خرید محصولات برند درموسیس

تاثیر منیزیوم در رفع گرفتگی عضلات، پایانی بر دردهای عضلانی، آری یا خیر؟!

تاثیر منیزیوم در رفع گرفتگی عضلات، پایانی بر دردهای عضلانی، آری یا خیر؟!

آیا منیزیم می‌تواند گرفتگی عضلات را برطرف کند؟

گرفتگی عضلات به‌ویژه عضله ساق پا در 60 درصد بزرگ‌سالان و 7 درصد از کودکان گزارش شده است. این مشکل بسیار دردسرساز است و می‌تواند درد زیادی را ایجاد کند، به‌گونه‌ای که نتوانید شب به‌راحتی بخوابید. بعضی‌اوقات گرفتگی عضلات برطرف می‌شود، اما درد آن همچنان باقی مِهم‌اند. 3 تا 20 درصد از کسانی که از گرفتگی عضلات پا شکایت می‌کنند همیشه علائمی دارند که آن‌قدر شدید است که نیاز به مراجعه به پزشک دارند. به‌طور کلی علائم کمبود منیزیوم را چه اندازه می‌شناسید؟!

اگر گرفتگی عضلات شما همیشگی و پرتکرار است یکی از دلایل آن می‌تواند کمبود منیزیم در بدن باشد. منیزیم چهارمین ماده معدنی فراوان در بدن است و بدن برای بسیاری از عملکردهای خود به آن نیاز دارد. این ماده در بیش از 300 فرآیند بیوشیمیایی بدن ازجمله انقباض عضلانی و انتقال عصبی نقش دارد. تأثیر منیزیم در رفع گرفتگی عضلات بسیار زیاد است. در ادامه به شما میگوییم که منیزیم چگونه می‌تواند به رفع گرفتگی عضلات کمک کند.

تاثیر منیزیوم در رفع گرفتگی عضلات

فواید منیزیم برای بدن/تاثیر منیزیوم در رفع گرفتگی عضلات

منیزیم برای برخی از افراد فواید زیادی دارد و درمجموع مصرف آن خطری برای بدن ندارد، البته اگر کلیه‌هایتان سالم باشند. مصرف بیش‌ازحد مکمل‌های منیزیم ممکن است در درازمدت برای شما مشکل‌ساز شوند. اما اگر کمبود منیزیم دارید، می‌توانید با مصرف غذاهای غنی از منیزیم و یا مکمل‌ها از فواید این ماده معدنی نهایت استفاده را ببرید.

ورزشکاران برای عملکرد خوب و جلوگیری از گرفتگی عضلات به سطوح کافی منیزیم نیاز دارند. منیزیم در درمان بیماری‌های زیر هم نقش مهمی دارد:

    • آسم
    • پوکی استخوان
    • سردردهای میگرنی
    • دیابت
    • بیماری‌های قلبی
    • افسردگی

بیماری‌های قلبی

بنابراین اگر به این بیماری‌ها مبتلا هستید می‌توانید از منیزیم به‌عنوان مکملی در کنار روش‌های درمانی دیگر استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که سرخود این کار را انجام ندهید و حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت نیاز برای شما مکمل منیزیم تجویز کند.

تأثیر منیزیم در رفع گرفتگی عضلات

کمبود منیزیم اغلب باعث گرفتگی عضلات می‌شود و این گرفتگی دردناک هم هست. بنابراین مصرف منیزیم می‌تواند به کاهش قابل‌توجه این علائم کمک کند. البته بهتر است منیزیم را از مواد غذایی دریافت کنید، زیرا مصرف بیش‌ازحد مکمل منیزیم ممکن است برای بدن خطرناک باشد. بااین‌حال، اگر مشکلات کلیوی و گوارشی نداشته باشید کلیه‌ها منیزیم اضافی را از طریق ادرار دفع می‌کنند. بنابراین جای نگرانی نیست. سازمان بهداشت جهانی (WHO) دوز روزانه 300 میلی‌گرم منیزیم را برای درمان کمبود منیزیم اعلام کرده است.

قرص جوشانم منیزیم + ب6 یوروویتال

مصرف کافی مواد معدنی و به‌ویژه منیزیم برای انتقال مناسب محرک‌ها بین سلول‌های عصبی اهمیت دارد. گرفتگی عضلات ناشی از کمبود منیزیم معمولاً با دریافت منیزیم کافی با موفقیت درمان می‌شود. مصرف منیزیم به‌طور منظم روشی مطمئن برای رفع هرگونه کمبود در بدن است. شما باید منیزیم را تحت نظر پزشک و در دوز کافی به مدت حداقل 4-6 هفته مصرف کنید.

کمبود منیزیم معمولاً علت گرفتگی و تنش در ساق پا است. منیزیم درمانی یک روش مؤثر برای رفع این کمبود به‌حساب می‌آید. برای اینکه به‌سرعت گرفتگی عضلات را درمان کنید باید نوع منیزیم و دوز مناسب را انتخاب کنید. به همین دلیل بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید تا بهترین نوع منیزیم و دستور مصرف آن را برای شما تجویز کند.

ساشه منیزیم دایرکت 400 تاکسوفیت

مثلاً منیزیم سیترات سازگاری زیادی با دستگاه گوارش دارد و به ریشه‌های مشکل می‌پردازد. این نوع منیزیم برای استفاده طولانی‌مدت و بدون هیچ‌گونه عوارض جانبی عمده بسیار مناسب است. تأثیر منیزیم در رفع گرفتگی عضلات با مصرف منیزیم به‌طور منظم مشخص می‌شود و حتی می‌تواند گرفتگی عضلات را درمان کند.

اگر باوجود مصرف منیزیم بازهم گرفتگی عضلات برای شما رخ داد باید با پزشک مشورت کنید، به‌خصوص اگر از علائم دیگری مانند بی‌حسی، احساس سوزن سوزن شدن یا ضعف عضلانی رنج می‌برید. برگرفته از  diasporal

منیزیم می‌تواند گرفتگی عضلات را برطرف کند؟

مکمل منیزیم به‌طور گسترده برای درمان گرفتگی عضلات پا، به‌ویژه در آمریکای لاتین و اروپا مورداستفاده قرار می‌گیرد. در اینجا به نتایج برخی از مطالعات در این مورد می‌پردازیم: مطالعه‌ای در سال 2017 بر روی 94 بزرگ‌سال انجام شد. هدف از این بررسی این بود که ببیند آیا کپسول‌های منیزیم اکساید برای کاهش گرفتگی عضلات شبانه مفید هستند یا خیر. نتایج این آزمایش نشان داد که این نوع از منیزیم کمکی به کاهش گرفتگی عضلات نمی‌کند.

تأثیر منیزیم در رفع گرفتگی عضلات

یک بررسی در سال 2013 انجام شد و نشان داد که استفاده از مکمل منیزیم می‌تواند گرفتگی عضلانی را در زنان باردار کاهش دهد. مطالعه‌ای در سال 2002 بر روی 58 نفر که از سیترات منیزیم استفاده می‌کردند نشان داد که این مکمل هیچ تأثیر قابل‌توجهی بر روی گرفتگی عضلات ندارد. مطالعه‌ای در سال 1999 بر روی 42 شرکت‌کننده که از سولفات منیزیم استفاده می‌کردند انجام شد نشان داد که این نوع مکمل منیزیم هم تأثیری در کاهش شدت یا مدت گرفتگی عضلات ندارد.

چه مقدار منیزیم مصرف کنیم؟

تأثیر منیزیم در رفع گرفتگی عضلات میتواند بسیار زیاد باشد، درصورتی‌که به مقدار مناسب و کافی از این مکمل مصرف کنید. فکر نکنید که هرچه منیزیم بیشتری بخورید گرفتگی عضلاتتان زودتر برطرف می‌شود. تجمع زیاد منیزیم در بدن می‌تواند بدن را سمی کند و مشکلات زیادی را برای بدن ایجاد کند که جبران‌ناپذیر هستند. میزان منیزیم موردنیاز بدن به سن و جنسیت افراد بستگی دارد. مردان بالای 70 سال و دختران نوجوان گروه‌های آسیب‌پذیری هستند که در معرض خطر ابتلا به کمبود منیزیم قرار دارند.

چه مقدار منیزیم مصرف کنیم؟

مقدار توصیه‌شده برای مصرف منیزیم به شرح زیر است:

    • مردان روزانه 400_420 میلی‌گرم منیزیم
    • زنان روزانه 310-320 میلی‌گرم منیزیم
    • زنان باردار روزانه 350-360 میلی‌گرم منیزیم

برخی از داروها شاید با منیزیم تداخل داشته باشند. بنابراین اگر برای یک مشکل یا بیماری داروی خاصی مصرف می‌کنید بهتر است قبل از مصرف منیزیم با یک پزشک مشورت کنید.

منابع منیزیم برای رفع گرفتگی عضلات

همان‌طور که گفتیم خوردن غذاهای غنی از منیزیم می‌تواند به شما در افزایش سطح منیزیم و رفع گرفتگی عضلات کمک کند. بدن شما حدود 30 تا 40 درصد منیزیمی را که از رژیم غذایی خود دریافت می‌کنید جذب می‌کند و بقیه آن از طریق ادرار دفع می‌شود.

منابع منیزیم

در اینجا غذاهای غنی از منیزیم را به همراه مقدار منیزیم موجود در هر وعده آن‌ها معرفی می‌کنیم:

    • بادام (80 میلی‌گرم)
    • اسفناج (78 میلی‌گرم)
    • بادام‌هندی (74 میلی‌گرم)
    • بادام‌زمینی (63 میلی‌گرم)
    • شیر سویا (61 میلی‌گرم)
    • غلات گندم (61 میلی‌گرم)

اگر کمبود منیزیم در شما شدید است می‌توانید مکمل‌های منیزیم را امتحان کنید. مکمل‌های منیزیم در انواع مختلفی مثل منیزیم اکساید، منیزیم کلراید و منیزیم سیترات در داروخانه‌ها موجود هستند. هرکدام از این انواع تفاوت‌های جزئی باهم دارند، اما یک منبع مورد اعتماد در سال 2015 در مورد فواید پزشکی منیزیم گزارش داده و مصرف منیزیم سیترات را توصیه کرده است، زیرا این نوع منیزیم به‌راحتی توسط بدن جذب می‌شود.

همچنین میزان منیزیم و کلسیم مصرفی شما باید در باهم تعادل داشته باشند. منیزیم در رژیم غذایی شما باید حدود نیم تا دوسوم کلسیم دریافتی شما باشد. به‌عنوان‌مثال، اگر میزان مصرف منیزیم شما بین 500 تا 700 میلی‌گرم باشد، کلسیم دریافتی شما باید 1000 میلی‌گرم باشد. شما می‌توانید از مواد غذایی حاوی کلسیم و منیزیم استفاده کنید تا این تعادل رعایت شود. برگرفته از  healthline

فرمول منیزیوم

سایر نکات درمانی و پیشگیری از گرفتگی عضلات

وقتی مصرف منیزیم به رفع گرفتگی عضلات کمکی نمی‌کند و تأثیر منیزیم در رفع گرفتگی عضلات ناچیز است باید روش‌های دیگر را امتحان کرد. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده در سال 2016، انجام حرکات کششی می‌تواند در رفع گرفتگی عضلات بسیار مؤثر باشد.

حرکات کششی

در اینجا سه حرکت کششی را به شما آموزش می‌دهیم که اگر همیشه به گرفتگی عضلات دچار می‌شوید می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید:

    • اگر عضله ساق پای شما گرفتگی دارد، انگشتان پا را به سمت پایین بکشید و سپس آن‌ها را به سمت بالا بیاورید. این کار را تا زمان رفع گرفتگی ادامه دهید.
    • پایی که دچار گرفتگی است را به سمت عقب بکشید.
    • چند ثانیه روی انگشتان پای خود بایستید.

حرکات کششی

شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند کشش عضلات قبل از خواب، دفعات و شدت گرفتگی عضلات پا را کاهش می‌دهد. مطالعه‌ای در سال 2012 روی 80 فرد بزرگ‌سال بالای 55 سال نشان داد کسانی که قبل از خواب ساق پا و همسترینگ خود را می‌کشند کمتر به گرفتگی عضلات پا در طول شب دچار می‌شوند. همچنین قدم زدن می‌تواند عضلات پا را شل کند و گرفتگی عضلات پا را کاهش دهد.

ماساژ دادن

به‌آرامی ناحیه ماهیچه‌ای را که گرفتگی دارد ماساژ دهید.

یخ یا گرما

    • برای 15 تا 20 دقیقه هر بار از کیسه یخ یا کیسه آبگرم بر روی عضلاتی که گرفتگی دارند استفاده کنید.
    • دوش آب گرم بگیرید.

نوشیدن آب

    • کم‌آبی بدن می‌تواند یکی از دلایل مهم گرفتگی عضلات باشد. برای رفع گرفتگی آب بنوشید و نوشیدن آب را برای پیشگیری از گرفتگی دوباره عضلات به‌طور مرتب تکرار کنید.
    • الکل مصرف نکنید. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که مصرف الکل به‌شدت با گرفتگی عضلات پا آن‌هم در شب ارتباط دارد.

نوشیدن آب

دارو درمانی

برای کاهش درد ناشی از اسپاسم عضلانی داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی بدون نسخه را امتحان کنید. کرم‌های ضد درد موضعی هم می‌توانند به شما کمک کنند. البته بهتر است به پزشک مراجعه کنید، چون شاید گرفتگی عضلات شما دلیل خاصی داشته باشند.

قرص اولترا منیزیم ویتابیوتیکس

کلام پایانی

دریافت مکمل منیزیم کافی از مواد غذایی یا مکمل‌ها واقعاً به برخی از افراد در درمان گرفتگی عضلات کمک می‌کند. اگر می‌خواهید از مکمل‌ها استفاده کنید سیترات منیزیم می‌تواند بهترین انتخاب باشد، چون به‌خوبی جذب بدن می‌شود. اگر کمبود منیزیم دارید باید به پزشک مراجعه کنید تا به شما بگوید که می‌توانید این کمبود را با خوردن مواد غذایی جبران کنید و یا به مکمل نیاز دارید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد