خرید محصولات برند درموسیس

انواع پروتئین وی + تفاوت انواع وی و کاربردهای آنها

انواع پروتئین وی + تفاوت انواع وی و کاربردهای آنها

همانطور که می‌دانید پروتئین یکی از عناصر مهم تشکیل دهنده‌ی بافت عضلات شما است. تامین این ماده غذایی برای رشد عضلات و سلامت و استقامت آنها بسیار مهم است. یکی از انواع پروتئین بدنسازی با کیفیت پروتئین وی است. در این مقاله قصد داریم با انواع پروتئین وی، نحوه‌ی مصرف و چگونگی ساخت آنها آشنا شویم.

انواع پروتئین وی 

پودر پروتئین وی 90 2350 گرمی آیرون مکس

  • پروتئین وی کنسانتره

اگر بخواهیم به طور خلاصه به روند تولید پروتئین وی کنسانتره نگاهی بیندازیم، می‌توانیم آن را به چند مرحله‌ی ساده تقسیم کنیم:

شیر گاو تهیه می‌شود؛
فرآیند تبدیل شیر به پنیر را انجام می‌دهند؛
در فرآیند تبدیل شیر به پنیر، مایع آن را برمی‌دارند که به صورت پودر، خشک می‌شود.

بعد از این ۳ مرحله لازم است که اجزای غیر پروتئینی این پودر حذف شوند که غلظت پروتئین‌ها را در آن بیشتر کنند. نتیجه این است که یک پروتئین وی خالص بین ۷۰ تا ۸۰ درصد پروتئین دارد و اجزای باقی‌مانده آن شامل کربوهیدارت‌ها و چربی‌ها می‌شود. به زبان ساده در پروتئین وی کنسانتره مقادیری لاکتوز (قند شیر) و چربی وجود دارد؛ با این حال این موضوع به این معنی نیست که نوع کنسانتره نتواند در رشد و تقویت عضلات شما به خوبی عمل کند.

یک پروتئین وی کنسانتره که به خوبی ساخته شده است حتی می‌تواند انتخاب بهتری از پروتئین وی ایزوله باشد. موضوعی که پروتئین وی کنسانتره را متمایز می‌کند وجود انواع فاکتورهای رشد، فسفولیپیدها، لیپیدهایی همچون اسیدلینولئیک (CLA) و مقادیر بالای ایمونوگلوبولین‌ها و لاکتوفرین است.

در مقاله پروتئین وی چیست در خصوص مواد تشکیل دهنده پروتئین وی بیشتر توضیح داده ایم.

پودر هایپر وی کراتین دوبیس

نوع ایزوله پروتئین وی را به محصولاتی اطلاق می‌کنند که درصد پروتئین آنها بین ۹۰ تا ۹۵ درصد بوده و عناصر غیر پروتئینی در آن به حداقل ممکن رسیده است. در فرآیند ساخت این مدل از مکمل ورزشی، کربوهیدرات، چربی و کلسترول را حذف می‌کنند؛ از طرف دیگر از قند لاکتوز نیز در پروتئین وی ایزوله خبری نیست.

حذف ترکیبات غیر پروتئینی در این نوع از پروتئین وی با مزایا و معایبی همراه است. مهم‌ترین تفاوت این نوع مکمل را در قیمت آن می‌بینیم؛ برای خرید خالص‌ترین پروتئین وی که بیشترین درصد آن را پروتئین‌ها تشکیل داده‌اند باید هزینه بیشتری بپردازید.

با این حال این ترکیب در بدن بیشترین تاثیر را در کاهش چربی‌ها دارد. درواقع پروتئین وی ایزوله را به طور کامل ایزوله نمی‌کنند؛ شما با مصرف این نوع مکمل، پروتئین‌های قابل جذب کمتری را به ازای هر پیمانه که کالری بیشتری دارند، دریافت می‌کنید؛ اما چربی آنها کم بوده و حدود ۲ گرم کربوهیدارت نیز در ترکیبات آنها مشاهده می‌شود.

این موضوع باعث می‌شود پروتئین وی ایزوله برای افزایش حجم عضله‌ها به تنهایی موثر نباشد و مهم‌ترین کاربرد آن برای ورزشکارانی است که برنامه کاهش وزن برای خود دارند. البته با کمی تغییر در رژیم غذایی از این محصول برای عضله‌سازی و افزایش حجم بافت‌های عضلانی نیز می‌توان استفاده کرد.

برای تهیه‌ی هر نوع مکمل اصل فقط کافی است سری به «داروخانه آنلاین» روشا و یا هر داروخانه‌ی دیگری زده و محصول خود را سفارش دهید.

پروتئین وی کیو ان تی

    • جلوگیری از خستگی بعد از تمرین 
    • کمک به ترمیم عضلات پس از تمرین 
    • کمک به رشد و تقویت فیبرهای عضلاتی 
    • جلوگیری از گرفتگی عضلات حین تمرینات شدید ورزشی 
    • دارای انواع آمینواسیدهای طبیعی و پروتئین های مورد نیاز بدن

مزیت دیگر این نوع از پروتئین وی برای افرادی است که نسبت به قند شیر (لاکتوز) حساسیت دارند. این ورزشکاران تنها می‌توانند از پروتئین وی ایزوله به عنوان مکمل پروتئینی خود استفاده کنند. خالص‌ترین آمینواسیدهای زنجیره‌دار با مقادیر اندک کربوهیدارت و چربی، این مکمل را به پروتئینی با درصد خلوص بالا تبدیل کرده است.

  • پروتئین وی هیدرولیز

پروتئین وی هیدرولیز شده که برخی آن را هیدرولیزات می‌نامند نوعی از پروتئین است که به واحدهای سازنده‌ی کوچک‌تری تجزیه شده و آماده جذب است. برای اینکه متوجه نوع و عملکرد این نوع از پروتئین Whey شوید باید نگاهی کوتاه به فرآیند تجزیه و جذب پروتئین در بدن داشته باشیم.

پروتئین‌ها از اسیدآمینه‌های مختلف با ساختارهای متفاوت تشکیل می‌شوند، اما اسیدآمینه کوچک‌ترین ساختاری نیست که بدن بتواند آنها را جذب کنید. برای اینکه اسیدآمینه در بدن تبدیل به ساختار قابل‌جذب شود فرآیند هیدرولیز اتفاق می‌افتد که در آن آنزیم‌های مختلف رشته‌های آمینواسیدی را به واحدهای کوچک‌تری به نام «پپتید» تبدیل می‌کنند.

پپتید کوچک‌ ترین واحدی است که در ساختار آمینواسید دیده می‌شود؛ البته بدن انسان قادر است دی‌ پپتید (دو پپتید متصل) یا تری‌پپتید را هم جذب کند.

انواع پروتئین وی؛ کاربردها و نحوه مصرف

در پروتئین وی هیدرولیز شده این کار از پیش انجام شده است. شما با خرید پروتئین وی هیدرولیز پپتیدهای آماده جذب سلول‌های بدنی را تهیه می‌کنید که مزایای بسیاری دارد.

مهم‌ترین مزیتی که ورزشکاران با خرید پروتئین هیدرولیز شده به آن می‌رسند، سرعت بالای جذب است؛ چراکه این محصول کاملا زود جذب بوده و در عرض چند دقیقه به مصرف سلول‌های بدنی می‌رسند.

این موضوع برای افرادی که حساسیت‌های گوارشی خاصی دارند نیز خبر خوبی است. بیشتر حساسیت‌های گوارشی ناشی از عدم وجود آنزیم‌های مناسب برای هیدرولیز موادغذایی، در بدن رخ می‌دهد؛ این در حالی است که با خرید پروتئین وی هیدرولیز شده بخشی از فرآیندهای هیدرولیز در بدن حذف می‌شود. به همین دلیل مصرف پروتئین‌های وی هیدرولیز شده انرژی ذهنی را ارتقا می‌دهند و در ریکاوری عضلات موثرند.

البته لازم به ذکر است که پروتئین وی هیدرولیز شده از نظر ترکیبات تفاوتی با پروتئین ایزوله و کنسانتره ندارد. به عبارت دیگر هیدرولیز نشان از انجام یک فرآیند روی انواع مکمل وی‌ دارد؛ بنابراین می‌توان یکی از پروتئین‌ های ایزوله یا کنسانتره را هیدرولیز کرد.


پروتئین وی ترک

پروتئین کازئین

پروتئین وی و کازئین دو پروتئینی هستند که هر دو در شیر وجود داشته و در فرآیند تبدیل شیر به پنیر به عنوان محصولات جانبی حاصل می‌شوند. هردوی این پروتئین‌ها از آمینواسیدهای زنجیره‌دار غنی بوده و برای رشد و عضله‌سازی مناسب هستند. با این حال تفاوت‌های بسیاری بین این دو برادر عضله ساز وجود دارد.

انواع پروتئین وی براساس روش‌های پردازش

علاوه بر مواردی که به آنها اشاره شد، انواع مکمل ورزشی پروتئین وی را براساس فرآیند پردازش آنها نیز دسته‌بندی می‌کنند. هریک از این فرآیندها سبب می‌شود درصد و نسبت ترکیبات پروتئین وی تغییراتی داشته باشد که در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم. 

  • تبادل یونی

تبادل یونی یکی از فرآیندهایی است که برای تولید انواع خالص پروتئین وی از آن استفاده می‌کنند. در این فرآیند پروتئین‌ها با توجه به بار الکتریکی‌شان از یکدیگر جدا می‌شوند؛ البته این پردازش به کمک برخی از مواد شیمیایی به انجام می‌رسد.

برخی از بخش‌های پروتئین به مواد شیمیاییِ مخصوص این فرآیند متصل شده و در طول تبادل یونی از بین می‌روند. این موضوع باعث کنسانتره شدن سایر بخش‌های پروتئین ازجمله بتالاکتوگلوبین‌ها می‌شود.

درواقع فرآیند تبادل یونی سبب می‌شود میزان پروتئین بیشتری در محصول باقی مانده و نسبت به سایر پردازش‌ها، لاکتوز و چربی‌های موجود در پروتئین وی به حداقل برسد.

انواع پروتئین وی

  • میکروفیلتراسیون

فرآیند میکروفیلتراسیون برخلاف تبادل یونی که از مواد شیمیایی استفاده می‌شود، یک روش طبیعی برای بالا بردن غلظت پروتئین است. در روش تبادل یونی که از اسید کلریدریک و هیدروکسید سدیم استفاده می‌شود ممکن است ساختارهای پروتئینی به صورت جزئی دچار تغییر شوند؛ این در حالی است که در میکروفیلتراسیون از غشاهای سرامیکی برای جدا کردن ریزترین اجزای تشکیل‌دهنده پروتئین استفاده می‌کنند که غلظت پروتئینی مکمل را به بیش از ۹۰ درصد برسانند.

این فرآیند در دماهای پایین انجام می‌شود و اغلب مکمل‌هایی که با این روش ساخته می‌شوند حاوی مقادیری کلسیم و سدیم نیز هستند. با استفاده از فیلترهای میکرو، ذرات درشت‌تری همچون لاکتوز و چربی جدا شده و غلظت پروتئین به حداکثر می‌رسد.

چنانچه مایلید در مورد نحوه مصرف پروتئین وی بیشتر بدانید مقاله‌‌ی منتشر شده در وبلاگ ما را از دست ندهید.

پودر وی پروتئین ایزوله 100% دکتر سان

در بخش پایانی این مطلب مروری می‌کنیم بر آمارهایی که از مجلات مطرح گردآوری و در گزارش وبسایت medicalnewstoday منتشر شده است:

  • کمک به کاهش وزن:

در یک مطالعه بر روی 158 نفر، که در Nutrition & MetabolismTrusted Source منتشر شد، افرادی که آب پنیر دریافت کردند «به طور قابل توجهی چربی بدن خود را از دست دادند و در مقایسه با افرادی که نوشیدنی کنترل را مصرف می کردند، حفظ عضلات بدون چربی بیشتری را نشان دادند.»

  • خواص ضد سرطانی:

نتایج امیدوارکننده ای در مجله Anticancer ResearchTrusted Source برای استفاده از کنسانتره پروتئین آب پنیر در درمان سرطان منتشر شد. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

  • کاهش کلسترول:

مطالعه ای که در مجله British Journal of Nutrition Trusted Source منتشر شد، به 70 مرد و زن دارای اضافه وزن به مدت 12 هفته مکمل آب پنیر داده و تعدادی از پارامترها مانند سطح لیپید و انسولین را اندازه گیری کرد. آنها دریافتند که کاهش قابل توجهی در کلسترول تام و کلسترول LDL در هفته 12 در گروه آب پنیر در مقایسه با کازئین (گروه) وجود داشت.

  • آسم:

پروتئین آب پنیر می تواند پاسخ ایمنی را در کودکان مبتلا به آسم بهبود بخشد. یک مطالعه کوچک شامل 11 کودک، که در مجله بین المللی علوم غذایی و تغذیه منتشر شد، نشان داد که کودکان مبتلا به آسم که به مدت 1 ماه دو بار در روز 10 گرم پروتئین آب پنیر مصرف می کردند، پاسخ ایمنی بهتری داشتند.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد