 3 آورده شده است که این خواص بر اساس پژوهش‌ها و شواهد علمی اثبات شده‌اند. 12 مزیت مصرف روغن ماهی | فواید مصرف امگا 3

17 خاصیت امگا 3 برای سلامتی طبق شواهد علمی!

1. می‌تواند به درمان افسردگی و اضطراب کمک کند

افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانی در جهان است و علائم آن معمولا شامل غمگینی، بی‌حالی و از دست دادن عمومی علاقه به زندگی است. اضطراب، اختلال رایج دیگری است که با احساسات ترس، وحشت و بی‌قراری مشخص‌ می‌شود.

مطالعات نشان‌ می‌دهد افرادی که به طور مرتب امگا 3 مصرف‌ می‌کنند، کمتر دچار افسردگی‌ می‌شوند. علاوه بر این، مطالعات روی افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب نشان‌ می‌دهد که مکمل‌های امگا 3 ممکن است علائم آنها را بهبود بخشد.

می‌تواند به درمان افسردگی و اضطراب کمک کند

2. می‌تواند سلامت چشم را بهبود ببخشد

DHA، یک نوع خاص امگا 3، بخش اصلی ساختار شبکیه چشم را تشکیل می‌دهد.

وقتی DHA کافی دریافت نکنید، ممکن است دچار مشکلات بینایی شوید. دریافت کافی امگا 3 همچنین با کاهش خطر آب مروارید، یعنی یکی از علل اصلی آسیب دائمی چشم و نابینایی در سراسر جهان نیز مرتبط است.

3. روی سلامت مغز جنین و نوزاد در اوایل زندگی موثر است

امگا 3 برای رشد و تکامل مغز نوزادان حیاتی است. دریافت امگا 3 کافی در دوران بارداری با مزایای زیادی برای فرزند شما همراه است، از جمل::

  • بهبود تکامل شناختی
  • مهارت‌های بهتر ارتباطی و اجتماعی
  • مشکلات رفتاری کمتر
  • کاهش خطر تاخیر در رشد

با این حال توجه داشته باشید که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است؛ زیرا برخی مطالعات نتایج متناقضی به دست آورده‌اند.

 روی سلامت مغز جنین و نوزاد در اوایل زندگی موثر است

4. عوامل خطر بیماری قلبی را بهبود می‌بخشد

سکته‌های قلبی و مغزی علل اصلی مرگ و میر در جهان هستند. چند دهه پیش، محققان مشاهده کردند در جوامعی که ماهی زیادی مصرف می‌کنند، درصد این بیماری‌ها به طور قابل توجهی پایین است. این موضوع بعدا به مصرف امگا 3 ارتباط داده شد. از آن زمان اسیدهای چرب امگا 3 را به داشتن مزایای زیادی برای سلامت قلب می‌شناسند.

این مزایا شامل موارد زیر است:

    • کاهش قابل توجه سطح تری‌گلیسیرید
    • افزایش کلسترول خوب (HDL) بر اساس برخی مطالعات قدیمی
    • جلوگیری از تجمع پلاکت‌های خونی، درنتیجه کمک به جلوگیری از تشکیل لخته‌های خون، بر اساس برخی تحقیقات قدیمی
    • کاهش تولید برخی مواد منتشر شده حین واکنش التهابی بدن

برای برخی افراد، امگا 3 همچنین‌ می‌تواند کلسترول بد LDL را کاهش دهد. با این حال شواهد ضد و نقیض است، زیرا برخی مطالعات افزایش سطح کلسترول LDL را نشان‌ می‌دهند.

با وجود این تاثیرات مفید روی عوامل بالقوه بیماری‌های قلبی، شواهد قانع کننده‌ای وجود ندارد که نشان دهد مکمل‌های امگا 3‌ می‌توانند از حمله قلبی یا سکته مغزی جلوگیری کنند و بسیاری از مطالعات هیچ خاصیتی در این باره پیدا نکرده‌اند.

خرید مکمل امگا 3

5. می‌تواند علائم ADHD را در کودکان کاهش دهد

اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی (ADHD) یک اختلال رفتاری است که با بی‌توجهی، پرتحرکی و تکانشگری مشخص‌ می‌شود. برخی تحقیقات نشان داده‌اند کودکان مبتلا به ADHD سطوح پایین‌تری از اسیدهای چرب امگا 3 را در خون خود دارند. علاوه بر این، تحقیقات متعدد قدیمی نشان‌ می‌دهد که مکمل‌های امگا 3‌ می‌توانند به کاهش علائم ADHD کمک کنند.

امگا 3 به ویژه ممکن است باعث بهبود بی‌توجهی این کودکان شود. همچنین ممکن است پرتحرکی، تکانشگری، بی‌قراری و پرخاشگری را کاهش دهد. با این حال تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، زیرا سایر مطالعات هیچ سودی از مکمل‌های امگا 3 بر علائم ADHD پیدا نکرده‌اند.

سافت ژل امگا فلکس هلث برست

6. ممکن است علائم سندرم متابولیک را کاهش دهد

سندرم متابولیک مجموعه‌ای از شرایط و عارضه‌های خاص، شامل چاقی مرکزی بدن یا چربی شکم، فشار خون بالا، تری‌گلیسرید بالا، قند خون بالا و سطوح پایین کلسترول HDL (خوب) است.

این موضوع یکی از نگرانی‌های جدی بهداشت عمومی است؛ زیرا خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های دیگر از جمله بیماری‌های قلبی و دیابت را افزایش‌ می‌دهد. برخی تحقیقات نشان‌ می‌دهد که اسیدهای چرب امگا 3‌ می‌توانند به بهبود سطح قند خون، التهاب و عوامل خطر بیماری قلبی در افراد مبتلا به سندرم متابولیک کمک کنند.

7. می‌تواند التهاب را کاهش دهد

التهاب واکنش طبیعی به عفونت و آسیب در بدن است. بنابراین برای سلامتی شما حیاتی است. با این حال گاهی التهاب بدون وجود عفونت یا آسیب، به مدت طولانی ادامه‌ می‌یابد که به آن التهاب مزمن یا طولانی مدت‌ می‌گویند.

می‌تواند التهاب را کاهش دهد

التهاب مزمن می‌تواند به تقریبا همه بیماری‌های مزمن، از جمله بیماری قلبی و سرطان منجر شود. امگا 3‌ می‌تواند تولید مولکول‌ها و مواد مرتبط با التهاب (مانند ایکوزانوئیدهای التهابی و سایتوکین‌ها) را کاهش دهد. در واقع مطالعات به طور مداوم ارتباط بین مکمل امگا 3 و کاهش التهاب را مشاهده کرده‌اند.

8. در بهبود بیماری‌های خودایمنی موثر است

در بیماری‌های خودایمنی، سیستم ایمنی بدن به سلول‌های سالم به اشتباه به عنوان سلول‌های خارجی حمله می‌کند. دیابت نوع یک یک نمونه بارز آن است که در آن سیستم ایمنی به سلول‌های تولیدکننده انسولین در پانکراس حمله می‌کند.

بر اساس یک مطالعه، افزایش مصرف چندین نوع اسید چرب طی دوران نوزادی از جمله DHA، با کاهش خطر خودایمنی مرتبط با دیابت نوع یک در بزرگسالی همراه بوده است. امگا 3 همچنین ممکن است در درمان لوپوس، آرتریت روماتوئید، کولیت اولسراتیو، بیماری کرون و پسوریازیس مفید باشد، اما تحقیقات بیشتری برای اثبات اثر بر این بیماری‌ها نیاز است.

9. می‌تواند به بهبود اختلالات روانی کمک کند

سطوح پایین امگا 3 در افراد مبتلا به اختلالات روانپزشکی گزارش شده است.

جالب اینکه نشان داده شده مکمل اسیدهای چرب امگا 3‌ می‌توانند رفتارهای خشونت‌آمیز را کاهش دهند. برخی مطالعات همچنین نشان‌ می‌دهند مکمل امگا 3‌ می‌تواند علائم را در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی نیز بهبود بخشد. با این حال تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، زیرا سایر مطالعات نتایج متناقضی به دست آورده‌اند.

10. می‌تواند از آلزایمر و زوال عقل در کهن‌سالی جلوگیری کند

بسیاری از افراد با افزایش سن، افت عملکرد مغزی را تجربه‌ می‌کنند. چندین مطالعه ارتباط بین دریافت بیشتر امگا 3 و کاهش افت ذهنی مرتبط با سن و خطر کمتر بیماری آلزایمر را نشان‌ می‌دهند. یک مرور جامع بر مطالعات کنترل شده نشان‌ می‌دهد مکمل‌های امگا 3 ممکن است در شروع بیماری، به خصوص وقتی علائم آلزایمر بسیار خفیف هستند، مفید باشند.

توجه داشته باشید که تحقیقات بیشتری در مورد امگا 3 و سلامت مغز مورد نیاز است.

 از آلزایمر و زوال عقل در کهن‌سالی جلوگیری کند

11. ممکن است از بروز سرطان جلوگیری کند

سرطان یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر در ایالات متحده است و از دیرباز ادعا شده که اسیدهای چرب امگا 3‌ می‌توانند از بروز برخی سرطان‌ها جلوگیری کنند. در واقع برخی مطالعات قدیمی نشان می‌دهند افرادی که بیشترین مقدار امگا 3 را مصرف می‌کنند، تا 55 درصد خطر کمتری برای ابتلا به سرطان روده بزرگ دارند.

علاوه بر این مصرف امگا 3 با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات و سرطان سینه در برخی مطالعات قدیمی مرتبط بوده است. با این حال تمام مطالعات نتایج یکسانی گزارش نکرده‌اند.

12. می‌تواند آسم را در کودکان کاهش دهد

آسم یک بیماری مزمن ریوی با علائمی مانند سرفه، تنگی نفس و خس‌خس سینه است. حملات شدید آسم می‌توانند بسیار خطرناک باشند. این حملات به دلیل التهاب و تورم در راه‌های هوایی ریه ایجاد می‌شوند. علاوه بر این، نرخ آسم در ایالات متحده و سراسر جهان طی چند دهه گذشته در حال افزایش بوده است.

جالب است بدانید که چندین مطالعه، مصرف امگا 3 را با خطر کمتر آسم در کودکان مرتبط می‌دانند.

13. می‌تواند چربی کبد را کاهش دهد

بیماری کبد چرب غیرالکلی یک شرایط رایج است که با انباشتگی چربی در کبد مشخص می‌شود. باور بر این است که 25 درصد از جمعیت جهان دچار این بیماری هستند و کبد چرب، عامل اصلی چندین عارضه‌ی دیگر کبدی از جمله سیروز یا اسکار کبدی است.

تحقیقات نشان می‌دهد که مکمل اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است به کاهش چربی و التهاب کبد در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی کمک کند.

می‌تواند چربی کبد را کاهش دهد

14. سلامت استخوان و مفاصل را بهبود می‌بخشد

پوکی استخوان و آرتریت دو اختلال رایجی هستند که دستگاه اسکلتی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهد امگا 3 ممکن است با افزایش میزان کلسیم در استخوان‌ها، قدرت استخوان را افزایش دهد.

از لحاظ تئوری، امگا 3 باید منجر به کاهش خطر پوکی استخوان شود. با این حال تحقیقات بیشتری مورد نیاز است؛ زیرا مطالعات نتایج متناقضی در مورد اثرات اسیدهای چرب امگا 3 بر سلامت استخوان به دست آورده‌اند.

امگا 3 همچنین ممکن است در درمان آرتریت مفید باشد. بر اساس یک مرور جامع بر 6 مطالعه، مکمل‌های امگا 3 می‌توانند به طور قابل توجهی درد را در افراد مبتلا به آرتریت مفصل سینوویال کاهش دهند. با این حال، مطالعات بزرگ‌تر و با کیفیت بالاتری باید انجام شود تا اثر اسیدهای چرب امگا 3 بر سلامت استخوان و مفاصل بهتر درک شود.

کپسول امگا 3 یوروویتال

15. می‌تواند درد قاعدگی را تسکین دهد

درد قاعدگی در ناحیه تحتانی شکم و لگن ایجاد می‌شود و اغلب به پایین کمر و ران‌ها انتشار می‌یابد. این شرایط می‌تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی تاثیر بگذارد.

مطالعات زیادی نشان می‌دهند افرادی که بیشترین میزان امگا 3 را مصرف می‌کنند، ممکن است درد قاعدگی خفیف‌تری داشته باشند. یک مطالعه در سال 2011 حتی نشان داد که مکمل امگا 3 در درمان درد شدید قاعدگی از ایبوپروفن موثرتر است.

می‌تواند درد قاعدگی را تسکین دهد

16. در بهبود خواب تاثیر دارد

خواب خوب یکی از پایه‌های سلامتی عمومی بدن بوده و محرومیت از خواب با بسیاری از بیماری‌ها از جمله چاقی، دیابت و افسردگی مرتبط است.

در برخی مطالعات قدیمی، سطوح پایین اسیدهای چرب امگا 3 با مشکلات خواب در کودکان و آپنه انسدادی خواب در بزرگسالان مرتبط بوده‌اند. علاوه بر این در برخی مطالعات حیوانی مشخص شده که سطوح پایین DHA با سطوح پایین‌تر هورمون ملاتونین (هورمون اصلی خواب) مرتبط است. با این حال تحقیقات بیشتری در انسان‌ها مورد نیاز است.

همچنین مطالعات انجام شده روی کودکان و بزرگسالان نشان می‌دهد که مکمل امگا 3 ممکن است برخی جنبه‌های خواب را بهبود ببخشد و از اختلالات خواب جلوگیری کند.

17. برای سلامت پوست مفید است

DHA یکی از اجزای ساختاری پوست انسان محسوب می‌شود. این ماده برای سلامت غشای سلولی که بخش عمده‌ای از پوست را تشکیل می‌دهد، ضروری است. EPA نیز به چندین روش برای پوست مفید است از جمله:

    • افزایش رطوبت پوستی
    • جلوگیری از هیپرکراتینیزه شدن فولیکول‌های مو که به صورت دانه‌های کوچک قرمز اغلب در بازوها دیده می‌شود.
    • محافظت در برابر پیری زودرس پوست
    • کاهش عوامل ایجاد آکنه

برای سلامت پوست مفید است

مطالعات حیوانی نشان می‌دهد امگا 3 ممکن است از پوست در برابر آسیب نور خورشید هم محافظت کند. با این حال توجه داشته باشید این موضوع به معنای آن نیست که باید از مکمل‌های امگا 3 به جای کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

اسیدهای چرب امگا 3 برای سلامت بدن حیاتی هستند. بهترین راه برای اطمینان از دریافت کافی امگا 3، دریافت این ماده از مواد غذایی کامل مانند ماهی‌های چرب است. بهتر است در طول هفته 2 بار از این ماده‌ی غذایی استفاده کنید.

با این حال اگر مقدار زیادی ماهی‌های چرب مصرف نمی‌کنید، شاید مصرف مکمل امگا 3 جایگزین مناسبی برای شما باشد. برای افرادی که کمبود امگا 3 دارند، مصرف مکمل‌های امگا 3 مقرون‌به‌صرفه و موثر برای بهبود سلامتی است.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد