خرید محصولات برند درموسیس

تریبولوس چیست؟ + نحوه و زمان مصرف

تریبولوس چیست؟ + نحوه و زمان مصرف

مکمل تریبولوس چیست؟ تریبولوس یکی از مکمل‌های غذایی محبوب و گیاهی است که در بسیاری از جوامع به عنوان عاملی برای ارتقای سلامت جنسی و وضعیت فیزیکی شناخته می‌شود. این گیاه، که نام علمی آن «تریبولوس ترستریس» است، در مناطق مختلف جهان رشد می‌کند و برگ‌هایش شامل ترکیبات فعالی مانند ساپونین‌ها است که به طور قابل توجهی بر بازسازی افیون‌ها در بدن اثر می‌گذارند. در این مقاله، به بررسی این مکمل می‌پردازیم و می‌بینیم موارد مصرف و عوارض تریبولوس چیست. همراه ما باشید.

خرید مکمل های پاراهورمون

مکمل تریبولوس چیست؟

تریبولوس (Tribulus Terrestris) یک گیاه دارویی گل‌دار است که در مناطق گرمسیری آسیا، آفریقا و اروپا رشد می‌کند. این گیاه به دلیل خواص مفیدی که برای سلامت جنسی و عمومی دارد، از قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفته است. 
تریبولوس حاوی ترکیبات فعالی مانند ساپونین‌ها، فلاونوئیدها، آلکالوئیدها و استروئیدها است که می‌توانند بر روی سیستم تولید مثل، سیستم ایمنی، سیستم قلبی-عروقی و سیستم عصبی تأثیر داشته باشند. با توجه به اثرات این گیاه، برخی از مکمل‌های بدنسازی حاوی تریبولوس هستند که این مکمل‌ها، مقدار تستوسترون را در بدن تقویت کرده و افزایش توده عضلانی و قدرت کمک می‌کند.

مکمل تریبولوس چیست؟

مزایا تریبولوس

تریبولوس دارای خواص و مزایای متعددی است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • افزایش سطح تستوسترون

تستوسترون یک هورمون جنسی است که در مردان سطح بالاتری دارد و بر روی رشد عضلات، استحکام استخوان‌ها، تولید اسپرم، رشد مو، صدا و رفتار جنسی تأثیر می‌گذارد. 
تریبولوس می‌تواند با افزایش فعالیت آنزیم‌هایی که تستوسترون را تولید می‌کنند، سطح این هورمون را در بدن افزایش دهد. این امر می‌تواند منجر به بهبود عملکرد جنسی، افزایش لیبیدو، افزایش توده عضلانی و کاهش چربی بدن شود. 
البته باید توجه داشت که اثر تریبولوس بر روی تستوسترون فقط در افرادی که سطح پایینی از این هورمون را دارند، مشاهده شده است و در افرادی که سطح طبیعی یا بالایی از تستوسترون دارند، مکمل تریبولوس تأثیر چندانی ندارد.

  • افزایش عملکرد جنسی

تریبولوس می‌تواند بر روی عملکرد جنسی افراد تأثیر مثبت داشته باشد. این گیاه می‌تواند با افزایش جریان خون به ناحیه تناسلی، باعث بهبود نعوظ، افزایش حساسیت و ارضای جنسی شود. همچنین می‌تواند با افزایش سطح تستوسترون و اوکسیدنیتریک، بر روی کیفیت و تعداد اسپرم، میزان تخمک‌گذاری و باروری افراد اثر داشته باشد.در نتیجه باعث افزایش قوای جنسی می‌شود.(جهت بهبود قوای جنسی از قرص تقویت قوای جنسی استفاده کنید)
برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف تریبولوس می‌تواند در درمان اختلال نعوظ، کاهش لیبیدو، ناباروری و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک مفید باشد. بنابراین در پاسخ به کاربرد مکمل تریبولوس چیست باید گفت این مکمل فقط جنبه بدنسازی ندارد.

کپسول تریبولوس مهدارو

  • کاهش فشار خون

تریبولوس می‌تواند با گسترش عروق خونی و کاهش مقاومت عروقی، فشار خون را کاهش دهد. این امر می‌تواند در پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی-عروقی مانند آنژین قفسه سینه، سکته قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی موثر باشد. 
برخی مطالعات مشخص کرده‌اند که مصرف تریبولوس می‌تواند فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون بالا به طور معنی‌داری کاهش دهد.

  • کاهش قند خون

تریبولوس با افزایش حساسیت به انسولین و کاهش تولید گلوکز در کبد، قند خون را کاهش می‌دهد. درنتیجه مکمل تریبولوس می‌تواند در کنترل دیابت و جلوگیری از عوارض آن مانند آسیب به چشم، کلیه، اعصاب و قلب مفید باشد. 
مطالعات مختلفی نشان داده‌ که مصرف تریبولوس قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع دو کاهش می‌دهد.

کپسول ماسل هرب بهتا دارو

  • تقویت سیستم ایمنی

تریبولوس می‌تواند با افزایش تولید آنتی‌بادی‌ها و سلول‌های کشنده طبیعی، به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و در مقابله با عفونت‌ها، التهاب‌ها و بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس و مولتیپل اسکلروزیس موثر باشد.  برخی مطالعات نیز تاثیر مصرف تریبولوس در درمان زخم‌های مزمن، سرماخوردگی، سینوزیت و آلرژی‌ها را نشان داده‌اند.

جهت تقویت بدن،  پیشنهاد میکنیم به داروخانه روشا جهت انتخاب درست قرص تقویت سیستم ایمنی مراجعه کنید.

عوارض تریبولوس

تریبولوس به طور کلی یک گیاه امن است و معمولاً عوارض جانبی شدیدی ایجاد نمی‌کند. اما در برخی موارد ممکن است باعث بروز عوارض جانبی شود. در زیر رایج‌ترین عوارض جانبی تریبولوس را آورده‌ایم:

  • سردرد، گیجی، خواب‌آلودگی یا بی‌خوابی: تریبولوس می‌تواند بر روی سیستم عصبی تأثیر داشته باشد و باعث تغییرات در فعالیت مغزی شود. این امر ممکن است منجر به احساس سردرد، گیجی، خواب‌آلودگی یا بی‌خوابی شود. این عوارض جانبی معمولاً موقتی هستند و با کاهش دوز یا قطع مصرف برطرف می‌شوند.
  • ناراحتی معده، تهوع، استفراغ یا اسهال: تریبولوس روی سیستم گوارشی تأثیر دارد و ممکن است باعث تحریک یا التهاب مخاط معده یا روده شود. احساس ناراحتی معده، تهوع، استفراغ یا اسهال از عوارض جانبی این مکمل هستند که با مصرف تریبولوس به همراه غذا یا آب کمتر می‌شوند.
  • افزایش یا کاهش وزن: تریبولوس می‌تواند بر روی متابولیسم بدن تأثیر داشته و باعث افزایش یا کاهش وزن شود که این موضوع بستگی به سطح تستوسترون، فعالیت ورزشی، رژیم غذایی و وضعیت سلامتی فرد دارد. برخی افراد ممکن است با مصرف تریبولوس دچار افزایش وزن شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است وزن‌شان کمتر شود. 

این عوارض جانبی در اکثر موارد شدید نیستند و با تنظیم دوز یا قطع مصرف تریبولوس از بین می‌روند. اما اگر این عوارض جانبی، شدید یا مداوم بوده و یا با علائم دیگری همراه شوند، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

بهترین زمان مصرف مکمل تریبولوس

حال که فهمیدید کاربرد مصرف مکمل تریبولوس چیست، باید به نحوه و زمان مصرف این مکمل بپردازیم. تریبولوس را می‌توان به صورت عصاره، کپسول، قرص، پودر یا چای مصرف کرد و مقدار مصرف آن بستگی به هدف، سن، جنس، وضعیت سلامتی و سطح تستوسترون فرد دارد. به طور کلی، مقدار مصرف روزانه تریبولوس بین 200 تا 1500 میلی‌گرم است. اما بهتر است قبل از مصرف این مکمل، حتما با پزشک مشورت کنید.
زمان مصرف مکمل تریبولوس نیز بستگی به هدف شما دارد. اگر هدف افزایش عملکرد جنسی است، بهتر است تریبولوس را یک ساعت قبل از فعالیت جنسی بخورید. اما برای افزایش توده عضلانی، معمولا این مکمل را پس از تمرین ورزشی مصرف می‌کنند. برای سایر اهداف مصرفی این گیاه، بهتر است حتما با پزشک مشورت کنید. 

کپسول تریبولوس برسام فارمد

احتیاط‌ های مصرف تریبولوس

ازآنجایی‌که تریبولوس یک گیاه دارویی است، لازم است برای مصرف آن نکاتی را در نظر داشته باشید. حال که دیدیم عوارض تریبولوس چیست، لازم است با احتیاط‌های مصرف این مکمل نیز آشنا شویم. تریبولوس ممکن است با برخی داروها، مکمل‌ها یا شرایط پزشکی تداخل داشته باشد. بنابراین قبل از مصرف آن، احتیاط‌های زیر را رعایت کنید:

  • اگر داروهای ضد فشارخون، ضد قند خون، ضد التهاب، ضد افسردگی، ضد انعقاد خون، ضد تشنج، ضد قارچ یا هورمون‌های جنسی مصرف می‌کنید، باید قبل از مصرف تریبولوس با پزشک مشورت کنید. زیرا این گیاه دارویی ممکن است با این داروها تداخل داشته باشد و اثر آن‌ها را افزایش یا کاهش دهد.
  • اگر مکمل‌هایی مانند مکمل زینک، منیزیم، ویتامین D، آرژنین، مکمل کراتین، گلوتامین، BCAA، اسیدامگا 3 یا دیگر مکمل‌ های افزایش‌ دهنده تستوسترون را مصرف می‌کنید، قبل از مصرف تریبولوس با پزشک مشورت کنید.
  • اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، باید از مصرف تریبولوس خودداری کنید. زیرا این مکمل ممکن است روی هورمون‌های جنسی و باروری شما تأثیر داشته باشد و به جنین آسیب برساند. همچنین اگر در دوره شیردهی هستید، مصرف تریبولوس روی ترکیب و میزان شیر تاثیر خواهد داشت؛ بنابراین در این دوره نیز فقط با تجویز پزشک از این مکمل استفاده کنید. 

جمع‌ بندی

در این مقاله با مکمل تریبولوس آشنا شدیم و دیدیم کاربردها، موارد مصرف و عوارض تریبولوس چیست. تریبولوس با توجه به تاثیرات مفیدی که بر سلامت جنسی، شاخص‌های فیزیکی و عملکرد بدنی دارد، می‌تواند یک ماده موثر برای سلامتی و بهبود کیفیت زندگی فردی باشد. با این حال مصرف تریبولوس باید با دقت و با مشاوره متخصصین صورت بگیرد تا از عوارض جانبی و اثرات نامطلوب آن جلوگیری شود.
برای تهیه این مکمل و مشاوره مصرف آن، می‌توانید با متخصصان ما در داروخانه روشا تماس بگیرید تا شما را برای خرید مکمل تریبولوس با توجه به شرایط شخصی‌تان راهنمایی کنند.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد