خرید محصولات برند درموسیس

انواع مکمل جنسینگ و تفاوت آنها با هم را بشناسید!

انواع مکمل جنسینگ و تفاوت آنها با هم را بشناسید!

در این مقاله راجع به تاریخچه و انواع مکمل جنسینگ و تفاوت آنها خواهید خواند و با فواید هر یک از انواع مکمل جنسینگ، جداگانه آشنا خواهید شد.

پیشینه‌ی جنسینگ چیست و چه فوایدی دارد؟

در طب سنتی چینی، از جنسینگ خشک شده به‌عنوان یک تونیک برای احیا و تجدید انرژی حیاتی استفاده می‌کردند. جنسینگ هم‌چنین برای درمان کم خونی، بی‌خوابی، ورم معده، فشار خون بالا، خستگی و برخی ناراحتی‌های جسمی دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت. اولین سند مکتوب درباره‌ی استفاده‌ی بشر از جنسینگ مربوط به 2000 سال پیش است. هم‌چنین تخمین زده می‌شود که بشر از حدود 4500 سال پیش از وجود جنسینگ اطلاع داشته.

پیشینه جنسینگ چیست؟

در حال حاضر در جهان سالانه بیش از 80 هزار تُن جنسینگ تولید می‌شود و استفاده از جنسینگ در 35 کشور جهان رواج زیادی دارد. جنسینگ امروزه در بسیاری از مکمل‌های بهداشتی- تجاری برای کمک به بهبود سطح انرژی فردی، جلوگیری از خستگی و فرسودگی و کمک به بهبودی سریع‌تر در دوران نقاهت بیماری‌های مختلف به کار می‌رود. هم‌چنین افزایش قوای جنسی با مصرف محصولات جنسینگ جزو رایج‌ترین علل مصرف آن محسوب می‌شود.

در مونوگرافِ (تک نگاشتِ) نشر شده از طرف سازمان بهداشت جهانی جنسینگ چنین توضیح داده شده:

«ریشه‌ی خشک شده‌ی جنسینگ (Panax ginseng C.A. Meyer) به‌عنوان عامل پیشگیری و ترمیم کننده برای تقویت ظرفیت‌های فیزیکی، در مقابل ضعف، خستگی، نداشتن تمرکز و گذر سریع از دوران نقاهت مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

انواع مکمل جنسینگ و تفاوت آنها چیست؟

سیزده نوع جنسینگ وجود دارد که پیشوند نام آن‌ها کلمه‌ی Panax است که از کلمه‌ی یونانیِ panakeia به معنای «شفای کامل» گرفته شده. انواع مختلفی از جنسینگ در سراسر جهان وجود دارد که عبارت‌اند از:

جنسینگ آسیایی Panax ginseng C.A

جنسینگ (Panax) که به آن جنسینگ کره‌ای هم گفته می‌شود اغلب به‌عنوان Panax ginseng C.A Meyer (برگرفته شده از نام دانشمند روسی کارل آنتون مایر) شناخته می‌شود و خاستگاه آن آسیا است. به‌طور کلی جنسینگ‌های آسیایی که آن‌ها هم در مجموع، تحت عنوان Panax ginseng C.A نام برده می‌شوند عبارت‌اند از:

    • پاناکس جنسینگ (Panax ginseng)
    • پاناکس جاپونیکوس (Panax japonicas)
    • پاناکس نوتوجنسینگ (Panax notoginseng)
    • سینِنسیس پاناکس (sinensis Panax)
    • جنسینگ هیمالیایی (panax pseudoginseng subspecies himalaicus)
    • منشأ «پاناکس جنسینگ» (Panax ginseng) مناطق معتدل و سرد در شمال شرق چین و شبه‌جزیره‌ی کره است.
مشخصات جنسینگ آسیایی

در حال حاضر جنسینگ آسیایی یکی از گیاهان دارویی است که در سطح وسیعی کشت می‌شود، هرچند که نوع طبیعی آن و سایر انواع جنسینگ نیز در طبیعت وجود دارد. ارتفاع درختچه‌ی جنسینگ آسیایی به حدود 50 تا 80 سانتی‌متر می‌رسد و گل‌های بسیار ریزی دارد که شبیه توت‌های قرمز رنگ است. ریشه‌ی جنسینگ به دلیل شاخه‌هایی که دارد شبیه به اندام انسان است. همین ریشه است که از نظر دارویی ارزش زیادی دارد چرا که بیشترین اجزای مهم و مواد مؤثر جنسینگ در ریشه‌ی آن است. کاشتن و نگهداری از جنسینگ نیاز به کشاورزان کار بلد دارد.

قرص رد جینسینگ + مولتی ویتامین و مینرال ویتامین لایف

خرید قرص رد جینسینگ + مولتی ویتامین و مینرال ویتامین لایف

بذرهای جنسینگ در بستری از خاک که از پیش آماده شده کاشته می‌شود پس از رشد، برگ‌های آن به‌عنوان کود مورد استفاده قرار می‌گیرد و حدود پنج تا شش سال بعد از کاشت، ریشه‌های آن که در اندازه‌های 10 تا 30 سانتی‌متر است برداشت می‌شود.

مشهورترین فایده‌ی جنسینگ آسیایی

یکی از مشهورترین فواید جنسینگ آسیایی کاهش خستگی است. با مصرف جنسینگ آسیایی نه تنها انرژی و قدرت بدنی بلکه انرژی ذهنی، هوشیاری و دقت فرد را بیشتر کرده و خلق و خوی انسان را بهتر می‌کند. سرعت کار کردن اشخاص تنها چند ساعت پس از مصرف جنسینگ بیشتر می‌شود و این موضوع یکی از فواید جالب دیگر جنسینگ محسوب می‌شود.

جنسینگ آمریکایی Panax quinquefolius

جنسینگ Panax quinquefolius به‌عنوان جنسینگ آمریکایی شناخته می‌شود زیرا خاستگاه اصلی آن کانادا و ایالات متحده است. نوعی جنسینگ طبیعی آمریکایی به نام «دارف جین سینگ» هم (panax trifolius) وجود دارد که سرخپوستان از آن برای درمان سرفه، سردرد و سایر بیماری‌ها استفاده می‌کرده‌اند.

میوه و بوته جنسینگ آمریکایی

ویژگی‌های جنسینگ آمریکایی

جنسینگ آمریکایی به تعادل عملکرد فیزیکی و ذهنی کمک می‌کند ولی برخلاف جنسینگ آسیایی، خنک، آرامش‌بخش و غیر محرک است. جنسینگ آمریکایی برای سبک زندگی پرمشغله‌ی انسان‌های امروزی بسیار مناسب است؛ انسان‌هایی که ناچار به دوندگی و تحمل استرس زیادند. جنسینگ آمریکایی یادگیری، حافظه‌ی کوتاه مدت و تمرکز شما را بسیار بهتر می‌کند. در یک آزمایش بالینیِ دو سو کور و کنترل شده با دارونما و جنسینگ آمریکایی، مردان و زنان میان‌سالی که یک دوزِ یکسان از عصاره‌ی استاندارد جنسینگ آمریکایی مصرف کردند، سه ساعت بعد در تست‌های شناختی، عملکرد بهتری از خود نشان دادند.

بهبود حافظه‌ی افرادی که جنسینگ آمریکایی دریافت کرده بودند مشخص بود. مصرف جنسینگ آمریکایی باعث می‌شود شما کارهای روزمره‌ی خود را بسیار بهتر به خاطر سپرده و دقیق‌تر هم انجام بدهید. از طرف دیگر، مصرف جنسینگ آمریکایی می‌تواند به تصمیم‌گیری درست و عملکرد بهتر شما کمک زیادی کند.

شباهت‌های جنسینگ آسیایی و آمریکایی

بهتر است ابتدا شباهت‌های جنسینگ آسیایی و آمریکایی را بررسی کنیم. به‌طور کلی جنسینگ گیاهی است که به‌کندی رشد می‌کند. مهم‌ترین قسمت جنسینگ، ریشه‌ی گوشتی آن است. ریشه‌ی جنسینگ را معمولاً خشک کرده و به عصاره‌های مایع غلیظ یا پودرهای مورد استفاده در کپسول‌ها و قرص‌های جنسینگ تبدیل می‌کنند. اکثر جنسینگ‌هایی که در قالب مکمل‌ها عرضه می‌شود جنسینگ‌های پرورش یافته هستند؛ چون جنسینگ وحشی کمیاب و بسیار گران است.

جنسینگ پرورشی هر چند ممکن است تا حدی خواص کمتری از جنسینگ وحشی داشته باشد ولی کاملاً قابل قبول و دارای خواص مفید و قابل استفاده است. در جنسینگ‌های پرورشی (چه جنسینگ آسیایی و چه جنسینگ آمریکایی) جینسنوزید که ترکیب فعال حاوی فواید جنسینگ است وجود دارد. جنسینگ آمریکایی مثل جنسینگ آسیایی باعث تقویت ایمنی و کاهش خطر عفونت‌های تنفسی می‌شود. تحقیقات محدود نشان می‌دهد که جنسینگ آمریکایی می‌تواند مقاومت به انسولین را بهبود بخشیده و به کاهش قند و فشار خون، یاری برساند.

فرق جنسینگ آسیایی و آمریکایی

جنسینگ آسیایی که به آن جنسینگ کره‌ای، نیز گفته می‌شود خود دارای انواع مختلفی است که به نام آن‌ها قبلاً اشاره کردیم. جنسینگ آسیایی و جنسینگ آمریکایی با وجود شباهت در نام اولیه برای منظورهای متفاوتی به کار برده می‌شوند. به‌طور کلی جنسینگ آسیایی گرم؛ نیرو بخش و دارای انرژی حیاتی توصیف شده است.

جنسینگ آسیایی در نقش یک «آداپتوژن»، به بازیابی تعادل و کاهش اثرات نامطلوب استرس، مانند خستگی، تحلیل رفتن سیستم ایمنی و اختلال عملکرد اندام یاری می‌رساند. (آداپتوژن، به افزایش ظرفیت عمومی بدن انسان برای مقابله با انواع استرس‌ها و بیماری‌ها کمک می‌کند.) هم‌چنین جنسینگ آسیایی، پشتیبان عملکرد درست ریه، کنترل قند خون، سلامت قلب و عروق و نیز ایمنی و مقاومت در برابر بیماری‌های عفونی است.

مطالعات نشان می‌دهد استفاده‌ی منظم از جنسینگ با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است. جنسینگ آسیایی همچنین در مورد افزایش میل جنسی و درمان ضعف نعوظ مشهور است.

جنسینگ سیبری (Eleutherococcus senticosus)

جنسینگ سیبری در اصل، به‌عنوان جنسینگ به‌عنوان (Panax) طبقه بندی نمی‌شود و تفاوت‌هایی با جنسینگ اصل دارد و در حقیقت، گیاهی متفاوت است. جنسینگ سیبری جزو ضعیف‌ترین نوع جنسینگ‌ها است اما برای رفع استرس و افزایش انرژی در درازمدت گزینه‌ی خوبی است. مصرف جنسینگ سیبری هم‌چنین باعث عملکرد بهتر سیستم عصبی، ریه‌ها و کبد می‌شود.

میوه جنسینگ سیبری

تفاوت جنسینگ قرمز و سفید

تفاوت رنگ جنسینگ به نحوه‌ی فراوری آن بستگی دارد. جنسینگ سفید را بعد از کندن پوست آن به‌طور طبیعی در آفتاب خشک می‌کنند؛ ولی مکمل جنسینگ قرمز از این محصول بدون کندن پوست آن بین 100 تا 110 درجه به مدت 2 تا 3 ساعت بخار داده می‌شود. این فرآیند، هر گونه پاتوژنِ (عوامل بیماری‌زایِ) احتمالیِ موجود بر روی ریشه گیاه را از بین می‌برد. در یک داروی گیاهی به اسم Ginsana که از عصاره‌ی ریشه‌ی جنسینگ تهیه می‌شند با به کار بردن فرآیندی خاص، مواد فعالِ ریشه‌ی جنسینگ کاملاً حفظ شده و هم‌زمان، مواد آلاینده و ناخواسته از آن پاک می‌شود.

نحوه‌ی استفاده از انواع مکمل جنسینگ و تفاوت آنها

به دلیل موجود بودن تعداد زیادی از برندها و طیف گسترده‌ای از «جینسنوزید»‌ها در مکمل‌های مختلف جنسینگ، انتخاب محصولات جنسینگ می‌تواند انتخابی چالش برانگیز باشد. کاری که شما باید بکنید این است که نیاز اصلی خود را مشخص کنید؛ یعنی باید از خود بپرسید که گذشته از فواید مشترک انواع جنسینگ‌ها، مهم‌ترین کمبود شما که یکی از انواع قرص جنسینگ بتواند آن را بیشتر برطرف کند چیست؟

آمپول خوراکی رد جنسینگ چوآ فارم

بعد از مشخص کردن این نیازِ اصلی طبق توضیحاتی که در این مقاله داده شد آن نوع جنسینگی را که به بیشترین میزان نیاز مهم‌تر شما را می‌تواند برطرف کند شناسایی و انتخاب کنید. حتماً لازم است جنسینگ را از برندهای معتبر، انتخاب و از داروخانه روشا خریداری کنید. جنسینگ به‌صورت کپسول جنسینگ، قرص جنسینگ، شربت جنسینگ و آمپول خوراکی جنسینگ عرضه می‌شود و معمولاً میزان مصرف آن بر روی بسته‌بندی محصول قید شده است.

اگر کپسول‌های حاوی پودر ریشه‌ی جنسینگ را انتخاب کنید، دوز پیشنهادی برای مصرف آن معمولاً حدود 1000 میلی گرم و دو بار در روز است، در حالی که دوز مصرف عصاره‌ی غلیظ جنسینگ خیلی کمتر است. بهترین روش، پیروی از دستورالعمل صرف مکمل جنسینگ است و یا مشورت با مشاور تغذیه یا پزشک؛ با این حال، چون قطعیت کاملی در مورد میزان مصرف انواع جنسینگ وجود ندارد، یکی از مقادیر پیشنهادی برای مصرف انواع جنسینگ به شرح زیر است.

دوز مصرف انواع مکمل جنسینگ و تفاوت آنها

    1. جنسینگ آسیایی: در جنسینگ‌های آسیایی تا حد امکان به دنبال عصاره‌ی استاندارد جینسنوزیدهای 2 تا 4 درصد باشید. دوز مصرف معمول آن 200 تا 400 میلی گرم در روز است و به دلیل اثر انرژی‌زای قوی آن، بهتر است صبح‌ها مصرف شود.
    2. جنسینگ آمریکایی: غلظت جنسینگ‌های آمریکایی‌ها متفاوت است، اما محصولی که توسط برخی منابع پیشنهاد داده شده محصول حاوی 10 درصد جینسنوزید استاندارد است و دوز مصرف روزانه 200 میلی گرم یک یا دو بار در روز است
    3. دوزهای معقول از هر دو نوع جنسینگ را می‌توان روزانه مصرف کرد. هر نوع جنسینگ می‌تواند با سایر مواد طبیعی و آداپتوژن‌ها مانند «آشواگاندا» (نوعی جنسینگ هندی) و «رودیولا» (نوعی گیاه که به ریشه‌ی طلایی، مشهور است) مصرف شود؛ با این حال مشورت با پزشک در این زمینه ارجح است.

دوز مصرف جنسینگ را بشناسید

مصرف جنسینگ در دوران بارداری و شیردهی و برای کودکان توصیه نمی‌شود؛ در این مورد باید با پزشک مشورت کنید. لطفاً همیشه به ویژگی‌های انواع مکمل جنسینگ و تفاوت آنها از نظر کیفیت و طرز مصرف بیش از قیمت قرص جنسینگ توجه داشته باشید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد