خرید محصولات برند درموسیس

عوارض قرص سلنیوم چیست؟ موارد منع مصرف قرص سلنیوم

عوارض قرص سلنیوم چیست؟ موارد منع مصرف قرص سلنیوم

سلنیوم چیست؟

سلنیوم چیست؟ سلنیوم یکی از ریزمغذی‌های کمتر شناخته‌شده است که ممکن است از اهمیت آن بی‌خبر باشید. مکمل سلنیوم یک ماده معدنی ضروری برای بدن انسان است که در خاک، آب و برخی از مواد غذایی وجود دارد. این ماده در بسیاری از فرآیندهای بدن نقش دارد و می‌تواند به بهبود شناخت، عملکرد سیستم ایمنی و باروری کمک کند.

قرص مگا سلنیوم ویواتیون

سلنیوم اثرات آنتی‌اکسیدانی را در بدن افزایش می‌دهد. مردم معمولاً از سلنیوم برای رفع کمبود سلنیوم و کاهش خطر ابتلا به فشارخون بالا در دوران بارداری استفاده می‌کنند. همچنین این ماده معدنی برای سرطان پروستات، عوارض ناشی از داروهای استاتین، سطوح غیرطبیعی کلسترول، آب‌مروارید و بسیاری از شرایط دیگر مفید است. همچنین این ماده می‌تواند بر روی ویروس کرونا تأثیرگذار باشد. در ادامه این مقاله درباره میزان سلنیوم موردنیاز بدن و عوارض مصرف بیش‌ازاندازه سلنیوم با شما صحبت می‌کنیم.

عوارض جانبی قرص سلنیوم

میزان سلنیوم مورد نیاز بدن

کمبود سلنیوم در سراسر جهان امری نادر است و معمولاً سال‌ها طول می‌کشد تا فردی به کمبود سلنیوم دچار شود. این اتفاق معمولاً فقط در مناطقی می‌افتد که محتوای سلنیوم بسیار کمی در خاک آنجا وجود دارد. این مناطق در چین زیاد وجود دارند و بنابراین مردم این مناطق بیشتر به کمبود سلنیوم دچار می‌شوند. بااین‌حال، چینی‌ها با مصرف مکمل‌های سلنیوم از این پیشامد جلوگیری می‌کنند.

اگر مصرف یک نوبت از این دارو را فراموش کردید، در اسرع وقت آن را مصرف کنید. بااین‌حال، اگر نزدیک به زمان نوبت بعدی هستید دوز فراموش‌شده را رها کنید و دوز بعدی را مصرف کنید. نیازی نیست که دوزها را دو برابر کنید.

عوارض مصرف سلنیوم

درست است که سلنیوم برای بدن فواید زیادی دارد، اما اگر از این ماده بیش‌ازحد مصرف کنید ممکن است عوارضی برای شما داشته باشد. مقدار 400 میکروگرم سلنیوم در روز برای بزرگ‌سالان بیش از اندازه در نظر گرفته می‌شود. البته به‌ندرت پیش می‌آید که کسی از مواد غذایی سلنیوم بیش از اندازه دریافت کند. عوارض مصرف بیش از اندازه سلنیوم بیشتر در افرادی نمایان می‌شوند که از مکمل‌های سلنیوم بدون دستور پزشک و سرخود استفاده می‌کنند.

کپسول سلن پلاس یورو ویتال

مصرف بیش‌ازحد مکمل‌های با غلظت بالای سلنیوم می‌تواند اثرات منفی داشته باشد. این عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • بویی مانند بوی سیر در تنفس و طعم فلزی در دهان
  • ناخن‌های شکننده
  • ایجاد لکه روی دندان یا پوسیده شدن آن‌ها
  • مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع و اسهال
  • کاهش وزن
  • ناهنجاری‌های عصبی
  • خستگی و تحریک‌پذیری
  • ضایعات و بثورات پوستی
  • ریزش مو

ریزش مو

در موارد شدید، مصرف بیش‌ازحد سلنیوم می‌تواند منجر به نارسایی کلیه، نارسایی قلبی و حتی مرگ شود.مکمل‌های سلنیوم همچنین می‌توانند با برخی داروها ازجمله سیس پلاتین (cisplatin) که یک داروی شیمی‌درمانی است تداخل داشته باشند. استفاده از این دارو می‌تواند سطح سلنیوم را در بدن کاهش دهد.

سلنیوم با داروهایی که انعقاد خون را کند می‌کنند (داروهای ضد انعقاد / ضد پلاکت) تداخل دارد، زیرا سلنیوم ممکن است باعث کند شدن لخته شدن خون شود. مصرف سلنیوم همراه با داروهایی که لخته شدن خون را کند می‌کنند می‌تواند خطر کبودی و خونریزی را افزایش دهد. سلنیوم ممکن است سرعت تجزیه داروهای آرام‌بخش را کاهش دهد. مصرف سلنیوم با این داروها ممکن است باعث افزایش اثرات و عوارض جانبی این داروها شود.

قرص سلنیوم پلاس او پی دی فارما

سلنیوم می‌تواند فعالیت سیستم ایمنی را افزایش دهد. برخی از داروها مانند داروهایی که پس از پیوند اعضای بدن استفاده می‌شوند، فعالیت سیستم ایمنی را کاهش می‌دهند. مصرف سلنیوم همراه با این داروها ممکن است اثرات این داروها را کاهش دهد و به‌خصوص بعد از پیوند برای بیمار مشکلاتی را ایجاد کند.

قرص‌های ضدبارداری با سلنیوم تداخل دارند. قرص‌های ضدبارداری می‌توانند سطح سلنیوم خون را افزایش دهند. در افرادی که سرطان پوست غیرملانومایی داشته‌اند، استفاده طولانی‌مدت از مکمل‌های سلنیوم ممکن است کمی خطر بازگشت سرطان را افزایش دهد. اگر به سرطان پوست مبتلا بوده‌اید از مصرف طولانی‌مدت مکمل‌های سلنیوم خودداری کنید.

سلنیوم ممکن است خطر خونریزی در حین و بعد از جراحی را افزایش دهد. بنابراین بهتر است حداقل 2 هفته قبل از جراحی برنامه‌ریزی‌شده مصرف سلنیوم را متوقف کنید.

کمبود سلنیوم در بدن

کمبود سلنیوم در بعضی مناطق جهان که خاک آن‌ها سلنیوم کمی دارد ممکن است اتفاق بیفتد. حتی اگر مردم در مناطقی زندگی کنند که خاک آنجا سلنیوم کمی داشته باشد می‌توان با مصرف مکمل‌ها این کمبود را از بین برد.

کمبود شدید سلنیوم

دو وضعیت به دلیل کمبود شدید سلنیوم ایجاد می‌شود:

  • بیماری کشان (Keshan disease): این بیماری نوعی بیماری عضله قلب است.
  • بیماری کاشین بک (Kashin-Beck disease): نوعی از آرتروز که بیشتر در کودکان ایجاد می‌شود.

علائم کمبود سلنیوم در بدن عبارت‌اند از:

  • حالت تهوع، استفراغ
  • سردرد
  • تغییر وضعیت روانی و سردرگمی
  • بی‌حالی
  • تشنج
  • کما

کپسول سلن پلاس آپوویتال

گروه‌هایی که در معرض خطر کمبود سلنیوم قرار دارند:

  • افرادی که در مناطقی با خاک کم سلنیوم زندگی می‌کنند : و همچنین رژیم غذایی عمدتاً گیاهی دارند.
  • افراد مبتلابه ویروس HIV: این ویروس می‌تواند منجر به اسهال، سوء جذب مواد مغذی و کاهش اشتها شود.
  • افراد مبتلابه نارسایی کلیه تحت دیالیز: این فرآیند مکانیکی خون را فیلتر می‌کند و می‌تواند مقداری از سلنیوم بدن را از بین ببرد. محدودیت‌های غذایی مورد نیاز برای بیماران که به نارسایی کلیه مبتلا هستند هم میزان مصرف غذا را کاهش می‌دهد و منجر به خطر کمبود سلنیوم می‌شود.

عوارض قرص سلن پلاس

کلام آخر

سلنیوم یک ماده معدنی است که می‌تواند برای سلامتی مفید باشد. مثلاً این ماده می‌تواند به سلامت قلب و عروق، عملکرد شناختی و سلامت تیروئید کمک کند. میزان سلنیوم مورد نیاز بدن برای اکثر بزرگ‌سالان روزانه 55 میکروگرم است و کمبود سلنیوم هم به‌ندرت اتفاق میفتد. شما می‌توانید سلنیوم را از مواد غذایی حاوی این ماده مانند ماهی و تخم‌مرغ دریافت کنید، اما در صورت نیاز مکمل‌های سلنیوم هم در دسترس هستند. نکته مهم این است که فقط با تجویز پزشک از این مکمل‌ها استفاده کنید.

قرص فولیکوژن اروند فارمد
بازخوردها
    ارتباط با کارشناسان داروخانه روشا
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد